[req]digitale televisie: keuzemogelijkheden en do's & don'ts

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 21:56
Ik ben vrij nieuw op het gebied van digitale televisie.

Wat ik weet:
Ik weet wat DVB-T, DVB-S en DVB-C is.
Ik begrijp dat het signaal versleuteld wordt met een kaart, en het programma gekozen wordt met een tuner.

Wat ik heb:
Een Samsung LE40A656, Full-HD, met common interface en ingebouwde digitale tuner.
Een computer met HDMI uit, met ruimte voor een pci/pci-e kaart met tuner om op te nemen.

Wat ik wil:
Over een aantal maanden tot een half jaar wil ik op mezelf wonen en misschien dan digitale televisie.
Ik wil er per maand ongeveer €20 aan uitgeven. Daarvoor wil ik een zo hoog mogelijke kwaliteit televisie, en ik wil tegelijkertijd een kanaal kijken en een ander kanaal kunnen opnemen op de computer.
Ik wil de "gewone" zenders kunnen zien, denk aan NL 1, 2 ,3, RTL, Veronica, Net5, Discovery, TMF, MTV.
De aanschaf van hardware en aansluitkosten mogen maximaal €200 zijn.
Ik wil alles aan kunnen sturen met een Logitech harmony afstandbediening.

Voordat ik hier uren en uren zoekwerk aan ga spenderen om hetzelfde te weten als een kenner vraag ik dus of dit kan, misschien waar dit kan, of misschien tips kunnen geven. Mijn ouders hebben KPN digitenne gehad, maar doordat een dubbele tuner of €6 per maand extra kost of in 1 keer > €200, hebben ze het net zo vrolijk weer teruggestuurd.

Kan iemand me (op weg) helpen?

[ Voor 9% gewijzigd door Nas T op 07-06-2009 16:58 ]

vrede in rust

• Nas T
Wat ik hieruit opmaak is dat ik dan 2 smartcards, een pci DVB-C ontvanger met eventueel een PCI CI-slot en een CI-CAM slot of digitale DVB-C tuner (losse unit) moet aanschaffen. Wat geeft de provider precies?
Hoe duur zal dit bij elkaar zijn? €100? €150?
En hoe duur zou dat per maand zijn? Ik geloof dat Ziggo digitale tv biedt via DVB-C. Dat wordt dan €16,25 per maand.

Klopt dit dan? Ik zie dat bij Ziggo er €100 aansluitkosten zijn. Vind ik vrij hoog.

vrede in rust

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
ligt een beetje aan je opstelling, maar een cam kost 100 euro (2x), dvb-c kaart 150.
Bij je abbo krijg je hier alleen een smartcard, extra kaart kost 15 euro + extra abbo.

Dus het loopt allemaal snel in de papieren, plus het feit dat er geen ondersteuning voor is en er al een poosje het gerucht gaat dat en een aanpassing komt waardoor het allemaal niet meer gaat werken.

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-02 18:05

ABD

Digitale TV klinkt leuk, maar als het Standard Definition(576i) betreft, ziet dat er niet uit op jouw TV. Nu is het wel zo, dat Nederlandse zenders over het algemeen nog niet in High Definition uitzenden, maar dit jaar zouden de publiekje omroepen omschakelen. Wanneer de rest volgt, is nog niet helemaal duidelijk. Mijn punt is: als je geld uit gaat geven aan hardware, zou ik voor HD hardware gaan. Ik zou ook voor een losse tuner gaan ipv PCI kaart. Veel prettiger.

[ Voor 7% gewijzigd door ABD op 07-06-2009 17:20 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:03

DarkSide

theres no place like ::1

Waarom zou SD tv niet mooi zijn op zijn TV? Analoog is waarschijnlijk wat soft, maar digitaal ziet er toch wel goed uit hoor. Verder is digitaal kijken en opnemen op een computer een redelijk dure grap omdat je van alles 2 spullen nodig hebt. Je zou bv een HD decoder kunnen overwegen. De humax 5050 wordt door Ziggo ondersteund. Heeft 2 tuners waardoor je kunt kijken en opnemen tegelijk. En ondersteund ook nog High Def.
Deze is nu voor iets meer dan 300 te krijgen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Nas T
digitale tv of HD-tv, het mag beide, zolang het maar in het budget blijft.
Zo te zien komt het erop neer dat het onzeker is en opnemen op de pc te duur is.

Een losse tuner? Hoe neem ik dan op de pc op? Ik wil de pc per sé gebruiken doordat ik dan niet een extra kast nodig heb met een processor, firmware (niet werken? Update of pech) en opslag.
In de pc zit al een processor, software kan open source zijn (niet werken? update of andere software), en opslag zit er ook in, en bijprikken is een eitje.

vrede in rust

• DarkSide

DarkSide

Tja zit je een beetje in een pat stelling. Wel de pc blijven gebruiken maar ook binnen het budget blijven.
Je zou er voor kunnen kiezen om te beginnen met 1 kaartje waardoor je bv digitaal kunt opnemen. Je kan dan gewoon analoog via de TV blijven kijken. En later, wanneer je weer wat gespaard hebt, een 2e kaart kopen.

Vwb Alphacrypt. Dit zou al jaren geleden op zwart moeten zijn gegaan, maar draait nog steeds. Ziggo zelf heeft nog niet veel info over Ci+. Maar ze kunnen niet alle huishoudens die op dit moment gebruik maken van CI verplichten tot de aanschaf van CI+. Hoogstwaarschijnlijk zal het geleidelijk verplicht worden willen ze de extra mogelijkheden gaan gebruiken.
Wel kan het zo zijn dat ze langzamerhand de huidige gecertificeerde CI apparatuur niet meer gaan ondersteunen met updates., Maar het zal wel heel slecht zijn als alles op zwart zou gaan. Hetzelfde zou denk ik wel gelden voor alphavcrypt kaarten.
Maar wil je echt zeker zijn dan moet je wachten totdat ziggo CI+ geintroduceerd heeft.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
DarkSide schreef op maandag 08 juni 2009 @ 08:36:
Wel kan het zo zijn dat ze langzamerhand de huidige gecertificeerde CI apparatuur niet meer gaan ondersteunen met updates., Maar het zal wel heel slecht zijn als alles op zwart zou gaan. Hetzelfde zou denk ik wel gelden voor alphavcrypt kaarten.
Apparatuur met een CI slot is nooit door Ziggo "gecertificeerd" geweest. Ziggo is altijd tegen het gebruik van de AlphaCrypt Classic CAM (of eventuele andere Irdeto CAM's) geweest en heeft dergelijke apparatuur nooit ondersteund met firmware updates.
Maar wil je echt zeker zijn dan moet je wachten totdat ziggo CI+ geintroduceerd heeft.
Het ligt niet in de lijn der verwachting dat er DVB-C PC-TV kaarten met CI+ slot komen voor gebruik in PC's. Als de topic starter zekerheid wil over het blijven functioneren van de huidige DVB-C PC-TV kaarten met CI slot en de AlphaCrypt Classic CAM dan hij beter op zoek gaan naar een andere oplossing. Die zekerheid is namelijk door niemand te geven.

Een andere optie is dan misschien om over te stappen op Digitenne van KPN aangezien die niet moeilijk doen over het gebruik van een (goedkopere) Conax CAM in combinatie met een DVB-T PC-TV kaart. De maandelijkse kosten blijven dan ook laag, maar het nadeel is uiteraard een kleiner kanalen aanbod, wat mindere kwaliteit en gevoeliger voor storingen van buitenaf.

• DarkSide

DarkSide

Het kwam er een beetje ongelukkig uit. Maar wat ik bedoelde te zeggen was CI apparatuur zoals de Humax 5050 welke door Ziggo ondersteund worden.
Alphacrypt is idd niet ondersteund en zal dat ook niet worden. En er word al jaren gesproken dat het signaal op zwart gaat. Dit is en zal altijd een onzekere aankoop zijn.

• Nas T
Ci+? Cl+? je bedoelt Common Interface en Common Interface plus?
Alphacrypt en Irdeto heb ik vaker van gehoord, wat houdt dat ongeveer in?

Digitenne van KPN is DVB-T, maar wat zou er kunnen storen? Op zich ben ik niet superkritisch wat de kwaliteit betreft, maar ik wil uiteraard zoveel mogelijk bang for the bucks...
Ik zal eens kijken wat KPN te bieden heeft.

Wat zijn de mogelijkheden qua satelliet? Misschien minder gewenst omdat ik straks misschien in een flat woon waarin schotels niet toegestaan zijn...

vrede in rust

• DarkSide

DarkSide

Als ik jou was zal ik even kijken naar de link van Mitch boven aan dit topic.Ook kan Alphacrypt binnenkort op zwart? handig zijn.
Maar in het kort komt het erop neer dat je in je TV/PC een CAM module moet stoppen. Deze CAM module gaat in het Common Interface (CI) slot van je TV/PC. En in de CAM module zelf stop je dan weer je smartcard van je provider.
Nu is er een opvolger van CI nl CI+ hiermee kunnen kabelaars meer controle krijgen over wat jij kan doen.
Het is zelfs mogelijk om bij bepaalde uitzendingen (denk aan prime time films oid) de mogelijkheid tot opnemen te ontnemen. Hoe of wat ziggo gaat doen is niet duidelijk.
Om gebruik te maken van CI+ moet je hardware TV/PC er wel geschikt voor zijn.
Dit kan je navragen bij de leverancier. Sommig TV's ondersteunen dit al, andere TV kunnen dmv een software update dit gaan ondersteunen.
Voor PC's ligt het allemaal wat anders. Hier word veel gebruik gemaakt van het niet ondersteunde Alpacrypt kaartje.
Kabelaars kunnen verder ook bij CI+ alleen gecertificeerde apparatuur toelaten op hun netwerk. Waardoor het best voor kan komen dat je net aangeschafte TV met CI+ niet door Ziggo ondersteund word, en je alsnog een settop box moet aanschaffen.

Maar nogmaals lees even de links door. Google even voor meer informatie. Het is teveel om zo even op te noemen.
VWB digitenne. Dit is idd veel makkelijker maar ook minder mooi. Zeker op een groot scherm (>32").
Je kan altijd even een maand proberen. VOlgens mij mag je het kosteloos binnen een maand terug sturen. Als de kwaliteit goed genoeg is kun je de spullen aanschaffen voor je PC.

suc6

• ArChie
  • Niet online
DarkSide schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:19:
Het kwam er een beetje ongelukkig uit. Maar wat ik bedoelde te zeggen was CI apparatuur zoals de Humax 5050 welke door Ziggo ondersteund worden.
Misschien is enige uitleg toch wel handig: CI staat voor Common Interface. Dat is een specificatie van een slot in een apparaat waarin een Conditional Access Module (CAM) gaat. In die specificatie is opgenomen welke hardware er voor dat slot wordt gebruikt (PCMCIA) en hoe het apparaat met een CAM kan communiceren die in dat slot is ingestoken. Dergelijke standaard DVB CI sloten vind je bijvoorbeeld in TV's en PC-TV kaarten. In de Humax iHDR-5050C en alle overige door Ziggo aanbevolen kabel ontvangers zit geen CI slot, dus de hele CI en Common Interface Plus (CI+) discussie is niet van toepassing op dergelijke apparatuur. De introductie van CI+ heeft dus geen enkel gevolg voor de door Ziggo aanbevolen ontvangers, maar is een nieuwe specificatie voor het Common Interface slot waarbij de digitale TV provider meer controle krijgt over de CI+ CAM en als zodanig kan gaan bepalen wat er met het kanaal gebeurt in het apparaat met CI+ slot. Voor de consument betekent die '+' dus alleen maar extra beperkingen van de vrijheid.

• ArChie
  • Niet online
Nas T schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:21:
Alphacrypt en Irdeto heb ik vaker van gehoord, wat houdt dat ongeveer in?
Een digitale TV provider kan kiezen uit diverse zogenaamde Conditional Access Systems (CAS) om de klanten op basis van abonnementen en bijbehorende smartcard toegang te verlenen tot de digitale kanalen. Ziggo heeft gekozen voor het CAS van Irdeto, maar ze hadden bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor Conax of Nagravision of etc. Het CAS bepaalt niet het type digitale TV wat velen nog wel eens denken en het CAS is ook geen encryptie methode. In een CAS registreert de digitale TV provider de smartcard en de afgesloten abonnementen. Op basis van die informatie worden de benodigde rechten en sleutels naar de smartcard verstuurd zodat er gekeken kan worden.

Apparatuur met een digitale tuner moet kunnen communiceren met het door de digitale TV provider gekozen merk CAS. Daarvoor moet er in het apparaat een module zitten die het protocol en beveiliging van het CAS begrijpt. Dergelijke modules kunnen software libraries zijn die via een smartcard reader met de smartcard communiceren zoals bijvoorbeeld het geval is bij de aanbevolen kabel ontvangers, maar zijn ook als hardware modules te koop. Een dergelijke module wordt aangeduid als een Conditional Access Module (CAM). In geval van Ziggo moet die CAM dus geschikt zijn voor het Irdeto CAS en dat is het geval bij de AlphaCrypt Classic CAM. Digitenne van KPN heeft gekozen voor het Conax CAS, dus moet de CAM voor Digitenne Conax ondersteunen. Een AlphaCrypt Classic CAM is een speciale CAM aangezien deze meerdere merken CAS'sen ondersteunt, maar dat maakt hem ook duur. Helaas is het één van de twee Irdeto CAM's die werkt bij Ziggo omdat Ziggo een extra beveiliging heeft laten activeren die door andere Irdeto CAM's niet wordt ondersteunt.
Digitenne van KPN is DVB-T, maar wat zou er kunnen storen? Op zich ben ik niet superkritisch wat de kwaliteit betreft, maar ik wil uiteraard zoveel mogelijk bang for the bucks...
Ik zal eens kijken wat KPN te bieden heeft.
Omdat het signaal van Digitenne via de ether wordt verzonden is het gevoeliger voor storingsbronnen van buitenaf zoals langsrijdende brommers e.d. In een flat zal je daar denk ik wat minder snel last van hebben en Digitenne van KPN heeft meestal van die acties waarbij je het eerst een maand gratis mag uitproberen.

Er zijn voldoende ervaringen topics voor Digitenne en satelliet ontvangst hier op dit forum voor meer informatie.

• Nas T
Goed, plan de campagne:
Aangezien DVB-T wat vriendelijker is kan ik dat uitproberen.

Daarna is het dus afhankelijk of er overgeschakeld wordt naar CI+ waardoor mijn hardware en binnenkomende datastreams geblokkeerd kunnen worden. Niet leuk dus. Daarnaast kunnen digi-tv aanbieders overschakelen van CAS? Of gebeurd dat niet?

Dan is het dus even een kwestie wat er gaat gebeuren op het gebied van CI --> Ci+ overschakeling totdat de markt daarin stabiel is. Is daar misschien een leuke info/newssite voor?

vrede in rust

• ArChie
  • Niet online
Nas T schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:13:
Daarnaast kunnen digi-tv aanbieders overschakelen van CAS? Of gebeurd dat niet?
Dat zullen ze niet zo snel doen aangezien ze dan iedereen moeten gaan voorzien van nieuwe smartcards. Theoretisch kan het echter wel als bijvoorbeeld de Irdeto beveiliging volledig gekraakt zou worden en men geen andere mogelijkheden meer heeft dan over te stappen naar een ander CAS.

• Nas T
ArChie schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:04:
[...]

Dat zullen ze niet zo snel doen aangezien ze dan iedereen moeten gaan voorzien van nieuwe smartcards. Theoretisch kan het echter wel als bijvoorbeeld de Irdeto beveiliging volledig gekraakt zou worden en men geen andere mogelijkheden meer heeft dan over te stappen naar een ander CAS.
En hoe reëel is dat? Is dat in het verleden gebeurd?

vrede in rust

• ArChie
  • Niet online
Nas T schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:15:
En hoe reëel is dat? Is dat in het verleden gebeurd?
Dat zal je moeten nazoeken via het Internet. Er staat mij in ieder geval van de Nederlandse kabelbedrijven niet een dergelijk voorval bij dat men echt over moest op een ander CAS vanwege problemen. Wel heeft men destijds toen men overging van het digitale TV signaal van Mediakabel naar een eigen digitaal TV systeem ervoor gekozen om het door Mediakabel toegepaste Viaccess CAS te vervangen door het Irdeto CAS (bij UPC heeft met toen gekozen voor het Nagravision CAS).
Pagina: 1