Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
Ik heb afgelopen week een nieuwe hard disk gekocht. Een WD Velociraptor 300GB. Dit ter vervanging van 2 andere harde schijven in mn systeem die een tikkie ouder zijn geworden en ik door wil schuiven naar een ander systeempje.

Zo zag de layout er eerst uit:

/dev/sda: Western Digital Raptor 74,3GB
/dev/sdb: Samsung Spinpoint F1 750GB
/dev/sdc: Maxtor DiamondMax 10 250GB

En ik wil nu naar:

/dev/sda: Western Digital Velociraptor 300GB
/dev/sdb: Samsung Spinpoint F1 750GB

/dev/sda ziet er als volgt uit (fdisk):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Disk /dev/sda: 74.4 GB, 74354687488 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9039 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x8e2c8e2c

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        2520    20241868+  83  Linux
/dev/sda2            2521        2670     1204875   83  Linux
/dev/sda3            2671        9039    51158992+  83  Linux

/dev/sda1 is /, /dev/sda2 is swap, /dev/sda3 is /home. Dezelfde opbouw wil ik voor de nieuwe WD.

Ik heb daarom de nieuwe WD aan het systeem gehangen, die daarna werd herkend als /dev/sdc. Hij werd herkend in het BIOS en na booten ook netjes opgepikt in Linux. Ik heb met fdisk mijn partities opgebouwd, als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Disk /dev/sdc: 300.1 GB, 300069052416 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 36481 cylinders
Disk identifier: 0x0006ccf2

/dev/sdc1   *           1        2612    20980858+  83  Linux
/dev/sdc2            2613        2744     1060290   83  Linux
/dev/sdc3            2745       36481   270992452+  83  Linux

Daarna met mke2fs heb ik op sdc 1 en 3 een ext4 FS gebouwd (huidig systeem draait ext3). Ik heb alle folders en files gekopieerd met behoud van rechten e.d.. Daarna heb ik grub in het MBR van /dev/sdc geïnstalleerd.

Na een powerdown heb ik de Raptor losgekoppeld en op die positie de nieuwe WD gehangen, waardoor de nieuwe automatisch /dev/sda wordt. /etc/fstab etc. hoefde dus niet aangepast geworden op de FS types na.
Na booten krijg ik echter dit:
code:
1
GRUB Hard Disk Error

Niet meer, niet minder. Een reset is de enige optie. Dus ik heb de situatie terug gebracht naar zoals het eerst was. Ik heb de oude WD express niet leeg gegooid om dit soort situaties op te vangen. Ik ben gaan googlen, maar er kwam weinig duidelijkheid. Een optie zou zijn dat het BIOS verkeerde gegevens over de hdd zou doorgeven aan Grub. Een update zou dat kunnen oplossen. Ik heb daarom het BIOS van mijn Asus M4N78 ge-update van 0213 naar 0801 (de nieuwste).
Dat mocht echter niet baten. Als ik de nieuwe WD als /dev/sda aankoppel krijg ik diezelfde error weer. Ik heb bovenstaande acties (partitioneren, FS bouwen, files kopieren) ook nog herhaald, maar ook dat is geen oplossing. De error houdt vol.

Google levert ook nix op. Ik ben nog wel een situatie tegen gekomen op het Arch Linux forum van iemand die exact dezelfde schijven gebruikte voor eenzelfde situatie. Daar werden geen fouten genoemd.

Juist omdat de nieuwe WD netjes wordt herkend als ik boot van de oude, snap ik niet waarom Grub weigert ervan te booten. Ik kan de schijf mounten/kopieren/partitioneren etc. etc. maar booten zit er niet in.
Ik heb nu dus een 300GB 10000rpm schijf als data storage, maar dat is dus duidelijk niet de bedoeling. De vraag is nu hoe ik Grub kan wijs maken dat ie moet booten van de nieuwe WD.

Nog wat technische specs voor alle duidelijkheid.

Mobo: Asus M4N78
RAM: Kingston ValueRAM CL5 2x2GB
Video: Sparkle Geforce GTX260 896MB
DVD: Optiarc AD7170S

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:58

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Voor zover ik weet kun je nog niet van ext4 booten.

Mocht dat inmiddels gefixed zijn:

Heb je bij het installeren van Grub op je nieuwe HD ook de optie "--root-directory" gebruikt? Anders kan hij de files niet laden die hij nodig heeft om een menuutje te laten zien enzo.

Er van uit gaande dat je dat goed hebt gedaan....

Ik heb laatst iets vergelijkbaars gehad toen ik een nieuw mobo + hd kreeg. Wat ik ook deed, grub vertikte het. Toen heb ik grub2 geinstalleerd en dat werkte wel gewoon. Dit is relatief makkelijk om te doen, dus probeer het eerst eens met grub2.

Wat ook nog wel eens wil helpen bij is eerst booten vanaf een ander medium (cd/usb) zodat je daarna niet nog eens schijven hoeft te verplaatsen, en dan vanaf daar Grub installeren.

In een notendop:
-Boot van cd (bv Ubuntu).
-Mount je root fs ergens (mount /dev/sda1 /mnt)
-Installeer grub (grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda)
-Reboot

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 15:06
Grub kan gewoon nog niet booten van ext4. Ja, de laatste snapshots misschien wel, maar niet die in je distro zit gebakken. Je hebt dus een nieuwe /boot nodig (vóór de ext4 partitie) of je moet nog even bij ext3 blijven.
http://ext4.wiki.kernel.org/index.php/Ext4_Howto

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 07-06-2009 23:27 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:26:
Grub kan gewoon nog niet booten van ext4. Ja, de laatste snapshots misschien wel, maar niet die in je distro zit gebakken. Je hebt dus een nieuwe /boot nodig (vóór de ext4 partitie) of je moet nog even bij ext3 blijven.
http://ext4.wiki.kernel.org/index.php/Ext4_Howto
Ik boot onder Jaunty van ext4 met grub. Dit komt om dat de Jaunty versie van Grub door Ubuntu gepatched is.

Zie ook: https://bugs.edge.launchp.../+source/grub/+bug/314350

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2009 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
Navraag (in onder andere #gentoo op Freenode) en google hebben me geleerd dat mn huidige Grub v 0.97-r9 wel degelijk ext4 ondersteund. Dat valt ook te lezen in het Gentoo Grub changelog.
Ook geeft Grub volgens mij een andere error als ie een onleesbaar FS tegenkomt, dat zou ik echter ff na moeten kijken.

Nu heb ik mn oude "boot" hdd nog, dus er is ruimte om te experimenteren. Toch had ik verwacht dat ext4 al bootable was. Dat zoek ik nog verder uit. Een aparte /boot is altijd nog een optie. Grub2 is nog te weinig wijdverspreid, een laatste strohalm dus.

Wordt vervolgd.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb van het week-end een systeem van ext3 en XFS overgezet naar ext4. Boot (vooralsnog) zonder problemen.
Volgens mij heeft je probleem the maken met het root commando dat je gebruikt om GRUB te installeren. Aangezien je WD toen aan een andere connector hing, is de hd intussen veranderd. Gewoon live cd nemen en grub herinstalleren. Of WD terugzetten en in BIOS de boot sequence aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
Wat mij opvalt (maar wat waarschijnlijk niets met je probleem te maken heeft) is dat je fdisk output zegt dat het partitietype van /dev/sda2 83 is, in plaats van 82 wat je normaal gezien voor swap gebruikt.

Verder zeg je dat /etc/fstab niet aangepast hoeft te worden omdat alles naar /dev/sda blijft wijzen. Je vertelt niet welke distro je gebruikt, maar sommigen (de Ubuntu clan bijvoorbeeld) zijn overgestapt op UUIDs, unieke IDs per partitie. Dat zou dan wel aangepast moeten worden.
Zo had ik onlangs op mijn Ubuntu machine m'n swap partitie weggegooid en ergens anders op de schijf aangemaakt, maar zelfs na het veranderen van m'n fstab bleef hibernation niet werken. Na lang zoeken kwam ik erachter dat er meer plaatsen zijn (in /etc) waar de UUID van m'n swap in stond. Zo ook in de initrd image, die dus ook even aangepast moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
@Pleroma: dus als ik het goed begrijp boot jij Grub van ext4?

@ph0t0nix: ik zie inderdaad dat ik niet erbij heb gezet welk distro ik heb; ik zit op Gentoo ~x86. Grub wordt daar nog ouderwets aangestuurd met een grub.conf zonder UUID's (menu.lst is een symlink naar grub.conf).

Ik heb gisteravond een aparte /boot (met ext3 FS) erbij gezet en die gemount naar /media/boot. /dev/sdc1 gemount naar /media/root. Alle files en folders weer gekopieerd en alles weer nagelopen. Daarna Grub geïnstalleerd met
code:
1
grub-install --no-floppy --root-directory=/media/root

De boel weer omgestekkerd en ik kreeg zowaar respons. Alleen op een of andere manier was m'n grub.conf niet meegekomen dus hij viel terug naar een grub command line. Vooruit dan maar, daar root en kernel aangegeven. Het systeem boot nu wel maar alle FS zijn read-only gemount. Ik heb het idee dat bij het overzetten van bestanden, niet alles correct wordt overgezet. Daar gaan we nu dan maar aan werken. Het grub-install command zoals hierboven nu staat werkt wel in ieder geval.

Op zich zou je zeggen, waarom niet opnieuw installeren? Als ik een Ubuntu distro zou gebruiken; absoluut. Maar met mn Gentoo wordt het toch iets meer werk. Dus blijf ik nu nog ff door tobben om het bovenstaande proces goed te krijgen. Dan houd ik mn huidige systeem met alle settings, alleen dan op een nieuwe harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik zou voor een ext3 file systeem gaan voor de boot partitie, zolang het nog niet echt "stabiel" verklaard is.
Nu kernel 2.6.30 uit zou ext4 stabiel moeten zijn.
Ik heb zelf een /boot met ext3. en voor / een ext4 file systeem.
Je kan natuurlijk ook met veel geklooi een grub patchen, zodat deze ext4 kan booten. Maar er is volgens mij geen voordeel om een ext4 /boot te maken omdat deze over het algemeen toch klein zijn. (tenzij je alles in een root paritie gooit)

zag trouwnes ook dat je swap partitie als linux type 83 gemarkeerd is, tewijll dit eigenlijk type 82 is ;)

brabrabrabra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
Mja, ik ga komende zondagavond eens ff goed er voor zitten. Dan pas heb ik weer ff tijd om de boel op orde te krijgen. Ik ga inderdaad voor de aparte /boot partitie met ext3. Dit omdat het gewoon zeker werkt.

Verder is het inderdaad raar dat fdisk 83 aangeeft voor swap. Het is namelijk echt een swappartitie. Tijden geleden aangemaakt met mkswap. Apart.......maar het wordt verder wel herkend en gebruikt (voor zover nodig) als swap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[/quote]@Pleroma: dus als ik het goed begrijp boot jij Grub van ext4?
[quote]

Klopt. Ik gebruik momenteel Ubuntu. Die heeft blijkbaar een gepatchte GRUB. Het maakt in ieder geval veel verschil; mijn dual core systeem met ext4 boot veel sneller en draait ook vlotter dan mijn quad core met ext3 en xfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
Succes!!

Het hele gesodemieter was omdat ik live aan het kloten was :X :O

Ik moest toch wat doen in mn systeem, dus toen mn bak uitstond heb ik de boel omgeplugd naar de nieuwe situatie en geboot met een Gentoo Minimal cd (autobuild van 17-06-2009, die heeft alle meest recente packages aan boord). Met fdisk heb ik mijn partities aangemaakt, met mkfs.ext4 de filesystems gebouwd en de files en folders overgezet (geeft je genoeg tijd om even rustig te scheren en een bak koffie te pakken). Ik heb verder geen enkel config file aangepast.

En toen was het: Booten maar!

Joy to the world! Netjes m'n Grub menu voor m'n neus en starten maar :) Alles werkt zoals het hoort.

fdisk output voor /dev/sda
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Disk /dev/sda: 300.1 GB, 300069052416 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 36481 cylinders
Disk identifier: 0x0006ccf2

/dev/sda1   *           1        2612    20980858+  83  Linux
/dev/sda2            2613        2744     1060290   83  Linux
/dev/sda3            2745       36481   270992452+  83  Linux

Ik boot dus gewoon lachend van ext4. Kernel is gentoo-2.6.30-r1, Grub version 0.97-r9.

Alleen mn swap wordt nog steeds aangegeven als Linux 83 in fdisk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Theimon schreef op zondag 21 juni 2009 @ 10:22:
Alleen mn swap wordt nog steeds aangegeven als Linux 83 in fdisk 8)7
code:
1
2
3
4
5
fdisk /dev/sda
t
2
82
W

En klaar :p

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1