Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

ik ben op zoek naar een camera die direct het beeld kan laten zien op het beeldscherm (evt via usb) VOORDAT de foto genomen wordt. Ik moet regelmatig productfoto's maken en mijn nikon d40 hiervoor gebruiken gaat op zich prima. Ik kan echter alleen de foto's zien nadat ik ze heb gekopieerd van het geheugenkaartje. Het schermpje is eigenlijk te klein om te beoordelen of een foto goed gelukt is of niet.
Met een camera die is ingesteld op de juiste witbalans etc kan ik een vaste opstelling maken met de juiste belichting, achtergrond en zo verder. De beoordeling van de foto kan ik dan vooraf op het beeldscherm maken voordat ik een foto neem. Ik omzeil op deze manier ook het uithalen van het geheugenkaartje.
Heeft iemand hier tips of ervaring mee? Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Oh ja, de resolutie en instellingen van webcams zijn te laag of te beperkt (interpolatie is toch niet helemaal super ;) ). Ik zoek dus een echte fotocamera....

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-01 15:22
Is TVout niet bruikbaar hiervoor icm een los scherm?

Resolutie is niet alles, maar volgens mij genoeg voor een 1e idee

Volgens mij kun je ook met software je cam remote bedienen en de foto direct je PC inladen (zonder dus op je memkaart weg te schrijven en over te kopieeren)

edit: ik was linkje nog aan t zoeken, onderstaande poster was al sneller ;)

[ Voor 51% gewijzigd door DJSmiley op 07-06-2009 23:34 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

De camera met een computer bedienen?
Met Camera Control Pro 2 kan de gebruiker een camera op afstand bedienen vanaf een computer via een bekabelde aansluiting of via een draadloze verbinding als een draadloze transmitter van Nikon met de camera wordt gebruikt. Hieronder vindt u een lijst met camera's en ondersteunde functies. Met deze software kunnen de meeste camera-instellingen op afstand vanaf een computer worden aangepast. https://nikoneurope-nl.cu...answers/detail/a_id/27383

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gewoon schieten met je D40 aangesloten op je pc? Maak een foto en hij staat meteen op je scherm.

Google eens op Nikon D40 thethered shooting

Totaal overbodig om een nieuwe camera te kopen ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:10

Reinier

\o/

Er zijn een flink aantal digitale spiegelreflexen met live view, dan kun je remote capture via USB doen. En volgens kan het sowieso met alle Canon point & shoot camera's, dan kun je je monitor als viewfinder gebruiken.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Reinier schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:35:
Er zijn een flink aantal digitale spiegelreflexen met live view, dan kun je remote capture via USB doen.
Dat zal best, maar ik zie het voordeel er niet van.

De camera zal op een statief staan en het product op een tafel. Wat maakt het dan uit of je live je onderwerp kunt zien? Gewoon een foto maken en het resultaat op volledige resolutie beoordelen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:32
Tethered Shooting is inderdaad de beste oplossing lijkt mij. Mocht je een Mac gebruiken, dan kan ik je Sofortbild van harte aanbevelen. Het programma is gratis, werkt veel eenvoudiger als de originele software van Nikon, en ziet er ook nog eens zeer gelikt uit.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 14:00

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Gizz schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:37:
Dat zal best, maar ik zie het voordeel er niet van.

De camera zal op een statief staan en het product op een tafel. Wat maakt het dan uit of je live je onderwerp kunt zien? Gewoon een foto maken en het resultaat op volledige resolutie beoordelen :)
De TS ziet er dus wel het voordeel van in:
Het schermpje is eigenlijk te klein om te beoordelen of een foto goed gelukt is of niet.
Overigens, TS, beperk je niet tot Nikon; andere merken (zoals Canon) zijn hier ook toe in staat met bijgeleverde software en zoals eerder genoemd een USB-aansluiting op de computer.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die volg ik even niet Dux.

'Live view' via USB zorgt voor een livebeeld (lage resolutie) van je compositie op je monitor (dus een 24" geval bijvoorbeeld).
Met tethered fotograferen zie je meteen het resultaat (hoge resolutie) op je monitor, na het maken van de foto.

Het schermpje dat te klein is gaat natuurlijk over het schermpje achterop de camera, waar je in beide gevallen niks mee te maken hebt.

Verwijderd

Reinier schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:35:
Er zijn een flink aantal digitale spiegelreflexen met live view
De resolutie van live-view is veelal veel lager dan de resolutie van je echte foto. Ik zou kiezen voor thetered shooting. Ja, wat dan nog als je je foto twee of drie keer maakt voordat die helemaal naar je zin is. Inderdaad je ziet niet voordat je de foto maakt, hoe de foto er uit komt te zien, maar als je de foto gemaakt hebt, staat hij gelijk geopend op je beeldscherm.

Je kunt veel gemakkelijker dingen bij regelen, zoals witbalans etc. etc. Je hoeft niet meer met geheugen kaartjes te klooien, ook niet als je klaar bent.

Enige nadeel is dat je accu een stuk sneller leeg is dan gebruikelijk. Maar nog steeds niet zo snel dat je na ieder object je accu moet gaan laden. Ik zou dus zeggen: Schieten aan een draadje... of thetered shooting.

• DUX

DUX

Gizz schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:50:
Die volg ik even niet Dux.

'Live view' via USB zorgt voor een livebeeld (lage resolutie) van je compositie op je monitor (dus een 24" geval bijvoorbeeld).
Met tethered fotograferen zie je meteen het resultaat (hoge resolutie) op je monitor, na het maken van de foto.

Het schermpje dat te klein is gaat natuurlijk over het schermpje achterop de camera, waar je in beide gevallen niks mee te maken hebt.
Ik ben van mening dat je best het een en ander meekrijgt als je liveview op de pc doet. Natuurlijk zal het niet de uiteindelijke kwaliteit zijn als de later foto maar een indruk krijgen van bijvoorbeeld kadering of witbalans zijn best te doen hiermee.

Liveview op de monitor is wellicht mogelijk groot genoeg voor de TS en daarmee haak ik even terug naar de openingspost: hij stelt hierin dat dat hij op zoek is naar een oplossing die werkt voordat hij de sluiterknop indrukt (staat in de TS nog in hoofdletters ook), en jullie komen met allerlei oplossingen die gaan over het moment ná het afdrukken. Nou zal dat misschien wel de uiteindelijke juiste oplossing zijn maar gezien bij alle dSLR's van tegenwoordig en liveview ondersteunen en tethered shooting lijkt me dat de "uiteindelijk toch tethered shooten nadat ik liveview geprobeerd heb" een mooie beslissing van de TS zelf kan zijn.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De grootste ergernis uit de TS is dit:
Ik kan echter alleen de foto's zien nadat ik ze heb gekopieerd van het geheugenkaartje. Het schermpje is eigenlijk te klein om te beoordelen of een foto goed gelukt is of niet.
En dat los je helemaal op door tethered te gaan schieten. Kost hem niks, op wellicht een extra lange USB-kabel na. Vandaar dat ik het aanraadde.

Honderden euro's extra uitgeven voor een klein beetje extra gemak (want een goed functionerende camera heeft hij al) kan altijd nog als tethered niet helemaal blijkt te zijn wat hij wil.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Nikon's camera control is wat prijzig als je 't netjes koopt maar 't werkt wel heel goed. Zou sowiso aanraden om even de trial versie te downloaden. http://support.nikontech.com/app/answers/detail/a_id/14428

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• DUX

DUX

Gizz schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:10:
De grootste ergernis uit de TS is dit:

[...]

En dat los je helemaal op door tethered te gaan schieten. Kost hem niks, op wellicht een extra lange USB-kabel na. Vandaar dat ik het aanraadde.

Honderden euro's extra uitgeven voor een klein beetje extra gemak (want een goed functionerende camera heeft hij al) kan altijd nog als tethered niet helemaal blijkt te zijn wat hij wil.
Mee eens dat het onzin is om honderden Euro's hieraan uit te geven tenzij je dit voor een living doet, en als de TS dat zou doen dan was hij allang op de hoogte van de juiste spullen/technieken en dan had dit topic niet bestaan :)

Maar, om m'n oorspronkelijke punt kracht bij te zetten:
Afbeeldingslocatie: http://www.emulation.nl/~dux/got/1354106/ZLIVEVIEW00.jpg
Dit is Remote Liveview van Canon. Het enige dat je nodig hebt hiervoor (afgezien van de prijzige camera) is de bijgeleverde USB-kabel en de meegeleverde software-CD. Het programma ontvangt dus live de beelden van de camera. Vind je dit te klein of onhandig (afgezien van inderdaad aanschafprijs van de camera) om het doel van de TS te bewerkstelligen?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DUX schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:34:
[...]
Vind je dit te klein of onhandig (afgezien van inderdaad aanschafprijs van de camera) om het doel van de TS te bewerkstelligen?
Nee hoor, het zal vast lekker werken maar ik vind het niet essentieel :)

Zelf heb ik gewerkt met digitale achterwanden van Leaf op technische camera's. Dan kun je niet meer gewoon op je matglas kijken en is live view 'the way to go'.

Maar als je gewoon een duidelijke zoeker op je camera hebt en/of je opstelling nooit veranderd, dan is live view meer een leuke gimmick dan iets dat je echt nodig hebt. Helemaal als je dit werk niet de hele dag doet, wat ik een beetje vermoed bij de topicstarter.

De TS moet natuurlijk kopen en doen waar hij zin in heeft, ik geef alleen aan dat het verstandig zou kunnen zijn om een dagje tethered te gaan schieten voordat er nieuwe spullen aangeschaft worden :P

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Canon heeft dat helaas beter geregeld en levert de tethered shooting oplossing gewoon gratis mee. Bij Nikon moet je daarvoor betalen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zag ook gratis scriptjes gemaakt door Nikon-gebruikers waarmee het ook kan. Wel wat beperkter, foto's komen in een map op de pc terecht, maar als je LR of de Bridge gewoon openhoudt op die map moet het volgens mij werken.

De eerste zoeklink die ik postte geeft flink wat links naar zulke scripts :)

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

nog een reden om tethered te schieten: dan zie je tenminste niet alleen de embedded jpg van de raw file (alleen van toepassing indien je raw schiet natuurlijk ;)). De meeste software zal je weliswaar ook een preview laten zien, maar da's toch een beter verhaal dan de jpg preview die je camera je voorschotelt op het schermpje.

Verwijderd

Topicstarter
He allemaal,

dank jullie wel voor jullie snelle en goede reacties!! Wat is Tweakers toch heerlijk....

Ik denk aan de reacties te zien dat het slim is voor een canon te gaan (powershot of zo). Als deze standaard ondersteuning hebben voor TS dan is dit voor mij voldoende. De productfoto's worden eigenlijk alleen gebruikt voor internet (nieuwsbrief aan klanten, had ik er misschien bij moeten vermelden..).

De reden dat ik een aparte camera wil is dat ik niet telkens de instellingen hoef te veranderen. Ik kan dan een opstelling maken waarin de afstand van de camera tot het product steeds hetzelfde is, camera staat klaar (eventueel met adapter ivm stroomvoorziening). Dan is het een kwestie van software (corel photo paint) opstarten (eventueel via Twain compatible) de bron selecteren en klaar. Snel en gemakkelijk foto's maken. Dat mijn D40 hiervoor geschikt is had ik zelf ook al begrepen (wil niet op teentjes trappen..). Het is voor mij echter gewoon gemakkelijker (en op den duur voordeliger) om een paar honderd euro te spenderen aan bijvoorbeeld een Powershot en niet meer elke keer te pielen met de opstelling (van www.fotocube.eu).

Ik mag er dus van uitgaan dat de meeste camera's van de Powershot serie deze functie ondersteunen?

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

حبيبي

Quote van http://dslr-cameras.blogs...450d-and-photo-booth.html
DSLR Remote Pro v1.7 runs on Windows Vista and Windows XP and is available on a free 15 day trial. The program supports tethered operation of all current Canon EOS cameras as well as older models. Please see the Breeze System's website for a list of supported cameras. Remote live view display on the PC is only available on recent camera models. DSLR Remote Pro is available exclusively from Breeze Systems' website www.breezesys.com for US $95. The price includes one year's free upgrades. This release is a free upgrade for all registered users who purchased a license within the last year.

PS Remote v1.6 runs on Windows Vista and Windows XP and is available on a free trial. The program supports tethered operation of Canon PowerShot cameras including the PowerShot S5 IS, A640, SX100 IS and G9. Please see the Breeze System's website for a list of supported cameras. PSRemote is available exclusively from Breeze Systems' website www.breezesys.com. Buy now and save money. PSRemote costs just US $49 until May 5th. The price includes one year's free upgrades. This release is a free upgrade for all registered users.

• DUX

DUX

Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:57:
Ik mag er dus van uitgaan dat de meeste camera's van de Powershot serie deze functie ondersteunen?
Wat ik liet zien is alleen voor EOS-camera's (dus geen powershot), maar er zullen vast wel tools zijn om toch zoiets op te zetten (zie bovenbuurman).

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:17
Zelf maak ik ook productfotos met mn D40, en om eerlijk te zijn snap ik het probleem niet... De meeste tijd gaat (bij mij) in de opstelling zitten. Maar je camera op het statief zetten en instellen is toch zo gebeurd? Is het voordeel van een aparte camera dan echt zo groot?

Voor gratis software is hier een lijstje: http://nikonrumors.com/20...e-for-nikon-shooters.aspx
Ik gebruik het zelf allemaal niet, ik kijk gewoon op mn cameraschermpje :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee op zich hebben jullie allemaal gelijk. De D40 is een fantastische camera voor het schieten van productfoto's.
Ik wil echter een vaste opstelling op bijvoorbeeld een tafel waarbij steeds onder (ongeveer) dezelfde lichtomstandigheden en afstanden foto's gemaakt worden van producten. Omdat de D40 eigenlijk 'te goed' is voor dit werk en ik deze ook voor andere zaken nodig heb wil ik dus een camera die 'vast' staat. Een klein puntje op een witte achtergrond markeert dan de locatie van het product waardoor ik snel veel foto's kan nemen. Het geld wat ik kwijt ga zijn voor de camera is niets in verhouding tot de tijdswinst/irritatie.

Uit jullie reacties lees ik ook dat niet zomaar alle camera's geschikt zijn om via usb een direct beeld op het pc-scherm te toveren.

Kom ik dus terug op mijn originele vraag.... ;)

weet er iemand een camera van 100-200 euro die direct via usb middels freeware of twainkoppeling een beeld kan sturen voordat ik de foto neem? _/-\o_
Pagina: 1