3x750GB RAID5 blijft uit elkaar vallen/degrading

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 10:18
Ik had voorheen een Samsung Spinpoint F1 750GB in mijn pctje hangen, maar die liep toen vrij snel vol. Omdat ik iets meer ruimte erbij wou en ook meteen maar iets aan redundancy te doen(backups ben ik helaas veel te lui voor ^^) heb ik er 2x een Samsung spinpoint F1 750GB bij gekocht om ze in RAID 5 te zetten.

Ik in het Bios RAID inschakelen, de 3 schijven in een RAID5 array gezet via het tooltje bij het booten van de pc. Met Nlite een WinXP x64 CDtje gebakken met de AHCI/RAID driver erbij. cdtje erin, installeren maar. (bleek iets mis te zijn met de driver oid dus uiteindelijk toch maar weer de USB floppy drive erbij...)
Tot dus ver geen problemen, maar de setup ging wel ongeloofelijk traag....

Toen in windows, drivers installeren e.d. en toen begon hij met het "builden" van de RAID5 array.
Na 50UUR |:( was hij eindelijk klaar, dat vond ik toch echt belachelijk lang, en mijn windows was ook absoluut niet vooruit te branden.

Volgt nu het echte probleem, na 50uur opbouwen valt ie na 2 uurtjes al weer uit elkaar.
Ik dus nog maar een keer opbouwen, weer 50uur verder, 5min, was ie weer stuk.
RAID volume degraded kreeg ik te horen in de foutmelding van de Intel storage console en ik kan echt niet vinden waarom hij maar uit elkaar blijft vallen en voordat ik weer 50uur ga wachten wou ik graag eerst eens kijken wat er aan de hand kan zijn.

de pc bestaat uit de volgende hardware:

Proc: C2D E8400
mem: 4GB OCZ ReaperX
mobo: Gigabyte GA-EP35-DS3R
graka: XFX 8800GT
HDD: 3x750GB Samsung Spinpoint F1
PCI: cheap-ass firewire kaartje
DVD: Lite-On DVD brandertje op SATA poortje 0

De schijven zijn aangesloten op de Intel RAID controller in de chipset(zit ook nog een Gigabyte controllertje op, maar die gebruik ik niet)

Ik zal nog wat screenshots maken van de Intel storage console:

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_Ux92kBYX2yA/Siu8PTJn8dI/AAAAAAAAABs/R8M-t_ub680/untitled-tumbn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_Ux92kBYX2yA/Siu8PTJn8dI/AAAAAAAAABs/R8M-t_ub680/untitled-tumbn.jpg

Heeft iemand enig idee waarom de RAID array maar uitelkaar blijft vallen?(dat het zo traag is zal wel komen omdat die HDD's natuurlijk druk bezig zijn met rebuilding)

Wat mischien ook het vermelden nog wel even waard is is dat nu dus maar 2 schijven functioneren en ik de pc wel gebruiken kan, maar om de zoveel tijd bevriest alles even een paar seconden, daarna gaat ie weer gewoon verder. muziek blijft ie wel normaal afspelen, de muis kan ik ook nog bewegen, maar ergens op klikken heeft dan even geen zin meer.

Ow, en die 4e schijf die jullie zien zitten, die heb ik even geleend van me broer om mijn data te bewaren op het moment dat ik de andere 3 in RAID5 ging zetten.

alvast bedankt voor jullie reacties

(excuses voor de grote plaatjes, maar is de eerste keer dat ik plaatjes erbij zet en ga nu ff zoeken hoe ik er fatsoenlijke thumpnails van kan maken want kleiner zijn ze niet meer leesbaar)

(heb de plaatjes al ff ge-thumpnailed)

[ Voor 9% gewijzigd door LANnerd op 07-06-2009 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zijn de hardeschijven wel in orde? Zit daar niet een beschadigde tussen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit klinkt als standaard Samsunggedrag. Veel van die disks vallen gewoon continu uit array's en zijn op tijden echt belachelijk traag (ik haalde soms 4kB/s in HDtune 8)7).
Beste oplossing is er een ander merk induwen, of singledisk gaan draaien.

Je zou kunnen kijken naar een firmware update voor je disks, al lost dat lang niet altijd de problemen op.

Overigens doen je plaatjes het hier niet.

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 07-06-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Begint de degrading altijd bij schijf 3? Tijd om HD-diagnosticjes vanaf CD te draaien op alledrie de disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-07 22:25
Onboard RAID controllers zijn sowieso niet echt aan te raden, zowel qua performance als qua betrouwbaarheid maar zo onbetrouwbaar als de jouwe werkt is zelfs bij onboard RAID niet oke.

Wat ik zo snel uit je screenshots op kan maken is dat de 3e schijf van je array niet fris is maar dat had je waarschijnlijk zelf ook wel door (gezien het rode kruisje ervoor). Wellicht een idee om die schijven eens goed te testen en om even de smart waardes uit te lezen. Het zo en dan corrupt raken van de array (en zeker bij RAID 5) is iets dat volgens mij onlosmakelijk is verbonden met onboard raid. Ik heb de afgelopen jaren al met tientallen verschillende onboard controllers en harde schijven getest maar het is en blijft een drama.

Wat betreft die traagheid bij het rebuilden betreft: dat komt niet omdat de schijven het zo druk hebben maar omdat het zo'n brakke RAID controller is die je CPU continu nodig heeft voor de parity-berekening. Als je een degelijk Areca kaart oid. hebt is het rebuilden binnen een paar uur gebeurt als een van de schijven helemaal wordt vervangen en behalve dat merk je tijdens het rebuilden niets van traagheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:05

SeatRider

Hips don't lie

Je ziet toch wel dat de 3e schijf status failed heeft? Die schijf is dus stuk, dat verklaart waarom ie direct weer degrade nadat ie klaar is met builden. Het verklaart overigens niet dat ie uberhaupt wel begint met builden, dat terzijde.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:19
TERW_DAN schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:24:
Dit klinkt als standaard Samsunggedrag. Veel van die disks vallen gewoon continu uit array's en zijn op tijden echt belachelijk traag (ik haalde soms 4kB/s in HDtune 8)7).
Beste oplossing is er een ander merk induwen, of singledisk gaan draaien.

Je zou kunnen kijken naar een firmware update voor je disks, al lost dat lang niet altijd de problemen op.

Overigens doen je plaatjes het hier niet.
Ik had een raid 10 van 4x200GB allemaal samsung.
Elke 2 weken ging hij wel 1 keer op zijn gat. Samsung heeft schijnbaar een aantal series die raid gewoon niet grappig vinden.
Ik heb de disks vervangen door een ander merk en nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SeatRider schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:33:
Je ziet toch wel dat de 3e schijf status failed heeft? Die schijf is dus stuk, dat verklaart waarom ie direct weer degrade nadat ie klaar is met builden. Het verklaart overigens niet dat ie uberhaupt wel begint met builden, dat terzijde.
Dat hoeft niet eens te betekenen dat die disk stuk is hoor. Mijn array met Samsungs begon ook telkens te degraden op de laatste disk. Die vervangen door een andere en toen begon het gezeik gewoon op die andere disk, terwijl die wel gewoon goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LANnerd
ok, ik kan het nogeens controlleren, maar toen ik de schijven binnenkreeg heb ik ze meteen standaard gechecked met seatools vanaf de windows install die ik al had, en daar kwamen ze vlekkeloos doorheen.
had ik niet vermeld omdat ik dat altijd standaard doe als ik een nieuwe HDD binnenkrijg. heb het 1x niet gedaan en dat bleek toen ook meteen een DOA. maar ik kan het nog eens een keer testen voor de zekerheid, maar denk niet dat dat het probleem is.

Ook weet ik dat de performance van onboard niet om over naar huis te schrijven zijn, maar daar ging het mij ook helemaal niet om. als ie maar vergelijkbaar snel is met een singledisk systeem ben ik al tevreden, het ging mij voornamelijk om de redundancy van RAID5 en RAID1 vond ik zonde van de hoeveelheid schijfruimte die je dan kwijt bent.

Maar ik begrijp dus dat het mogelijk een Samsungkwaaltje is? dat zou ik wel (zacht uitgedrukt) zeer vervelend vinden want ik kan niet zo even opnieuw een zooi schijven erbij kopen (student he, dan heb je dat). en normaal zijn die Samsung F1's wel mooie schijfjes dacht ik en was er tot nu toe ook zeer tevreden over.(niet dat ik echt benchmarks ofzow gedaan heb, maar in de praktijk viel het me niets tegen)

Ik kan mischien nog proberen om nieuwe firmware er op te zetten idd, maar moet de schijf daar ook helemaal leeg voor zijn?(heb ik nog nooit bij HDD's gedaan ^^)

Ik zie in die intel console wel dat 1 schijf een nieuwe versie heeft dan de andere 2, zou dat verschil in firmware het probleem kunnen veroorzaken?

(heb de plaatjes ook even gethumpnailed, ze zouden nu ook goed moeten werken, hier iig wel)

[ Voor 3% gewijzigd door LANnerd op 07-06-2009 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LANnerd
-Elmer- schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:33:
Wat betreft die traagheid bij het rebuilden betreft: dat komt niet omdat de schijven het zo druk hebben maar omdat het zo'n brakke RAID controller is die je CPU continu nodig heeft voor de parity-berekening. Als je een degelijk Areca kaart oid. hebt is het rebuilden binnen een paar uur gebeurt als een van de schijven helemaal wordt vervangen en behalve dat merk je tijdens het rebuilden niets van traagheid.
Om hier ook nog even op in te gaan, wanneer hij opnieuw aan het rebuilden is blijft de processor belasting maar heel laag en hoor je de schijven als gekken tekeer gaan.
Ook hoef ik me hand er dan niet tegen aan te leggen tenzij ik zin heb in brandwonden. Heb sinds ik alle schijven erin heb de kast nog niet weer dicht gehad, maar dat zou denk ik niet uit moeten maken. en wanneer ik de kast dicht doe zou de koeling alleen maar beter worden, want ze hangen voorin mijn antec sonatalll recht voor de air intake.(zit geen fan voor, maar is wel de enige intake die er is, dus de lucht moet er wel langs)

en dat ie traag word, is ook weer heel onregelmatig. op sommige momenten kun je er best op werken, maar er zitten steeds van die stukken tussen dat ie bijna bevriest. dan ff een 10 a 20sec wachten en dan doet ie het weer. maar dat dan ook echt elke minuut ofzow. Naarmate het rebuilden vorderd gebeurt dat steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nou, je plaatjes doen het nog steeds niet hoor.

Wat -Elmer- zegt over de traagheid van die controller is niet helemaal waar. Ja, het klopt dat een Areca aanzienlijk sneller is, maar zo'n ICHxR voldoet prima en voor de wat simpelere RAIDarray's geeft het helemaal geen problemen.
Dat het ding zo traag is ligt waarschijnlijk gewoon aan de disks. Pak je andere disks zul je zien dat het waarschijnlijk een stuk beter gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LANnerd
Ok, naja, bij gebrek aan nieuwe schijven zal ik eens gaan zoeken naar een 2 oude 80GB maxtors die ik nog ergens moet hebben. Kan ik iig even testen of die ook problemen hebben of niet.

Overigens kan ik op de site van Samsung niks vinden van nieuwe firmwares. Beetje vreemd, want daar zijn toch echt verschillende versies van :S

Nou, wat betreft die plaatjes, dat snap ik niet helemaal, want hier doen ze het prima. Krijg netjes een thumbnail en een volledige versie als ik de thumbnail aanklik. Heb ze geupload naar picasa van google en de rechtstreekse links in het bericht geplaatst. Zelfs op mijn mobiele telefoon met opera mobile kan ik die directe link openen en krijg ik gewoon het plaatje te zien. :?

[ Voor 33% gewijzigd door LANnerd op 07-06-2009 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Plaatjes doen het nu wel in elk geval :P (volgens mij gaat het vaker fout met Picasa, maar goed).

Dat er geen nieuwe firmware op de site staat zou kunnen, Samsung is er geloof ik niet heel erg happig op om die online te zetten, hoewel er wel firmwares zijn voor een aantal disks.
Ik heb destijds de disks gewoon verkocht en nieuwe gehaald om van 't gezeik af te zijn.

Verwijderd

Wat ik mij afvraag of het wel aan de schijven ligt.
Ik heb jarenlang met Samsungschijven in RAID 5 gedraaid, nooit ene keer een uitval of failure.
De RAID controller was een on-board NVIDIA 590 chipset

Sinds twee maanden heb ik een nieuw Intel moederbord in mijn server met een Intel ICH9, en nu beginnen de problemen pas echt.
Continu vallen de schijven uit RAID. Performance traag. Dus alle schijven maar in NON-RAID gezet.
Diverse merken geprobeerd, zelfs schijven die speciaal voor RAID gefabriceerd zijn.

Op mijn andere PC ASUS mobo waar ook een intel ICH9 opzit krijg ik de Samsungs ook niet aan de praat.

Wat mij betreft lijkt het erop dat Intel zijn zaakjes niet echt op orde heeft.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10
Zelf hier ook veel problemen gehad met één Samsung schijf in een RAID0 array. Uiteindelijk kwam er een 'urgent' firmware update van de fabrikant en waren de problemen opgelost.

Bij mij was overigens constant het probleem dat de Samsung niet graag mee wilde doen in de RAID0 array, behalve als je dan repairde, werkte het weer een aantal uur..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:47:
Ik heb jarenlang met Samsungschijven in RAID 5 gedraaid, nooit ene keer een uitval of failure.

Sinds twee maanden heb ik een nieuw Intel moederbord in mijn server met een Intel ICH9, en nu beginnen de problemen pas echt.
Continu vallen de schijven uit RAID. Performance traag. Dus alle schijven maar in NON-RAID gezet.
Diverse merken geprobeerd, zelfs schijven die speciaal voor RAID gefabriceerd zijn.

Op mijn andere PC ASUS mobo waar ook een intel ICH9 opzit krijg ik de Samsungs ook niet aan de praat.

Samsungs in combinatie met de ICH gaat inderdaad helemaal niet lekker. Maar andere disks werken er wel op (Seagate en WDs doen het vrij aardig op zo'n ding). Daarbij heb ik Samsungs ook op Areca's gezeur zien geven (Areca heeft die dingen zelfs op de blacklist (gehad)). Dus ik zou de schuld toch eerder naar Samsung schuiven dan naar Intel.

• EXX
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Hmm, ik heb 2 x Samsung Spinpoint F1 (HD103UJ) 1 TB in RAID1 draaien op een ICH10R controller. Nog geen enkel probleem gehad.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Ik heb al maanden een raid 5 met 5x1TB Samsungs draaien op ICH10R. Geen enkel probleem. Dus over typisch samsung gedrag spreken vind ik wat ver gaan (en zeker wanneer een mod zoiets begint te beweren).

[ Voor 14% gewijzigd door aval0ne op 13-08-2009 16:18 ]

Verwijderd

Ja het is typisch gedrag van de Samsung F1 reeks. Zoek hier maar eens naar op tweakers of op google in het algemeen. Ze geven veel problemen met vooral ICHxxR controllers maar ook met anderen zoals Areca. In RAID dan wel.

Nee het komt niet altijd voor (dus er kunnen inderdaad mensen zijn waar het goed werkt) maar het komt wel zeer frequent voor en het mag zeker typisch Samsung F1 gedrag genoemd worden. Overigens is het firmware-afhankelijk als ik me niet vergis.

Als je RAID wil gaan draaien gewoon de F1's in de winkel laten liggen, want de kans dat ze problemen geven is groter dan je lief hebt.

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 17:11
Ik heb 4x 750GB Spinpoint F1's in raid5 op een Areca ARC-1210 controller. Tijdens het booten komt het regelmatig voor dat de controller een van de schijven (steeds een andere) niet kan vinden en begint te piepen, dat is meestal wel opgelost door een keer opnieuw te starten.

Edit: Ze doen dit dus al vanaf het begin. Verder heb ik nog nooit een degraded array gehad omdat de Areca het array offline houdt als dit gebeurd tijdens het booten.

[ Voor 23% gewijzigd door Falconey op 13-08-2009 16:45 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:23

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

aval0ne schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:16:
Ik heb al maanden een raid 5 met 5x1TB Samsungs draaien op ICH10R. Geen enkel probleem. Dus over typisch samsung gedrag spreken vind ik wat ver gaan (en zeker wanneer een mod zoiets begint te beweren).
Toch echt typisch Samsung gedrag hoor ;)

8x1TB in RAID5 op een Areca 1222 werkt alleen stabiel met NCQ uit. De 4x750GB op m'n Areca 1210 werkt vooralsnog wel goed.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Kanarie schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:49:
[...]

Toch echt typisch Samsung gedrag hoor ;)

8x1TB in RAID5 op een Areca 1222 werkt alleen stabiel met NCQ uit. De 4x750GB op m'n Areca 1210 werkt vooralsnog wel goed.
Toch is dat niet overtuigend. Samsung HD's zijn bij de goedkoopste en dus vele mensen zullen deze aankopen. Veel verkochte schijven betekent ook een verhoogde kans op problemen. Veel problemen geeft een hogere kans dat iemand op Got hierover komt klagen.
Maar ik ben ervan overtuigd dat dit procentueel gezien niet meer is dan voor andere merken. Dat was ook mijn ervaring met Maxtor schijven, vroeger kocht iedereen deze en werden er ook vele problemen gemeld.

Dus het wil helemaal niet zeggen dat Samsung schijven slechte RAID schijven zijn omdat er hier een paar met slechte ervaringen zitten. En zeker als daar een mod bijzit. Ik denk dat de goede ervaringen veel talrijker zullen zijn maar die worden niet gemeld uiteraard.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 22:54
aval0ne schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:13:
[...]

Toch is dat niet overtuigend. Samsung HD's zijn bij de goedkoopste en dus vele mensen zullen deze aankopen. Veel verkochte schijven betekent ook een verhoogde kans op problemen. Veel problemen geeft een hogere kans dat iemand op Got hierover komt klagen.
Maar ik ben ervan overtuigd dat dit procentueel gezien niet meer is dan voor andere merken. Dat was ook mijn ervaring met Maxtor schijven, vroeger kocht iedereen deze en werden er ook vele problemen gemeld.

Dus het wil helemaal niet zeggen dat Samsung schijven slechte RAID schijven zijn omdat er hier een paar met slechte ervaringen zitten. En zeker als daar een mod bijzit. Ik denk dat de goede ervaringen veel talrijker zullen zijn maar die worden niet gemeld uiteraard.
Daarom heb ik toendertijd express voor de wat laawaijerige WD's gegkozen van 500gb

8x500gb op een Perc5 raid 5 loopt prima
nog van plan zelfde Perc5 + 8x 500 GB erbij in te prakken, probleem is alleen ik kast zoek met meer ruimte maar ben bang dat dat me patch kast gaat worden

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

aval0ne schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:16:
Nou, dan moet je eens kijken wat voor ellende er met die dingen langskomt. En dat zijn geen exemplarische problemen of een array die toevallig een keer hapert.

Ik heb zelf wat van die disks gehad, en je komt er heel typisch gedrag bij tegen, iets dat je op andere disks niet hebt. Dus is dit typisch Samsunggedrag.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
Heb nu zelf 3x 1TB F2's in raid 5 draaien en nog 1 als jbod (omdat software programma geen GPT disk wil ondersteunen).
Maar uit veiligheid laat ik om de 2 a 3 dagen me RAID 5 array verifiëren. Gebeurd toch 's nachts en als er fouten ontstaan krijg ik direct een mailtje.
Neemt natuurlijk niet het probleem van de TS weg maar die zullen pas weg gaan op het moment dat hij andere HDD's gaat gebruiken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

aval0ne schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:13:

Hoe komt het dan dat het net Samsung F1's zijn die op de blacklist komen bij Areca? Of zit er daar ook toevallig een mod bij Areca? Wat deze ook van invloed op probleemgevallen zou kunnen hebben blijft mij onduidelijk. Elk merk heeft wel eens slechtere series of dat ze in sommige gevallen problemen geven:
- Hitachi Deathstar
- Maxtor Diamondmax 10 + nForce (waarbij overigens technisch gezien de fout niet bij Maxtor lag, overigens was ik ook iemand die die combinatie had en er nooit problemen mee heeft gehad, maar dat gebruik ik niet als excuus om te ontkennen dat er wel degelijk een typisch probleem was)
- Samsung F1 + raid

Enja het zijn wel degelijk typische problemen omdat de problemen zich in typische gevallen voordoen. Binnen 1 generatie ga je wel degelijk zien dat er vaak een merk is dat procentueel meer problemen heeft dan de rest. Op de langere termijn, doorheen de generaties, gaat dit niet zo zichtbaar zijn omdat alle merken weleens aan de beurt zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:47:

_/-\o_

*Zucht* en ervaart spontane opluchting na het lezen van deze reactie.
(Weet dat ondergetekende alles gedaan heeft behalve nog nieuwe schijven halen ... denk aan nieuwe voeding software, bios, en hardware veranderingen zoals kopen nieuwe voeding ect ect ect..)
Gooi het nu voortaan op Intel probleem

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Toch hier maar even inhaken.
Draai met een X58 Pro bordje met 3 x 1,5TB Samsung F2 (HD154UI).
Heb 2 weken probleemloos kunnen draaien, en toen klapte de 3e schijf er uit. Het BIOS van het mainboard deed er daarna ook een stuk langer over om door de post heen te komen, dit probleem was verholpen toen ik die 3e schijf ook echt fysiek uitschakelde. Dus dacht ik, HDD gewoon defect, kan gebeuren.
Een nieuwe schijf opgehaald, er in gehangen, rebuild aangezet, ik kom 2 uur later terug, ook deze schijf defect volgens de Intel tool. En ja hoor, opstarten duurt weer een eeuwigheid. Nou kwam ik dit topic tegen, en twijfel dus nu ff of het de combi Samsung/Intel ICHxR is, of dat ik gewoonweg 2 keer achter elkaar een defecte schijf te pakken heb gehad.

Systemspecs

• Nielson
  • Laatst online: 13:11
Kijk even met Samsungs ESTool of de schijf echt defect is (full test duurt wel even).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 05:02:
[...]

_/-\o_

*Zucht* en ervaart spontane opluchting na het lezen van deze reactie.
(Weet dat ondergetekende alles gedaan heeft behalve nog nieuwe schijven halen ... denk aan nieuwe voeding software, bios, en hardware veranderingen zoals kopen nieuwe voeding ect ect ect..)
Gooi het nu voortaan op Intel probleem
Het blijkt achteraf dus géén Intel chipset probleem te zijn maar Samsung F1 schijven met onvolwassen, niet toereikende firmware !
Heb beide schijven voorzien van de laatste Samsung firmware en good Lord behold .. Problemen opgelost ...
De firmware updates zijn te vinden in het grote Samsung F1 topic !
Pagina: 1