Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wou graag 3 low powered boardjes aan een 500W voeding hangen, voeding geeft genoeg stroom. Echter zit ik nou met 1 probleem voordat ik het kan aansluiten, het aan/uit doen van de boardjes. Het is de bedoeling dat elke appart aan en uit kan. Het liefste automatish, maar dit is niet erg als het met een knop moet.

Artikel 1 zegt 20 pins Y cable maken en dan de poweron switches van de mobo's aanelkaar verbinden.
Artikel 2 zegt 20 pins Y cable maken en dan paarse draad onderbreken en poweron

Iemand die dit al ooit voorelkaar heeft gekregen of zeker weet hoe het moet?

Al vast bedankt!

Attitude

Bron vermelding:
Artikel 1 http://www.hardwarezone.c...s/view.php?cid=19&id=1928
Artikel 2 [PSU] Redundant versie voor meerdere moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

poweron draad kan de psu aan en uit doen, die gooit dus alle 3 de bordjes uit als 1 een shutdown doet.
als je de poweron handmatig bedient, dan gaan geen van de 3 borden uit, ze gaan namelijk aan als dr stroom op staat. kortom: alle 3 aan, of alle 3 uit. (of je moet n hoop relais gaan gebruiken om de 3.3v, 5v en 12v rails per bordje te schakelen. (en dat kan dan weer wel per poweron-pin van het bordje, waardoor het bordje zichzelf wel aan en uit kan doen, maar de voeding aanblijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat je hiervoor het best even kunt analyseren wat er gebeurt als je in de normale situatie op de pwr-knop drukt van een computer.

1. PWR-pinnen op het moederbord worden kort (zolang de knop is ingedrukt) kortgesloten. Nadat de knop is losgelaten:
2. De voeding start op omdat de +5VSB (wat de paarse lijn is) met een GND werd verbonden.
3. De overige draden van de voeding worden voorzien van stroom (namelijk, de +5, +12 en +3.3 lijnen).

Met dit in het achterhoofd valt te stellen: Druk je bij één PC op de knop, dan gaat de rest ook aan. Die power-knop is niet zo slim! Het is een kwestie van creatief met de +5vsb, om hem aan te krijgen.

Ik denk dat wat je wilt, afzonderlijk aan/uit zetten, dus onmogelijk is. De +5vsb is meer dan een power-on lijn, namelijk; en moederborden gaan aan zodra er prik over de hoofdlijnen gaan. In het kort kun je stellen: één aan; allemaal aan.

Leesvoer: Wikipedia: ATX

En alexander: een poweron draad bestaat niet, en die zal ik zeker niet handmatig gaan bedienen per bord, of je riskeert dat je heel wat CMOS batterijen moet gaan vervangen, en een paar features in de BIOS moet missen.

Wat wel kan is met een extra controller met een aparte stroomtoevoer (desnoods +5VSB) een hele hoop relais gaan aansturen, zoals alexander suggereerde, maar dat is iets waar mijn luie ikke nu al moe van word. 24 + 4 (of 8) per systeem; heck, dan moet je denk ik ook de HDD's van elk systeem in de relais schakelen, anders riskeer je dat je drives zonder systeem hebt draaien, wat natuurlijk onzinnige slijtage is.

[ Voor 28% gewijzigd door Umbrah op 07-06-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoals jij het wilt kan het inderdaad niet, omdat het poweron signaal vanaf het mobo wordt verstuurd en de voeding dan aan of uitgaat.

En een mobo gaat aan zodra de poweron getriggerd wordt, ongeacht of die van het bord afkomt of niet. Om bordjes te testen waarbij soms de poweron nog wel eens defect lijkt sluit ik gewoon de voeding kort terwijl die op het bord zit en kijk of hij dan aan gaat.

Enige mogelijkheid is om met een zooi relais te gaan werken wat AlexanderB al aangeeft, maar of het dan niet makkelijker is om gewoon 3 lowpower voedingen te pakken vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Umbrah schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:09:
2. De voeding start op omdat de +5VSB (wat de paarse lijn is) met een GND werd verbonden.
niet waar, omdat de groene pwr_on draad naar gnd wordt kortgesloten (permanent) gaat de voeding aan. ;) de 5vsb lijn levert gewoon 5v, ook als de pc aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah, is het niet zo dat het aangaan van de overige moederborden afhnkaleijk is of je aangaan bij stroom aan hebt staan of niet?

EDIT: En als ik nu een 20pins naar 3x pins kabel inelkaar soldeer en ik druk er achterin stroom en doe 1 knopje aan springen dus alle 3 aan?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2009 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

AlexanderB schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:11:
[...]

niet waar, omdat de groene pwr_on draad naar gnd wordt kortgesloten (permanent) gaat de voeding aan. ;) de 5vsb lijn levert gewoon 5v, ook als de pc aan staat.
Je hebt gelijk, maar heb je nog steeds het probleem dat ze allemaal aangaan. Ik zat met m'n +5VSB te lezen over software matige powerups zoals WOL en alarm in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:12:
EDIT: En als ik nu een 20pins naar 3x pins kabel inelkaar soldeer en ik druk er achterin stroom en doe 1 knopje aan springen dus alle 3 aan?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan doen we het op deze manier, boardjes gaan waarsch toch alleen uit zodra er een stroomstoring is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Umbrah, is het niet zo dat het aangaan van de overige moederborden afhnkaleijk is of je aangaan bij stroom aan hebt staan of niet?
nee, dat bepaalt of het bord pwr_on verstuurt zo gauw als dr 5vsb aanwezig is, of niets doet.
ja, dan gaan ze alle 3 aan.

wat je dus kan doen, is 9 relais kopen. van het type dat op 5v geschakeld wordt, die maak je aan de 5vsb, en aan de andere kant aan de pwrn_on pin van het mobo. dan schakel je de 3.3v, 5v en 12v draden van de voeding met die 3 relais, en dat dus per bordje. de pwr_on van de voeding zelf doe je met n schakelaar aan de gnd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Je moet zo denken: het is domme elektronica, en jij ramt er een zooitje stekkers in met allerlij voltages. Als de voeding uitstaat, staat die elektronica uit. Druk je op de knop, en gaat de voeding aan, dan komt er over die zooi kabels ineens stroom. Er is niets magisch waardoor het moederbord verder aangaat, behalve dat er ineens stroom door gaat. Daarom spint je HDD ook ineens up, en krijgt je processor stroom via dat kleine 2*2 (of 2*4) stekkertje, en je videokaart via die zijn stekker.

Heb je echter aan dezelfde voeding méér apparaten, en stuurt er één het signaal dat er stroom moet gaan lopen, dan gaat de rest ook aan. Signaal of niet. Je moet maar zo denken: het is een computer, en computers zijn dom. Ze doen precies wat ze ingevoerd krijgen.

Om het leuk te maken:

Ik zou niet willen weten hoe een moederbord ging slijten als er NIET stroom over de 20/24 pins ATX stekker ging lopen; er zou dan alsnog stroom naar harddisks, (eventuele) videokaarten, en de CPU voeding gaan lopen, wat wil zeggen dat de helft van het systeem is aangezet. De HDD maakt niet veel uit, die slijt gewoon, maar een videokaart van stroom voorzien, en de helft van het moederbord door de CPU aan te sluiten op het lichtnet, dat lijkt me niet slim.

Als je het klein/compact/redelijk makkelijk wilt: een zooitje Pico-PSU's misschien handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
3x PicoPSU = groter dan 1x ATX :) Het gaat idd om de compactheid (3x Mini-ITX opelkaar en 1 voeding en dan clusteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

3x een PicoPSU is zeker niet groter als een ATX voeding. Sterker nog, ik denk dat als je kijkt naar het volume een ATX voeding ongeveer net zo groot is als iets van 50 PicoPSUtjes.
3 PicoPSU's zijn waarschijnlijk net zo groot als de kabels die je aan je ATX voeding gaat solderen :)
Pagina: 1