Toon posts:

[Hulp gevraagd] PC start pas op na meerdere keren resetten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Normaal ben ik meer van het zoeken in plaats van forum posts maken, maar na lang zoeken ben ik er nog steeds niet uit wat het probleem is, vandaar toch dit topic.

Het probleem is dat mijn computer niet in 1x opstart. Pas na 3 of meer keren op de reset knop te hebben gedrukt met een tussentijd van 20-30 seconden, springt mijn scherm pas aan, en begint de computer met opstarten.
Nu is dit opzich geen gigantisch probleem. Het is een beetje vervelend om 2-3 minuten bij de knop te blijven zitten tot de computer opstart, maar er valt mee te leven. Wat ik alleen wel erg vervelend vind, is dat ik door dit probleem ook mijn CPU niet kan overclocken. Bij het opstarten (na de resets dus) krijg ik de melding 'Overclock failed' en moet ik terug mijn BIOS in om hem of weer op stock te zetten, of terug op 3.0 ghz, waar ik hem het liefst op heb draaien.
Het vreemde is dat als de computer een tijdje heeft aangestaan (20 min+) hij totaal geen problemen heeft met restarts. Of zelfs als ik hem helemaal uitzet, zo'n 1-10 minuten wacht, en hem daarna weer aanzet. Dan werkt alles opeens prima. Ik als leek zou zeggen, dat heeft te maken met de warmte van bepaalde (mogelijk mijn videokaart) hardware, maar ik heb geen idee of dat een probleem zou kunnen zijn.

Hier nog mijn specs:
  • Grafische kaart (PCIe): XFX 9800GTX Black Edition
  • Besturingssysteem: Microsoft Windows Vista Home Premium 64 bit
  • Processor: Intel® Core™ 2 Quad Q9300
  • Voeding: Cooler Master RealPower M620
  • Behuizing: Antec Performance One P180
  • Moederbord: Asus P5K-WS
  • Harddisks (SATA): Western Digital Raptor 150 GB + Samsung HD502IJ 500GB
  • Geheugen: Corsair 4 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kit
  • DVD-ROM: Sony NEC Optiarc DDU1615-0S
Hebben jullie misschien enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast erg bedankt,

Justin.

• _Menno_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12 21:11
Ik heb exact hetzelfde probleem. Mijn pc geeft pas beeld wanneer hij minstens 2 minuten aan heeft gestaan en er daarna een keer op de reset knop wordt gedrukt. Daarna draait hij stabiel. Het lijkt dus alsof hij moet "opwarmen".
De oorzaak van dit probleem is bij mij een defect moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor je reactie Menno,

Nu je dat zegt over het kapotte moederbord, er is 1 RAM geheugen socket van het moederbord stuk. Zou dit het probleem kunnen zijn?

Verwijderd

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter zou ik in ieder geval doornemen. neemt niet weg dat het probleem waarschijnlijk in je mobo zit. het kan ook aan je voeding liggen. maar met de troubleshooter kan je het probleem opsporen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
hebben jullie al geprobeerd de CMOS batterij te vervangen? als die leeg is kan je ook zulke leuke reacties krijgen van je pc

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

en het kan ook helpen als je alle rand- en overbodige meuk eruit haalt. Ook boot from USB device uitzetten in je bios. Of gewoon je bios resetten.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:20
CSL -> PMG

Neem inderdaad eens de troubleshooter zo volledig mogelijk door en probeer ook zo kaal mogelijk op te starten. Een defect geheugenslot zou niet uit moeten maken, iig niet als de computer daarvoor met kapot slot ook al heeft gewerkt.
Pagina: 1