Toon posts:

Acer Aspire random shut down alleen als op AC stroom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds ongeveer een jaar een gestoord probleem met mijn Acer Aspire 1690. Hij begon opeens op onvoorspelbare momenten zichzelf uit te schakelen. Geen blue screen, geen waarschuwing. Gewoon boem uit. Ik heb uiteraard eerst gedacht aan het hitte-probleem, de ventilator schoongemaakt en toen het probleem niet was opgelost uiteindelijk de ventilator vervangen.

Shutdowns gingen gewoon door, heat-monitor tools laten geen extreme hoge temperaturen zien (hoewel de adaptor soms wel behoorlijk warm wordt). Verder onderzoek heeft me geleerd: het gebeurt alleen als ik World of Warcraft speel, dat ik eerst overigens jaren heb gespeeld zonder problemen. In het begin was dat alleen als ik high-level chars speelde. Ik heb dat probleem tijdelijk kunnen oplossen door alle graphic settings zo laag mogelijk te zetten, maar sinds de laatste grote patch is het probleem weer terug en veel erger dan vroeger, op alle chars.

- Het gebeurt echter niet als ik op de batterij speel. Met de stekker in het stopcontact ga ik na maximaal 10 minuten down, op de batterij nooit. De power-adapter dus vervangen, maar dat loste niets op (ik heb twee verschillende types geprobeerd, een simpele en eentje met ingebouwde ventilator). Heb power management settings voor batterij en voor AC gelijk gezet, nog steeds geen resultaat. Ik heb gemonitored hoe het zit met de voltages en de settings en dat is gelijk voor batterij en voor AC. Ik heb een powerregulator gekocht die de boel een beetje moet egaliseren maar ook daarmee geen resultaat.

Ik ben een beetje aan het eind van mijn opties. Ik kan nog een klein UPS-je proberen, maar ik heb er zo langzamerhand weinig feducie in dat dat wel gaat werken. Ik woon in Zuid-Spanje en de stroom fluctueert hier nogal (dat kan ik zien aan de lampen), maar als dat het probleem was had die regulator dat toch moeten reguleren?

Iemand nog ideeën? Het blijft gek dat het alleen gebeurt met WoW and niet met andere spellen. En ook dat het alleen op battery power gebeurt. Ben benieuwd of iemand nog een invalshoek heeft die ik niet het uitgeprobeerd.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

al eens gechecked naar je temps en van je grafische kaart ?

en ook daar je settings aangespast, normaal wordt je grafische kaart underclocked op batterij om langere werkduur te hebben.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:00
ten eerste, het vermelden van de specs + OS is wel handig zodat we die niet op hoeven te zoeken.

Met pm1 wat betreft underclocken: Zet je energiestand eens op energiebesparing aan de adapter. Check eventueel ook NVIDIA Powermizer / ATI powerplay (afhankelijk van je type) en zet die instellingen ook op energiebesparing.

Nu zul je wel dikke lag krijgen, maar kijk eens of die dan uitvalt.

Verder, zou je van alle gebruike componenten het voltage, amperage en wattage kunnen vermelden (inclusief die van de laptop zelf) voor zover die er op staan?

Wel is het zo dat hij niet uit zou moeten vallen bij een beetje fluctuering van de stroom. Normaal vant de accu dat wel op volgens mij, iig wel als de stroom gewoon wegvalt.

Verwijderd

Topicstarter
pm1, inderdaad stonden de settings van de grafische kaart anders voor batterijstand! Na diep graven heb ik dat ergens gevonden. Nu dus de AC settings ook omlaag gehaald en -fingers crossed- tot nu toe nog niet uitgevallen. Moet hem nog even een dagje aan laten staan om het zeker te weten, maar het lijkt erop dat dit het punt was!!!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

blij dat we konden helpen 8)

edit: normaal hebben schakelende voedingen een groot aanpassingsvermogen, ze kunne nog gemakkelijk werken bij een spanning van 175 volt hoor ;), als je echt zeker wil zijn dat je PC apparatuur veilig is zou ik mij een smart-ups aanschaffen, die houd de spanning in de gaten en beschermd je PC apparatuur tegen te hoge en te lage spanning ;)

[ Voor 85% gewijzigd door pm1 op 08-06-2009 10:13 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• GENETX
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 10:02:
pm1, inderdaad stonden de settings van de grafische kaart anders voor batterijstand! Na diep graven heb ik dat ergens gevonden. Nu dus de AC settings ook omlaag gehaald en -fingers crossed- tot nu toe nog niet uitgevallen. Moet hem nog even een dagje aan laten staan om het zeker te weten, maar het lijkt erop dat dit het punt was!!!
Nouja, dan zijn we er nog niet, want op de accustand heb je, als het goed is, veel mindere prestaties en ik neem aan dat je de laptop voor de volle 100% wilt kunnen benutten?

Hiermee kunnen we het enkel veel afstrepen waardoor 2 mogelijke oorzaken overblijven:
1. Te hoog stroomverbruik bij piekbelasting
2. Videokaart die te heet wordt op high performance.

Verwijderd

Topicstarter
nou het is vast vloeken in de kerk, maar ik ben al lang blij dat hij nu niet meer steeds uitgaat. Ik heb niet echt problemen met performance. Mijn laptopje is al de jongste niet meer en de grafische kaart (ati mobility radeon x700) voldoet volgens mij ook niet helemaal meer aan de eisen voor WoW. Zal nog het overheaten checken, maar zolang het nu allemaal goed blijft werken ben ik eigenlijk niet van plan om die kaart te vervangen voordat het hele computertje aan vervanging toe is. Ik ben in ieder geval erg gelukkig dat ik nu weer gewoon kan spelen!

• GENETX
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:45:
nou het is vast vloeken in de kerk, maar ik ben al lang blij dat hij nu niet meer steeds uitgaat. Ik heb niet echt problemen met performance. Mijn laptopje is al de jongste niet meer en de grafische kaart (ati mobility radeon x700) voldoet volgens mij ook niet helemaal meer aan de eisen voor WoW. Zal nog het overheaten checken, maar zolang het nu allemaal goed blijft werken ben ik eigenlijk niet van plan om die kaart te vervangen voordat het hele computertje aan vervanging toe is. Ik ben in ieder geval erg gelukkig dat ik nu weer gewoon kan spelen!
Nee, wil je ook niet aanraden om er een andere op te proberen te solderen: Videokaart vervangen gaat namelijk niet ;)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

GENETX schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:50:
[...]

Nee, wil je ook niet aanraden om er een andere op te proberen te solderen: Videokaart vervangen gaat namelijk niet ;)
... niet altijd, er zijn notebooks waar het wel kan zoals bvb bij dell enzo ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan anders heel goed solderen hoor :(

Maar nee, ik vond het vervangen van de ventilator, het geheugen en de hd al uitdagend genoeg, aan meer ga ik me niet wagen. Dus ik leg me neer bij een wat mindere performance, kan in ieder geval weer een beetje gaan raiden. Nogmaals bedankt. :>
Pagina: 1