[ Acer 6935G] Laad niet goed op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:57
Ok, ik zit met het volgende probleem. Ben al een tijd aan het zoeken hier op de search, op google etc.

Mijn Probleem:

Wanneer ik mijn Acer 6935G gewoon op de accu gebruik en hij gaat op een moment aangeven dat de stekker erin moet omdat hij opgeladen moet worden, heb ik soms dat er wel gewoon het icoon komt te staan van opladen en het scherm wordt ook lichter omdat hij naar maximale prestaties gaat. Maar dat hij dus in feite gewoon niet oplaad. Als voorbeeld neem ik even 15% accu spanning, ik steek er dan de stekker in, volgens Windows gaat hij laden maar als ik dan bijv 45 min erna kijk staat hij nog steeds op 15%. ( gaat dus niks af en komt niks bij ).

Nu de vreemde dingen, dit gebeurd dus ook niet altijd.
Even de laptop uitzetten, 10 minuten uit laten staan en dan aanzetten verhelpt het euvel en dan laad hij ook gewoon door. Bij opstarten Windows staat hij dan op iets van 27% ofzo ipv die 15.

Dit lijkt dus een euvel te zijn aan Windows zou je zeggen maar ik heb al verschillende versies van windows gebruikt die het allemaal hebben.

Wat heb ik inmiddels allemaal geprobeerd:

- Verschillende versies van Windows:
- Windows XP Pro ( up to date met alle nieuwste drivers )
- Windows Vista Ultimate ( up to date met alle nieuwste drivers )
- Windows 7 RC versie ( Alles up to date waar mogelijk )
De Windows 7 is tevens mijn huidige OS

- Universele voedingsadapter van Trust uit de winkel waar ik werk, leek goed te gaan maar na 2de keer opladen, zelfde probleem.

- Nieuwste BIOS flash.

- Verschillende stopcontacten / stekkerdozen op verschillende groepen. ( zowel thuis als op de camping als op het werk ).

- Paar keer stekker uit aansluiting op laptop erin en eruit.

- Op google gezocht naar het probleem. ( enige wat ik tegenkwam was iemand met zelfde type laptop waar de voedingsaansluiting het helemaal niet meer van deed ).

Weet iemand hier nog iets om te proberen of te testen?

( Nieuwe accu nog niet geprobeerd maar dat is behoorlijk prijzig en niet zeker of het gaat werken )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Klinkt alsof de accu zijn eigen status van lading niet update ofzo. Ik weet niet hoe dat werkt bij normale accus, en hoe die van acer werken. Ik meen me iets te herinneren dat je bij apple notebooks daar een soort driver ding van had die je kon hercalibreren. Heb je niet een kennis met eenzelfde accu die je er even in kunt stoppen?

Overigens is +12% lading wel weinig voor 45 minuten. Dat is 16% lading er bij per uur. Volgens de specificaties:
laptop uit = ~1 uur voor hele accu opladen
licht gebruik = ~2 uur voor opladen
zwaar gebruik = ~3 uur voor opladen.

Stel dat je de laptop dan nog zwaar gebruikt dan zou hij na 45 minuten toch 25% voller moeten zijn. En dat is met zwaar gebruik (bv gamen). Ik heb zelf een 6930g dus ben erg benieuwd naar wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Naja die minuten was maar een schatting normaal is hij in ongeveer 1,5 uur helemaal vol als hij gewoon uitstaat.

Nee heb geen kennissen met een zelfde soort laptop, die vinden dat soort dingen allemaal te duur dus hebben allemaal goedkopere varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Dus, als ik alles even op een rijtje zet dan zie je niet dat de accu oplaadt, maar de laptop valt ook niet uit en hij pikt de netstroom dus wel? Bij een reboot laat hij dan gewoon een hoger percentage aangeven, maar ook deze loopt niet op? Gezien je verhaal: Wat als je de laptop gewoon 15 min uitlaat en dan reboot? Is het percentage dan ook flink hoger?

Probeer verder eens een Linux Live CD zoals die van Ubuntu
twiFight schreef op zondag 07 juni 2009 @ 01:23:
Ik meen me iets te herinneren dat je bij apple notebooks daar een soort driver ding van had die je kon hercalibreren.
En een Mac is dan ook een normale laptop wat dat betreft. Dat is namelijk de ACPI driver. Deze zorgt ook voor oa aansturing van fans en voltage van je CPU. Aan de TS: Check of deze drivers goed geinstalleerd zijn en of Acer eventueel een nieuwe versie heeft.

Verder denk ik dat het idd aan de accu zelf ligt. Deze stuurt namelijk dit soort data door aan de PC, welke middels de ACPi in Windows uitleesbaar is. Check in ieder geval even de contactpunten van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Klopt helemaal Genetx, als ik hem 15 min uitlaat en dan reboot is het percentage inderdaad flink hoger.
En zelfs als hij in Windows niet oplaadt pikt hij de netstroom wel gewoon.

Heb net even in apparaatbeheer zitten kijken, heb 1 unknown device maar dat is mijn bluetooth want die kent windows 7 nog niet. Qua ACPI staan er geen fouten tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat de driver geinstalleerd is wil niet zeggen dat alles ook goed werkt, zelfs al geeft hij geen fouten. Dat had ik met mijn laptop van XP -> Vista waarin mijn CPU niet goed werd geregeld door een slechte ACPI implementatie in de BIOS zelf.

Probeer iig ook eens even een Linux Live CD, Ubuntu bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Ga ik doen zodra ik weer thuis ben.
Zit nu op de camping :)

Maar dan blijf ik het raar vinden dat ik dat heb met 3 verschillende Windows versies.
( geen upgrades btw, het waren allemaal fresh installaties. )

[ Voor 55% gewijzigd door jimmy87 op 07-06-2009 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt de accu calibreren door de laptop helemaal te laden terwijl ie uit is, hem dan starten in de veilige modus en hem aan laten totdat ie vanzelf uit valt.
Wat ik het gekke vind is dat ie wel laadt met de laptop uit... Heb je wel de juiste adapter zou ik dan zeggen? Een 60w adapter op een notebook waar eigenlijk 90w op hoort ofzo?
Werkt ie dan nog niet zo ik een RMAtje doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine aanvulling: in veilige modus en dan aan laten staan zonder adapter uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee, hij laadt wel op, zo ver zijn we wel, enkel geeft hij daar niets van door. Calibreren maakt dan ook niets uit want dat is enkel om de accu weer langer mee te laten gaan en de indicatie te verbeteren. Maar dat lijkt hier neit het geval aangezien hij dan ook na een reboot nog op 15% oid zou moeten staan. Dat kan dus

1) een ACPI driver fout zijn (zelfs bij een fresh install! Neem aan dat je geen recovery hebt gedaan)
2) accu geeft geen updates meer.

Overigens, sinds wanneer heb je dit probleem eigenlijk?

Overigens, @ hierboven: We hebben ook een edit-knop als je nog wat moet aanvullen ;)

[ Voor 36% gewijzigd door GENETX op 07-06-2009 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ hierboven: ik was uitgelogd zonder dat ik het wist dus zag de edit knop niet, vandaar...

Maar inderdaad, een driverfout kan heel goed, maar das wel erg onlogisch natuurlijk als je 3 keer je pc met een verschillend OS hebt geinstalled.... Zeker omdat het een 'Designed for windows' apparaat is...
Dus dan zou je zeggen dat het de accu is....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2009 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 22:59:
Maar inderdaad, een driverfout kan heel goed, maar das wel erg onlogisch natuurlijk als je 3 keer je pc met een verschillend OS hebt geinstalled.... Zeker omdat het een 'Designed for windows' apparaat is...
Want? Als ik nu een HD 4890 in mijn PC zou prikken, en geen internet zou aansluiten, dan zou Windows gewoon een standaard driver pakken en kan ik mijn videokaart absoluut niet goed gebruiken. Dat omdat Windows ouder zou zijn als de videokaart, maar zelfs dat maakt niet uit: Windows moet de driver wel hebben.

Doorgaans is ACPI wel een generiek iets, maar voor mijn Asus laptop moet ik zelf toch echt de ATK0100 ACPI driver installeren wil alles goed werken. Dus nee, bij een clean install moet je alsnog de drivers bijlangslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Heb dit probleem nog niet zo heel lang. Denk nu 3 maanden.
Nee die recovery was het eerste wat er bij mij uitvloog.
Vanuit de fabriek leveren zij namelijk een 32-bits OS terwijl er 4GB ram standaard in de laptop zit.

Heb er gisteravond een beta Bios opgezet, tot nu toe heb ik hem 2x los gehad om even mee te nemen naar een andere werkplek en dan terug aangesloten. En nu laad hij aan ook gewoon op.

Dan krijg ik weer de indruk dat het euvel pas begint als de accu bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale vista
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 22:00
ik heb net een nieuwe laptop gekocht en ik zou de accu willen opladen..
ik starte hem op via netstroom.
keek naar de energiemeter van windows XP.
hij zij 0%. ik zette hem aan het laden.
de hele nacht gaf hij doormate van een knipperlampje aan dat ie laad.
alleen dat doet ie niet.
want de volgende middag stond ie nog steeds op 0.
de laptop is tweedehands p3 265 mb memory enz.
en hij start alleen op van netsrtoom.
hij zou werken moeten want de bij de vorige deed hij het goed.
er kunnen 2 accu's in mijn dell latitude c600.
oud laptopie.
maar ik had hem steeds op de eerste.
toen deed ik hem een keer op de 2e en een nachie wachte en nog steeds niks.

hoe verder? :?
Pagina: 1