Toon posts:

Thinkpad uit de T4x serie en de verschillen onderling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op Tweakers maar niet geheel nieuw in de digitale wereld ;) Dus wees gegroet allen ;) Maar omdat dit niet plek is om dat te doen kom ik tot mijn vraagstuk.

Ik ben op zoek naar een goedkope/stevige laptop voor rond de €200/€225. Ik ben toen al snel uitgekomen op een Thinkpad uit de T4x serie. Dat ze stevig zijn en tegen een stootje kunnen is bekend en ik vind ze er ook erg elegant uitzien.

Nou is me niet geheel duidelijk wat nou het verschil is tussen de T40, T41, T42, T43. Ik weet dat er verschillen zijn tussen de processoren, HDD's, videokaarten en RAM-geheugen. Hier houd het echter op... 8)7 Het is me niet helemaal duidelijk wat nou het exacte verschil tussen de 0, 1 ,2 is.

Mijn vraag is dan ook; Wat is er belangrijk bij de aanschaf van een tweedehands Thinkpad uit de T4x serie? En daarop volgend; Voor welke Thinkpad kan ik het beste gaan?

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-02 10:19

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Allemaal zijn geweldige laptops.
Alleen oppassen bij de T42, deze hebben halverwege de productielijn pas wireless gekregen, en zit dus niet in alle modellen (T43 heeft wel wireless in alle modellen).

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Verwijderd

Topicstarter
Wifi is inderdaad belangrijk! Dank voor het aandachtspuntje. Houd dit in dat de de T41 geen Wifi ingebouwd heeft? Of mist alleen de eerste helft van de geproduceerde T42 Wifi?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:20
Aaah, een topic waar ik mijn ervaring kan benutten :P

Heb zelf een T40 en T42 gehad.

Wat wel van belang is, dat de T4x serie een ontwerpfout heeft, waardoor de GPU (BGA chip) los kan gaan zitten.
Dit gebeurt als je de laptop aan 1 hoek optilt, waardoor het moederbord een beetje buigt. De GPU komt dan los te zitten op sommige puntjes, en de laptop loopt om de haverklap vast.
Vooral de ATi Radeon videokaarten hadden dat. De Intel videokaarten niet.

Niet om je direct af te schrikken, want niet alle T4x modellen hadden er last van (ik heb het niet gehad met m'n T40 en T42) maar er zijn modellen die het wel hebben. Dit probleem kun je herkennen aan foutbeschrijvingen zoals "Als ik de laptop optil, loopt hij vast", of "Als ik de laptop verplaats loopt hij vast", of "Als ik hem beweeg/optil dan bevriest het scherm en krijg ik allemaal rare puntjes e.d. (artifacts) te zien op het scherm"

Je kunt ook nog kijken naar een R50 / R51 / R52, die hebben volgens mij ook geen last van dat GPU probleem.

Die zijn ongeveer vergelijkbaar met de T4x serie.

Je kunt ook nog eens op forum.thinkpads.com kijken, daar is veel over ThinkPads te vinden (ook over dat GPU probleem van de T4x serie)

Verdere verschillen zijn: Schermgrootte (14,1" of 15"), DVD lezer/brander, CD lezer/brander. Accu (6 cells of 9 cells (9 steekt een stukje uit aan de achterkant).

Wat ook een verschil is, is dat vanaf de T42 geloof ik, sneller geheugen werdt gebruikt.

T40 en T41 gebruiken volgens mij PC2100, T42 PC2700

En de T43 heeft DDR2 geheugen, wat helemaal ideaal is, omdat dat geen drol kost meer tegenwoordig (DDR1 is een stuk duurder)

En dat WiFi verhaal.... Je kunt bij alle T4x modellen WiFi inbouwen, mits er maar een vrij miniPCI slot inzit, en de antennekabels al in het scherm zitten. Je moet alleen wel opletten met de 1802 error (1802: Netwerkkaart in laptop die niet op de IBM whitelist staat)

Ik zou gaan kijken voor een T43, die hebben meestal wel WiFi, en ook Bluetooth. En ze hebben DDR2 geheugen wat een voordeel is.

Mocht je trouwens een ThinkPad tegenkomen (Marktplaats ofzo) en je wilt de precieze specs weten, dan moet je even vragen naar het typenummer wat onderop staat (ziet er zo uit: 2373-8CG). Dat kun je dan invoeren op de Lenovo site, en dan vind je alle (originele, Lenovo weet immers niet wat er naderhand is ingezet) specificaties.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2009 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Super handige info! _/-\o_ thnx

Gezien de username van "ThinkPad" ga ik nog even door met vragen :P

De Thinkpad R5x serie heb ik ook bekeken, ik heb alleen begrepen dat de T4x serie sterker is (meer kan hebben). Of valt dit wel mee? Want als dat niet zo gek veel verschilt, maakt het mij ook niet erg veel uit.. Het gaat me er vooral om dat hij wat kan hebben.

Tip van het serienummer is zeer handig, ga ik zeker gebruiken.

(ik ga nog even verder *domme* vragen bedenken :P )

• ThinkPad
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:46:
Super handige info! _/-\o_ thnx

Gezien de username van "ThinkPad" ga ik nog even door met vragen :P

De Thinkpad R5x serie heb ik ook bekeken, ik heb alleen begrepen dat de T4x serie sterker is (meer kan hebben). Of valt dit wel mee? Want als dat niet zo gek veel verschilt, maakt het mij ook niet erg veel uit.. Het gaat me er vooral om dat hij wat kan hebben.

Tip van het serienummer is zeer handig, ga ik zeker gebruiken.

(ik ga nog even verder *domme* vragen bedenken :P )
http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:Models
ThinkPad R: Traditionally the budget laptop line, there are mobile workstation configurations to replace the discontinued A-series.
ThinkPad T: Slimline Notebook, two drives internal, light and thin with one swappable bay.
De R serie zal dus wel ietsje groter zijn denk ik (heb geen idee heb nog nooit een R serie gezien eigenlijk :P )

En een ThinkPad is volgens mij al heel erg stevig, het zou dus niet echt uitmaken welke je kiest.

De T serie is meer voor "travel" en zal dus ook ietsje lichter zijn bijv.

• ThinkPad
http://computer-software....-thinkpad-t43-azerty.html

Wel AZERTY, maar als je hem instelt op QWERTY, en je kunt blind typen, dan is het geen probleem.

Of je koopt een nieuw/tweedehands QWERTY toetsenbordje voor €30 ofzo.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2009 12:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:40:
http://computer-software....-thinkpad-t43-azerty.html

Wel AZERTY, maar als je hem instelt op QWERTY, en je kunt blind typen, dan is het geen probleem.

Of je koopt een nieuw/tweedehands QWERTY toetsenbordje voor €30 ofzo.
Ik ga vandaag kijken naar een T43 Centrino 1.86Ghz met 1GB RAM, 120GB HDD, 15 inch 1400x1050 verder inderdaad Wifi en Bluetooth voor €250.

Is dit een beetje een schappelijke prijs? Ik bedoel voor het apparaat :P Ikzelf heb het er voor over.

*de andere advertentie heb ik in mijn achterhoofd

• ThinkPad
Ja dat is wel netjes.

Heb m'n T40 en T42 toen voor 200/stk verkocht met mindere specs (512MB RAM, 40GB HDD, 1024*768)

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 14:17:
Ja dat is wel netjes.

Heb m'n T40 en T42 toen voor 200/stk verkocht met mindere specs (512MB RAM, 50GB HDD, 1024*768)
Ik vond het zelf ook wel een mooie prijs ja.

Bedank voor de hulp tot zover _/-\o_
ik laat vanavond weten wat het is geworden!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad de T43 geworden!

Bedankt voor de info en hulp!!

Ik ga lekker verder genieten van deze laptop O+

• ThinkPad
Nice 8)

Misschien leuk als je nog wat foto's wil maken O-) ?
Pagina: 1