Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 22:08
Hallo, ik ben bezig om een gigabit LAN in te stellen thuis tussen mijn Conceptronic CH3SNAS en mijn PC en ik heb alles werkend alleen de snelheid komt niet boven de +-20 mb/sec uit...

Ik heb al een flinke tijd lopen zoeken op GoT maar ik vind alleen oudere topics, wel met soortgelijke problematiek maar ik ik kom er toch niet uit, vandaar dat ik een nieuw topic open.

Om te beginnen mijn setup hoe alles aangesloten is:

PC:

Intel Core 2 Duo E8500
Gigabyte GA-EG45M-DS2H > met gigabit LAN aansluiting.
4GB (2x 2GB) PC2-8500 (DDR2-1066) (Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5DF)
2x 320gb SATA Maxtor HDD in RAID0
Windows 7 RC Build 7100

NAS:
Conceptronic Grab'n'Go CH3SNAS
Met 2x Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB SATA-300, 32MB, 7200rpm
Waarvan 250gb als RAID1 is geconfigureerd voor veilige data opslag (foto's, documenten enz)
en de overige 1,4TB als JBOD voor series,films etc als mediaserver voor mijn Popcornhour A-110

Dit staat verbonden met een Linksys WRT320N router d.m.v CAT6 UTP kabels (fabriek gemonteerde stekkers, niet zelf gedaan)
Kabel van PC naar router is 20mtr en kabel van NAS naar router is 10mtr.

Beide geven aan dat ze 1.0Gbps verbinding hebben, de linksys router geeft dan ook groene lampjes ipv blauw.

Echter als ik een groot bestand probeer te versturen van/naar de NAS haal ik niet meer als zo'n 13-15mb/sec snelheid via FTP met FlashFXP.

Via Windows gewoon (drives van de NAS staan gemapped op mn pc als netwerk schijven) haal ik zo'n 17-19Mb/sec transfer snelheid. Dit moet toch sneller kunnen?

Ik heb al geprobeerd te testen met bij iperf enz maar ik kom daar niet helemaal uit, ik heb ook geprobeerd Jumboframes aan te zetten met MTU op 3000kb of hoger maar dit helpt niet.

Heeft er iemand suggesties wat ik nog kan proberen?
Want het is wel jammer dat als je investeert in nieuwe router+kabels je er maar zo weinig resultaat uit haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 22:06
de vraag is of die NAS die snelheden wel kan geven.

Volgens deze review productreview: Conceptronic Grab'n'Go Dualbay NAS Media Store review door l.degroot01 alvast niet (max een 20 MB/s bij grote bestanden)

[ Voor 18% gewijzigd door webinn op 08-06-2009 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
webinn schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:56:
de vraag is of die NAS die snelheden wel kan geven.

Volgens deze review productreview: Conceptronic Grab'n'Go Dualbay NAS Media Store review door l.degroot01 alvast niet (max een 20 MB/s bij grote bestanden)
Hmmz dat ziet er wel uit als een betrouwbare review.

Wel vreemd dat, zoals hij ook aangeeft, hij wel als gigabit zijnde verkocht wordt, en RAID0 ondersteunt maar dit in praktijk dus niet echt waar kan maken...
l.degroot01
Bij het verplaatsen van grote bestanden (Giga Bytes) zien we de volgende snelheden:

* Gemiddelde snelheid: 170 Mb/s = 21,25 MB/s
* Piek snelheid: 200 Mb/s = 25 MB/s

Bij het verplaatsen van kleine bestanden (Kilo Bytes tot een Mega Byte) zien we de volgende snelheden:

* Gemiddelde snelheid: 50 Mb/s = 6,25 MB/s
* Piek snelheid: 68 Mb/s = 8,5 MB/s

In het gunstigste geval haalt de NAS een gemiddelde snelheid van 170Mb/s.
Wat ik dan jammer vindt is dat de aanwezige Gigabit aansluiting niet volledig wordt benut.
(170 / 1000) x 100 = 17%, kortom van alle bandbreedte die je te bieden hebt, gebruikt hij er maar 17%.
Nu is dit voor zijn prijsklasse opzich wel goed te noemen, maar je voelt je toch wel een beetje bedrogen, omdat ze hem aanprijzen als Gigabit. Het zou eerlijker zijn er bij te zetten Max. Transfer Rate: 200Mb/s

Daarnaast als de NAS geen hogere snelheden wil halen, waarom zet je er dan een RAID 0 functie op, dan zou alleen JBOD, Standard en RAID 1 ook volstaan.
Zijn er meer mensen die een CH3SNAS gebruiken op een Gigabit LAN, en wat halen jullie voor snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

De vraag is dan waar de bottleneck zit. De schijf, de IO chip, de processor in je NAS, de netwerk controller, de bekabeling, je switch / router of de hardware in de guest pc... Als je het netwerk kun uitsluiten en het type harde schijf weet (die waarschijnlijk meer throughput heeft dan die 25 MB/s) dan kun je met redelijke zekerheid zeggen dat de hardware in je NAS niet van de beste kwaliteit is.

edit: kun je hier misschien neerzetten wat voor een chips ze in de NAS gebruikt hebben? Vooral de netwerkchips van brakke kwaliteit kunnen vaak die gigabit niet vol krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door M2M op 08-06-2009 16:10 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 18:21
Waarschijnlijk is de chip de beperking, ik heb als JBOD (2x seagate 1,5TB) oplossing rechtstreeks in de gigabit van mijn pc ongeveer 15 mB/s max. Kan me dus goed voorstellen dat je 20 mB/s haalt. Op zich nog steeds erg net in mijn ogen voor een nas van een dergelijke prijs. Voor de meeste toepassingen is dit ook voldoende trouwens :)

Nut van raid 0 is er dus trouwens wel, daarnaast willen sommige personen ook liever slechts 1 grote logische disk/share ipv 2 losse via JBOD :)

Wellicht dat het gebruik van Gigabit Ethernet Jumbo Frames nog wat extra snelheidswinst kan opleveren ?

[ Voor 29% gewijzigd door punisher007 op 08-06-2009 16:15 ]

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Ik kan niet echt vinden wat voor chips ze in die NAS gebruikt hebben, hier de specs van de site van Conceptronic:
http://www.conceptronic.n...d=30&gid=3030&pid=CH3SNAS

Edit:

Ja dus het probleem zit hem zeer waarschijnlijk dus in die NAS, 20Mb/sec is dus vrij netjes al begrijp ik? Ik had er dus teveel van verwacht kennelijk...

Al zou ik er een pc aan hangen dan haal ik daarmee waarschijnlijk dus hogere snelheden?

Maar het instellen van jumboframes MTU blabla heeft dus geen zin of wel?

Wat is aan te raden om in te stellen dan?
Want zowel de NAS als mijn PC kan ik instellen op 3000kb t/m 9000kb maar met 3000 lijkt het geen verschil te maken, en met 9000 werkt het niet, ja heeel langzaam, dan is hij alleen al lang bezig om de dir te listen in FlashFXP

Bedankt voor de reply's trouwens allemaal!

[ Voor 65% gewijzigd door ElayZ op 08-06-2009 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabero_again
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06-2023
yup, rond de 16MB/sec.
De processor in de CH3SNAS is gewoon niet snel genoeg om meer data door te stouwen.
Dan moet je naar een sneller ( duurder ) alternatief zoeken.
Op 100MBIT haal je max 10MB/sec, dus gigabit doet wel iets. Het is geen garantie dat je het maximale kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

jabero_again schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:21:
yup, rond de 16MB/sec.
De processor in de CH3SNAS is gewoon niet snel genoeg om meer data door te stouwen.
Dan moet je naar een sneller ( duurder ) alternatief zoeken.
Op 100MBIT haal je max 10MB/sec, dus gigabit doet wel iets. Het is geen garantie dat je het maximale kunt halen.
Hier hebben we een conceptronic grab'ngo netwerkschijf staan, deze is 100MBit en is aangesloten op Gigabit netwerk maar de maximale snelheid die je haalt is net geen 4MB. Erg langzaam dus, theoretisch doet 100Mbit zo'n 10MB. Aan het netwerk ligt het niet want van pc naar pc haal ik 90MB. Maargoed ben nog steeds opzoek naar een snelle betaalbare Gigabit netwerkschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Dj-sannieboy schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:26:
[...]

Hier hebben we een conceptronic grab'ngo netwerkschijf staan, deze is 100MBit en is aangesloten op Gigabit netwerk maar de maximale snelheid die je haalt is net geen 4MB. Erg langzaam dus, theoretisch doet 100Mbit zo'n 10MB. Aan het netwerk ligt het niet want van pc naar pc haal ik 90MB. Maargoed ben nog steeds opzoek naar een snelle betaalbare Gigabit netwerkschijf.
Ja dan is de CH3SNAS dus ook geen goed alternatief.

Toch een zekere misleiding van conceptronic hoor, want je denkt ik koop een gigbit NAS maar vervolgens haal je er nauwelijks 2x zo snel mee...

Maar valt er met jumboframes nog iets te winnen, en met welke instelling dan of valt dat niet te zeggen?

[ Voor 7% gewijzigd door ElayZ op 08-06-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
Even terugkomend op mijn vraag, voor welke toepassing is de 20 mB/s niet voldoende ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:50
ElayZ schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:05:
Zijn er meer mensen die een CH3SNAS gebruiken op een Gigabit LAN, en wat halen jullie voor snelheden?
Zelfde probleem hier, na de laatste firmware update (1.05b4_r160, ik zie overigens net dat er eergister weer een nieuwe vrij is gegeven, staat hier: link) kom ik zelfs als ik spul van de NAS naar mijn pc kopieer niet boven de 8 mb/sec uit... van pc naar NAS is 12 wel ongeveer het max

[ Voor 3% gewijzigd door Rupie op 08-06-2009 17:50 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
Geen noemenswaardige veranderingen in die laatste firmware :) Zie hieronder de firmware history

v1.05b5 5 Juni 2009

• Opgelost:
- UPnP Server laat een enkele citaat ‘ in folder namen niet toe.
- Speciale karakters zoals ! in het wachtwoord kunnen niet gebruikt worden.

v1.05b4-r160 15 mei 2009

• Opgelost:
- UPnP AV Server niet mogelijk te herstarten in sommige situaties.
- Niet mogelijk om een harde schijf te formatteren indien één of meer partities
aanwezig waren.
- Inotify is gezet op een lagere prioriteit, met als gevolg een lagere CPU belasting.

• Toegevoegd:
- Xbox 360 UPnP ondersteuning.

• Verbeterd:
- PlayStation 3 UPnP ondersteuning verbeterd.

v1.05b1 2 januari 2009

• Opgelost:
- Tijd verloop probleem: de klok sprong 1 uur vooruit na elke keer opnieuw opstarten
wanneer zomertijd/wintertijd ingeschakeld stond.
- Probleem waarbij de eerste harde schijf niet in slaapstand gaat.

• Toegevoegd:
- Ondersteuning voor Koreaanse en Turkse codepages.
- Ondersteuning voor 1.5TB harde schijven. Zie de opmerking onderaan voor meer info.
- .INFO domeinnaam ondersteuning voor e-mail alerts.
- Ondersteuning voor het migreren van Normal naar RAID-1 harde schijf configuratie.

• Verbeterd:
- Fan script verbeterd.
- Wachtwoord ondersteunt meer speciale karakters. Behalve de volgende vijf: @ : / \ %
- Auto Refresh Timer verwijderd, Inotify wordt nu gebruikt voor het automatisch
verversen van de UPnP AV en iTunes Server.

• Opmerking voor gebruik van 1.5 TB harde schijf:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

punisher007 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:08:
Even terugkomend op mijn vraag, voor welke toepassing is de 20 mB/s niet voldoende ? :)
Paar honderd gigabyte doorstampen naar de NAS? Dan wil ik wel graag wat meer.

Maar dit is niet meer dan normaal, van PC naar PC haal je ook geen 100MB/s omdat je hardeschijven dat niet aan kunnen. En tja er zijn volgens mij eigenlijk geen externe opslag apparaten die gigabit voltrekken, op professioneel apparatuur na.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Tsurany schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:37:
[...]

Paar honderd gigabyte doorstampen naar de NAS? Dan wil ik wel graag wat meer.

Maar dit is niet meer dan normaal, van PC naar PC haal je ook geen 100MB/s omdat je hardeschijven dat niet aan kunnen. En tja er zijn volgens mij eigenlijk geen externe opslag apparaten die gigabit voltrekken, op professioneel apparatuur na.
Indeed, het gaat niet zozeer om toepassingen maar meer om bijv HD films naar de NAS te kopieren.
Plus ik gebruik die NAS ook als Mijn Documenten, ik heb niks meer op mn pc zelf staan, behalve dan wat ik net ged/l heb.

Dat die hdd's geen 100mb/sec trekken is ook logisch maar ik had wel wat meer verwacht dan +- 12-15mb/sec die 20 die ik eerder haalde is ook meer piek snelheid merk ik na wat meer proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door ElayZ op 08-06-2009 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:55
Ik heb ook zo`n conceptronic ch3snas met daarin 2 stuks sata 2 300/32 mb seagate baracuda schijven in raid 0.De nas zit aangesloten met Amp. cat 6 kabels op een HP procurve 1400/8 gigabit switch.De snelheid die ik haal naar mijn pc toe: 7 tot 15 Mbit/sec.Nu kan het aan de pc liggen:realtek gigabit kaartje aangesloten met Amp. cat 6 kabel,athlon 2000 met 2,5 Gb geheugen en ide 133 schijven.De laatste zal wel de grootste bottleneck zijn.Maar ik denk dat ie ook niet echt hoger dan 14 tot 20 Mbit gaat leveren.Aangezien dat ding nu niet echt een supersnelle processor in zich heeft en maar 64 Mb geheugen heeft (als ik het goed heb).

[ Voor 19% gewijzigd door vincedd op 08-06-2009 20:15 ]

Pagina: 1