• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Mijn huidige contract loopt over enkele maanden af, en daar er met de huidige economische situatie nog niet vaststaat of dit wel wordt verlengd, ben ik mij eens rustig aan het orienteren op nieuwe uitdagingen. Ik heb de afgelopen jaren enkele groepen developers geleid in onze vestiging in Oekraine. Ik deed dit grotendeels vanuit NL, maar ben zelf ook enkele malen daar geweest.

Mijn bezoeken daar zijn altijd erg goed bevallen, en mede doordat ik nu ook voldoende vrienden alsmede een vriending aldaar heb, overweeg ik om gewoon eens gek te doen en voor een langere periode in Oekraine te gaan werken.

Idealiter zoek ik dus een Nederlandse werkgever (vanwege arbeidsvoorwaarden als pensioen en dergelijken), die software ontwikkeling deels uitbesteed heeft (of dat wil doen) naar Oekraine en hierbij iemand kan gebruiken die een brug kan slaan tussen (west-Europese) opdrachtgever en oost-Europese ontwikkelaars.

Het huidige economische klimaat lijkt me hiervoor nu perfect, maar ik heb echter geen flauw idee hoe ik deze speld in een hooiberg kan vinden. Iemand pointers voor mij? Waar vind ik bijvoorbeeld een overzicht van alle Nederlandse bedrijven met vestigingen in Oekraine?

Aldaar voor mezelf beginnen, met medeneming van enkele overtollige developers van mijn huidige werkgever zou misschien zelfs ook nog wel een oplossing zijn, maar dan moet ik ook zelf op zoek naar opdrachtgevers (en dan is wonen in Oekraine misschien weer niet zo handig).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:45

JaQ

Ik heb 1.5 jaar een vestiging van ons bedrijf in Chernivtsi aangestuurd, in die periode ben ik vijf maal in UA geweest. Mijn ervaringen in UA zijn nou niet direct van dien aard dat ik daar wil wonen, al is het maar vanwege het klimaat.

Bezit je wat basis vaardigheden die noodzakelijk zijn om daar te overleven? Ik bedoel o.a. een redelijke spaarrekening en beheersing van de taal (Russisch is ook goed, maak je je echter niet populair mee). Vergeet bovendien niet dat de mensen in Oekraïne zeer gastvrij zijn, maar niet zo gastvrij als je er iedere dag rondloopt.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat en kun je goed met de cultuur om gaan? Als je 'hoog uit nederland' bent dan doen ze mischien erg westers tegen je, maar onderling gaat het er anders aan toe (ik heb wat vrienden uit die contreien).

Altijd te laat komen, deals maken standaard met vodka. Etc.

[ Voor 43% gewijzigd door Boudewijn op 07-06-2009 17:52 ]

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Als je op zoek bent naar bedrijven daar zou ik eens proberen contact op te nemen met het ministerie van BuZa, die kunnen je vaak helpen met contacten. Plaatselijke (Nederlandse) contacten vind ik altijd het beste/snelste werken.

Do what you love, do it often

• Yoda
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-11 12:52

Yoda

Can you feel it?

@JaQ weet niet waar jij geweest bent maar waar ik geweest ben, in het noorden, spreken ze eigenlijk alleen maar Russisch.

@SeatRider ik zou er iig voor zorgen dat je bij je huidige werkgever op tijd weet waar je aan toe bent en gewoon eist dat je op tijd weet wat er met je contract gaat gebeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door Yoda op 07-06-2009 19:44 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik hoor ruim van tevoren of mijn contract wel of niet wordt verlengd, ik heb dan nog 2 a 3 maanden om me te beraden, daarnaast natuurlijk ook gewoon ww-recht opgebouwd. Ik merk weinig dat Russisch spreken niet wordt gewaardeerd, bij mij op kantoor is Russisch de voertaal, ik ben dan ook al een tijdje bezig dat te leren.

Waarom zou ik een gevulde spaarrekening nodig hebben (niet dat ik dat niet heb, maar was even benieuwd). Zo duur is het daar allemaal niet, toch? Of bedoel je het grote omkoopspektakel dat begint zodra ik daar zelf iets wil regelen?

Ik heb de nodige verhalen gehoord van Nederlandse collegae die daar enkele jaren geleden zelf die vestiging gestart zijn, een andere collega van mij heeft er 4 jaar gezeten en heeft ook veel lovende verhalen. En zoals ik al zei, voorlopig vind ik het fantastisch daar te zijn, dus voor een wat langere periode wil ik dat wel proberen, lijkt me hoe dan ook leerzaam.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 02:00 ]

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

In ieder geval zullen de knappe vrouwen aldaar aan je voeten liggen ;)

Dit dus.

• JaQ

JaQ

Yoda schreef op zondag 07 juni 2009 @ 19:43:
@JaQ weet niet waar jij geweest bent maar waar ik geweest ben, in het noorden, spreken ze eigenlijk alleen maar Russisch.
Chernivtsi ligt in het Zuid-Westen van UA. Daar spreken ze een mengsel van Russisch, Oekraïens en Roemeens.
SeatRider schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:49:
Ik hoor ruim van tevoren of mijn contract wel of niet wordt verlengd, ik heb dan nog 2 a 3 maanden om me te beraden, daarnaast natuurlijk ook gewoon ww-recht opgebouwd. Ik merk weinig dat Russisch spreken niet wordt gewaardeerd, bij mij op kantoor is Russisch de voertaal, ik ben dan ook al een tijdje bezig dat te leren.
Dat zal dus liggen aan de regio. In Chernivtsi heerste m.i. een redelijk anti-Russische cultuur.
SeatRider schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:49:
Waarom zou ik een gevulde spaarrekening nodig hebben (niet dat ik dat niet heb, maar was even benieuwd). Zo duur is het daar allemaal niet, toch? Of bedoel je het grote omkoopspektakel dat begint zodra ik daar zelf iets wil regelen?
Je bent ongelofelijk veel geld kwijt aan smeer en ritsel-geld. Alles wordt duurder zodra je je hoofd als westerling laat zien en dan is het nog maar de vraag of je voor iets betaald wat van jou wordt. Corruptie, oplichting, zelfs (zware) criminaliteit zodra blijkt dat je niet-oostblok bent. Als je lokale mensen bij je hebt is het te doen, maar zodra je alleen bent....
FunkyTrip schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:50:
Bedenk je dan wel dat in UA het percentage hiv geïnfecteerden het hoogste van heel Europa is....

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
FunkyTrip schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:50:
Laat duidelijk zijn dat dat niet de reden is. Het is een grappige bijkomstigheid, maar dan kan je ook naar Brazilie of Thailand gaan, en dan gaat het echt niet om mij maar om mijn geld.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

SeatRider schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:00:
[...]

Laat duidelijk zijn dat dat niet de reden is. Het is een grappige bijkomstigheid, maar dan kan je ook naar Brazilie of Thailand gaan, en dan gaat het echt niet om mij maar om mijn geld.
En dat is een misvatting. Golddiggers zitten er altijd tussen, maar jij als Westerling bent voor hen over het algemeen een exotisch snoepje,knap,monogaam en geen drankorgel.

Dit dus.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
FunkyTrip schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:27:
[...]

En dat is een misvatting. Golddiggers zitten er altijd tussen, maar jij als Westerling bent voor hen over het algemeen een exotisch snoepje,knap,monogaam en geen drankorgel.
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Maar goed, de tenten waar de gold diggers zich bevinden ken ik wel, en dat is niet waar ik mijn UA vriending heb leren kennen :)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15

Qwerty-273

Meukposter

Daarnaast ben jij ook de gene die ze een EU nationaliteit kan bieden - en natuurlijk de link bent met de 'droom' van het westen. Ja klinkt oudbollig maar bestaat nogsteeds,..

In iedergeval zou ik eens bellen met de Nederlandse ambassade en dan de economische afdeling. Deze richt zich eigenlijk meer op bedrijven die of NL zijn en zaken doen in UA of andersom. Zij zouden je eventueel een overzicht kunnen geven met de bedrijven die zij hebben staan in hun registratie - en dan kan je zelf onderzoeken hoe en wat verder.

Al moet ik wel zeggen dat werken voor een Nederlandse werkgever (op Nederlands contract + salaris) heel erg lastig zal worden. Je maakt veel meer kans om dat tegen UA voorwaarden en contract te doen. Zit je alleen met een puntje van werkvergunning en een iets andere verhouding van loon :X maar maak je wel meer kans.

Trouwens al enig idee wat je met vriendin gaat besluiten? En dan meer als in een aantal jaar in UA en dan terug naar NL? Of toch permanent emigreren naar UA?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• JaQ

JaQ

Qwerty-273 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:09:
Daarnaast ben jij ook de gene die ze een EU nationaliteit kan bieden - en natuurlijk de link bent met de 'droom' van het westen. Ja klinkt oudbollig maar bestaat nogsteeds,..
Zo zei één van mijn vrouwelijke collega's daar: ik geloof niet in de prins op het witte paard. Een echte prins heeft een witte audi ;)

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik kreeg net een LinkedIn update en kwam vervolgens en groep tegen over de Ukraine enoutsourcing. Wellicht interessant:
http://www.linkedin.com/groups?gid=1115117
Pagina: 1