Toon posts:

Externe koeler laptop bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.recycledgoods.com/Images/s_p_33244_1.jpg

Ik ben bezig een oude laptop (een Dell Lattitude CPxH500GT) te verbouwen tot een soort van geïmproviseerd mediacenter. Het is een oude zakelijke laptop met een tv-out, wat het een en ander al een stuk makkelijker maakt. Hij is echter ook van vóór het tijdperk dat laptops voor multimediadoeleinden bedoeld waren en dat is duidelijk te merken; hij had een toen voor een laptop vrij spectaculaire kloksnelheid van 500 mhz maar is overduidelijk nooit bedoeld om sustained onder een fatsoenlijke load te draaien.

Ik heb Windows XP laatst maar eens opnieuw geinstalleerd en ben een beetje gaan testen of één en ander haalbaar is. Ik kan dvd's en gedownloadde films met een vrij stabiele CPU-load van ongeveer 50% kijken, wat me een best aardige score lijkt. Misschien dat Flashfilmpjes minder soepel draaien maar daar ga ik de laptop dan ook in mindere mate voor gebruiken. Probleem is echter dat hij na een minuut of 10-15 echt gloeiend heet wordt aan de onderkant. Ik denk dat dat voor een deel de 8 mb videokaart zal zijn en misschien voor een deel de CPU. Sowieso worden de geheugenbanken (2x 256 MB) dusdanig heet dat je je vingers eraan kan branden. Ik krijg geen vastlopers en geen artefacten dus ik denk dat de warmte nog net toelaatbaar is, maar een groot nadeel is wel dat de interne fan op een gegeven moment aanslaat en niet meer uit gaat. Aangezien dat nogal een irritant geluid is en de laptop toch ook wel wat koeler mag draaien wil ik het anders oplossen.

Ik wil de laptop niet demonteren en het liefste as-is blijven gebruiken (zonder opengewerkte behuizingen enzo) zodat ik hem ook nog eens mee kan nemen op vakantie ofzo om daar leuk een filmpje te kunnen zien.

Ik wil graag een externe laptopkoeler bouwen waar de laptop op staat die zo stil mogelijk is. Ik zat erover te denken om een grote stille fan te nemen (120 mm of nog net iets groter) die ik in een soort zelf te bouwen aluminium frame zet. Omdat ik maar 1 USB-poort heb en ook bang ben mijn USB-poorten op te blazen wil ik mijn stroom gewoon uit het lichtnet halen.

Ik weet echter niet precies hoe ik die fan kan en moet aansluiten. Ik zat te denken aan een gelijkstroom transformator met daarna een potmeter om de stroom en dus ook de fansnelheid te kunnen regelen. Aangezien er niets uitgelezen hoeft te worden kan ik de fan gewoon op de plus en de min aansluiten en kan ik daarna de boel zo snel of zo langzaam zetten als nodig is.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij zeggen of bovenstaande idee een beetje juist is? Ik hoor het graag!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet niet hoe handig je bent, maar je zou een schacht kunnen bouwen vanaf de lucht uitgang van de laptop naar 120mm, zodat je de lucht direct afzuigt, waardoor hij minder hoeft te blazen. Of de onderkant koelen zodat die al minder warm wordt.

Het voeden zou je met zo'n multi-volts adapter kunnen doen:

Afbeeldingslocatie: http://content.etilize.com/Large/1010054956.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 08-06-2009 03:18 ]

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Qua computers en elektronica weet ik mijzelf redelijk drijvende te houden, qua doe-het-zelf durf ik mijzelf enigszins handig te noemen. Ik studeer Industrieel ontwerp waarbij ik het nodige zelf moet bouwen, dus constructies bouwen en dergelijke is niet echt een probleem. Een goed uitgeruste werkplaats op school helpt een boel en met de zomervakantie in aantocht heb ik nu wat tijd om me daar uit te leven.

Het plan is nu inderdaad om de onderkant (het stuk waar het moederbord zit en de boel warm wordt) te koelen door er dus een redelijke grote fan op te zetten en die zo langzaam mogelijk af te regelen om windgeruis te voorkomen. De lucht in- en uitgang wil ik een beetje proberen te mijden omdat die vrij beperkt/klein is, waardoor een beetje lucht erdoorheen al snel gaat suizen. Mocht directe koeling aan de onderkant niet genoeg zijn is het inderdaad een goede optie om lucht door de heatpipe-opening te leiden met een grote fan zodat die kleine fan dan geen herrie gaat maken, maar ik probeer dat het liefst te voorkomen. Ik wil nu vooral dubbelchecken of mijn plan een grote fan af te regelen met een potmeter gaat werken of dat er ergens een denkfout in zit, voor ik allemaal onderdelen ga kopen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ben je je er van bewust dat er ook kant-en-klare notebook coolpads bestaan?

Zijn niet heel erg duur en scheelt het nodige geknutsel.

8)

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kan ook een volledig nieuw frame rond je laptop bouwen en de plastieke case eraf halen. Ik geloof dat iemand op het casemod forum daar al eens mee bezig is geweest, een macbook in een mdf kastJE. Ook zo'n mediacenter dinges!

hierzeuw:
[Cip] Macbook HTPC

[ Voor 11% gewijzigd door diedazz op 08-06-2009 07:12 ]

Get Airflow, save the world.

Verwijderd

Had hetzelfde probleem met m'n oude Toshiba laptop, die kon je niet meer oppakken na een half uurtje film kijken. Maar zoals CJS aangaf, ff notebook coolpad kopen en weg probleem !

Heb eentje van Coolermaster, 2x 45mm fans, voeding via USB, welke zelfs via een USB-hub blijft werken. Is van aluminium wat de warmte van de onderkant van de laptop goed afvoerd. Koste me destijds 30 euro en is nu 4 jaar oud.

Nadeel is dat het behoorlijk wat stof aantrekt (plm 1x per maand ff afstoffen van de fans is wel nodig, maar dat ligt misschien aan mijn stoffige kamer :P ) en dat het behoorlijk wat geluid produceerd. Bij volume op 15%, voor de laptop op werkafstand zittend hoor je de fans net aan. Maar misschien zijn er na 4 jaar al stillere op de markt.

Succes !

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag inderdaad zo'n multi-volts adapter gekocht. Dat bleek handiger en goedkoper dan een transformator en een potmeter omdat hier meteen gelijkstroom uit komt. Ik heb een oude 80 mm fan uit een oude computer gehaald en aangesloten om één en ander te testen. Ik heb een provisorische testopstelling gebouwd met mijn laptop op een stapel xbox-hoesjes en die fan eronder en het werkt perfect. Ik zal wat foto's plaatsen als ik het wachtwoord van m'n FTP weer weet :) In plaats van gloeiend heet wordt de onderkant nu hooguit lauw terwijl ik nu al ruim een uur Fight club aan het draaien ben.
Om onduidelijke redenen sloeg de interne fan op een gegeven moment toch aan terwijl de onderkant perfect koel was, maar ik hoop dat met een BIOS update (verbeterd warmtealgoritme) op te lossen. Werkt dat niet moet ik misschien toch lucht door de koelopening gaan forceren. Ik hoorde dat dat een risico voor je laptop kan zijn omdat je interne fan dan elektriciteit gaat opwekken wat problemen kan opleveren, kan iemand me daar meer over vertellen?

Goed, een fan blijkt dus goed te werken. Ik denk dat ik met een stille 120 mm fan hetzelfde resultaat kan halen met vrijwel geen geluid. Ik zat daarvoor eerst aan deze http://www1.conrad.nl/scr...=sub1&aktiv=1&navi=oben_2 fan te denken, maar als ik rationeel ga nadenken over hoe weinig 8 dB is kan dat bijna niet waar zijn. Daarom zat ik nu meer te denken aan een Papst 4412 FGL of iets in die richting. Misschien heeft iemand nog andere tips?
CaptJackSparrow schreef op maandag 08 juni 2009 @ 06:35:
Ben je je er van bewust dat er ook kant-en-klare notebook coolpads bestaan?

Zijn niet heel erg duur en scheelt het nodige geknutsel.
Ja, die ken ik. Nadeel is dat die vaak USB powered zijn (en ik heb maar één poort) en dat die ook niet precies zijn wat ik zoek. Ik kan nu een mooie grote stille fan precies op het probleemgebied richten. Bovendien speel ik met het idee om voor mijn PC die al veel te lang op zich laat wachten zelf een kast te bouwen. Daar is dit dan een mooie vingeroefening voor om eens te zien of ik me niet flink op dat soort dingen verkijk. En bovendien, ik studeer productontwerp. Dan is het ook wel eens leuk een product voor jezelf te bouwen :)
diedazz schreef op maandag 08 juni 2009 @ 07:05:
Je kan ook een volledig nieuw frame rond je laptop bouwen en de plastieke case eraf halen. Ik geloof dat iemand op het casemod forum daar al eens mee bezig is geweest, een macbook in een mdf kastJE. Ook zo'n mediacenter dinges!

hierzeuw:
[Cip] Macbook HTPC
Ik heb met het idee rondgelopen de boel te strippen en een strak mooi kastje te bouwen, maar het probleem is dat ik dan alle laptopfunctionaliteit verlies. Aangezien ik geen andere laptop heb wil ik bij deze graag de mogelijkheid houden hem mee te nemen om er eens een filmpje op vakantie op te kijken of misschien eens wat werk onderweg aan iemand te kunnen laten zien. Dat beperkt me wel heel erg in hoe mooi ik de boel kan afbouwen, maargoed, het gaat mij ook vooral om de functionaliteit. Ik bouw nu gewoon een strak basisstation wat de laptop koel houdt en er bij voorkeur ook nog een klein beetje leuk uitziet.

Verwijderd

De juiste link naar Conrad is:
http://www.conrad.nl/goto/?groep=SHOP_AREA_17693
Pagina: 1