Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn huidige DDR3 reepjes van 1GB/stuk te vervangen in mijn Compal notebook voor wat grotere DDR3 reepjes... Uiteraard heb ik wat vooronderzoek gedaan, maar ik kom er niet helemaal uit, aangezien enkele bronnen elkaar best wel tegenspreken...

Allereerst even de specificaties van het memory gedeelte van de laptop:
Er zitten nu 2 reepjes DDR3 geheugen in;
DIMM1: Hynix HMT112S6AFP6C-G7
DIMM3: Hynix HMT112S6AFP6C-G7

Deze reepjes hebben als specificatie: DDR3 SDRAM 1066Mhz 64-bit 1GB
De geheugenchip van de laptop is een North Bridge: Intel Cantiga PM45

Dat wat betreft het specificatie gedeelte...

Als eerste beweert de COMPAL handleiding het volgende;
Support DDR-III 1066MHz
Two SODIMM with 1GB/2GB modules
Easy upgrade for two SODIMM.
Max. 4GB
Ofwel maximaal 2GB per slot, tot een max van 4GB

Vervolgens heb ik even op de site van intel gekeken... En die zegt weer;
FSB Speed 667MHz / 800MHz / 1066MHz
Number of Memory Channels 2
Max Memory 8 GB
Bron: http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=35515
Ofwel maximaal ?? per slot, tot een max van 8GB...

Vervolgens verder google gebruikt, waarbij ik een site ben tegengekomen die de KHLB2 aanbied, deze zegt weer:
Ram
~ 4,096MB DDR3 1066MHz Memory (2 SODIMMS) (Requires Vista 64-Bit to utilize Full 4GB)
~ 6,144MB DDR3 1066MHz Memory (2 SODIMMS) (Requires Vista 64-Bit to utilize 4GB+)
~ 8,192MB DDR3 1066MHz Memory (2 SODIMMS) (Requires Vista 64-Bit to utilize 4GB+)
(Up to 6.8GB due to Chipset Limitation)
Bron: http://www.xoticpc.com/sa...-2581.html?wconfigure=yes
Ofwel deze site geeft de mogelijkheid om 2x4GB te plaatsen, tot een max van 6.8GB :S

Ook de kingston memory advisor geeft aan dat ik alleen maar SODIMMS van 2GB/stuk kan plaatsen in mijn laptop met ook hier weer een max van 4GB...

Mijn vragen aan jullie zijn; vanwaar die 6.8GB, kan ik de volgende SODIMMS kopen en in mijn laptop plaatsen, want ik snap er even niets meer van...

De SODIMMS die ik voor ogen heb zijn;
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1066D3S7/2G
pricewatch: Kingston KTA-MB1066K2/4G
pricewatch: Kingston KTA-MB1066/4G

[ Voor 0% gewijzigd door Neodymium op 07-06-2009 00:34 . Reden: Layout edit ]

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een Compal KHLB2 gekocht en wou hem upgraden naar 8GB (2x4GB)
Maar sommige websites zeggen idd max.4GB en sommige weer max.8GB ik snap het ook niet meer.

Dus ik heb een email gestuurd naar de internet bedrijf waar ik de laptop heb gekocht en die zeiden dat het mogelijk was maar dat ik moest wachten want 1x 4GB ddr3 = gemiddeld tussen de 300 en 400 euro.
En dat klopt ook.

Maar nu ben ik nog steeds niet 100% zeker of mijn laptop nou zijn geheugen kan uitbreiden tot 8GB of toch maar tot 4GB.

Hopelijk weten hier meer mensen wat van ik wil het zeker weten.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat je chipset meer geheugen kan hebben dan je laptop zelf kan kloppen. Wie weet is elders dan de beperkende factor. BIOS ofzo. Heb je al contact met de fabrikant opgenomen? die weten het waarschijnlijk het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb een Medion MD-98200 laptop (met DDR2) met een Intel 945GM chipset.

Op de site van Medion staat dat er max. 2GB in kan, dus 1GB per slot.
Op de Intel site staat dat de 945GM chipset 4GB aan kan, dus 2GB per slot in mijn geval.

Omdat ik nog 2x 2GB had liggen, heb ik het geprobeerd, maar dan start hij niet meer op...
Met 1 dimm lukte het wel, alleen gaf hij dan een BSOD bij het opstarten van Vista.
En het lag zeker niet aan de reepjes...

Dus in mijn geval was de Medion website juist...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook even contact opnemen met de fabrikant om het zeker te weten, er lijkt erg veel verchil in te zitten. Ik denk dat je er voorzichtig vanuit kunt gaan dat je 4Gb wel support wordt, maar de vraag is met welke chips gaat dit draaien, want ik durf bijna te wedden dat, net zoals bij Peter, er kans is dat sommige latten niet willen werken. De fabrikant kan hier wrs beter advies over geven.
Ook een winkel die dit type laptops verkoopt kan mss wat meer vertellen, en kijk anders of je eerst latten kunt uitproberen, dus niet binnen 7 terug dagen wet hanteren, maar gewoon afspreken met de winkel dat je wrs meerdeer latten wilt uitproberen om minimaal 4GB te kunen benutten en dat zij je daarbij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Ik heb compal eens een mail gestuurd :P Lekker bedrijf is het (dus niet)

Op het mail gedeelte; http://www.compal.com/index_En.htm

Even een mail gestuurd naar het service adres voor Europa, wat heel raar Sevice heet :S Krijg ik een Delivery Status Notification (Failure) :P Vervolgens maar naar het normale support adres, met wel goed gespelde email adres, ook hier Delivery Status Notification (Failure)

Dus toch maar het Notebook Sale Support gemailed :P Zo schiet het niet echt op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De max is 2GB per dimm, waarbij er maximaal 4 gebruikt kunnen worden, dus 8GB totaal voor de chipset zelf. Omdat een laptop in de regel maar twee sloten heeft (die soms ook nog maar aan één kanaal hangen) kun je dus maximaal 4GB gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 07 juni 2009 @ 22:27:
De max is 2GB per dimm, waarbij er maximaal 4 gebruikt kunnen worden, dus 8GB totaal voor de chipset zelf. Omdat een laptop in de regel maar twee sloten heeft (die soms ook nog maar aan één kanaal hangen) kun je dus maximaal 4GB gebruiken.
De intel chipset héét van zichzelf al Mobile, en heeft dus altijd 2 memory slots... Max van 8GB, leverd dus max van 4GB per DIMM, zou je mij kunnen vertellen waar je deze wijsheden vandaan hebt? Ik ben benieuwd wat je bronnen zijn, igg vind ik de uitleg nogal karig :P Zodat ik er weinig waarde aan kan hechten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Luukland schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:45:
[...]

De intel chipset héét van zichzelf al Mobile, en heeft dus altijd 2 memory slots... Max van 8GB, leverd dus max van 4GB per DIMM, zou je mij kunnen vertellen waar je deze wijsheden vandaan hebt? Ik ben benieuwd wat je bronnen zijn, igg vind ik de uitleg nogal karig :P Zodat ik er weinig waarde aan kan hechten...
Sorry, had er geen rekening mee gehouden dat mobile chipsets al gelimiteerd zijn tot 1 dimm per kanaal. Maar om op je originele vraag terug te komen, de chipset zou volgens de datasheet ook totaal 8GB moeten ondersteunen:

Table 9. System Memory Organization Support for DDR3

DDR3				

Tech	Config		Page Size 	Banks	Smallest 	Largest 	Maximum Capacity Note	
		    (Device/Module)	       Increments      Increments	(2 SO_DIMMs)
512 Mb	64 Mb x 8	1 k/8 k		8	512 MB		1 GB		2 GB		1
512 Mb	32 Mb x 16	2 k/8 k		8	256 MB		512 MB		1 GB		1
1 Gb	128Mb x 8	1 k/8 k		8	1 GB		2 GB		4 GB	
1 Gb	64Mb x 16	2 k/8 k		8	512 MB		1 GB		2 GB	
2 Gb	256 Mb x 8	1 k/8 k		8	2 GB		4 GB		8 GB	
2 Gb	128 Mb x 16	2 k/8 k		8	1GB		2 GB		4 GB	

Met 4GB dimmetjes met bovenstaande indeling zou je dus 8GB moeten kunnen gebruiken, mits de bios ook meewerkt.

/edit: Hmm, heb het idee dat ik toch wat mis, 4GB dimmetjes zouden toch opgebouwd moeten zijn uit 16 chips van 256Mb? Mooiste zou zijn als je het bij een shop gewoon mag uitproberen of 't werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Nielson op 08-06-2009 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Hi there,

Indeed our service guide confused you. Below is correct so you can put 4GB * 2. (Up to 6.8GB due to Chipset Limitation)

Then use google, which I found a site that has KHLB2 the offer, he says again:

quote:
Ram
~ 4.096 MB DDR3 1066MHz Memory (2 SODIMM) (Requires Vista 64-Bit to utilize Full 4GB)
~ 6.144 MB DDR3 1066MHz Memory (2 SODIMM) (Requires Vista 64-Bit to utilize 4GB +)
~ 8.192 MB DDR3 1066MHz Memory (2 SODIMM) (Requires Vista 64-Bit to utilize 4GB +)
(Up to 6.8GB due to Chipset Limitation)
Source: http://www.xoticpc.com/sa...-2581.html?wconfigure=yes

Best Regards,

ChiLung
Ofwel Compal support zegt zelf dat 4GB makkelijk kan!

Pagina: 1