[CRT] Onscherpe monitor "focussen"

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-05 13:16
Ik heb een oud 17" CRT-scherm (Daewoo CMC-1707B) wat niet meer scherp is, het beeld is wat wazig geworden, zowel in de hoeken als in het midden.

Nu heb ik op GoT eens gezocht en kwam hier en daar topics tegen over het scherpstellen van zo'n wazige monitor. Het ging om het draaien aan de "focus-potmeter" op de flyback trafo in de monitor. Ik heb begrepen dat het moet gebeuren terwijl de monitor AAN staan met de kap open :|

Ik vraag me af of het niet tè gevaarlijk is (ik begrijp dat er 30 kV spanning op het scherm staat)? Of valt het wel mee als ik het voorzichtig doe en tijdens het draaien geen andere onderdelen aanraak van het scherm?

Mag ik eraan gaan draaien met een "gewone" platte schroevendraaier met een kunststof handvat of heb ik er speciale schroevendraaiers voor nodig (heb geen zin dat de spanning straks door de potmeter en de schroevendraaier heen komt...)? En brengt een schroevendraaier met een magnetisch punt extra gevaren met zich mee?

Ik heb nog een foto bijgevoegd van de potmeters, en ik zie dat er voor "focus" twee potmeters zijn. Ik neem aan dat de ene voor het midden van het scherm is en de andere voor de hoeken, maar hoe weet ik welke het is, of kan het geen kwaad om ze allebei "uit te proberen"? En is er gevaar als ik de potmeters te ver draai?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Over het focussen van CRT-schermen weet ik alleen de theorie (en kan deze dus niet 123 toepassen op jouw specifieke scherm).

Aan de onderstaande zaken heb je echter denk ik wel wat.

De 30kV van een computerscherm is levensgevaarlijk. Kortom, je wilt ieder contact en risico vermijden. Dat betekent dat je goed geisoleerde schroevendraaiers wilt. Bij voorkeur geheel van kunststof. Om je een idee te geven. 30kV is genoeg spanning om zo zonder geleider anderhalve centimeter door de lucht te springen.

Pak in ieder geval géén spanningszoeker. Je hand is vrijwel zeker dicht genoeg bij de 'andere' kant van de boel om contact te maken.

Of er gevaar is als je de potmeters te ver draait, geen idee. Maar ik verwacht van niet, tenzij je ze fysiek kapot draait natuurlijk. Ik verwacht persoonlijk dat de beide potmeters voor scherpte in de hoogte respectievelijke de breedte zijn, maar zeker weten doe ik dat niet.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Josefien
Ik zat ook te denken aan kunststof schroevendraaiers, maar ik weet niet waar ik ze kan kopen. De elektronicazaak in de buurt (www.dil.nl) verkoopt ze niet.

Ik heb thuis enkel spanningszoekers (die ik dus niet moet gebruiken) en schroevendraaiers van de bouwmarkt met een (vrij dikke) kunststof handvat. De metale steel is echter niet geïsoleerd, en ik heb geen idee tot hoever het metaal doorloopt in het handvat :| Deze schroevendraaiers bieden onvoldoende bescherming?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 16:03

Haan

dotnetter

Mijn gedachte zou zijn dat als die dingen zijn bedoelt om aan te draaien terwijl de monitor aanstaat, dat dat dan mogelijk moet zijn zonder direct risico op kortsluiting. Maar je kan beter het zeker voor het onzekere nemen natuurlijk :+

Ik weet niet hoe vast die potmeters zitten, anders kan je er misschien aan draaien met zo'n plastic wegwerp mesje die je gebruikt bij de BBQ e.d. Die haal je gewoon bij de supermarkt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• kalizec
kienwaiwong schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:09:
Deze schroevendraaiers bieden onvoldoende bescherming?
Geen idee of die normale schroevendraaiers onvoldoende bescherming bieden.
Wat ik wel weet is dat: ik niet zeker weet of die voldoende bescherming bieden.

Het liefste heb je echter geheel niet geleidende schroevendraaiers (kun je tenminste ook geen kortsluiting veroorzaken).

Een alternatief zou om een spanningszoeker (met isolatie) aan de achterkant te openen en leeg te maken. Dan zit er ook geen geleider meer in va de pen tot aan de top van het handvat.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:40
Niet doen.

Gewoon een nieuwe CRT kopen , of nog liever , de verouderde techniek laten voor wat het is en een mooie LCD kopen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Die schroefjes zien er anders behoorlijk plastic uit, als dat zo is, dan hoef je ook niet perse een volledige plasticen schroevendraaier te gebruiken. Het zal ook wel enigszins de bedoeling zijn dat je daar een kan schroeven terwijl hij open staat.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• kalizec
Hooglander1 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:43:
Die schroefjes zien er anders behoorlijk plastic uit, als dat zo is, dan hoef je ook niet perse een volledige plasticen schroevendraaier te gebruiken. Het zal ook wel enigszins de bedoeling zijn dat je daar een kan schroeven terwijl hij open staat.
Dat kan wel kloppen, maar hoe goed die knopjes isoleren weet je niet omdat je die specificaties niet hebt en de fabrikant wel. Gegeven het gevaar dat 30kV vormt is het dan ook belangrijk het zeker te weten.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:02

Cheezus

Luiaard

Je kan gewoon aan die dingen draaien met een geïsoleerde schroevendraaier.
Als je geen (weinig) kennis of ervaring hebt met elektronica is het echter verstandiger om op marktplaats voor een paar 10'tjes een 'nieuwe' te halen.

Je zou de focus ook bij kunnen stellen terwijl hij uit staat -> klein beetje verdraaien -> aanzetten en kijken of het beter is -> uitzetten en indien nodig herhalen. Erg praktisch is dit alleen niet :P

Als je aan dingen gaat draaien (aan of uit) is het sowieso verstandig om eerst de beginstand te markeren!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

kalizec schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:17:
[...]

Dat kan wel kloppen, maar hoe goed die knopjes isoleren weet je niet omdat je die specificaties niet hebt en de fabrikant wel. Gegeven het gevaar dat 30kV vormt is het dan ook belangrijk het zeker te weten.
Toch vind ik het moeilijk te geloven dat daar de spanning zo makkelijk over zou slaan. Tenslotte zit de cover daar ook erg dichtbij, dus ik denk niet dat je erg bang moet zijn voor die 30 kV hoor. Een goede plastic schroevendraaier gebruiken en het lijkt mij niet zo'n groot probleem.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Josefien
Ik heb de focus van de monitor inimiddels al ingesteld. Ik heb de potmeters gedraaid m.b.v. een plastic wegwerpmesje, ze bleken helemaal niet strak te zitten ;)

De monitor is al veel scherper geworden, maar is niet meer zoals nieuw natuurlijk. Vooral de randjes zijn niet helemaal scherp.

En de potmeter 1 is inderdaad voor het midden en de 2 voor de hoeken van het scherm.

Een "nieuwe" 2de hands monitor is inderdaad makkelijk te krijgen, maar het punt is wel dat ik geen eigen vervoer heb (ben nog student). Een monitor meenemen in het OV is niet zo prettig i.v.m. het gewicht ;) En TFT-schermen heb ik hier ook, de CRT hoort bij een oude PC en daar wil ik geen TFT voor kopen >:)

• tmnvanderberg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01-2024
Waarom niet? 30 euro bij de V&A!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 00:52
Ik zie tegenwoordig al nieuwe TFT schermpjes voorbij komen van tussen de € 70 en € 90...
pricewatch: Samsung Syncmaster 943SN
Als voorbeeld.
Ik heb een tijd geleden nog een 19" Brilliance Philps scherm verkocht, koste mij nieuw meer dan € 500 toendertijd, heb hem verkocht voor € 30 en ook nog zelf langsgebracht!
Ze zijn dus niks meer waard, maar als ik moet kiezen tussen zo'n bakbeest of een mooi plat schermpje, zou ik het wel weten. ;)

[ Voor 71% gewijzigd door eX0duS op 16-06-2009 13:24 ]

Pagina: 1