Toon posts:

FOSS nieuws

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag wat meer nieuws over open source en free software zien. Ik moet nu uitwijken naar sites als Slashdot, LWN en Phoronix.

Het is nogal frustrerend om dag in dag uit maar weer meerdere artikelen Microsoft-nieuws te zien, terwijl opensource nieuws gewoon niet genoeg te vinden is.

Ik heb toen OpenGL 3.1 uitkwam nog wat artikelen gesubmit, maar het werd niet geplaatst. Maar een gerucht over een toekomstige 'DirectX 11 GPU' is natuurlijk wel goed genoeg voor plaatsing.

Misschien is Tweakers.net gewoon niet voor mensen die FOSS interessant vinden?

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik ben het met je eens dat opensource de laatste tijd niet de aandacht krijgt die het verdient. Gaan we aan werken en blijf aub submitten als je iets tegenkomt dat we moeten hebben. Ook als je suggesties hebt voor achtergrondartikelen hoor ik het graag!

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk dat er al wat extra nieuws komt. :)

Qua achtergrondartikel zou ik de X.org revolutie willen aanraden. Ik denk dat veel T.net-lezers nog helemaal niet weten dat de X compleet verandert, met de introductie van kernel mode-setting, Gallium3D, GEM/TTM en de opensource drivers voor Ati, Nvidia en Intel die daarvan gebruik maken. Ook kwam afgelopen week X Input 2 in de tree van X.org, die o.a. meerdere cursors ondersteunt.

In Fedora 11, gisteren uitgekomen, is al een klein beetje van dit alles te zien. F11 komt met KMS en de Nouveau Nvidia-driver, die 'nv' vervangt. Dat betekent hotplugging support voor monitors, en als je KMS aanzet (nouveau.modeset=1 in Grub), dan heb je een glitch-free grafische boot, en snelle en stabiele VT-switching. Het blijft Fedora natuurlijk, dus het is allemaal erg cutting (en soms bleeding) edge.

Gallium3D is nog niet te gebruiken op het moment, maar heeft al enkele zogenaamde 'state trackers', zoals twee voor OpenGL ES en een voor OpenVG. Zodra de GPU-drivers Gallium3D implementeren, dan worden graphics API's met een state tracker versneld door die drivers. Er zullen ook state trackers voor OpenGL komen, en misschien ook voor Direct3D.

Tot zover mijn gebrekkige kennis over de happenings rond X.org.