Vaste IP adressen op Speedtouch 780WL (Exoperiabox)*

Pagina: 1
Acties:

• tajvdz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03-2025
Hoi,

Ik heb een Speedtouch 780WL van KPN (experiabox)
Ik wil router, printerserver en NAS een vast IP adres geven.
In de modem staat dat de DHCP adressen van 192.168.1.70 t/m 192.168.1.253 liggen.
Kan je alle ip adressen voor de .70 gebruiken?
ik zou dan 192.168.1.10 / .20 / .30 kunnen gebruiken voor de vaste apparaten.

Ik weet dat sommige routers / modems de ip adressen in de range die buiten de DHCP vallen weleens gebruiken voor eigen gebruik.

verder kan je weinig instellen in deze modem.
DHCP staat ingeschakeld maar er staat ook auto-ip op uitgeschakeld. Je kan dit niet veranderen maar is dit een probleem? kan nergens vinden waar het voor is.

Verder kan je nog opgeven gebruik altijd hetzelfde ip adres. Moet ik dat ook nog opgeven bij de apparaten die ik een vast ip ga geven? Die vallen immers toch buiten de DHCP.

Laatste vraag, is de speedtouch ingesteld als DNS en zo nee moet dit?

Ik heb nu een Speedtouch 510 aangesloten maar die heeft een hele andere IP range. vandaar dat ik alles opnieuw moet instellen.

Ik hoop dat iemand me vooral met het eerste snel kan helpen dan kan ik de apparaten in gaan stellen en daarna het modem vervangen.

Twan

Verwijderd

Waarom sluit je de ST510 niet gewoon aan op de ST780? Lijkt me dat je dan het minst hoeft aan te passen aan je situatie, of heb je een oude ST510 met maar 1 ethernet aansluiting?
Kijk anders ook een op ipbforum.nl

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2009 18:35 ]

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 01:15
Je kan toch gewoon IP adressen uit de DHCP range reserveren, makkelijkste is dan om terug te tellen vanaf 253. Overigens snap ik niet goed wat je bedoelt met router, de 780WL is een router, als je daar een router achter gaat hangen, moet je wel het eea gaan NAT'ten.

En ja, de 780WL is ook de DNS, tenzij je zelf een DNS server hebt, het IP is hetzelfde als van de ST780WL, 192.168.1.254 dus.

Een vast IP geven, doe je door in de webinterface ( 192.168.1.254 ) naar Thuisnetwerk>Apparaten te gaan.
Klik op het gewenste apparaat, kies voor configureren (rechtsboven ) en vink "gebruik altijd hetzelfde adres" aan.

Ik zie overigens geen manier, om een ander IP te selecteren, dus je kan alleen het IP vastzetten wat dmv DHCP is verkregen. Wat die met 1 t/m 69 doet weet ik ook niet, maar zal wel door KPN gereserveerd zijn in de aangepaste Experiabox firmware.

• tajvdz
Ik heb alles aangepast. moest kpn toch bellen en die zeiden dat er niets gebeurd met de IP adressen voor de .70. Ik heb dus de ip adressen .10 / .20 / .30 / .40 / .50 / .60 gebruikt en de pc's krijgen via dhcp een adres vanaf .70

Maar is het mogelijk mijn ST 510 als switch te gebruiken? In de optie die werd gegeven om hem achter de 780 aan te sluiten met oude ip's hoeft niet meer maar kan nog wel ergens een switch gebruiken. Dan wel dat de ip adressen via dhcp van de 780 komen.

Ik heb er geen router achter hangen maar een draadloos accesspoint.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 01:15
Maar werkt het nu wel of niet ?

Wat de 510 als switch betreft, als je DHCP op de 510 uitzet zou het mogelijk kunnen werken, maar weten doe ik het niet. De instellingen die je kan wijzigen zijn beperkt, dus ik denk niet dat het zonder slag of stoot zal zijn als het al werkt. Raad je derhalve aan om een switch aan te schaffen indien je deze nodig hebt, deze zijn plug&play en niet zo duur.

• tajvdz
ja hoor het werkt allemaal.

ik heb een originele 510 he. geen door provider aangepast model.
Pagina: 1