Mailserver en Caiway

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 15:45
Ik heb al jaren adsl, maar heb momenteel Caiway kabel internet genomen om te testen.
Waarom zou je zeggen, nou ik draai al jaren o.a. een mailservertje thuis voor paar domeinnamen dus een snellere upatream dan de 1Mbit bij ADSL zou prettig zijn en het Ultra abonnement van Caiway is 2 mbit up en straks zelfs 4mbit.

Momenteel heb ik tweak dsl, met vast ip dus gebruik van eigen mailserver is makkelijk
1x DNS aanpassen en klaar.

Met caiway lukt het me niet echt aangezien je geen vast ipadres krijgt. Ook al blijft de modem altijd aan, hij veranderd toch regelmatig van ip adres heb ik gemerkt.
Je kunt wel bij Caiway een vast ip adres aanvragen maar dat kost 25 excl btw per maand en dat word mij een beetje te gek boven op de 39 euro van het Caiway Ultra abonnement (straks zelfs 49 euro).

Ik heb achter de modem een Linksys WRT610N router hangen. Deze ondersteund Dyndns.org.
Ik heb een account aangemaakt bij Dyndns en dat werkt goed. Als het ip adres verander dan wordt het netjes aangepast voor mijn dyndns domeinnaam.

Echter weet ik niet hoe ik domainnamen die ik gebruik voor mail (3 stuks) goed moet configureren en eigenlijk weet ik niet eens of het wel kan.
Ik kan inloggen op de DNS van de (mail)domainnamen en ik kan het ip adres veranderen. Helaas kan ik daar niet het dyndsn domeinnaam invullen, het moet en ip adres zijn. Anders zou ik de maildomeinnamen kunnen laten verwijzen naar de dyndns domein naam.

Ik weet dus niet hoe ik mijn domeinnamen kan gebruiken om te mailen met Caiway zonder 25 euro excl btw neer te leggen voor een vast ip adres.

Misschien is er een apart programma voor nodig, is niet zo'n probleem, mijn servertje staat toch altijd aan.
Hopelijk heeft iemand een suggestie want anders gaat Caiway weer de deur uit. Zou jammer zijn, want ben nu wel gewend aan de 2,8mb downloadsnelheid in nieuwsgroepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het moet wel degelijk mogelijk zijn je MX-records van je domeinen naar de dyndns-domein, en dus je caiway-ip te laten versturen.

Zelf draai ik al een jaar of 5 een mailserver achter een caiway-lijntje, waar 2 .nl-domeinen geforward staan naar m'n dyndns-domein.

Tip: verstuur je mail wel via smtp.caiway.nl vanaf je mailserver, scheelt een hoop gezeur met mails die niet aankomen vanwege blocklists ed :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Force
Toen ik bij mijn DNS controlpanel (van flexwebhosting) het dyndns domeinnaam wilde invullen ipv het ipadres wat er nu staat kreeg ik de melding dat ik alleen een ip adres kon invullen
Kan het momenteel niet testen, zal ik morgen nog eens proberendan (ben wachtwoord kwijt 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-06 19:38

ralpje

Deugpopje

The-Force schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:06:
Toen ik bij mijn DNS controlpanel (van flexwebhosting) het dyndns domeinnaam wilde invullen ipv het ipadres wat er nu staat kreeg ik de melding dat ik alleen een ip adres kon invullen
Kan het momenteel niet testen, zal ik morgen nog eens proberendan (ben wachtwoord kwijt 8)7 ).
Je zet je MX-record op bladieblad.jouwdomein.nl, en vervolgens maak je een c-name aan voor bladieblad.jouwdomein.nl die naar account.dyndns.org wijst :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Force
Ik kan weer inloggen op dns en heb wat aangepast.
@ralpje, bedoel je zoiets als het onderstaande?

NAMETYPECONTENTPRIORITYTTL
domeinnaam.netMXmail.domeinnaam.net1086400
mail.domeinnaam.netCNAMEdomeinnaam.dyndns.org86400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

The-Force schreef op maandag 08 juni 2009 @ 01:38:
Ik kan weer inloggen op dns en heb wat aangepast.
@ralpje, bedoel je zoiets als het onderstaande?

domeinnaam.netMXmail.domeinnaam.net1086400
mail.domeinnaam.netCNAMEdomeinnaam.dyndns.org86400
Jup, that should do the trick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Force
Het lijkt te werken nu, bedankt voor de tips.

Nu alleen nog dat als je http://www.domeinnaam.net intikt je via http of https ook uitkomt bij caiway (webmail)
Weet iemand de instellingen in dns daarvoor?
Ook een CNAME waarschijnlijk maar hoe?

Of ben je alleen maar te bereiken via http://domeinnaam.dyndns.org? En gaat je eigen domeinnaam nooit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 09:29

Foamy

Fulltime prutser

Ook dat kun je met een CNAME doorverwijzen:

www CNAME domeinnaam.dyndns.org.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Force
Het is gelukt met de volgende regel:

*.domeinnaam.netCNAMEdomeinnaam.dyndns.org

Bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ralpje schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:07:
[...]

Je zet je MX-record op bladieblad.jouwdomein.nl, en vervolgens maak je een c-name aan voor bladieblad.jouwdomein.nl die naar account.dyndns.org wijst :)
Handig, ware het niet dat een MX die naar een CNAME wijst eigenlijk niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

blaataaps schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 08:33:
[...]

Volgens de RFC niet, praktisch gezien zijn er volgens mij hele volksstammen die het gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 07:39
En niet hoeft! Je kunt toch in je MX record gewoon een hostname in een ander domein invullen... :?

Dus:
domeinnaam.netMXdomeinnaam.dyndns.com1086400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:17
Je hebt ook grote kans dat je door bepaalde mailservers geblocked wordt als je de e-mail niet via je SMTP server verstuurt van je provider.

Dit aangezien sommige reverse dns lookup doen op je ip adres in de hoop je naam van het MX record terug te krijgen. Hier krijgen ze helaas de naam van je verbinding en niet het MX record terug, oftewel fail!

Dus het is idd handig, zoals al in een andere post getipt is, gebruik te maken van je SMTP server van je provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ralpje schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 08:36:
[...]

Volgens de RFC niet, praktisch gezien zijn er volgens mij hele volksstammen die het gebruiken :)
Een uitstekende reden om het dan ook te doen :)
En een MX rechtstreeks naar dyndns kan natuurlijk niet :)
Pagina: 1