• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik heb een MSI K8T-Neo moederbordje dat prima werkt, alleen kon ik, toen ik het inbouwde in mijn kast, niet aan de Frontpanel LED's aan uit.

Dus heb aangesloten wat ik dacht dat juist was, en Power Switch en Power LED werken, maar HDD-led en RESET-switch doen dat niet.

Nu maakte ik me daar niet te veel zorgen over, en ik zocht vandaag even op waar de HDD-led en RESET-switch eigenlijk horen.
Dus in de manual gekeken, en aangesloten, blijkbaar had ik reset switch en HDD-led juist omgedraaid.
Dus ik heb het ditmaal juist aangesloten, maar: geen HDD-led.

RESET werkt wel, maar HDD-led niet. 3x opnieuw gecontroleerd of hij op de juiste plaats zat, maar hij zat juist.
Polariteit is ook correct, LED doet bij HDD-activiteit totaal niets, maakt niet uit hoe ik hem erin steek.
LED doet het wel als ik hem op de plaats van de Power LED aansluit.

Zou het kunnen dat ik doordat de RESET-switch aangesloten is geweest, kortsluiting heb veroorzaakt, en ik dus NOOIT meer een HDD-led zal zien branden op dit mobo ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Petervanakelyen
Hmm, juist mijn multimeter er eens bij gepakt.

En hij geeft onder volle HDD belasting mooi 2.5V ~ 3.0V aan :s
Op de PowerLED geeft hij 2.2V, en die werkt wel !

Met dezelfde LED :s

Hoe kan dit ?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
voor de zekerheid, ik neem aan dat je hem ook getest hebt met het stekkertje andersom?

Desktop | Server | Laptop

• Petervanakelyen
Rupie schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:03:
voor de zekerheid, ik neem aan dat je hem ook getest hebt met het stekkertje andersom?
Ja hoor, dat maakt geen verschil.
Polariteit is ook correct, LED doet bij HDD-activiteit totaal niets, maakt niet uit hoe ik hem erin steek.
Wat ik wel heb gemerkt nog:

Als ik de PC aan zet, dus op het moment dat ik de Power knop indruk, gaan beide LED's (zowel Power LED als HDD-LED) aan.
Dus de LED's zijn beiden goed aangesloten, maar het ligt aan iets anders.

Het voltage op de HDD-LED is trouwens de hele tijd 3.1V, volgens mijn multimeter, maar slechts 0.07mA.
Dus lijkt me logisch dat het niet brand, maar hoe komt het ?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
Ik kom net iets tegen op internet van iemand met hetzelfde mobo:
My only bleat is that one has a SATA drive and the HDD LED does not work
with the (VIA chipset) SATA - from what I gathered it's a mbrd issue which
cannot be corrected with a BIOS update though later mbrds *may* have been
fixed. Other than that everything was as smooth as I've seen for install &
running of XP.
bron: link

Desktop | Server | Laptop

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Petervanakelyen schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:37:
Het voltage op de HDD-LED is trouwens de hele tijd 3.1V, volgens mijn multimeter, maar slechts 0.07mA. Dus lijkt me logisch dat het niet brand, maar hoe komt het ?
Dat hangt er dus van af hoe je dat meet. Je kunt stroomsterkte niet meten door 'over' een verbinding heen te meten. Je moet daarvoor 'er tussen in' gaan zitten.

Anders gezegd, spanning meet je parallel en stroom meet je serieel.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Petervanakelyen
Rupie schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:51:
Ik kom net iets tegen op internet van iemand met hetzelfde mobo:

[...]

bron: link
Ja, je hebt volkomen gelijk !
Juist even een oude IDE drive van 10GB aan de Primary IDE gekoppeld, en onmiddelijk bij het formatteren van de schijf (na het opstarten van Vista) zag ik de LED beginnen knipperen :)

Nu ik weet dat er niets kapot is kan het me eigenlijk niet meer schelen, ben blij dat het opgehelderd is.

Wat ik wel vreemd vind, is dat hij dan ook geen LED laat branden wanneer ik iets van de DVD-ROM drive (die op P-ATA Secondary IDE is aangesloten) kopieer naar de S-ATA schijf.

Het is alleszinds opgelost :)
kalizec schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:03:
[...]

Dat hangt er dus van af hoe je dat meet. Je kunt stroomsterkte niet meten door 'over' een verbinding heen te meten. Je moet daarvoor 'er tussen in' gaan zitten.

Anders gezegd, spanning meet je parallel en stroom meet je serieel.
Ik snap het, maar volgens mij heb ik het er wel gemeten door in de stroomkring te zitten...

Pagina: 1