Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nodig betreft investering in auto

Pagina: 1
Acties:

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:14

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Ik zit met de volgende issue:

Ik woon in Den haag, werk in Hoofddorp (fulltime) en studeer in Amsterdam. Mijn aanstaande woont daar (voorlopig) ook nog. Ook wordt mijn auto regelmatig geleend door mijn broertje of zusje die dan naar Amsterdam of Rotterdam gaan (familie/vrienden bezoek of studie)

Dus ik rijd nu al ruim een jaar ruim!!! 2000 km in de maand in een benzine auto. Nu zou dat geen probleem zijn als ik 4-5 k in de maand zou verdienen maar dat valt dus tegen als ik naar mijn situatie kijk :p

-Van mijn werkgever krijg ik 137 eur maximaal vergoed.
-Ik betaal mijn HBO studie zelf
-Ik rijd in een opel vectra B sport met 1.8 motor. (niet echt zuinig :p)
-Al met al ben ik woon werk verkeer en overige tripjes zo n kleine 350-400 euro per maand kwijt aan benzine
:(

Nu heb ik al wat onkosten gemaakt laatste paar maanden maar omdat een diesel uiteindelijk toch efficienter is moet ik nu toch iets andes afschaffen. Er zijn ook wat onkosten die ik anders binnen nu en een maand moet maken ter waarde van zo n 600 euro.

Nu is de situatie helaas zo dat ik niet al teveel cash heb liggen op de bank (helaas uitgeleend aan iemand in een meer penibele situatie en eigen schulden die ik moest aflossen (ben er eindelijke van af, behalve stufi :p voeger wat mismanagment gedaan helaas :p)

Ik kan zo n 1000 euro cash missen. Ik overweeg nu om mijn auto in te ruilen en gedeeltelijk te financieren en een auto te kopen voor zo n 6-7-8000 euro. Ik probeerde eigenlijk de financiering te vermijden omdat ik hopelijk over 2 jaar een huis wil kopen.
Maar ik heb ook een BKR registratie die gelukkig ook afloopt in september (wat verkeerde keuzes gemaakt in mijn vroegere studententijd ;) )

Wat raden jullie mij nu aan om te doen? Half jaar proberen door te sparen en dan een auto kopen? Dat is erg moeilijk omdat de maanlasten erg hoog zijn en ook de onkosten aan de auto zullen stijgen.

Hoe zou ik dit probleem het beste kunnen tackelen?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik neem aan dat je broertje en zusje ook meebetalen aan de benzine/onderhoud? Als hun dat ding echt vaak gebruiken is het helemaal niet raar om dat van ze te vragen. Een auto kost altijd geld, dus de aanschaf van een nieuwe verhelpt je probleem slechts deels.

En je hoeft geen 4 a 5000 euro p/m te verdienen. Ik reed vorig 27.000km met m'n BMW en kon dat ook betalen van een "modaal" salaris :9

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Die betalen af en toe mee :p Zijn nog studenten en ik doe dus niet echt moeilijk daar over :) Ook is t in mijn cultuur niet echt gepast omdat ze nog niet werken namelijk :)

Ik heb binnen 1,5 jaar 42000 km gereden :p In een BENZINE auto. En dat vaalt best tegen. Ook is t zo dat benzine autos wat minder zijn gemaakt om veel km's mee te maken. Daarom wil ik over naar een diesel. Ik wil best veel rijden, dat is niet het punt, maar wel zo efficient mogelijk :D

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:43

GaMeOvEr

Is een hork.

Heb je al uitgerekend hoeveel voordeliger je uit gaat zijn met een auto op diesel?

Als in, die Opel van je zal 1 op 10/ 1 op 11 doen ga ik zo'n beetje vanuit. Als je een hele zuinige diesel koopt, kun je daar dan zo'n op 1:18/1:20 mee doen, afhankelijk van de motorisering en dergelijke.

Echter zijn diesels veeeel duurder in de wegenbelasting. Als in, een benzine die 150,- kost in de maand aan wegenbelasting, is bij diesel al snel 300,- (gaat per gewichtsklasse, des te lichter de auto, des te voordeliger in de wegenbelasting.)

2000km in de maand, is uiteindelijk 24k per jaar. Afhankelijk van de auto kan een diesel voordeliger zijn, maar je zit nou voor een benzine ook weer niet zo belachelijk hoog met die jaarkilometers. Reken daar ook nog bij, dat je verzekeringstechnisch met je nieuwe auto misschien ook wat duurder uitkomt. (Afhankelijk van wat je koopt natuurlijk.)

Ik verwacht datje voor die Vectra ook niet veel centen meer vangt. Kortom, stel je krijgt 1000 euro voor je Vectra, je hebt 1000 cash, dan moet je nog 5000-6000 bijfinanciëren. Dat kost je ook maandelijks geld natuurlijk. Ik zou het e.e.a nog eens goed doorrekenen.

Aannames zijn fataal.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:53
Je kunt sowieso al beginnen om vanaf nu de mensen die je auto lenen te laten betalen voor de benzine die zij gebruiken. Scheelt je toch weer in de kosten.

Zit je aan een tweedehands auto te denken of aan een nieuwe? Die kleine auto's van het Smart formaat zijn volgens mij wel redelijk zuinig te noemen.

Je kunt in ieder geval bij een dealer vragen hoeveel geld je nog voor je huidige auto krijgt. Kun je mooi schatten hoe veel financiering je nodig zou hebben. Wat je in ieder geval ook even moet doen is een rekensom maken. Hoeveel kosten heb je per maand als je die auto nu nog houdt en hoeveel kost die financiering je per maand. Dat moet je even bekijken en dan weet je als het goed is wel wat je moet doen.

Enne, ik heb zo'n vermoeden dat je in je studententijd vol hebt lopen lenen. Als dat zo lastig is, moet ik toch maar eens nadenken over waar ik nu mee bezig ga :P

• Naboo
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Praetextatus schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:28:
Die betalen af en toe mee :p Zijn nog studenten en ik doe dus niet echt moeilijk daar over :) Ook is t in mijn cultuur niet echt gepast omdat ze nog niet werken namelijk :)

Ik heb binnen 1,5 jaar 42000 km gereden :p In een BENZINE auto. En dat vaalt best tegen. Ook is t zo dat benzine autos wat minder zijn gemaakt om veel km's mee te maken. Daarom wil ik over naar een diesel. Ik wil best veel rijden, dat is niet het punt, maar wel zo efficient mogelijk :D
Ja, sorry hoor, maar studenten hebben toch ook bijbaantjes? Ze hebben immers hun rijbewijs, dus oud genoeg voor werk. Jij zit nu immers hier te zeuren over je kosten die deels door hun gemaakt worden. :9

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:54

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

G3 LPG inbouwen dan geen optie? Wegenbelasting word wat hoger. Brandstof kosten worden lager. Blijft in een bekende auto rijden. (Mits deze nog goed is en aan je wensen voldoet.) Is wel een investering nodig die hoger ligt asl wat je nu snel kunt betaling. Maar misschien kan dit een mooie tussenoplossing zijn.

*empty*

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Doordat je je geld hebt uitgeleend ga je zelf een nieuwe auto kopen en deze daarom te laten financieren? Dat lijkt me een slecht idee. Uitgeleend geld z.s.m. terugvragen en in ieder geval daarmee aan de slag gaan.

-Geld lenen kost geld-

Daarnaast, initieel is een andere auto kopen duurder dan blijven rondrijden in de huidige. Uiteindelijk zal diesel wel goedkoper zijn, maar ik vind 2000 km/maand nu ook niet overdreven veel. Stel je zou nu geen auto hebben, dan zou ik voor diesel gaan, maar nu je er al één hebt is het wel een ander verhaal.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
@ GameOver

Berekening die ik heb gemaakt:

Benzine
2500/10*1.50 = 375 euro pm *3= 1125 p kwartaal
Wegen belasting= 144 per kwartaal
Verzekering = 120 per kwartaal

Totaal per kwartaal: 1389
Diesel
2500/18*1.1=1528 euro pm *3=458 per kwartaal
Wegenbelasting 275
Verzekering = 150 per kwartaal

Totaal per kwataal: 883

Een garagehouder wilde zo rond de 2700 euro voor mijn auto geven omdat deze in goede staat is.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
AMD1800 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:36:
Enne, ik heb zo'n vermoeden dat je in je studententijd vol hebt lopen lenen. Als dat zo lastig is, moet ik toch maar eens nadenken over waar ik nu mee bezig ga :P
Laten we t erop houden dat ik indertijd wat dingen verkeerd had gedaan ;) BKR doet 5 jaar erover om te vervallen wat gebeurd in september. Mijn financien zijn eigenlijk op orde nu behalve een auto en t geld dat ik moet terug krijgen van een lening :)

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Naboo schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:42:
[...]

Ja, sorry hoor, maar studenten hebben toch ook bijbaantjes? Ze hebben immers hun rijbewijs, dus oud genoeg voor werk. Jij zit nu immers hier te zeuren over je kosten die deels door hun gemaakt worden. :9
Dat klopt, studenten hebben ook bijbaantjes. Los hiervan ben ik, als je goed leest, niet aan t zeuren, maar advies aan t vragen. Als t zeuren zou zijn zouden de mods hier mij er wel op geattendeerd hebben ;)

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
MR_VIPER schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:44:
G3 LPG inbouwen dan geen optie? Wegenbelasting word wat hoger. Brandstof kosten worden lager. Blijft in een bekende auto rijden. (Mits deze nog goed is en aan je wensen voldoet.) Is wel een investering nodig die hoger ligt asl wat je nu snel kunt betaling. Maar misschien kan dit een mooie tussenoplossing zijn.
Dat heb ik ook overwogen. Het probleem is dat mijn huidige auto al er bijna 2 ton op heeft zitten. Mij is door een garage houder afgeraden om lpg/g3 erin te laten bouwen omdat het de bijkomende kosten(door problemen) in de toekomst te hoog zouden kunnen worden.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Arnout schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:50:
Doordat je je geld hebt uitgeleend ga je zelf een nieuwe auto kopen en deze daarom te laten financieren? Dat lijkt me een slecht idee. Uitgeleend geld z.s.m. terugvragen en in ieder geval daarmee aan de slag gaan.

-Geld lenen kost geld-

Daarnaast, initieel is een andere auto kopen duurder dan blijven rondrijden in de huidige. Uiteindelijk zal diesel wel goedkoper zijn, maar ik vind 2000 km/maand nu ook niet overdreven veel. Stel je zou nu geen auto hebben, dan zou ik voor diesel gaan, maar nu je er al één hebt is het wel een ander verhaal.
Ik begrijp perfect wat je bedoelt. Het probleem is dat het er niet in zit, dat ik het geld binnen nu en een paar maanden terug krijg. (3400 euro).
en naast de benzine kosten ben ik bang dat ik binnen een zeer korte termijn meer dingen aan mijn auto zal moeten vervangen (distributieriem, remmen etc.) Deze dingen bij elkaar opgeteld kom ik erop uit dat ik desnoods moet financieren. Maar omdat lenen toch niet zo n goed gevoel geeft wil ik toch van jullie weten wat volgens jullie mijn andere/betere opties zouden kunnen zijn. Daarom heb ik ook openkaart gespeeld betreft mijn financiele situatie. :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Praetextatus schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:53:
@ GameOver

Berekening die ik heb gemaakt:

Benzine
2500/10*1.50 = 375 euro pm *3= 1125 p kwartaal
Wegen belasting= 144 per kwartaal
Verzekering = 120 per kwartaal

Totaal per kwartaal: 1389
Diesel
2500/18*1.1=1528 euro pm *3=458 per kwartaal
Wegenbelasting 275
Verzekering = 150 per kwartaal

Totaal per kwataal: 883

Een garagehouder wilde zo rond de 2700 euro voor mijn auto geven omdat deze in goede staat is.
Het probleem hier is niet zozeer benzine<->diesel, maar het feit dat de huidige auto een benzineslurper is (1:10? 8)7)

Toen wij ca 1.5jr geleden een nieuwe auto nodig hadden was diesel op zich goedkoper (>40000km/jaar), maar sinds het verschil tussen benzine en diesel is teruggelopen tot minder dan 20ct loont het vrijwel niet meer. Waarom ga je hierboven trouwens uit van een verschil van 40ct/l? edit: blijkbaar is het verschil nu weer ca 35ct/l.

Met 24.000 km/jaar lijkt een zuinige benzine auto al snel goedkoper.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:13:
[...]

Het probleem hier is niet zozeer benzine<->diesel, maar het feit dat de huidige auto een benzineslurper is (1:10? 8)7)

Toen wij ca 1.5jr geleden een nieuwe auto nodig hadden was diesel op zich goedkoper (>40000km/jaar), maar sinds het verschil tussen benzine en diesel is teruggelopen tot minder dan 20ct loont het vrijwel niet meer. Waarom ga je hierboven trouwens uit van een verschil van 40ct/l?

Met 24.000 km/jaar lijkt een zuinige benzine auto al snel goedkoper.
Eventueel is een zuinigere benzine auto ook een optie. Ik heb gekeken op http://shell-nl.hosting.n...dex.cfm?fuseaction=main_r omdat ik de prijzen niet wist van diesel :p

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Let wel, ik ben niet zo auto geil type dat een super bak ten koste van alles moet hebben en daarvoor zichzelf in de schulden wilt steken. :) Daar ben ik te nuchter voor. Het is uit noodzaak dat ik dit overweeg helaas

Ik ben wel auto liefhebber, daar ben ik wel eerlijk in. ;)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Praetextatus schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:24:
Let wel, ik ben niet zo auto geil type dat een super bak ten koste van alles moet hebben en daarvoor zichzelf in de schulden wilt steken. :) Daar ben ik te nuchter voor. Het is uit noodzaak dat ik dit overweeg helaas
Dan lijkt het bedrag van 6 à 8k€ mij wat veel voor een auto. Voor de helft van dat bedrag kun je ook wel een exemplaar kopen welke jou van A naar B brengt en een stuk minder dorstig is dan jouw huidige auto.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Rukapul
Precies, voor de 2700 die je terugkrijgt van je huidige auto kun je prima een auto scoren die je de komende jaren op je bestemming brengt. Met een verbruik van 1:16 ipv 1:10 en wellicht ook nog wel minder wegenbelasting.

Nu 8k tegen een auto aansmijten vanwege de brandstofkosten komt neer op het uitruilen van variabele kosten tegen vaste kosten.

[ Voor 43% gewijzigd door Rukapul op 08-06-2009 15:32 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb ff met jouw gegevens zitten rekenen. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4dqKaIo1GcprYydFUrT6DzAz/full.jpg

Gebaseerd op benzine verbruik van 1 op 10, diesel 1 op 18, 25000 kilometer per jaar. Tevens jouw wegenbelasting en verzekeringsbedragen meegenomen. :)

Dat scheelt je dus 160 euro per maand. Daarvoor moet je dan wel een nieuwe auto kopen en financiëren.

Als je nu 2700 voor de jouwe kunt krijgen en je hebt 1000 cash, is het dan niet verstandiger om naar iets in de prijsklasse van 5000,- te kijken? Rijd je nog even door, dan heb je die 1300 er ook wel bij, of desnoods leen je dat op een andere manier (ouders?) zodat je geen lening hoeft af te sluiten.

[ Voor 42% gewijzigd door GaMeOvEr op 08-06-2009 15:32 ]

Aannames zijn fataal.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54
Ruil die vectra tegen een swift/micra/charade/ander japans gebakje dat 1:18 rijdt.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:30:
Precies, voor de 2700 die je terugkrijgt van je huidige auto kun je prima een auto scoren die je de komende jaren op je bestemming brengt. Met een verbruik van 1:16 ipv 1:10 en wellicht ook nog wel minder wegenbelasting.

Nu 8k tegen een auto aansmijten vanwege de brandstofkosten komt neer op het uitruilen van variabele kosten tegen vaste kosten.
argro schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:26:
[...]
Dan lijkt het bedrag van 6 à 8k€ mij wat veel voor een auto. Voor de helft van dat bedrag kun je ook wel een exemplaar kopen welke jou van A naar B brengt en een stuk minder dorstig is dan jouw huidige auto.
Omdat het veel km's zijn die rijd moet ik ook rekening houden met de slijtage van onderdelen en de daarbij komende onderdelen. Als je veel km's maakt dan is t zoiezo ook handig om rekening te houden met overige variabelen die hier ook een rol spelen. Een nu 8 jaar oude auto is meer versleten dan een jongere.
Als ik in 1 stad zou zitten en van A naar B moest dan zou ik rustig door kunnen tuffen in mijn huidige mobiele transport vehicle :) Een auto wordt best moe van 2500 km per maand. ;)

Maar ik begrijp jullie punt ook wel. Mezelf in schulden steken helpt mij ook niet :D

Of een andere baan zoeken in Den haag dan maar? :p

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:30:
Ik heb ff met jouw gegevens zitten rekenen. :)

[afbeelding]

Gebaseerd op benzine verbruik van 1 op 10, diesel 1 op 18, 25000 kilometer per jaar. Tevens jouw wegenbelasting en verzekeringsbedragen meegenomen. :)

Dat scheelt je dus 160 euro per maand. Daarvoor moet je dan wel een nieuwe auto kopen en financiëren.

Als je nu 2700 voor de jouwe kunt krijgen en je hebt 1000 cash, is het dan niet verstandiger om naar iets in de prijsklasse van 5000,- te kijken? Rijd je nog even door, dan heb je die 1300 er ook wel bij, of desnoods leen je dat op een andere manier (ouders?) zodat je geen lening hoeft af te sluiten.
6-8 was zo n beetje het maximale. Als ik een goede auto van 5 tegen komen dan ben ik zo overstag :)
Ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik ga de huidige gewoon even door kachelen en de binnen kort te maken kosten gewoon betalen. Dan ergens volgend jaar een betere auto gewoon direct kopen.
Ik dank jullie hartelijk voor jullie adveis! :)

• Rukapul
Je houd je zelf voor de gek met het slijtage argument :P

In ons vorige brik reden we 40k-45k per jaar, aanschafwaarde ca 2500 euro, uit '96 (schatting) en heeft het zonder al te absurd onderhoud ruim 150k volgehouden voor hij de rest van z'n leven in Afrika mocht slijten.
Huidige auto, idem 40k per jaar, kosten iets van 4k, pre 2000, idem.

Auto's hoeven niet per se duur te zijn. Het is puur welke eisen je zelf hebt. Aan oude auto's zit veel minder wat stuk kan gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 08-06-2009 15:50 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Overigens vind ik het een erg forse prijs, 2700 voor een Vectra B 1.8 met (bijna) 2 ton op de klok. Welk bouwjaar is die dan? Zeker als er kosten aan zitten te komen, is het een idee als je dit geld kunt vangen om hem weg te doen, de 2e hands markt ligt momenteel namelijk fors op zijn kont, dus de tijd om een leuke 2e hands voor een strakke prijs te kopen.

Aannames zijn fataal.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:50:
Je houd je zelf voor de gek met het slijtage argument :P

In ons vorige brik reden we 40k-45k per jaar, aanschafwaarde ca 2500 euro, uit '96 (schatting) en heeft het zonder al te absurd onderhoud ruim 150k volgehouden voor hij de rest van z'n leven in Afrika mocht slijten.
Huidige auto, idem 40k per jaar, kosten iets van 4k, pre 2000, idem.

Auto's hoeven niet per se duur te zijn. Het is puur welke eisen je zelf hebt. Aan oude auto's zit veel minder wat stuk kan gaan.
Dan heb je geluk gehad denk ik :p maar er valt iets voor te zeggen dat er minder aan zit, dus minder kapot kan gaan ;)

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:16:
Overigens vind ik het een erg forse prijs, 2700 voor een Vectra B 1.8 met (bijna) 2 ton op de klok. Welk bouwjaar is die dan? Zeker als er kosten aan zitten te komen, is het een idee als je dit geld kunt vangen om hem weg te doen, de 2e hands markt ligt momenteel namelijk fors op zijn kont, dus de tijd om een leuke 2e hands voor een strakke prijs te kopen.
bouwjaar eind 2001. Maar ik heb de auto altijd goed onderhouden. Door de dealer of als t niet anders kon een erkende garagehouder. Zo onlangs een nieuwe koppeling erin laten zetten. 2ehands kon ook, maar dat wilde ik niet.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ah, ok, een van de laatste dus. :) Aangezien de Vectra B er al is vanaf 1995, ging ik ervanuit dat hij wel ergens van 1995-1997 ofzo zou zijn. :) Vandaar dat ik 2700 een erg stevige prijs vond. (Zeker om te krijgen. ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door GaMeOvEr op 08-06-2009 16:56 ]

Aannames zijn fataal.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:53
Als je niks tegen auto's van marktplaats hebt, moet je daar maar eens gaan rond kijken. Staat volgens mij best wel wat tussen.

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Deze kwestie houdt mij ook regelmatig bezig. Ik heb een tijdje geleden een pagina in elkaar geknutseld om me hiermee te helpen. Ik heb wel plannen maar geen tijd/zin om er verder aan te prutsen.

Ik rij nu ongeveer 34000km per jaar in een Starlet uit '94 en zou volgens mijn berekeningen bijna €1000,- per jaar kunnen besparen op brandstof en belasting met een zuinigere auto. Het luxe "probleem" houd ik bewust buiten beschouwing. Wat mij weerhoudt:
- Starlet doet het nog goed
- nieuwe auto brengt hogere afschrijving met zich mee terwijl de afschrijving van m'n Starlet verwaarloosbaar is
- door te investeren in een diesel introduceer ik een nieuw probleem als ik om wat voor reden dan ook in de toekomst veel minder hoef te rijden

Specifiek aan TS:

Je kan zo'n €1450,- per jaar besparen op brandstof en belasting als je in een Aygo gaat rijden en 21km/l haalt. Zo'n zuinige auto met co2 zuinig belastingtarief (zoals de Aygo) is met de huidige brandstofprijzen tot zo'n 32000km/jaar het goedkoopst, pas daarna komen de zuinigere kleinere diesels in beeld. De Lupo 3L is hierop een uitzondering, maar kan duur onderhoud hebben aan de automatische versnellingsbak.

Ik vind je reiskostenvergoeding laag. Bij andere werkgevers is er op basis van 88km per dag (grove schatting Den Haag <-> Hoofddorp) bijna €300,- per maand mogelijk. Dat is €0,19 * 88 * 214 dagen. Als je het zo bekijkt leg jij er geld op toe om op je werk te komen.

Mijn tips:
- blijf nog even in die Vectra rijden tot er weer onderhoud aan gepleegd moet worden
- een Clio 1.5 diesel van 2001 of nieuwer is denk ik wel een aardig compromis, lukt misschien nog wel onder de €3000,-. De Aygo is bij 24000km/j goedkoper, maar duurder in aanschaf.
- vraag de mensen die je auto lenen om er wat benzine in te gooien als ze klaar zijn
- geen geld lenen (ook niet uitlenen trouwens :))

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan ook een LPG G3 overwegen ipv diesel. De LPG tank is meestal al afgeschreven als je de auto tweedehands koopt, dus hij kost nauwelijks meer en in de wegenbelasting valt het ook reuze mee.

En neem een kleinere auto als je wilt besparen. Geen Vectra maar een Corsa ofzo. Zowel de vaste kosten (wegenbelasting) als de variabele kosten (onderhoud, gebruik) zijn dan minder.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
Ik heb je startpost niet gelezen, maar heb wel een opmerking over het onderwerp van je topic. Een auto is geen investering :), zeker niet in deze tijd.

• pagani
  • Niet online
flo_ schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:56:
Ik heb je startpost niet gelezen, maar heb wel een opmerking over het onderwerp van je topic. Een auto is geen investering :), zeker niet in deze tijd.
Als je de auto nodig hebt en je door een andere te kopen geld kunt besparen is het wel degelijk een investering.
(maar dat had je ook wel kunnen bedenken als je op z'n minst de startpost had gelezen, het is niet de HK waar je klakkeloos op een topictitel kunt reageren)

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 09-06-2009 23:06 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

djfisjtik schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:03:
Deze kwestie houdt mij ook regelmatig bezig. Ik heb een tijdje geleden een pagina in elkaar geknutseld om me hiermee te helpen. Ik heb wel plannen maar geen tijd/zin om er verder aan te prutsen.
offtopic:
Oh magnifiek! Je hebt geen DM aanstaan, maar zou je daar de source van willen mailen / ergens posten toevallig? :)

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
johnnyv.nl schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 23:05:
[...]

Als je de auto nodig hebt en je door een andere te kopen geld kunt besparen is het wel degelijk een investering.
(maar dat had je ook wel kunnen bedenken als je op z'n minst de startpost had gelezen, het is niet de HK waar je klakkeloos op een topictitel kunt reageren)
Eigenlijk hoor ik hier niet tegenin te gaan, aangezien het nu behoorlijk offtopic wordt. Maar toch wil ik even reageren, want jouw tegenspraak slaat nergens op. Als je kijkt naar de definitie van het begrip "investering", dan praat je over een uitgave nú, die opbrengsten in de toekomst genereert. Over het algemeen is het doel dan om er winst mee te maken. Hier is geen sprake van een investering, maar meer van een besparing.

[hier stond een tip, maar die is nu weg... moet je maar niet zo'n grote mond hebben, TS]

[ Voor 21% gewijzigd door flo_ op 10-06-2009 15:28 ]

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
AMD1800 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:45:
Als je niks tegen auto's van marktplaats hebt, moet je daar maar eens gaan rond kijken. Staat volgens mij best wel wat tussen.
Ja het wordt zoiezo een tweedehandse :) Het zo inefficient voor mij zijn om een nieuwe aan te schaffen

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
djfisjtik schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:03:

Ik rij nu ongeveer 34000km per jaar in een Starlet uit '94 en zou volgens mijn berekeningen bijna €1000,- per jaar kunnen besparen op brandstof en belasting met een zuinigere auto. Het luxe "probleem" houd ik bewust buiten beschouwing. Wat mij weerhoudt:
- Starlet doet het nog goed
- nieuwe auto brengt hogere afschrijving met zich mee terwijl de afschrijving van m'n Starlet verwaarloosbaar is
- door te investeren in een diesel introduceer ik een nieuw probleem als ik om wat voor reden dan ook in de toekomst veel minder hoef te rijden

Specifiek aan TS:

Je kan zo'n €1450,- per jaar besparen op brandstof en belasting als je in een Aygo gaat rijden en 21km/l haalt. Zo'n zuinige auto met co2 zuinig belastingtarief (zoals de Aygo) is met de huidige brandstofprijzen tot zo'n 32000km/jaar het goedkoopst, pas daarna komen de zuinigere kleinere diesels in beeld. De Lupo 3L is hierop een uitzondering, maar kan duur onderhoud hebben aan de automatische versnellingsbak.

Ik vind je reiskostenvergoeding laag. Bij andere werkgevers is er op basis van 88km per dag (grove schatting Den Haag <-> Hoofddorp) bijna €300,- per maand mogelijk. Dat is €0,19 * 88 * 214 dagen. Als je het zo bekijkt leg jij er geld op toe om op je werk te komen.

Mijn tips:
- blijf nog even in die Vectra rijden tot er weer onderhoud aan gepleegd moet worden
- een Clio 1.5 diesel van 2001 of nieuwer is denk ik wel een aardig compromis, lukt misschien nog wel onder de €3000,-. De Aygo is bij 24000km/j goedkoper, maar duurder in aanschaf.
- vraag de mensen die je auto lenen om er wat benzine in te gooien als ze klaar zijn
- geen geld lenen (ook niet uitlenen trouwens :))
Mijn reiskosten vergoeding is laag. Er was overleg aan t begin van dit jaar om 0,19 cent per km te vergoeden ipv een maximum van 137 euro. Helaas is die regeling niet doorgevoerd door de directie uiteindelijk. Waarom heb ik nooit gehoord :p
En ik leg inderdaad ongeveer 135-140 euro per maand gemiddeld toe alleen voor woon-werk verkeer :)

ik heb de knoop doorgehakt en vandaag de auto naar de garage gebracht.... voor onderhoud. Distributie riem+spanrollen vervangen is om en nabij de 200 euro. Daarnaast hoor ik wat de kosten zijn voor t vervangen van een van de handremkabels en heel misschien ook nog de remblokken :D

Ik ga doorkachelen tot t eind van dit jaar en dan overleg plegen met de baas. :) Dan zijn namelijk salaris onderhandelingen weer. Dan kan ik kijken of ik bijf reizen of een nieuwe baan wil zoeken :)

edit/ trouwens, mooi overzicht hoor!!! Ook maar ff kijken of ik zoiets in elkaar kan zetten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Praetextatus op 10-06-2009 15:03 ]

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:06:
Je kan ook een LPG G3 overwegen ipv diesel. De LPG tank is meestal al afgeschreven als je de auto tweedehands koopt, dus hij kost nauwelijks meer en in de wegenbelasting valt het ook reuze mee.

En neem een kleinere auto als je wilt besparen. Geen Vectra maar een Corsa ofzo. Zowel de vaste kosten (wegenbelasting) als de variabele kosten (onderhoud, gebruik) zijn dan minder.
Ik ga in de loop van de week wat offertes aanvragen hiervoor :) kijken wat precies de mogelijkheden zijn voor mij. :)

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
flo_ schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:56:
Een investering = ergens geld in steken om op termijn er financieel(in dit geval) beter uit te komen

En altijd lezen als je wilt reageren. Dan post je in ieder geval geen onnozele dingen ;)

• Spoetnik385
  • Laatst online: 19:41
Je rekent met een verbruik van 1:10. Is dat het reeele verbruik?
Volgens autoweek:
verbruik
  • 11,0 l/100km binnen beb. kom(1 op 9,1)
  • 6,0 l/100km verbruik buiten beb. kom(1 op 16,7)
  • 7,8 l/100km verbruik gemiddeld(1 op 12,8)
Nu zeg ik niet dat 1:16 haalbaar is, maar met een wat rustige rechtervoet moet het toch wel beter kunnen dan 1:10 lijkt mij.

www.steamloco.info

• djfisjtik
  • Laatst online: 20-12-2022
Praetextatus schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 14:58:
[...]
edit/ trouwens, mooi overzicht hoor!!! Ook maar ff kijken of ik zoiets in elkaar kan zetten :)
Thx :) Ik weet niet of het mensen is opgevallen, maar onderaan de tabel zitten de knopjes "edit", daarmee kan je de auto's bewerken, en "add" om een nieuwe auto te maken.

Gas (g3, ivm. de belasting) is idd een optie. Persoonlijk vind ik het niet interessant genoeg omdat ik dan om de 2 dagen moet tanken.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien mega offtopic en heb je er niets aan. Maar aangezien je student bent, heb je waarschijnlijk een OV kaart. Is het niet mogelijk om wat vaker het OV te pakken. De steden waar je naartoe moet zijn behoorlijk goed bereikbaar via de trein.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1