Toon posts:

Nieuwe laptop zonder standaard geinstalleerde 'rommel'

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe laptop aan te schaffen. Hiervoor ben ik een beetje aan het rondsurfen op internet. Verschillende vergelijkingssites, forums etc.
Wat ik echter niet terug vind bij met name de vergelijkingssites, is het 'fenomeen' dat er bij de meeste laptops altijd heel erg veel standaard programma's bij geinstalleerd worden.

Op mijn vorige laptop Sony VAIO FZ38M zat weet ik hoeveel voorgeinstalleerd, wat het systeem absoluut niet sneller maakt.

Wat zijn jullie ervaringen bij de verschillende merken? Zijn er merken die heel erg veel standaard installeren (bijv. Sony) en zijn er ook merken die alleen Windows voorinstalleren?
Of moet ik me concentreren op de XXODD of BTO en zelf alles samenstellen?

Mijn budget zal max 1000 euro zijn, met de volgende eisen:
- INTEL processor (althans die geniet bij mij de voorkeur boven AMD)
- 4 GB geheugen
- aparte videokaart met min 512 mb geheugen (heeft het een absolute meerwaarde wanneer dit 1 GB is?)
- HDMI aansluiting
- Cardreader (zijn er ook cardreaders die Compact Flash kunnen lezen?)
- 15 tot 16 "
- Gigabit Lan
- Wifi Lan 802.1 abgn

Heeft een TV tuner nog toegevoegde waarde ?

Alvast bedankt voor de reacties en voor het meedenken.

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:59
je kunt ook gelijk opnieuw windows installeren, dan zijn al die programma's ook weg toch?

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
De grap van die voorgeinstalleerde rommel is wel dat de fabrikant geld krijgt van Google/Yahoo/Mozilla/Ebay etc. om die rommel op de computer te plaatsen, waardoor de uiteindelijke prijs van de laptop gedrukt wordt. Bovendien heb je in een half uurtje toch wel alle voorgeinstalleerde meuk verwijderd lijkt me.

Wil je een helemaal schone windowsinstallatie, dan zou ik inderdaad voor een XXODD of BTO gaan, maar dan betaal je volgens mij meer dan bij een laptop van een gewoon merk. Wat je ook nog zou kunnen doen is gewoon een laptop in de winkel kopen en direct met een eigen Windows Vista DVD en het serienummer aan de onderkant van de laptop een verse Windowsinstallatie kunnen installeren.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Verwijderd

Topicstarter
En wat voor merk zou de voorkeur genieten als ik zou besluiten om alles schoon te installeren na aanschaf?
Zat zelf te denken aan een ASUS.

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-12-2025

jmk

Het in ieder geval wel handig om precies dezelfde versie van het voorgeïnstalleerde OEM OS te gebruiken, dan kan je helemaal legaal de key aan de onderkant van de laptop gebruiken. Wel zo handig met automatische updates, validatie en activatie enzo.

(het OEM OS dat meegeïnstalleerd is, en bijbehorende key, mag je alleen gebruiken voor die laptop)

edit: beetje dubbel

[ Voor 5% gewijzigd door jmk op 07-06-2009 10:02 ]

Yippie kayak, other buckets!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:00
Welkom op GoT :w

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat laptops uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van CSL Notebook Buy Guide. Ook de NBBG (te vinden in de CSL) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua notebooks.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goede laptop. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.