Wat is een goede manier om met kvm data te delen tussen host OS (in dit geval Ubuntu) en (eventueel meerdere) guest OS'sen (ook Ubuntu of misschien andere Linux/Unix of eventueel BSD varianten)? Op de webpagina van Qemu kom ik de volgende mogelijkheden tegen:
Ook kom ik het volgende tegen:
Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie (sharen via nfs is een optie, maar lijkt me vreselijk onhandig/omslachtig/langzaam, of zie ik dit verkeerd?). Iemand ervaringen? Het is lastig om hier veel over te vinden, bij het zoeken op het sharen van data tussen host en guest is vooral veel terug te vinden over Windows guests, maar daarin ben ik niet geinteresseerd.
Read-only dus? Maar ik wil juist graag samba op een virtual machine installeren. Ik wil dus ook schrijven. Kan dit dan wel een geschikte oplossing zijn?QEMU Emulator User Documentation: 3.6.6.1 Using host drives: Linux
Hard disks can be used. Normally you must specify the whole disk (‘/dev/hdb’ instead of ‘/dev/hdb1’) so that the guest OS can see it as a partitioned disk. WARNING: unless you know what you do, it is better to only make READ-ONLY accesses to the hard disk otherwise you may corrupt your host data (use the ‘-snapshot’ command line option or modify the device permissions accordingly).
Ook kom ik het volgende tegen:
Is het gebruik van een Network Block Device via een unix socket een betere oplossing?QEMU Emulator User Documentation: 3.6.8 NBD access
QEMU can access directly to block device exported using the Network Block Device protocol.
qemu linux.img -hdb nbd:my_nbd_server.mydomain.org:1024
If the NBD server is located on the same host, you can use an unix socket instead of an inet socket:
qemu linux.img -hdb nbd:unix:/tmp/my_socket
Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie (sharen via nfs is een optie, maar lijkt me vreselijk onhandig/omslachtig/langzaam, of zie ik dit verkeerd?). Iemand ervaringen? Het is lastig om hier veel over te vinden, bij het zoeken op het sharen van data tussen host en guest is vooral veel terug te vinden over Windows guests, maar daarin ben ik niet geinteresseerd.
The Flying Dutchman