Toon posts:

Internet=dood - Gateway offline?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Na ongeveer een dag internet te hebben doorgespit op mijn probleem, kom ik toch bij jullie uit.
Het probleem is als volgt.

Afgelopen vrijdag heeft opeens mijn internet het begeven. Aangezien ik een leek op dit gebied ben, kom ik er zelfs niet meer uit.

Bij Network connections geeft mijn LAN limited or no connectivity aan. Als ik op repair klik geeft hij aan dat het IP-adres niet vernieuwd kan worden.

Kabel is in orde - gecheckt met een laptop (die het dus wel doet). Deze laptop is van mijn huisgenoot en zit op dezelfde router (=speedtouch ST780WL). Alle lampjes op de router branden (ook die van mijn kabel).
Er branden geen ledjes op mijn pc, alleen een oranje, maar die is altijd aan toch?

Ik heb geprobeerd zelf IP, Gateway en Submask in te stellen (maar aangezien ik dit niet helemaal snap hielp me dat weinig verder). Ik kreeg echter wel nadat ik dit had gedaan "connected" maar had nog steeds geen internet. MSN gaf aan dat de gateway offline is (volgens anders topics zag ik dat dit niet heel betrouwbaar is).

Mijn Ethernet adaptor is VIA Rhine II Fast (ongeveer 1,5 jaar oud) en er staat: This device is working properly.
Ik heb Windows XP SP3

Mijn ipconfig /all :

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : giel
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Hamachi:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Hamachi Network Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 7A-79-05-BF-14-45
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 5.191.20.69
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 5.0.0.1
Lease Obtained. . . . . . . . . . : zondag 7 juni 2009 13:49:25
Lease Expires . . . . . . . . . . : zondag 7 juni 2009 13:53:40

Ethernet adapter Local Area Connection:

Description . . . . . . . . . . . : VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-1D-60-A1-D2-E3
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Autoconfiguration IP Address. . . : 169.254.226.195
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0

Omdat het internet van mijn huisgenoot wel werkt is dit de ipconfig van hem (wireless):

Windows IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . : PC_van_JD
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : lan

Adapter voor draadloos LAN Draadloze netwerkverbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Atheros AR5007EG Wireless Network Adapter

Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-1F-E1-A5-73-8A
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::4475:e19b:7faf:2b83%11(voorkeur)
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.70(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 6 juni 2009 23:58:55
Lease verlopen. . . . . . . . . . : maandag 8 juni 2009 13:30:13
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Broadcom NetLink (TM) Fast Ethernet
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-1E-EC-4C-0A-00
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld : ja

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 11:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : isatap.lan
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

ps. momenteel download ik linux om te checken of het aan de windows hardware ligt. Maar dat duurt nog wel even voor t binnen is.

edit: ik heb nog geprobeerd google te pingen:
Ping request could not find host www.google.nl. Please check the name and try ag
ain.

Leek me logisch, maar misschien hebben jullie er wat aan.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Allereerst: je hebt je IP settings toch terug op automatisch gezet allemaal hé ?
Probeer eens de standaard dingen: router reset, nieuwe drivers installeren, enz.

PS: Welke linux-distro ben je aan het downloaden (gewoon interesse :p )

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Settings staan allemaal weer op Obtain automatically.
Router is gerest, verschillende poorten geprobeerd, kan geen nieuwere driver vinden voor mijn adapter: 3.68.0.453 (april 2007)

Ik download linux livedvd i686 2007 installer

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:22:
Settings staan allemaal weer op Obtain automatically.
Router is gerest, verschillende poorten geprobeerd, kan geen nieuwere driver vinden voor mijn adapter: 3.68.0.453 (april 2007)

Ik download linux livedvd i686 2007 installer
Euh, die distro klinkt mij niet bekend in de oren ;)
Ubuntu, Gentoo, Mandriva, PCLinuxOS, gOS,... ?

Nieuwste drivers kan je in jouw geval in de VIA Arena vinden, maar ik neem aan dat het daar niet aan ligt.

Probeer eens in Veilige Modus met netwerk op te starten.
Dat doe je door, vlak voor het Windows XP opstartlogo verschijnt (en dus vlak na het BIOS-scherm) als een gek op F8 te beginnen rammen, en dan Veilige Modus met Netwerkverbinding te selecteren.

Kijk of het daar wel werkt (dus gewoon een ipconfig posten, ipconfig /all is niet nodig).

Als je trouwens de settings wil voor handmatig instellen:

IP: 192.168.1.64 (of hoger, dus 65,66,67,...)
Subnet: wordt automatisch ingevuld als je erop klikt
Gateway: 192.168.1.254

En bij DNS: 192.168.1.254

Check ook eens op speedtouch.lan of je instellingen van je router juist staan, en probeer eens de Device Log te clearen enz. Kijk ook eens voor een nieuwe firmware.

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-03 12:47
Just a sidenote: Ik heb zelf al heel veel problemen gehad met Via Rhine adapters(op 2 moederborden, eenmaal Elitegroup, eenmaal AsRock). Het zou dus zomaar eens kunnen dat die netwerkadapter gewoon gaar is. Iets wat je eventueel dus ook nog kunt proberen is een USB-netwerkadapter aansluiten en het daarmee testen, dan weet je in ieder geval of het een software- of hardwarematig probleem is. Misschien is een of ander computerboer wel zo gek om er even een aan je uit te lenen mocht je er geen ter beschikking hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Gimmeabrake op 07-06-2009 14:58 ]

• Petervanakelyen
gerrymeistah schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:57:
Just a sidenote: Ik heb zelf al heel veel problemen gehad met Via Rhine adapters(op 2 moederborden, eenmaal Elitegroup, eenmaal AsRock). Het zou dus zomaar eens kunnen dat die netwerkadapter gewoon gaar is. Iets wat je eventueel dus ook nog kunt proberen is een USB-netwerkadapter aansluiten en het daarmee testen, dan weet je in ieder geval of het een software- of hardwarematig probleem is. Misschien is een of ander computerboer wel zo gek om er even een aan je uit te lenen mocht je er geen ter beschikking hebben.
Ja, dat kan ook altijd natuurlijk. Of een netwerkadapter die weigert om van een bepaald type router een IP te krijgen, dat heb ik ook al meegemaakt.

Zowel router als netwerkkaart werken wel met andere hardware, maar niet met elkaar :p

USB-to-Ethernet adapter kan je altijd proberen, en als je het aandurft (zo moeilijk is dat echt niet hoor) kan je een nieuw PCI kaartje kopen en dat er in steken.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:36

Umbrah

The Incredible MapMan

Misschien behulpzaam, misschien helemaal niet. Mijn recent gebouwde op de AMD780G-chipset gebaseerde HTPC had (onder Windows 7 RC7100) een vaag probleem wat zich vergelijkt met het jouwe, met als verschil dat ik het heb opgelost:

Via Windows Update (de W7 Windows Update is ge-wel-dig, zelfs mijn gare HP scanner waar normaal 300MB aan driver voor nodig is werd bij inpluggen gedetecteerd en voorzien van een Windows Update drivertje wat perfect werkt) was er een nieuwe driver binnengekomen voor mijn netwerkkaart die als 'kritiek' was gelabelled. Iets waar ik begrip voor heb, als de vorige driver té gaar is, en gezien het RC-zijn van het OS kan dat zo zijn, zo heb ik ook op mijn laptop al een driver binnen gehaald die wat vreemde video-dingen verhielp.

Echter deze nieuwe driver zorgde voor problemen die zich vergelijken met de jouwe. Aangezien ik betwijfel dat MS hier veel van te doen had, heb ik even bij de leverancier, Realtek gekeken. Het bleek dat ze inderdaad een foute driver hadden uitgegeven. Rollback naar een oude driver werkte perfect. Die functie zit overig ook al in XP, en dat kan ik je dan ook aanraden: druk eens bij de driverinstelling van die netwerkkaart op de knop die je naar de vorige driver laat terug gaan.

Verwijderd

Description . . . . . . . . . . . : VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-1D-60-A1-D2-E3
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
A: je hebt een 169 IP adres, dat is dus gegeven door APIPA. Dat betekend dat je router jou geen IP adres geeft.
B: Je subnetmask is 255.255.0.0 dat moet zijn: 255.255.255.0
C: Je default gateway moet zijn: 192.168.1.254
D: Je dns server moet ook zijn: 192.168.1.254

Mocht je nog geen verbinding krijgen hierna, dan moet je even DHCP uitzetten in je router en een statisch IP instellen. Probeer als statisch IP 192.168.1.71 (aangezien je maatje 192.168.1.70 heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2009 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh Gentoo is het ;)

In save modus krijg ik dit als ipconfig:

Ethernet adapter Local Area Connection:

Zelfde als eerst dus.

Met handmatig instellen verandert limited or no connectivity naar connected, firewalled (zo ver was ik de vorige keer ook ;)) Alleen is internet nog steeds niet beschikbaar. MSN zegt dan dus gateway offline...

Hoe weet ik trouwens of de instellingen van de router goed staan? Huisgenoot heeft wel een keer een nacht de stroom eraf gehad (toevallig de nacht voordat ik geen internet meer had), maar dan worden instellingen toch niet gewijzigd?

Ik ben niet zo thuis in routers en de opties daarvan :( Dus als het daar op aan gaat komen, heb ik iets meer begeleiding nodig, sorry.

edit:
ip geprobeerd met 192.168.1.64 (en met 71)

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zondag 07 juni 2009 @ 15:03:

druk eens bij de driverinstelling van die netwerkkaart op de knop die je naar de vorige driver laat terug gaan.
Dat heb ik gedaan, alleen dan komt ie op geen driver uit :+ Dus weet niet of dat de oplossing is.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Lijkt mij niet dat het aan de router ligt omdat andere pc's in huis (bijvoorbeeld de laptop van je huisgenoot) het gewoon doen. Ik zou eens proberen om je netwerkkaart een keer helemaal te verwijderen uit apparaatbeheer en dan opnieuw te installeren met de nieuwste drivers.

Helpt dit niet dan kun je inderdaad eens met een linux live cd testen of er misschien gewoon iets gaar is in je Windows installatie. Werkt het onder Linux ook niet dat kun je het beste ergen een nieuwe pci netwerkkaart halen want dan is je netwerkkaart bijna zeker kapot.

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 15:14:
Lijkt mij niet dat het aan de router ligt omdat andere pc's in huis (bijvoorbeeld de laptop van je huisgenoot) het gewoon doen. Ik zou eens proberen om je netwerkkaart een keer helemaal te verwijderen uit apparaatbeheer en dan opnieuw te installeren met de nieuwste drivers.

Helpt dit niet dan kun je inderdaad eens met een linux live cd testen of er misschien gewoon iets gaar is in je Windows installatie. Werkt het onder Linux ook niet dat kun je het beste ergen een nieuwe pci netwerkkaart halen want dan is je netwerkkaart bijna zeker kapot.
Ik heb bij add/change/remove de Rhine family eruit gegooid. (LAN connectie is nu ook weg bij network connections)

Op http://www.viaarena.com/d...ageID=2&OSID=1&CatID=1190 staan drivers. Hoe weet ik alleen welke ik moet hebben?
Mobo = M2V-MX SE

Verwijderd

Probeer eens de commando "ping 194.109.6.66" (zonder de "" tekens natuurlijk).

Als je TTL xx msec is, dan is het goed. Probeer dan ping www.xs4all.nl. Als dat werkt, moet internet het doen.

• ik222
  • Niet online
Deze moet je hebben: http://www.viaarena.com/d...1&CatID=1190&SubCatID=147

En dan de LAN driver.
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 16:17:
Probeer eens de commando "ping 194.109.6.66" (zonder de "" tekens natuurlijk).

Als je TTL xx msec is, dan is het goed. Probeer dan ping www.xs4all.nl. Als dat werkt, moet internet het doen.
En wat wil je daar mee bereiken? Zijn ip adres is een 169.xx adres dus hij krijgt geen ip van de DHCP en heeft dus ook geen adres waarmee hij een van die adressen kan pingen. Heeft dus geen nut.

[ Voor 77% gewijzigd door ik222 op 07-06-2009 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat pingen heeft idd weinig nut.

Drivers opnieuw geinstalleerd, haalde weinig uit.
Ubuntu geistalleerd, ook geen internet.

Ik mag hieruit concluderen dat ik morgen ff naar de winkel kan voor een linksys adaptor? :+

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:44
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 17:53:
Dat pingen heeft idd weinig nut.

Drivers opnieuw geinstalleerd, haalde weinig uit.
Ubuntu geistalleerd, ook geen internet.

Ik mag hieruit concluderen dat ik morgen ff naar de winkel kan voor een linksys adaptor? :+
winsockfix al eens gedraait? Kan best zijn dat door (bv) spyware ie ff de weg kwijt is

http://www.softpedia.com/...rk-Tweak/WinSockFix.shtml
of ff googlen

op usb stick setten, draaien en rebooten en kijken wat ie dan doet.

edit: als ubuntu je kaart correct herkend, en je dan ook nog geen internet hebt is het bovenstaande geen oplossing... dan is je kaart dood... (gok ik)
Heb je die laptop waarmee je getest hebt volgens je OP ook getest op jouw kabel? (dus ipv pc even in de laptop drukken)
En wel draadloos uitgezet op de laptop? (anders zit ie misschien nog via draadloos op internet terwijl jij dacht dat de kabel het deed)

[ Voor 26% gewijzigd door DJSmiley op 07-06-2009 18:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou niet weten waarom Ubuntu de kaart niet zou herkennen. Er stond bij eth0 op automatisch, dus hij herkende wel iets van een LAN (lijkt me?).

Kabel was getest (zie ook beginpost) en wireless had ik disabled.
Zo duur zijn die netwerkkaarten ook weer niet, dus ik zal morgen wel ff 1 halen.

• ik222
  • Niet online
Overigens zou ik gelijk een fatsoenlijke intel netwerkkaart of iets dergelijks erin zetten...

Verwijderd

Dat ping bedoelde ik nadat hij met de hand de IP adressen had ingevuld. Dan heb je het niet meer over de 169 reeks.

Want uit het verhaal is niet duidelijk, dat als de TS de IP adressen met de hand invoert, of hij dan internet heeft.

Maar goed, als het zelfs onder Ubuntu niet werkt....

Zoals ik222 zegt, neem een INTEL kaart of een 3COM. Als het maar niet een Realtec, VIA of andere "onbekende" merken zijn. Ik weet niet wat vvor chip Belkin gebruikt.

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 19:37:
Dat ping bedoelde ik nadat hij met de hand de IP adressen had ingevuld. Dan heb je het niet meer over de 169 reeks.

Want uit het verhaal is niet duidelijk, dat als de TS de IP adressen met de hand invoert, of hij dan internet heeft.

Maar goed, als het zelfs onder Ubuntu niet werkt....

Zoals ik222 zegt, neem een INTEL kaart of een 3COM. Als het maar niet een Realtec, VIA of andere "onbekende" merken zijn. Ik weet niet wat vvor chip Belkin gebruikt.
Belkin gebruikt Broadcom geloof ik, dat is toch zeker het geval bij hun WLAN kaartjes...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 19:37:
Niet dat Realtek en VIA onbekend zijn...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me laten vertellen dat Sitecom en Sweex niet al te best zijn. Ik heb een vrij simpel moederbord, dus een Linksys leek me wel ok.

ps. en bij handmatig invoeren van IP, submask en dns werkte het dus ook niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2009 20:37 ]

• Petervanakelyen
CyBeR schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:09:
[...]

Niet dat Realtek en VIA onbekend zijn...
Ik zou in de TS geval niet voor een VIA gaan (gezien zijn slechte ervaringen met deze VIA) maar een Realtek lijkt me best wel OK.

Die Realtek 8139-serie is echt geweldig, die kaartjes gaan echt NOOIT kapot, en worden echt ondersteund door alles, van XP, Vista, Win7, tot Linux en gehackte OS X versies...
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:37:
Ik heb me laten vertellen dat Sitecom en Sweex niet al te best zijn. Ik heb een vrij simpel moederbord, dus een Linksys leek me wel ok.

ps. en bij handmatig invoeren van IP, submask en dns werkte het dus ook niet.
Het maakt niet uit hoor, het hangt er voornamelijk van af welke chipset de kaart gebruikt, en ja, Linksys (en alle andere grote merken) gebruiken soms exact dezelfde chipset als de goedkope dingen.

Maar je hoeft eigenlijk niet echt naar een PC winkel te gaan, ik heb dozen en dozen vol met netwerkkaarten (en ik denk dat dat ook wel het geval is voor een hoop andere tweakers, zie maar naar de opruimingsacties in V&A)

[ Voor 44% gewijzigd door Petervanakelyen op 07-06-2009 20:43 ]

• ik222
  • Niet online
Probleem bij Realtek is dat ze meestal nogal leunen op de CPU... Intel en Broadcom zijn de beste merken als het gaat om netwerkkaarten.

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
In mijn laptop (dell inspiron 1520) zit een broadcom wireless netwerk chip, en die wireless chip is zo instabiel als een auto met vier lekke banden :'(

De broadcom ethernet chip die erin zit heb ik nooit problemen mee, dus je kan de gok alsnog wagen. Mijn advies: ga gewoon voor een realtek of intel.

• Petervanakelyen
Turiya schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:57:
In mijn laptop (dell inspiron 1520) zit een broadcom wireless netwerk chip, en die wireless chip is zo instabiel als een auto met vier lekke banden :'(

De broadcom ethernet chip die erin zit heb ik nooit problemen mee, dus je kan de gok alsnog wagen. Mijn advies: ga gewoon voor een realtek of intel.
Ja, dat ken ik :)
Broadcom BCM43xx zat er bij mij in, en die werkte ook langs geen kanten, en al helemaal niet onder Linux.

In OSx86 werkte hij echter wel stabiel, en werd hij out of the box herkend als Airport Extreme (al was de ontvangst nog steeds even slecht)

[ Voor 3% gewijzigd door Petervanakelyen op 07-06-2009 21:03 ]

• ik222
  • Niet online
Turiya schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:57:

Een incidenteel slecht model kan natuurlijk maar over het algemeen zijn Intel en Broadcom toch een stuk beter dan Realtek...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ik222 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 21:09:
[...]

Een incidenteel slecht model kan natuurlijk maar over het algemeen zijn Intel en Broadcom toch een stuk beter dan Realtek...
Mwah. Realteks zijn heel erg veelvoorkomend en dat is niet alleen door hun lage prijs. Het is alleen inderdaad wel zo dat ze minder offloading capaciteiten hebben dan dure intels en broadcoms. Maar ze werken prima en er is voor zo ongeveer elk mogelijk OS een driver voor. Een netwerkkaart is een van de weinige dingen die ik van Sweex of Trust zou kopen bijvoorbeeld, omdat dat gewoon realtek kaartjes met een sweex logo zijn. Sitecom echter vindt 't weer nodig om hun eigen prutchip erop te zetten..

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2009 21:26 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:40:
[...]
Maar je hoeft eigenlijk niet echt naar een PC winkel te gaan, ik heb dozen en dozen vol met netwerkkaarten (en ik denk dat dat ook wel het geval is voor een hoop andere tweakers, zie maar naar de opruimingsacties in V&A)
Mjah, maar als ik naar de winkel ga koop ik voor 13 euro dit dingetje: Linksys LNE100TX EtherFast 10/100 LAN Card. Dan kan ik meteen vanmiddag internet weer op (weinig speciaals, maar dat had ik met die VIA ook niet, hij ging wat snel kapot, maar deed het daarvoor prima). Als ik de boel bij een tweaker moet halen, moet ik weer wachten, want ik zag niet echt iemand die iets in Groningen heeft (op V&A dan). Tevens vind ik 13 euro wel meevallen voor een nieuw kaartje ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou het was idd het kaartje, 't werkt nu weer prima.

Iedereen bedankt voor de hulp
Pagina: 1