Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik heb hier een texture van 11000x3300pixels (PNG, 76mb) van Arroway Textures).
Nu wil deze resizen naar 1024x256pixels in CS4. Dat is natuurlijk geen probleem, maar alle details die in de originele texture zitten, zijn dan weg na het resizen. Het wordt dan meer een wazige texture waar ik dan niks aan heb eigenlijk.

Ik heb nog nooit eerder gewerkt met zulke high-res textures, dat ik niet echt weet waarom de details na het resizen verdwijnen.

Iemand die mij dit kan uitleggen of wat ik eventueel kan doen?

[ Voor 4% gewijzigd door MelvinB op 07-06-2009 15:55 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet er gewoon een stuk uitknippen lijkt me. Als je iets heel groots heel klein maakt verdwijnen de details inderdaad omdat de resolutie niet hoog genoeg is om ze te behouden. Niets aan te doen. Eventueel kun je een wat groter stuk uitknippen en dat verkleinen, ligt eraan wat je precies wilt doen.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2009 15:58 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt 100 keer minder informatie. Welke details verwacht je dat er nog zijn? Verder zijn de verhoudingen na verkleining anders, en dat heeft ook geen positief effect op het resultaat. Tot slot verklein je niet met een hele factor, maar met factor 10.74 en 12,89. Als dat bijvoorbeeld met exact factor 11 was, had je ook een beter resultaat gekregen. Tot slot moet je meestal met een unsharp mask het contrast op sommige plaatsen groter maken, dan lijkt een afbeelding scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Heb je al geprobeerd om er een unsharp mask overheen te gooien? :)

Edit: Oh sh!t, dat zei de heer boven me al, sorry, negeer dit, ik zit nog half in slaapstand hier 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door Stukfruit op 07-06-2009 16:13 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Met USM wordt het iets beter, maar nog steeds niet acceptabel.

Ik wou deze texture gaan gebruiken in een map voor UT3 waar ik mee bezig ben, maar dat gaat dus niet lukken ben ik bang.

De meest gebruikte texture-resoluties voor UT3 zijn 1024x... of 2048x...
Ik kan eventueel nog zien wat 2048x doet.

Zijn dit soort textures dan eigenlijk niet geschikt voor game design ofzo?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:47
Nope, zijn te 'zwaar' (in grootte en om te renderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die textures zijn voornamelijk voor architectuurwerk ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 09:31

Knaak

It's me, Mario!

Alleen de Cry-Engine kan hiermee omgaan, zover ik heb gemerkt iig. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Knaak op 07-06-2009 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 13:08
Misschien wel omslachtig, maar je zou de texture kunnen opbreken in meerdere bestanden. Dan zal je wel het oppervlak waar de texture op zou moeten komen, moeten opdelen. Dan kan je op elk deel afzonderlijk een deel van je texture plakken.

Geen idee of het kan, maar misschien is dit een oplossing voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 11:53

trixx

-CTU- SuiZide

Heb je het al geprobeerd door er een smart object van te maken?

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer anders eens in stappen te resizen, met tussendoor elke keer unsharp mask beginnend met een hoge radius, en dan steeds kleiner..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:38
Of wellicht een texture van www.cgtextures.com pakken en bewerken, wordt erg veel gebruikt voor gametextures deze site.

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Zip McOccup schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:15:
Misschien wel omslachtig, maar je zou de texture kunnen opbreken in meerdere bestanden. Dan zal je wel het oppervlak waar de texture op zou moeten komen, moeten opdelen. Dan kan je op elk deel afzonderlijk een deel van je texture plakken.

Geen idee of het kan, maar misschien is dit een oplossing voor je.
Ik denk dat je dan op exact hetzelfde probleem uitkomt. Je oppervlak wordt er niet groter van.

Het stapsgewijs schalen zou ik nog de beste oplossing vinden. Dat zou ik zelf ook doen.

Ik zou voor die 2048x map gaan. Je mag volgens mij namelijk ook een veelvoud van 1024 nemen en dan zorgen dat de verhoudingen breedte/hoogte gelijk blijven. In feite verhoog je daarmee de resolutie.
Wil dat niet lukken (komt je texture veel te groot op je oppervlakken) dan zou je nog kunnen kijken naar het verhogen van je DPI. Daarna moet je wel als JPEG opslaan.

Ik weet niet of het werkt en ik zou het frappant vinden, maar ik weet wel dat mijn fotocamera JPEGs met 180 DPI opslaat en dat wanneer ik ze in Photoshop op 72 zet, de afmeting in pixels dan groter wordt. Maar het kan zijn dat Photoshop me daarin voor de gek houdt. Probeer het eens zou ik zeggen.

Dus wel downscalen naar 1024x256 maar het getal bij DPI heel hoog houden. 300 ofzo. Volgens mij is het puur de engine voor de gek houden, maar wie weet werkt het :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1