VGA-kabel, is het nou zó moeilijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207283

Topicstarter
Sjonge, jonge, jonge...

Ik zit hier een kwartier te worstelen om een veel te dure VGA kabel achter een kast langs op mijn monitor aan te sluiten. Kan die rotkabel mijn resolutie niet eens aan!

Mijn monitor staat net te ver van mijn computerkast, waardoor de kabel overal voorlangs moet lopen om de boel aan te kunnen sluiten. Dus, ik naar de winkel en koop en 'high quality' vga-kabel van 3 meter. Kan die stomme kabel niet eens 1920x1080 aan!

Hoe voorkom ik dat ik een nieuwe kabel koop met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

DVI gebruiken...

En het klinkt heel flauw, maar het is wel de enige goede oplossing. Full-HD over een VGA kabel is vrijwel altijd een gok.

[ Voor 23% gewijzigd door Hooglander1 op 08-06-2009 16:56 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:11
Het beste is op die resloties om DVI of HDMI te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:58

E-Vix

Nu met sneeuw!

Een kabel bepaalt niet of je een resolutie wel of niet aan kan. Controleer even of je alles wel goed ingesteld hebt op je computer, én of je monitor uberhaupt wel 1920 x 1080 aan kan op de refreshrate die je opgeeft.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij werkt nu prima met de bijgeleverde (iets te korte) VGA kabel. Scherp beeld enzo. Dus het kan zeker wel.

Maar mijn monitor heeft alleen een VGA-poort. Wellicht is een DVI-naar-VGA kabel de oplossing?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 207283 op 08-06-2009 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 13:11

JapyDooge

NoxiousPluK

E-Vix schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:57:
Een kabel bepaalt niet of je een resolutie wel of niet aan kan. Controleer even of je alles wel goed ingesteld hebt op je computer, én of je monitor uberhaupt wel 1920 x 1080 aan kan op de refreshrate die je opgeeft.
Heeft te maken met de lengte. Door interferentie en gewoon weerstand loopt het vaak bij langere kabels mis ;)

Vroeger zag je wel eens van die VGA boosters, een soort tussenstekker met een adapter er aan die het signaal oppept, maar volgens mij kun je inderdaad beter naar een HDMI of DVI oplossing gaan zoeken.
DVI naar VGA (verloopblokje) is geen oplossing omdat je dan gewoon het VGA signaal uit je DVI connector trekt. Hetzelfde probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 207283 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:02:
Hij werkt nu prima met de bijgeleverde (iets te korte) VGA kabel. Scherp beeld enzo. Dus het kan zeker wel.

Maar mijn monitor heeft alleen een VGA-poort. Wellicht is een DVI-naar-VGA kabel de oplossing?
Nee, want die gebruikt ook het analoge signaal.

Monitoren met alleen een vga-poort zijn het aankopen niet waard als je het mij vraagt. Digitale signalen zijn met die resoluties een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een andere monitor kopen is nou niet echt een oplossing...

Maar de lengte is het probleem? Da's lekker! De boel is niet zo gemakkelijk anders op te stellen...

Ik zie overigens wel dat de nieuwe kabel niet over alle 15 contacten is bedraad, maar slechts 14 contacten. Zou dit het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10-2023
Als full HD al moeilijk is, hoe moet je de Samsung SyncMaster 2343NW dan aansluiten aan je computer? Het scherm is vrij uniek met zijn resolutie van 2048 x 1152, maar beschikt alleen maar over VGA. Hij bestaat ook in DVI-variant, maar die is wat duurder.
Aangezien het scherm bestaat, moet er toch een mogelijkheid zijn dit aan te sluiten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

VGA is nu al reeds een verouderde standaard, DVI is nu de opkomende norm. Vroeger waren de schermen ook nog niet zo groot als nu, dus VGA kabels zijn ontworpen om meer lagere resoluties aan te kunnen.
Een 24 inch scherm zoals de jouwe met een VGA uitgang vind ik echt absurd, daar zou ik zelfs nooit aan gedacht hebben die te kopen

Geef de kast of monitor een andere plaats? misschien kan je de "kortere" kabel dan wel fatsoenlijk aansluiten.

[ Voor 37% gewijzigd door egonolieux op 08-06-2009 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 207283 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:35:
Een andere monitor kopen is nou niet echt een oplossing...

Maar de lengte is het probleem? Da's lekker! De boel is niet zo gemakkelijk anders op te stellen...

Ik zie overigens wel dat de nieuwe kabel niet over alle 15 contacten is bedraad, maar slechts 14 contacten. Zou dit het probleem kunnen zijn?
Nee
Oli469 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:38:
Als full HD al moeilijk is, hoe moet je de Samsung SyncMaster 2343NW dan aansluiten aan je computer? Het scherm is vrij uniek met zijn resolutie van 2048 x 1152, maar beschikt alleen maar over VGA. Hij bestaat ook in DVI-variant, maar die is wat duurder.
Aangezien het scherm bestaat, moet er toch een mogelijkheid zijn dit aan te sluiten lijkt me.
Dat het kan, wil niet zeggen dat het altijd goed werkt...

Er schijnt een of andere belachelijke licentie-heffing op dvi te zitten, waardoor fabrikanten dit kunstje tegenwoordig graag uithalen. (Pin me hier niet op vast trouwens)

[ Voor 49% gewijzigd door Hooglander1 op 08-06-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Oli469 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:38:
Met een korte kabel. Kan prima, maar dan moet je kabel niet over de 3 meter gaan of zo. En meestal staat de PC ook dicht genoeg bij de monitor om dat te kunnen garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 11:10

NvM

Dat de lengte het probleem is lijkt mij onzin. Heb hier een VGA kabel van 20 meter, die elke resolutie zonder enig probleem ondersteunt, en net zo goed weergeeft als een DVI of HDMI kabel. Sterker nog, ik kan met mijn VGA kabel 1 op 1 de resolutie doorgeven, en de televisie herkent dit automatisch. Dat is met DVI/HDMI niet altijd het geval.

Digitaal is in theorie beter, maar het analoge alternatief is zeker niet slechter, ik kan het verschil in ieder geval niet waarnemen, en ik doe echt mijn best :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 21:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

egon088 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:38:
VGA is nu al reeds een verouderde standaard, DVI is nu de opkomende norm. Vroeger waren de schermen ook nog niet zo groot als nu, dus VGA kabels zijn ontworpen om meer lagere resoluties aan te kunnen.
Een 24 inch scherm zoals de jouwe met een VGA uitgang vind ik echt absurd, daar zou ik zelfs nooit aan gedacht hebben die te kopen
DVI is toch niet meer opkomend? Het is een standaard die inmiddels al weer is opgevolgd door DisplayPort waarvan de eerste producten al een tijdje op de markt zijn.

Ik heb trouwens genoeg situaties gezien waarbij een VGA-kabel resoluties van 1920x1200 of hoger gewoon doorgeeft, soms (redelijk) scherp (uiteraard niet zo haarscherp als je met een digitaal signaal), maar ook met ghosting of gewoon onscherpte, het is gewoon heel erg afhankelijk van de sterkte van het signaal, de kabel, de lengte daarvan en eventuele storingsbronnen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NvM, heb je als eens FullHD (1920x1080) geprobeerd met die kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik zou eens op Ebay kijken naar de beschikbare VGA-kabels en een verkoper expliciet de vraag stellen wat de maximaal ondersteunde resolutie is. Voor luttele euro's kun je dan uit je lijden verlost raken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, nou, het ziet er nu naaruit dat mijn grafische kaart (ATI HD4830) niet genoeg spierballen heeft om twee kabels tegelijk te voeden. Mijn monitor en een TV hangen aan de kaart, beide op FullHD resolutie...

Beide op een kabel van 1.8 meter, geen probleem, één van beide op 3 meter: fail. |:(
't Is om gek van te worden! 8)7

Wat nu? Valt er misschien iets in de BIOS te pielen met het voltage ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-04 14:13
Ik haal met mijn 20meter vga-kabel gewoon 1600x1200. Hoger kan ik niet testen daar dit de max resolutie is van mijn monitor. Kabel op marktplaats aangeschaft voor 20 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:39

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Anoniem: 207283 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:01:
Nou, nou, het ziet er nu naaruit dat mijn grafische kaart (ATI HD4830) niet genoeg spierballen heeft om twee kabels tegelijk te voeden. Mijn monitor en een TV hangen aan de kaart, beide op FullHD resolutie...

Beide op een kabel van 1.8 meter, geen probleem, één van beide op 3 meter: fail. |:(
't Is om gek van te worden! 8)7

Wat nu? Valt er misschien iets in de BIOS te pielen met het voltage ofzo?
Je videokaart zend signaal uit geen stroom, er valt niks in de bios in te stellen.

GTX260
Ik heb 1920x1080 voor mijn 42'' over een kabel van HDMI naar DVI over een een lengte van 10 opgerold naar 5 meter, en mijn 24'' zit op 3 meter DVI met resolutie van 1920x1200.

Andere kaart
9400GT
1360x768 over 10 meter VGA kabel voor m'n beamer.
En een 20'' op 1050x1400 met 3 meter DVI kabel

Ik heb nog nooit signaal verlies gehad of dat ik de nativ reso niet aan kon.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298634

Welke resolutie kan je wel aan met die "lange" kabel (een vga kabel van 3 meter is niet uitzonderlijk lang volgens mij)?
Ik heb mijn pc en xbox 360 aan 1 full hd monitor hangen (beide dus op 1920x1080), de pc via DVI, de xbox via VGA (en dat is ook geen al te korte kabel). Geen probleem, dus het moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Ik heb een tijdje 2x 24" TFT op 1920x1200 gebruikt met el-cheapo 10m lange VGA kabels, geen enkel probleem.

Wat als je die TV los koppelt en alleen de monitor aansluit? Als dat ook al niet lukt op 3m is het de kabel :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 13:11

JapyDooge

NoxiousPluK

De kabel zegt niet alles, het is ook flink afhankelijk van de grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Sterker nog, al dan niet geaard en de aanwezigheid van wisselstroom leidingen in de buurt maakt op dergelijke lengtes al uit met een analoog signaal. Is die PC (ECHT, zit niet in een stopcontact met aardingspin die niet is aangesloten) geaard, en op zo'n manier dat de videokaart dat ook is? (dwz: IO shield contact met metalen kant van kast die weer naar voeding gaat).

En hoe zit het met de stopcontacten/leidingen achter die muur waar je je videokabel langs trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:06
Dat vind ik ook altijd zo'n grote onzin, dat stroom zoveel zou storen op een VGA kabel.

Ik heb hier een combikabel; 20 meter VGA en 20 meter stroom, wat aan elkaar zit.. ik merk GEEN verschil als ik de stroom apart leg..

Al helemaal niet op zulke kleine stukjes dus!
Pagina: 1