[XP + MSDE2000] Trage prestaties met exact en het system

Pagina: 1
Acties:

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Trage prestaties in Microsoft SQL 2000:

Op werk hebben we een pc op kantoor staan die alleen gebruikt wordt voor exact compact voor windows.

De computer is

Pentium 4 1,7Ghz.
512MB DDR1 geheugen
Windows XP SP3
Microsoft SQL Desktop engineering 2000
Exact compact 2000 voor windows (laatste versie)
bank zaken software, werken nog via 56K modem.

Het blijkt te zijn dat wanneer je Exact compact opent en dan boek houding kiest dat deze zeer erg traag reageert. Hiermee krijg je daarna een fout melding dat verzoek te lang duurt voor SQL data base.

Ook het niet gebruiken van exact had de benodigde vertragingen in microsoft outlook en andere software.

Na 10 keer proberen kom je er pas in.
De cpu gebruik is altijd aan de grens van 100% en vertraag de hele computer af.

Wat ik al gedaan had:

1.onnodig alle ongebruikte software uitgeschakeld.
2.Benodigde tweaks toegevoegd waaronder prefed uit geschakeld.
3.Hardeschijf controleert op bad sectors.
4.Laaste SQL update geinstalleert van SQL 2000, Microsoft SQL 2005 en 2008 proberen er overheen te installeren dat mislukte. (hoewel ik het wel wat warm kreeg want de oude SQL installatie was beschadigd geraakt daarna, dit heb ik met mijn handigheid kunnen oplossen weer gelukkig.)
5.geheugen verbruik van 900 MB naar 250 MB terug gebracht.
6.Antivirus programma deinstalleert. (eigenlijk slecht idee, maarja)
7. Exact persoonlijk gebeld, maar die weten in feiten geen kloten buiten om Exact.

Dit alles had geen invloed op het probleem, .
Buiten Exact was de prestaties wel verbeterd.

Mijn opmerking hier over is:

Ik vind de hardware specificaties voor het gebruik van deze software te laag.
Omdat: alles stand alone draait op de pc.

Ik zou persoonlijk een krachtige pc voor dit werk kiezen.
En als het kan de data base converteren naar een nieuwere engineering SQL software.
Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik helemaal niet weet of dat kan en lukt.

Mijn idee is:

Om de pc met 1 GB of meer uit te breiden.
Dit zal niet per definitie het probleem oplossen, maar zal wel verbeteringen geven voor het algehele system prestaties.

Voor SQL en Exact experts, hopelijk hebben jullie een idee om dit zo veilig mogelijk op te lossen.
Omdat ik weinig ervaring heb met SQL data base.

Ben ik een beetje bang dat ik het belangrijke system configuratie verneuk, waar alle boek houding op staat.
Maar dat snappen jullie wel.

[ Voor 3% gewijzigd door mysterieworld op 08-06-2009 11:00 ]

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:22

beany

Meeheheheheh

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 512MB geheugen voor een machine waar SQL Server op draait wel erg weinig vind.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• mysterieworld
  • Niet online
beany schreef op maandag 08 juni 2009 @ 10:40:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik 512MB geheugen voor een machine waar SQL Server op draait wel erg weinig vind.
Dat vond ik ook al. en dat was mijn eerste gedachte al.
Misschien zit ik helemaal fout, maar ik denk dat just een SQL data base in het geheugen geladen wordt?

Verwijderd

Hoe snel zijn je HDD's? Dit is vaak een probleem bij SQL-servers. Probeer er eens een snellere HDD in te zetten en eventueel in een RAID.

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb jarenlang Exact Compact 2003 incl. MS SQL server gedraaid op een Athlon 1600+ met 384MB SD-RAM erin, en dat draaide ruim voldoende. Supersnelle reacties hoef je van een dergelijk systeem dus niet te verwachten, maar in principe zou het goed moeten werken.. Tenzij Compact plots veel zwaarder geworden is natuurlijk ;)

EDIT: Er draaide gewoon een 40 GB IDE schijfje in de desbetreffende pc. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Tim_R op 08-06-2009 10:47 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Hoeveel tijd ben je er nu mee bezig geweest ?
Wat kost een reepje geheugen ?

Hoe draait Exact op een andere/snellere pc ? (dat is om te testen, en als plan B, voor als deze machine stilvalt)

Abort, Retry, Quake ???

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 13:51
Event logs / sql logs al bekeken ?

http://blog.bjornhouben.com

• mysterieworld
  • Niet online
Timmyboy_ schreef op maandag 08 juni 2009 @ 10:46:
Ik heb jarenlang Exact Compact 2003 incl. MS SQL server gedraaid op een Athlon 1600+ met 384MB SD-RAM erin, en dat draaide ruim voldoende. Supersnelle reacties hoef je van een dergelijk systeem dus niet te verwachten, maar in principe zou het goed moeten werken.. Tenzij Compact plots veel zwaarder geworden is natuurlijk ;)

EDIT: Er draaide gewoon een 40 GB IDE schijfje in de desbetreffende pc. :)
Het is Exact compact 2000, en er staat maar een dood simpele kantoor computer.

• mysterieworld
  • Niet online
aZuL2001 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 10:52:

Hoe draait Exact op een andere/snellere pc ? (dat is om te testen, en als plan B, voor als deze machine stilvalt)
niet lang, maar wel lang genoeg dat ze nogal ongeduldid werden.
En testen op een andere pc wordt moeilijker, ik werk alleen in het magazijn.
Deze dingen zijn niet 1 2 3 te regelen, omdat het eigenlijk mijn werk niet eens is.

En volgende vraag op jou antwoord:

kan exact en de data base gewoon kopieert worden, met exact compact 2000 register verwijzingen?
Of zijn er nog andere plaatsen in register die ik mee moet kopieren, zoals de data base naam verwijzing?

Geheugen van 1 GB heb ik hier al liggen. Hoef hem alleen in te bouwen.

[ Voor 23% gewijzigd door mysterieworld op 08-06-2009 11:04 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:12

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Wat dit in SEA doet is me een raadsel. SEA draait om zaken die vooraf gaan aan het daadwerkelijk programmeren (onwerp e.d.)

Zo te zien ligt het probleem bij de configuratie van je hardware of van de configuratie van SQL server. Aangezien de discussie zich meer richt op SQL server verplaats ik dit topic naar Windows Servers en Server-software

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• mysterieworld
  • Niet online
Creepy schreef op maandag 08 juni 2009 @ 11:22:
Wat dit in SEA doet is me een raadsel. SEA draait om zaken die vooraf gaan aan het daadwerkelijk programmeren (onwerp e.d.)

Zo te zien ligt het probleem bij de configuratie van je hardware of van de configuratie van SQL server. Aangezien de discussie zich meer richt op SQL server verplaats ik dit topic naar Windows Servers en Server-software
tja laat me raden, Exact probeert via de TCP poort in te loggen op de data base, terwijl dat ook direct lokaal kan?
Dat lijkt me een reden, omdat orgineel deze data base via een server ging 7 paar jaar geleden,
deze was dan met spoed op 1 pc gekomen omdat de server gecrash was.

Teminsten dat zeiden ze tegen mij, ik was er niet bij.

• mysterieworld
  • Niet online
aZuL2001 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 10:52:

En tegelijk zoveel ik gehoord had, had de systeem beheerder met veel moeite aan de praat gekregen.
De prestaties waren al in het begin niet erg goed, en volgens alles werd het alleen erger.

En dan snap ik dat een deel van jullie nu roepen, waarom ik de system beheerder zelf niet inschakeld?

A.Hij is vrijwel niet bereikbaar.
B.Hij weet ook bijna niets ervan.
C.Hij zou alleen onnodig vragen stellen, wat niet het probleem oplost.
D. Hij zou in paniek raken als hij wist dat ik probeer om het probleem op te lossen, omdat hij bang is dat alles in de soep loopt, waar hij zelf al heel veel tijd in gestoken had.

[ Voor 10% gewijzigd door mysterieworld op 08-06-2009 11:57 ]

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 09:21
Misschien is het handiger een systeembeheerder te nemen waar je wel mee kan werken. Dat is over het algemeen wat verstandiger.

Als alles traag is staat er dan niet iets van spyware op en/of mis je geen drivers op het systeem?

Staan er foutmeldingen in het logboek?

• mysterieworld
  • Niet online
eRRoR.InSiDe schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:03:
Misschien is het handiger een systeembeheerder te nemen waar je wel mee kan werken. Dat is over het algemeen wat verstandiger.

Als alles traag is staat er dan niet iets van spyware op en/of mis je geen drivers op het systeem?

Staan er foutmeldingen in het logboek?
Dat is het just, geen enkele fout melding of virus heeft deze computer.
Het enige fout melding is deze:

The current SQL request has exceeded some time-out interval.

Om de interval te verhogeren in de setting van SQL duurt alleen langer, maar helpt vrijwel niets.

Na 10 keer proberen lukt het pas om toegang te krijgen naar de data base, de harddisk knipperd alleen een paar keer per seconden.

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 09:21
SQL settings in Exact kloppen wel? In SQL zelf is ook geen melding te vinden?

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In je startpost heb je het over de CPU die op 100% staat te stampen....welke processen nemen veel CPU in beslag dan?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• mysterieworld
  • Niet online
Deadeye878 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:33:
In je startpost heb je het over de CPU die op 100% staat te stampen....welke processen nemen veel CPU in beslag dan?
1GB geheugen modulen is geplaats, had hier door 2x 256Mb modules moet vervangen van verschillende merken.
Het werk de 1GB, maar probleem blijft zoals gezegd bestaan.
De prestatie van het system is gewoon traag.

Jammer dat ik zo weinig tijd krijg er voor, want ze moeten het system ook gebruiken.
Anders had ik nog meer informatie gepost, hoewel ik in het magazijn ook veel werk te doen is.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je probeert de MSDE ( de SQL 2000 gebaseerde Desktop Engine - geen engineering dus) te gaan upgraden naar SQL2005 of zelfs 2008.

Je hebt het hier over een onderdeel wat specifiek is gekozen door Exact om te werken met hun software, je zal dus ook naar Exact moeten stappen voor updates - helemaal met MSDE instances, want die kun je niet zomaar patchen/upgraden.

Laat die MSDE instance voor wat het is, en kijk desnoods of je via SQL 2005 Management Studio - de admin interface - het geheugengebruik van de MSDE instance kunt brengen naar een acceptabel maximum.

Als het bovenstaande compleet abracadabra voor je is, blijf dan van de installatie af en roep Exact erbij.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mysterieworld
  • Niet online
alt-92 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:52:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je probeert de MSDE ( de SQL 2000 gebaseerde Desktop Engine - geen engineering dus) te gaan upgraden naar SQL2005 of zelfs 2008.

Je hebt het hier over een onderdeel wat specifiek is gekozen door Exact om te werken met hun software, je zal dus ook naar Exact moeten stappen voor updates - helemaal met MSDE instances, want die kun je niet zomaar patchen/upgraden.

Laat die MSDE instance voor wat het is, en kijk desnoods of je via SQL 2005 Management Studio - de admin interface - het geheugengebruik van de MSDE instance kunt brengen naar een acceptabel maximum.

Als het bovenstaande compleet abracadabra voor je is, blijf dan van de installatie af en roep Exact erbij.
Alleen SQL 2000 desktop engine is installeert, de rest was mislukt.

Exact heeft al proberen te helpen, maar die kwamen met dingen aan die 10 jaar oud zijn en niet ten orde was.
kort gezegd, maar eerlijk. Ze wisten geen oplossing.

Het geheugen gebruik is geen probleem meer, het is puur de cpu gebruik wanneer exact probeert toegang te krijgen tot de data base. En echt abracabra is het niet.

• mysterieworld
  • Niet online
alt-92 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:52:

En tegelijk ben ik hier gekomen om niet onnodig alles uit te zoeken, omdat ik al zo weinig tijd heb.

Dus het veroordelen dat ik er van af moet blijven, is nogal stom.
Want ik kan jou misschien nog op andere bieden nog iets voor doen.

In iedergeval leer je het alleen maar als je het zelf doet, en niet om er vanaf te blijven.
Dat ik nog nooit met SQL gewerkt had, wilt noglang niet zeggen dat ik te dom ben om er aan te kloten.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Er is niemand die beweerd dat jij te dom bent, dat maak jij er uit op, en zegt wel wat.

Maar :
1. Het is een applicatie die voor de boekhouding noodzakelijk is (bedrijfskritisch?)
2. Jij bent niet de systeembeheerder
3. Je bent dingen aan het doen waar je geen verstand van hebt, en die de bewuste applicatie de nek om kunnen draaien.

Dan lijkt me de voorlopige oplossing toch heel erg voor de hand liggen : Blijf er van !
Laat contact opnemen met de beheerder, en bind die vast aan dat buro totdat er een oplossing is.
Als dat niet gaat is het geen probleem blijkbaar, maar hoe dan ook zeker niet het probleem van een magazijnmedewerker (hoe goed bedoeld je effort ook is, het staat niet in je taakomschrijving, dus doe je eigen werk)

Teveel mensen vinden dat ze verstand hebben van computers.
Thuis mogen ze dat gerust doen, maar bedrijfsmatig moet je toch even wat anders te werk gaan.

Als ik de beheerder was en ik kwam erachter dat een magazijnmedewerker had lopen hobby-en dan had hij een probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door aZuL2001 op 08-06-2009 15:02 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• mysterieworld
  • Niet online
aZuL2001 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:00:
Er is niemand die beweerd dat jij te dom bent, dat maak jij er uit op, en zegt wel wat.

Maar :
1. Het is een applicatie die voor de boekhouding noodzakelijk is (bedrijfskritisch?)
2. Jij bent niet de systeembeheerder
3. Je bent dingen aan het doen waar je geen verstand van hebt, en die de bewuste applicatie de nek om kunnen draaien.

Dan lijkt me de voorlopige oplossing toch heel erg voor de hand liggen : Blijf er van !
Laat contact opnemen met de beheerder, en bind die vast aan dat buro totdat er een oplossing is.
Als dat niet gaat is het geen probleem blijkbaar, maar hoe dan ook zeker niet het probleem van een magazijnmedewerker (hoe goed bedoeld je effort ook is, het staat niet in je taakomschrijving, dus doe je eigen werk)
Het is maar net hoe je het bekijkt,
ze vroegen mijn erom om er naar te kijken. Aangezien dat ze weinig tijd hebben, ben ik hier maar gekomen om het samen met jullie uit te zoeken.

Maar zoals altijd wordt hier gewoon weer gezeikt over 100 andere dingen.

Ik vroeg alleen om advies en niet om mijn hier in te peperen.

Desnoods, zoek ik het helemaal zelf uit zonder jullie... Als het zo moet.

En nog steeds zijn er geen echte goede tips voorbij gekomen, dus moet ik maar aan nemen dat jullie er zelf al geen bal verstand van hebben. Zoals dat hier al vaker gebeurt, wel dom zitten te lullen en zo maar zelf geen kloten ervanaf weten.

Dus dat ik geen system beheerder ben, moet ik me maar bij neerleggen bij magazijn werk?
Zoals ik al zei, misschien doe ik jullie op computer gebied nog iets voor zonder om een opleiding gevolg te hebben. Maar goed, misschien zoek ik het zelf maar weer uit.

[ Voor 19% gewijzigd door mysterieworld op 08-06-2009 15:18 ]

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Als je hier komt om hulp, kun je deze antwoorden verwachten. wat jij onnodige vragen noemt, leidt in een hoop gevallen tot relevante informatie. Zo gaat dat nu eenmaal een beetje in systeem beheer.

Daarnaast is de opmerking dat het eigenlijk niet jouw pakkie an is, geheel terecht. Zoals eerder gezegd, ik zou ook behoorlijk pissed zijn op de zaak als ik er achter zou komen dat er iemand aan mijn harde werk loopt te hobby'en. Echter geef ik je gelijk dat de nuances in dit verhaal iets anders liggen.

Ik zou beginnen naar de diverse programma te kijken welke de processor tijd opeisen. Download process explorer (systernals) kijk waar de context switches, page faults, en hardware interrups voorkomen. Zoek op wat dit inhoudt, en ga zo stap voor stap achter de kern van het probleem aan.

Het is erg vervelend dat mensen het niet eens zijn met de gekozen benadering, maar dit kun je nu eenmaal verwachten op een forum waar je doorgaans reacties zal krijgen van mensen die wel onderdeel van systeem beheer zijn.

Enne, die laatste opmerking, daar maak je natuurlijk geen vrienden mee, imho totally uncalled for...

Suc6.

• mysterieworld
  • Niet online
wasted247 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:18:
Als je hier komt om hulp, kun je deze antwoorden verwachten. wat jij onnodige vragen noemt, leidt in een hoop gevallen tot relevante informatie. Zo gaat dat nu eenmaal een beetje in systeem beheer.

Daarnaast is de opmerking dat het eigenlijk niet jouw pakkie an is, geheel terecht. Zoals eerder gezegd, ik zou ook behoorlijk pissed zijn op de zaak als ik er achter zou komen dat er iemand aan mijn harde werk loopt te hobby'en. Echter geef ik je gelijk dat de nuances in dit verhaal iets anders liggen.

Ik zou beginnen naar de diverse programma te kijken welke de processor tijd opeisen. Download process explorer (systernals) kijk waar de context switches, page faults, en hardware interrups voorkomen. Zoek op wat dit inhoudt, en ga zo stap voor stap achter de kern van het probleem aan.

Het is erg vervelend dat mensen het niet eens zijn met de gekozen benadering, maar dit kun je nu eenmaal verwachten op een forum waar je doorgaans reacties zal krijgen van mensen die wel onderdeel van systeem beheer zijn.

Enne, die laatste opmerking, daar maak je natuurlijk geen vrienden mee, imho totally uncalled for...

Suc6.
Nou daar heb ik eerlijk gezegd geen boodschap aan.
En over vragen, nou dat zijn geen normalen vragen meer, en doet ook helemaal niets toe aan mijn vraag, klaar uit.

Maar iedergeval bedankt voor de mensen die wel serieus hier zijn, en niet alleen zitten te mekkeren dat het mijn taak niet is, gaat hun geen kloten aan.

[ Voor 5% gewijzigd door mysterieworld op 08-06-2009 15:22 ]

• wasted247
mysterieworld schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:20:
[...]
Nou daar heb ik eerlijk gezegd geen boodschap aan.
En over vragen, nou dat zijn geen normalen vragen meer, en doet helemaal niet toe aan mijn vraag, klaar uit.
Sorry? Er staat toch heel duidelijk in die post waar je zou kunnen beginnen met kijken?

'Ignorance is bliss' was het?

Tis graag of niet hoor. Daarnaast wil ik je graag nog meegeven dat je beter geen aannames op die manier kunt doen. Ik heb vaak zat gehad dat de gestelde vragen totaal irrelevant leken, maar achteraf toch aan een oplossing bijgedragen hadden. Dan kun je jezelf wel tien keer voor je kop meppen, maar vaak komen problemen nu eenmaal uit de hoeken waar je ze niet verwacht.

[ Voor 28% gewijzigd door wasted247 op 08-06-2009 15:27 ]

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 13:51
Als je alleen hoge cpu belasting hebt bij disk toegang, kun je eens kijken of PIO wordt gebruikt ipv DMA. Te lui om meer uitleg te geven, maar hier kun je de search voor gebruiken ;)

Ik ben het gedeeltelijk eens met de mensen hierboven met wat betreft dat je moet oppassen met wat je doet. Dit aangezien een trage productieomgeving beter is dan geen productieomgeving ;) Mijn advies is dan ook om voor grote acties eerst een image te maken van de huidige omgeving met bijv ghost of true image.

[ Voor 46% gewijzigd door punisher007 op 08-06-2009 15:36 ]

http://blog.bjornhouben.com

• Oogje
  • Niet online
mysterieworld schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:45:
[...]

1GB geheugen modulen is geplaats, had hier door 2x 256Mb modules moet vervangen van verschillende merken.
Het werk de 1GB, maar probleem blijft zoals gezegd bestaan.
De prestatie van het system is gewoon traag.

Jammer dat ik zo weinig tijd krijg er voor, want ze moeten het system ook gebruiken.
Anders had ik nog meer informatie gepost, hoewel ik in het magazijn ook veel werk te doen is.
Das allemaal heel mooi....maar ik vraag welke processen dan zoveel CPU gebruiken......niet hoeveel RAM je systeem heeft :?

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:11
Hoe groot is de database? de "*.mdf" file dus...

Als ie tegen de limiet van 2 GB gaat lopen krijg je de symptomen zoals jij noemt.

Zijn er nooit oude jaren uit de administratie gehaald?

mountainbiker

• MrHarry
  • Laatst online: 12:58
mysterieworld schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:03:
[...]

Desnoods, zoek ik het helemaal zelf uit zonder jullie... Als het zo moet.

En nog steeds zijn er geen echte goede tips voorbij gekomen, dus moet ik maar aan nemen dat jullie er zelf al geen bal verstand van hebben. Zoals dat hier al vaker gebeurt, wel dom zitten te lullen en zo maar zelf geen kloten ervanaf weten.
ook al geven mensen niet altijd het antwoord dat gewenst is negeren en kijken wat anderen zeggen.. zie toch paar vragen staan die niet beantwoord zijn, zoals welk process gebruikt 100% etc..? beste is even sysinternals tools pack downloaden en daar even kijken welk process etc.. je server (pc) aan het killen is.
is dit opeens gekomen of is dit altijd al zo geweest?

• mysterieworld
  • Niet online
wasted247 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:22:
[...]

Sorry? Er staat toch heel duidelijk in die post waar je zou kunnen beginnen met kijken?

'Ignorance is bliss' was het?

Tis graag of niet hoor. Daarnaast wil ik je graag nog meegeven dat je beter geen aannames op die manier kunt doen. Ik heb vaak zat gehad dat de gestelde vragen totaal irrelevant leken, maar achteraf toch aan een oplossing bijgedragen hadden. Dan kun je jezelf wel tien keer voor je kop meppen, maar vaak komen problemen nu eenmaal uit de hoeken waar je ze niet verwacht.
Helaas zijn niet iedereen zo bereid om te helpen, want de meeste hier weten gewoon niets zinvols te lullen.

En ja ik ben dankbaar voor je reactie, maar ik moet kijken wanneer ik dat kan uitzoeken.
Desnood maak ik een kopie van exact en draai het even op een andere pc waar ik meer tijd heb.

Zoals ik al zei, dat moet in overleg gebeuren. Het is ook gevoeligen gevens die ik kopieer.

Ik denk dat ik SQL 2000 kopieer en exact zelf + register verwijzing van exact. Dat ik best een eind kom.
En deze op een andere pc zet, desnoods een nieuwe SQL 2000 installatie doe vanwegen de services bestanden in services.msc list worden gestart.

Aangezien dat het hele system traag is, verwijd ik denk ik aan SQL 2000, want de virus scanner was het probleem niet, alhoewel deze ook bij bepaalde momenten 99% CPU gebruikte in microsoft outlook.

Dit probleem speelde zich blijkbaar al helemaal in begin voor, dus misschien is het ook puur een hardware conflict. Als ik kon, had ik dit tot op de grond uit gezoekt. Dus ik moet kijken hoe ik dat ga doen.

Misschien geeft me werkgever wel toestemming om na 5 uur verder onderzoek voor het probleem te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door mysterieworld op 08-06-2009 16:00 ]

• wasted247
Kijk, das in ieder geval een begin. Probeer nu je aannames te onderbouwen met de voorgestelde tools, dan komen we ergens :)

Ook de post van mountainbiker is heel relevant, kijk dit direct ook even na.

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:18
kijk de harde schijf even na op fouten (of via de sys explorer die boven al genoemd zijn)

ik had een exact server welkie niet vooruit te branden was en daar was het de RAID die liep te meuken... nieuwe schijven plaatsen/ alles herinstaleren en de backups terug zetten, het is niet zo spannend. anders moet je toch een beheerder inhuren die er verstand van heb maar dat moet in jullie budget passen.

• mysterieworld
  • Niet online
punisher007 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:34:
Als je alleen hoge cpu belasting hebt bij disk toegang, kun je eens kijken of PIO wordt gebruikt ipv DMA. Te lui om meer uitleg te geven, maar hier kun je de search voor gebruiken ;)

Ik ben het gedeeltelijk eens met de mensen hierboven met wat betreft dat je moet oppassen met wat je doet. Dit aangezien een trage productieomgeving beter is dan geen productieomgeving ;) Mijn advies is dan ook om voor grote acties eerst een image te maken van de huidige omgeving met bijv ghost of true image.
Deze staat gewoon op DMA. Dat was een van de eerste dingen waarna ik keek. Maar toch bedankt

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

mysterieworld schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:03:

Pipe down, fella.

MSDE2000 is niet echt hetzelfde als een volledige SQL2000 installatie, helaas.
De 2GB database limiet is één van de beperkingen, waar terecht op werd gewezen.
Een andere is dat een MSDE install by default met een eigen instance werkt en niet de standaard SQL2000 instance (en services).

Dat je een waarschuwing krijgt vooral op te passen met het klakkeloos 'upgraden' van de SQL engine en database terwijl de applicatie zelf daar niet op/naar is gebouwd is niet meer dan normaal.

Probeer dan op z'n minst het netjes te doen, maak een backup op de correcte manier (en het kan zijn dat je daar op de commandline osql.exe voor moet gebruiken) en restore die op een verse installatie desnoods.

offtopic:
Dat Exact je 10 jaar oude dingen voorlepelt is ook niet zo vreemd, SQL2000 is al zo oud namelijk, en als je Exact compact 2000 gebruikt is het pakket zelf ook al wat op gevorderde leeftijd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 08-06-2009 17:10 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mysterieworld
  • Niet online
martijnberk schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:02:
kijk de harde schijf even na op fouten (of via de sys explorer die boven al genoemd zijn)

ik had een exact server welkie niet vooruit te branden was en daar was het de RAID die liep te meuken... nieuwe schijven plaatsen/ alles herinstaleren en de backups terug zetten, het is niet zo spannend. anders moet je toch een beheerder inhuren die er verstand van heb maar dat moet in jullie budget passen.
Als je goed gelezen had, had ik dat allang gedaan, ik had zelfs alle sectoren laten controlleren.
En het is geen RAID configratie, het is gewoon een dood invoudigen 40GB harddisk die je in elke pc kunt vinden.

En betref alles herinstalleren, dat kan ik ook nog wel als het echt moet.
De vraag is alleen hoe ik alles zo kan kopieren, dat ik daadwerkelijk alles heb voor op de nieuwe installatie.

[ Voor 11% gewijzigd door mysterieworld op 08-06-2009 17:36 ]

• mysterieworld
  • Niet online
alt-92 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:07:
[...]

Pipe down, fella.

MSDE2000 is niet echt hetzelfde als een volledige SQL2000 installatie, helaas.
De 2GB database limiet is één van de beperkingen, waar terecht op werd gewezen.
Een andere is dat een MSDE install by default met een eigen instance werkt en niet de standaard SQL2000 instance (en services).

Dat je een waarschuwing krijgt vooral op te passen met het klakkeloos 'upgraden' van de SQL engine en database terwijl de applicatie zelf daar niet op/naar is gebouwd is niet meer dan normaal.

Probeer dan op z'n minst het netjes te doen, maak een backup op de correcte manier (en het kan zijn dat je daar op de commandline osql.exe voor moet gebruiken) en restore die op een verse installatie desnoods.

offtopic:
Dat Exact je 10 jaar oude dingen voorlepelt is ook niet zo vreemd, SQL2000 is al zo oud namelijk, en als je Exact compact 2000 gebruikt is het pakket zelf ook al wat op gevorderde leeftijd ;)
Het was een MSDE2000 update. Zover ben ik ook nog gekomen om te weten dat je geen volledigen SQL over de MSDE moest doen.

Blijkbaar is in de nieuwere versies zoals 2008 de MSDE al ingebouwd, Maar alleen een trail versie....
Dus ik heb er geen kloten aan, weet nog niet eens of het wel uberhaupt met de huidigen configratie zou werken.

Ik kan er helaas niets aan doen dat ze met verouderde software werken, daarom ben ik hier om uit te zoeken hoe we dat kunnen oplossen enof te moderniseren.

En zoals ik al zei, als ik meer tijd en kans kreeg zou ik zeker anders doen. Maarja..... tijd is tijd.
En over waarschuwingen? Nou ik zal er niet op in gaan.....

[ Voor 12% gewijzigd door mysterieworld op 08-06-2009 17:43 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

How to manage the SQL Server Desktop Engine (MSDE 2000) or SQL Server 2005 Express Edition by using the osql utility

En wellicht dat je met de resultaten van [google=backup restore MSDE Exact compact] nog wat tegenkomt.

• mysterieworld
  • Niet online
martijnberk schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:02:

Wat ik wel gemerkt had, was dat explorer.exe soms eens crash, maar dat vond ik op dat moment niet zo belangrijk.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Is er nu niet al 100 keer gevraagd aan jou wel process zoveel CPU tijd in neemt, en kijk ik nu ontzettend over het antwoord heen (kan hoor), of geef je daar gewoon geen antwoord op?

Troubleshooten van een performance probleem is initieel gezien erg simpel - je computer bestaat uit een aantal componenten (RAM, Disk, CPU, etc) welke samen een computer vormen. Afhankelijk van wat je doet (disk access, of juist veel grote berekeningen) gaan er een of meerdere componenten een rol spelen in traagheid.

Als je denkt dat het een RAM probleem is, kan je dit relatief simpel zien (niet helemaal correct, maar je kan een indruk krijgen) in je taskmanager naar geheugen gebruik vs. physical memory, als je denkt dat het een CPU probleem is kan je dit wederom zien in taskmanager (staat 'sqlservr.exe' op 100% CPU?), en als je denkt dat het een disk probleem is kan je dit in perfmon bij de avg. diskqueue/length zien.

Nu, er is een probleem en dat is als je te weinig RAM hebt, dan gaat dit zich voordoen als een CPU en als een disk probleem omdat je PC veel tijd bezig is met wachten op geheugen en veel tijd bezig is met het out-pagen van geheugen naar disk en terug.

Verder, reageer es niet zo irritant joh.

• mysterieworld
  • Niet online
elevator schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:05:
Is er nu niet al 100 keer gevraagd aan jou wel process zoveel CPU tijd in neemt, en kijk ik nu ontzettend over het antwoord heen (kan hoor), of geef je daar gewoon geen antwoord op?

Troubleshooten van een performance probleem is initieel gezien erg simpel - je computer bestaat uit een aantal componenten (RAM, Disk, CPU, etc) welke samen een computer vormen. Afhankelijk van wat je doet (disk access, of juist veel grote berekeningen) gaan er een of meerdere componenten een rol spelen in traagheid.

Als je denkt dat het een RAM probleem is, kan je dit relatief simpel zien (niet helemaal correct, maar je kan een indruk krijgen) in je taskmanager naar geheugen gebruik vs. physical memory, als je denkt dat het een CPU probleem is kan je dit wederom zien in taskmanager (staat 'sqlservr.exe' op 100% CPU?), en als je denkt dat het een disk probleem is kan je dit in perfmon bij de avg. diskqueue/length zien.

Nu, er is een probleem en dat is als je te weinig RAM hebt, dan gaat dit zich voordoen als een CPU en als een disk probleem omdat je PC veel tijd bezig is met wachten op geheugen en veel tijd bezig is met het out-pagen van geheugen naar disk en terug.

Verder, reageer es niet zo irritant joh.
Als je goed gelezen had menneertje, dan wist je dat ik het pas kon zeggen als ik gelegenheid had om de pc weer te mogen gebruiken......................

Ik had duidelijk vermeld dat ik bijna geen tijd kreeg om daarna te kijken, maar ik zou kijken wanneer ik weer aan de slag kan erop.

Dan kan ik pas precies meer informatie geven waar het probleem zich voor doet, enof het eventueel een hardware probleem is. ( en dit had ik veel eerderen willen doen, voor dat je dit hier zo aardig uitgebreid zit uit te leggen).

tjongen, nee ik moet hier 100 keer alles zeggen....

Als ik genoeg ruimte kreeg om dit probleem zelf te analyseren en uit te zoeken, dan kwam ik belist hier niet op het forum....... Want je ziet weer wat er gebeurt, inclusief jou opmerking.

En dankzij enkele mensen die echt [to the point] waren, had ik genoeg inspiratie op gedaan om eventueel morgen weer aan de slag te kunnen gaan, en verder informatie openbaar te maken.

Of moet ik dat soms uit me duim zuigen als ik deze informatie niet correct voorhanden heb?

Zelfs moderators zoals jullie, zouden daar eens een voorbeeld van kunen nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door mysterieworld op 08-06-2009 19:44 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

mysterieworld schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:20:
Als je goed gelezen had menneertje, dan wist je dat ik het pas kon zeggen als ik gelegenheid had om de pc weer te mogen gebruiken......................
Als je me op die manier denkt te moeten toespreken, spel het dan tenminste juist.

Je toon bevalt me absoluut niet - je bent gewoon een incompetente knutselaar die z'n frustratie van zijn eigen onkunde afreageert op mensen die jou proberen te helpen. Dat je zo behandelt wordt komt misschien omdat je als een ontzettende nitwit op dit gebied overkomt - wat je ook bent - waardoor de ICT professionals in dit topic jou proberen te behoeden voor fouten die jou je echte baan kunnen kosten.

Ga er eens constructief mee om in plaats van de betweter uit te hangen en neem de tips en de hints die wij hier geven mee.

• mysterieworld
  • Niet online
elevator schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:47:
[...]

Als je me op die manier denkt te moeten toespreken, spel het dan tenminste juist.

Je toon bevalt me absoluut niet - je bent gewoon een incompetente knutselaar die z'n frustratie van zijn eigen onkunde afreageert op mensen die jou proberen te helpen. Dat je zo behandelt wordt komt misschien omdat je als een ontzettende nitwit op dit gebied overkomt - wat je ook bent - waardoor de ICT professionals in dit topic jou proberen te behoeden voor fouten die jou je echte baan kunnen kosten.

Ga er eens constructief mee om in plaats van de betweter uit te hangen en neem de tips en de hints die wij hier geven mee.
Er is geen reden om uit te vallen, maar dat zegd toch alles over je toch?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Nog een idee: heb je de juiste DNS-gegevens? Exact zoekt op een bepaalde manier (hostname denk ik) naar de PC. Dat moet kloppen met het IP-adres. Als dit onlangs veranderd is werkt het niet goed. Heeft de PC een vast IP-adres?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• mysterieworld
  • Niet online
pinockio schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:51:
Nog een idee: heb je de juiste DNS-gegevens? Exact zoekt op een bepaalde manier (hostname denk ik) naar de PC. Dat moet kloppen met het IP-adres. Als dit onlangs veranderd is werkt het niet goed. Heeft de PC een vast IP-adres?
dat weet ik niet exact, volgens mij werd het ip steeds door de cisco vpn router veranderd bij verbinden met het netwerk/internet. Maar ik zal morgen wel eens kijken als ik de kans krijg.

• elevator
  • Niet online

elevator

mysterieworld schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:50:
Er is geen reden om uit te vallen, maar dat zegd toch alles over je toch?
Weet je wat nou het trieste is? Dat je zelf totaal niet door hebt dat op deze manier een topic openen en met deze houding in een topic staan totaal niet constructief voor jezelf is.

Ik geef je nog een kans om nu gewoon om te gaan met je mede forumposters - als je nogmaals gaat 'zuchten' in dit topic over mensen die niet zeggen wat je wilt horen is het einde topic.

• mysterieworld
  • Niet online
elevator schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:47:
[...]

Tevens zal ik geen groten risico nemen als ik de software niet enigermate ken.
Het maar net wat je incompetente knutselaar vind. Ik vind jullie per definitie al knutselaars. Als je bedenkt hoe ik meteen behandeld wordt hier, als ik geen system beheerder ben. Net alsof ik jullie kostbaren werk afneem, en jullie het altijd beter weten.

En ja ik waardeer je bezorgdheid, maar sommigen hier overdrijven de situatie heel erg.
Net alsof ik nooit met een pc gewerkt had of zo.

Het enige wat ik eigenlijk hoef te weten over MS SQL 2000 is waar eventueel een register verwijzingen zijn opgeslagen.
Of dat MS SQL 2000 zelf een configuratie bestand heeft waar de instellingen van het data base is en het inloggen daar van is. (haal deze gewoon eruit, en zet het terug wanneer het niet meer werkt.)

En of het zin heeft om deze te vervangen door de laatste versie van SQL.

Completen backup maken van het system, kost te veel tijd… Zou dit alleen in uiterste geval doen als er iets ingrijpen dingen moet veranderd worden.

In nood geval is er ook nog een backup extern.
Hoewel ik liever inderdaad niet zou zien dat het niet meer zou werken.
Dat het mijn baan kost betwijfelijk ik zeer. Hoewel ze er natuurlijk niet blij zijn mee.

Ik neem aan dat MS SQL 2000 op zit moment zo is ingesteld dat het aanmeld met huidige gebruikers naam en wachtwoord met een Windows account.

Als ik verder informatie ook terug kan vinden in een bestand of register vermelding, dan zou het niet gemakkelijker kunnen.

De rest is simpel te kopiëren als het moet.

• mysterieworld
  • Niet online
elevator schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:24:
[...]

Weet je wat nou het trieste is? Dat je zelf totaal niet door hebt dat op deze manier een topic openen en met deze houding in een topic staan totaal niet constructief voor jezelf is.

Ik geef je nog een kans om nu gewoon om te gaan met je mede forumposters - als je nogmaals gaat 'zuchten' in dit topic over mensen die niet zeggen wat je wilt horen is het einde topic.
Dat ik niet wil horen wat ik niet wil weten is niet de reden.
Hier wordt te veel geklets over offtopic dat niet ten zaken doet.
Of moet ik ze soms over mee heen laten lopen?
Zijn meestal ook de zelfde gasten die altijd offtopic zijn.

Het was nooit mijn intentie om dit voor me zelf te houden,
dat was sowieso al een reden waarom ik dit topic opend had,
om dit probleem met andere te delen.

Zoals ik al zei, het is voor mijn niet noodzakelijk...
Als het moet kan ik wel zonder jullie.

Voor mijn part haal je maar de offtopic en commentaar eruit, als je denkt dat de topic hierdoor beter wordt.
Ik had nu toe, jullie hulp niet geweigerd.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je zegt in je startpost dat Exact traag reargeert, wat is traag (10 seconden wachten op antwoord, 60 seconden)

Heb je al eens MSDE / SQL Performance logs gedraaid aan de hand van een baseline, waar je dus performance logs mee kunt vergelijken. Het handigste zijn counter logs.
Een baseline is een tijd wanneer je geen problemen hebt en het systeem voor een tijdje stabiel draait.

Je hebt namelijk standaard templates voor SQL/MSDE die je in de performance counter kunt laden en dan weer kunt analyseren met een bepaalde tool. Namelijk de Performance Analysis of Logs (PAL) Tool (meten is weten). Deze tool is ook in staat om de performance logs te analyseren, je krijgt dan een mooi HTML rapportje met een overzicht van de peformance van je systeem.

Ik ga ervanuit de je weet hoe perfmon.msc werkt ;). Geef anders even gil, dan geef ik je daar wel wat documentatie van.

Heb je ook krachtiger systeem waar je dezelfde opstelling kunt maken, en dan kijken of deze problemen die je nu hebt terugkomen?

[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 08-06-2009 21:05 ]

• mysterieworld
  • Niet online
pinockio schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:51:
Tevens zit deze computer niet in een domein, maar is ingesteld als workgroup
Maar als ik wist hoe ik die DNS-gevens kan inlezen in SQL, dan zou ik dat best wel eens kunnen wijzigen naar het juiste. Misschien maar eens google

• mysterieworld
  • Niet online
shadowman12 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:03:
Je zegt in je startpost dat Exact traag reargeert, wat is traag (10 seconden wachten op antwoord, 60 seconden)

Heb je al eens MSDE / SQL Performance logs gedraaid aan de hand van een baseline, waar je dus performance logs mee kunt vergelijken. Het handigste zijn counter logs.
Een baseline is een tijd wanneer je geen problemen hebt en het systeem voor een tijdje stabiel draait.

Je hebt namelijk standaard templates voor SQL/MSDE die je in de performance counter kunt laden en dan weer kunt analyseren met een bepaalde tool. Namelijk de Performance Analysis of Logs (PAL) Tool (meten is weten). Deze tool is ook in staat om de performance logs te analyseren, je krijgt dan een mooi HTML rapportje met een overzicht van de peformance van je systeem.

Ik ga ervanuit de je weet hoe perfmon.msc werkt ;). Geef anders even gil, dan geef ik je daar wel wat documentatie van.

Heb je ook krachtiger systeem waar je dezelfde opstelling kunt maken, en dan kijken of deze problemen die je nu hebt terugkomen?
Ik zal het in ieder geval doen, wanneer ik de gelegenheid zal krijgen.

In het magazijn staat zeker een krachtige pc, de rest van pc's op werk zijn qua specificaties bijna het zelfde dan waar exact op staat.

Tja, en mijn eigen pc zal er maar niet over hebben. Dat zal over kill zijn voor die software.

Kan wel mijn shuttleX Nforce 2 pctje mee nemen voor te vergelijken. Maar dat moet ik even in overleg doen.
Of beter ik neem de software kopie naar huis, dan heb ik meer tijd om me daar bezig te houden.
Maar weder om, is dit in overleg.

[ Voor 7% gewijzigd door mysterieworld op 08-06-2009 21:22 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:50
mysterieworld schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:40:
[...]
En of het zin heeft om deze te vervangen door de laatste versie van SQL.
Wordt een nieuwere SQL versie uberhaupt gesupport door de gebruikte software? Zijn er licenties aanwezig? Is er een testomgeving waar een proefmigratie kan worden gedaan? Als op een van deze vragen het antwoord nee is, niet aan beginnnen
Completen backup maken van het system, kost te veel tijd… Zou dit alleen in uiterste geval doen als er iets ingrijpen dingen moet veranderd worden.
Een backup van zowel de data als de instellingen lijkt me toch anders zeer wenselijk voor er dingen aangepast gaan worden; professionals doen dit, zelfs als ze precies weten wat ze doen, maar voor het geval dat. Als je zelf al niet weet waar je het moet zoeken, en zomaar wat gaat spelen met instellingen kan het goed mis gaan.
Dat het mijn baan kost betwijfelijk ik zeer. Hoewel ze er natuurlijk niet blij zijn mee.
Ik ken je werkgever natuurlijk niet, maar als je aangeeft dat jij het allemaal wel kan oplossen, en het loopt in de soep zonder backup... lijkt me geen wenselijke situatie.
Ik neem aan dat MS SQL 2000 op zit moment zo is ingesteld dat het aanmeld met huidige gebruikers naam en wachtwoord met een Windows account.
Assumption is the mother of .... anyway, verifieer dit even ;)

Verder: bekijk de volgende punten, zoals reeds eerder genoemd:
- geheugen gebruik
- waardoor wordt de processor belast?
- 2 GB limiet van de .mdf
- disk I/O

Post de resultaten, kun je ook gerichter advies verwachten ;)

Specs

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

mysterieworld schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:16:
Of beter ik neem de software kopie naar huis, dan heb ik meer tijd om me daar bezig te houden.
Maar weder om, is dit in overleg.
Maak dan in vredesnaam eerst een GOEDE backup van die database?
En dat betekent NIET copy/paste ;)

• Oogje
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Oogje op 09-06-2009 07:16 ]

• d.drenth
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-12-2025
Zelf ook in het verleden problemen gehad met performance binnen Exact en oplossing hiervoor was optimaliseren van de SQL DB. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet of MSDE hier een optie voor heeft, gezien wij overgestapt zijn naar volledige MS SQL Standaard.

Maar probleem 2 keer gehad afgelopen jaren maar support afdeling van Exact draagt dit probleem niet aan. Na optimalisatie is performance echt zeer goed. Ook belangrijk kenmerk, probleem treed zomaar op, je ziet niet echt noemenswaardig achteruitgang in de snelheid.
Pagina: 1