[Asrock S754 PC] PC schakelt zich spontaan definitief uit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week overleed het motherboard van m'n AMD Athlon64 3000+ socket 754 PC'tje, door eigen toedoen (schroevendraaier schoot uit).
Voor S754 heb je niet zoveel keuze meer, dus mobo vervangen door een Asrock K8N68PV bordje, en tegelijk de stock koeler door een Arctic Freezer 64 Pro en de noname voeding door een Be-Quiet 400W. De rest van het systeem (proc, geheugen, schijven, geluidskaart) is gelijk gebleven, en dit heeft 4 dagen en nachten zonder problemen gedraaid.

Op 1 probleempje na: de IDE dvd-writer en harddisk (dataschijf, systeem boot van een SATA schijf) vinden elkaar niet lief op 1 IDE-aansluiting. Die 2 heb ik gisteren dus vervangen door een Samsung SH-S223F brander en een Samsung 1GB harddisk, allebei SATA.

Dat heeft minimaal 12 uur (tot ik naar bed ging) prima gewerkt, maar vanochtend bleek het systeem zichzelf uitgeschakeld te hebben, en laat zich niet meer inschakelen. Geen beepjes, geen beeld, niks. Zelfs niet na het loskoppelen van de drives, het verwijderen van de geluidskaart en het clearen van het CMOS geheugen.
Voeding lijkt nog intact, alle ventilatoren draaien nog netjes, en de CPU-koeler zit ook nog goed vast.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen, behalve moederbord, CPU en geheugen vervangen? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
Probeer de onderdelen toch eens te vervangen om te kijken waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, de 3 dingen waar 't m.i. aan zou kunnen liggen (mobo, CPU en geheugen) zijn niet zo gemakkelijk te vervangen daar ik verder geen S754 of DDR spul heb liggen. De voeding heb ik zojuist getest op een oud Celeron Tualatin systeempje, en dat werkte goed.

Maar toch bedankt voor je reactie, dat zou ook mijn 1e reactie zijn bij een soortgelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is echt de enige manier om met zekerheid te achterhalen wat er mis is. Bij een Asrock bord op enige leeftijd zou ik in ieder geval zelf gelijk naar de condensatoren kijken. Zoals ze zelf toegegeven hebben gebruiken ze kwalitatief mindere, goedkopere onderdelen om de prijs te drukken. Maar dan nog hoeft dat het probleem bij jou niet te zijn, dus tenzij je aan alle kanten bol staande en/of lekkende caps ziet zul je toch op zoek moeten naar een ander So754 mobo (te leen...) voor uitsluitsel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik wil je ddr's wel testen, heb hier nog n bordje met ddr (p4) moet je wel ff @ delft langskomen..
dikke kans dat het je moederbord is trouwens...