Ik ben bezig een oude laptop (een Dell Lattitude CPxH500GT) te verbouwen tot een soort van geïmproviseerd mediacenter. Het is een oude zakelijke laptop met een tv-out, wat het een en ander al een stuk makkelijker maakt. Hij is echter ook van vóór het tijdperk dat laptops voor multimediadoeleinden bedoeld waren en dat is duidelijk te merken; hij had een toen voor een laptop vrij spectaculaire kloksnelheid van 500 mhz maar is overduidelijk nooit bedoeld om sustained onder een fatsoenlijke load te draaien.
Ik heb Windows XP laatst maar eens opnieuw geinstalleerd en ben een beetje gaan testen of één en ander haalbaar is. Ik kan dvd's en gedownloadde films met een vrij stabiele CPU-load van ongeveer 50% kijken, wat me een best aardige score lijkt. Misschien dat Flashfilmpjes minder soepel draaien maar daar ga ik de laptop dan ook in mindere mate voor gebruiken. Probleem is echter dat hij na een minuut of 10-15 echt gloeiend heet wordt aan de onderkant. Ik denk dat dat voor een deel de 8 mb videokaart zal zijn en misschien voor een deel de CPU. Sowieso worden de geheugenbanken (2x 256 MB) dusdanig heet dat je je vingers eraan kan branden. Ik krijg geen vastlopers en geen artefacten dus ik denk dat de warmte nog net toelaatbaar is, maar een groot nadeel is wel dat de interne fan op een gegeven moment aanslaat en niet meer uit gaat. Aangezien dat nogal een irritant geluid is en de laptop toch ook wel wat koeler mag draaien wil ik het anders oplossen.
Ik wil de laptop niet demonteren en het liefste as-is blijven gebruiken (zonder opengewerkte behuizingen enzo) zodat ik hem ook nog eens mee kan nemen op vakantie ofzo om daar leuk een filmpje te kunnen zien.
Ik wil graag een externe laptopkoeler bouwen waar de laptop op staat die zo stil mogelijk is. Ik zat erover te denken om een grote stille fan te nemen (120 mm of nog net iets groter) die ik in een soort zelf te bouwen aluminium frame zet. Omdat ik maar 1 USB-poort heb en ook bang ben mijn USB-poorten op te blazen wil ik mijn stroom gewoon uit het lichtnet halen.
Ik weet echter niet precies hoe ik die fan kan en moet aansluiten. Ik zat te denken aan een gelijkstroom transformator met daarna een potmeter om de stroom en dus ook de fansnelheid te kunnen regelen. Aangezien er niets uitgelezen hoeft te worden kan ik de fan gewoon op de plus en de min aansluiten en kan ik daarna de boel zo snel of zo langzaam zetten als nodig is.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij zeggen of bovenstaande idee een beetje juist is? Ik hoor het graag!