Radeon HD 2400 Dedicated RAM prob.

Pagina: 1
Acties:

• SnowPhoenix
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-05-2022
Ik heb sindskort een probleem op mijn laptop (een MSI MS-163D met 2 GB werkgeheugen) die over een ATI Mobility Radeon HD 2400 met 128 MB on-board ram beschikt.
Deze videokaart zorgt er namelijk voor dat mijn laptop traag draait door 756 MB van het werkgeheugen af te snoepen. Waar kan ik instellen dat hij slechts 128 MB afsnoept bovenop zijn 128 MB on-board ram?

Ik heb reeds geprobeerd in de bios en in Catalyst Control Center. Beidde bieden geen oplossing.
De laptop wordt gebruikt voor schoolprojecten (Visual Basic, Java, ...) en gaming (Call Of Duty 4, Spore, etc.). Deze games staan altijd op de laagste resolutie met het minst detail, om zo de snelheid van mijn laptop te besparen. (De videokaart hoeft hiervoor toch niet 884 MB geheugen te gebruiken hé ;) )

Edit: de site van AMD en hun support helpt me ook niet echt verder...

[ Voor 4% gewijzigd door SnowPhoenix op 07-06-2009 13:47 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat geheugen is allicht Hypermemory. Je computer geeft dan wel zoveel videogeheugen weer, maar dit geheugen wordt enkel gebruikt indien de kaart het ook nodig heeft. Je videokaart gebruikt dus niet continue 756MB werkgeheugen. Als het goed is, zal hij dit nooit doen eigenlijk. De kaart is er toch te traag voor.

Ik geloof wel dat je het met ATi Tray Tools kan uitschakelen. Zie ook Disable Hypermemory

[ Voor 18% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-06-2009 14:02 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het probleem bij integrated VGA is niet hoeveel geheugen gebruikt wordt, maar de geheugenbandbreedte die afgesnoept wordt van de CPU. Of je nu 756MB (bedoel je niet 768MB?) of 128MB shared gebruikt, de bandbreedte die je verliest is gelijk, en kan oplopen tot de helft van je totale geheugenbandbreedte :o

Volledig uitschakelen is een betere optie, dan krijg je namelijk al je bandbreedte terug voor je CPU, bovendien hebben we het hier over een HD2400. Die is toch niet in staat zinnig meer met 256MB te doen dan met 128MB, de GPU zelf is daar de beperkende factor.

Oslik blyat! Oslik!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het is echter wel zo dat dit geheugen en deze bandbreedte pas afgenomen wordt wanneer de kaart dit nodig acht. Dus als je laptop bij 2D werkzaamheden traag is, zou ik de oorzaak elders zoeken. Het kan echter geen kwaad het uit te schakelen. Zou ik ook doen.

• SnowPhoenix
Zoals Admiral Freebee zei heb ik het ATi Tray Tools geïnstalleerd. Ondertussen heb ik daarin gevonden dat het inderdaad over HyperMemory gaat, maar ik vindt nergens een optie om dit te minderen of uit te schakelen. Waar kan ik dit vinden?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Op een forum lees ik dit:
Download ATI Tray Tools and install it if you haven't already - then go Tools & Options, General Options, Advanced, and uncheck "Enable ATT Shared Memory".

• SnowPhoenix
Heb dit zojuist gedaan, maar de HyperMemory blijf staan op 756 MB. (@ dion_b: volgens dxdiag bedraagt het totaal geheugen van de videokaart 884 MB)
Pagina: 1