• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een Asrock 4Core1600-GLAN/M gehaald waar een Pentium D 915 opgeprikt zit.

Het probleem is dat wanneer ik de pc aanzet, deze helemaal niks doet. Ik hoor ook geen piepjes als de CPU en het ram erin zitten.

De volgende dingen heb ik geprobeerd:

- Alleen het toetsenbord en beeldscherm aangesloten. Verder zit er alleen ram en een CPU in het moederbord. > PC POST niet.

- 3 Verschillende rammodules geprobeerd van verschillende snelheden: 800MHz MDT 512MB, 533MHz 1GB Kingston, 800MHz 1GB OCZ. > PC POST niet.

- Andere voeding eraan gehangen. Eerst had ik een Zalman 460W en daarna een AOpen 300W. > PC POST niet.

- Verschillende ramsloten geprobeerd. > PC POST niet.

- Moederbordbatterij er een minuut uitgehaald. > PC POST niet.

- PCI-videokaart erin gezet met daarop m'n monitor. > PC POST niet.

Uiteraard is de 4pins 12V ook aangesloten naast de 24pins kabel.

Een uur geleden werkte de CPU nog, dus het lijkt mij niet dat deze kapot is.

Als ik het ram eruit haal, dan krijg ik 3 lange piepen te horen. (Moederbord lijkt dus niet dood?)

Zou iemand mij kunnen helpen? Ik heb geen idee waar ik het probleem meer kan zoeken.

Alvast bedankt. :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

4p 12v connector aangesloten?

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Jazeker. Ik heb ze allebei geprobeerd om uit te sluiten dat er misschien één kapot zou zijn.

Goedkoop bellen via VoIP

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 21:09
Gekeken of de CPU goed contact maakt? of er toevallig niks kleins in je socket ligt wat contact zou kunnen verstoren oid? :)

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

en wat nu als je alléén het moederbord op de voeding aansluit, ofwel geen CPU, geen RAM helemaal niets... What happens then? :)

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Een minuut de CMOS-batterij eruit hoeft niet genoeg te zijn voor een CMOS-reset.

De juiste procedure is:
- Stroom afkoppelen (stekker uit stopcontact).
- Jumper in positie voor reset of batterij er uit.
- Power On knop een paar seconden in drukken.
- Jumper terug in normale positie of batterij er weer in.

Verder lees ik op de website dat die CPU met alle BIOS-versies al ondersteunt wordt. Dus dat is het zeker niet.

Als je de PC aan probeert te zetten, spint de cpu-fan dan wel even op? En de voeding fan?

Zo nee, dan is er mogelijk een compatibiliteitsprobleem tussen moederbord en voeding (turn-on delay). Als je dit echter met meerdere voedingen hebt lijkt me dat eerder een tekortkoming van het moederbord van die twee voedingen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vervang het mobo of de cpu eens. Alleen door uit te sluiten kun je kijken waar het probleem zit.

En wat bedoel je precies met beide 12V aansluitigen? Er zit er doorgaans maar 1 aan de voeding.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Fiber- schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:33:
Gekeken of de CPU goed contact maakt? of er toevallig niks kleins in je socket ligt wat contact zou kunnen verstoren oid? :)
Ik ga het even controleren. :)
Luukland schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:36:
en wat nu als je alléén het moederbord op de voeding aansluit, ofwel geen CPU, geen RAM helemaal niets... What happens then? :)
Ga het proberen. :)
kalizec schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:40:
Een minuut de CMOS-batterij eruit hoeft niet genoeg te zijn voor een CMOS-reset.

De juiste procedure is:
- Stroom afkoppelen (stekker uit stopcontact).
- Jumper in positie voor reset of batterij er uit.
- Power On knop een paar seconden in drukken.
- Jumper terug in normale positie of batterij er weer in.

Verder lees ik op de website dat die CPU met alle BIOS-versies al ondersteunt wordt. Dus dat is het zeker niet.

Als je de PC aan probeert te zetten, spint de cpu-fan dan wel even op? En de voeding fan?

Zo nee, dan is er mogelijk een compatibiliteitsprobleem tussen moederbord en voeding (turn-on delay). Als je dit echter met meerdere voedingen hebt lijkt me dat eerder een tekortkoming van het moederbord van die twee voedingen.
De CPU-fan en PSU spinnen wel op. :) Ik ga het moederbord even op jouw manier resetten.
TERW_DAN schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:43:
Vervang het mobo of de cpu eens. Alleen door uit te sluiten kun je kijken waar het probleem zit.

En wat bedoel je precies met beide 12V aansluitigen? Er zit er doorgaans maar 1 aan de voeding.
Ik ga het mobo ook even vervangen. Met 12V-aansluitingen bedoel ik die 2x 4pins. Soms zit er maar 1x 4pins op, maar bij mij 2x. Ik heb ze dus allebei geprobeerd, én ook nog eens een andere 4pins van m'n andere voeding. :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:13
Zit je niet toevallig de PCI-e connector in de 12v van je mobo te drukken ? :o
Kan maar zo zijn, ( weet niet of ze passen.. ) maar daar zitten er doorgaans wel 2 van op een voeding !

gewoon nee.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
SanderPS3 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:50:
Zit je niet toevallig de PCI-e connector in de 12v van je mobo te drukken ? :o
Kan maar zo zijn, ( weet niet of ze passen.. ) maar daar zitten er doorgaans wel 2 van op een voeding !
Hehe, dit lijkt me nou niet echt een PCI-e connector ;) :

Afbeeldingslocatie: http://dl.getdropbox.com/u/31662/got/DSC00234.JPG

Goedkoop bellen via VoIP

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is gewoon de 8 pins connector die in 2en is geplitst. Knap als je het verkeerde deel erin geduwd krijgt zonder dingen te forceren. Die dingen hebben namelijk een andere keying.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Luukland schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:36:
Zonder CPU maar met RAM: geen piepen, ook geen POST.

Zonder CPU en zonder RAM: geen piepen, ook geen POST.

Goedkoop bellen via VoIP

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Heb zojuist weer het oude moederbord aangesloten en de CPU daarin gedaan, en hij POST gewoon. De CPU is dus niet defect. :)

Echter, heb ook weer de CPU in het nieuwe moederbord teruggeplaatst, en hij doet gewoon weer niks.

Oops, vergeten te editten. :$

[ Voor 9% gewijzigd door MensionXL op 08-06-2009 15:41 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• kalizec
Ok, het is duidelijk dat je de juiste 4-pins CPU 12volt connector gebruikt.
Het is ook zeker dat het moederbord spanning krijgt.

Als de fans op spinnen, blijven deze dan draaien?
Of gaan ze vrij rap weer uit?

In het eerste geval is het vrijwel zeker een BIOS-probleem. Dus als een reset niet helpt is dit moederbord geleverd met een defect BIOS. Dus gevalletje DOA en dus RMA.

In het tweede geval kunnen er meer dingen met het moederbord aan de hand zijn en kan het ook nog zijn dat er iets gewoon 'incompatible' is. Gezien je geen tweede CPU hebt om iets me te proberen zou ik even overleggen met de leverancier of ze de RMA zo ook accepteren. (Het is namelijk wel waarschijnlijk dat er iets mis is met het moederbord, maar 100% zeker is het niet).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
kalizec schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:14:
Ok, het is duidelijk dat je de juiste 4-pins CPU 12volt connector gebruikt.
Het is ook zeker dat het moederbord spanning krijgt.

Als de fans op spinnen, blijven deze dan draaien?
Of gaan ze vrij rap weer uit?

In het eerste geval is het vrijwel zeker een BIOS-probleem. Dus als een reset niet helpt is dit moederbord geleverd met een defect BIOS. Dus gevalletje DOA en dus RMA.

In het tweede geval kunnen er meer dingen met het moederbord aan de hand zijn en kan het ook nog zijn dat er iets gewoon 'incompatible' is. Gezien je geen tweede CPU hebt om iets me te proberen zou ik even overleggen met de leverancier of ze de RMA zo ook accepteren. (Het is namelijk wel waarschijnlijk dat er iets mis is met het moederbord, maar 100% zeker is het niet).
De fans blijven gewoon netjes draaien. DOA dus? :)

Goedkoop bellen via VoIP

• kalizec
MensionXL schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:18:
De fans blijven gewoon netjes draaien. DOA dus? :)
Tenzij je de CMOS nog niet gereset hebt is dit een DOA.

Tijdens opstarten wordt de BIOS-code geladen en uitgevoerd door de CPU. Dit moet altijd resulteren in een POST en het bijbehorende gepiep. Doet het dat niet dan is er iets defect of incompatbile. Als er sprake was geweest van een compatibilliteitsprobleem tussen moederbord en voeding was de machine vrij rap meteen weer uit gegaan. Het moederbord hoort compatible te zijn met de CPU (aldus website fabrikant).

Dus het moet om een defect moederbord gaan.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Oke. :) Ik ga het moederbord zo snel mogelijk retourneren.

Iedereen super bedankt voor jullie hulp. :)

Goedkoop bellen via VoIP

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Heb inmiddels een nieuw moederbord (omgeruild), maar hij POST nog steeds niet. :|

WTF? Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Edit: heb net m'n X3350 (Q9450) erin gezet, maar wederom geen beeld. Ik snap niks meer van dat Asrock. :/

[ Voor 49% gewijzigd door MensionXL op 11-06-2009 14:27 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1