• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:44
Tijdens het rondneuzen in de DNS viel mij het volgende op. Op 1 van de 2 DC's met DNS server komt een CNAME dubbel voor. De CNAME is van de andere server.

Afbeeldingslocatie: http://www.destreel.nl/Untitled3.png

- wat voor gevolgen kan dit hebben?
- moet ik er 1 verwijderen, zo ja, hoe kom ik erachter welke? :?

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
met A records is het geen probleem. Let dan wel op dat je ''round robin'' activeerd met die optie. Ik vermoed dat dit ook het geval is met meerdere gelijke CNAMEs.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:32

alm

fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 22:53:
Tijdens het rondneuzen in de DNS viel mij het volgende op. Op 1 van de 2 DC's met DNS server komt een CNAME dubbel voor. De CNAME is van de andere server.

[afbeelding]

Ik zou niet zomaar records gaan verwijderen, draai eens dcdiag en netdiag zou ik zeggen.

• fRiEtJeSaTe
Dcdiag en netdiag geven geen fouten weer.
Toch vind ik het raar, want een cname kan volgens mij niet naar 2 dezelfde namen verwijzen.
Op de andere, (in rang identieke DC) komt de CNAME maar 1 keer voor.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:32

alm

fRiEtJeSaTe schreef op zondag 07 juni 2009 @ 10:15:
Dcdiag en netdiag geven geen fouten weer.
Toch vind ik het raar, want een cname kan volgens mij niet naar 2 dezelfde namen verwijzen.
Op de andere, (in rang identieke DC) komt de CNAME maar 1 keer voor.
Je kan zoveel CNAME's hebben als je wilt, als je kijkt naar DNS los gezien van AD.

En je Eventviewer geeft ook niks weer?

• soczol
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

soczol

Doet iets met energie

Wat is nou precies het probleem?

Misschien ben ik blind maar ik zie in jouw screenshot enkel unieke CNAME's waarvan en blijkbaar twee wijzen naar een 'dft1.' en eentje naar 'opm1.'.

Als dit inderdaad de situatie is dan is er toch geen sprake van een probleem? Je hebt 3 CNAME's en elke CNAME wijst naar 1 host. Ik zie hier niks "dubbels". Er zou pas sprake zijn van dubbele CNAME's als het 'Name' gedeelte (het 1e gedeelte dus) niet uniek zou zijn, deze zijn echter allemaal uniek.

Het klopt inderdaad dat je geen dubbele CNAME's kan hebben voor een bepaalde 'Name'. Een CNAME is ook niet te combineren met een ander soort record (A, AAAA, SOA, MX, etc.)

Zie ook: Wikipedia: CNAME record

• fRiEtJeSaTe
soczol schreef op zondag 07 juni 2009 @ 11:51:
Wat is nou precies het probleem?

Misschien ben ik blind maar ik zie in jouw screenshot enkel unieke CNAME's waarvan en blijkbaar twee wijzen naar een 'dft1.' en eentje naar 'opm1.'.
Naar mijn weten hoeft er maar 1 verwijzing naar dft1 te zijn. Hoe kom ik er achter waar naar verwezen wordt?
Is er een manier om de name te resolven?

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-06-2009 12:05 ]

Verwijderd

dig gebruiken wat overigens weer basiskennis dns is ;)

• fRiEtJeSaTe
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 13:38:
dig gebruiken wat overigens weer basiskennis dns is ;)
Update van het 'probleem':
De namen zijn GUID's. Wat mij betreft raar, want de U staat volgens mij voor Unique.
En dat is dft1 niet, want die heeft 2 GUID's in de DNS.
Nslookup en pingen op GUID lukt uiteraard, want daar spreekt hij de DNS voor aan.

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-06-2009 12:28 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Mjah, de GUID staat voor een unieke identifier en die 'naam' van het DNS record is wel degelijk uniek. Dat die vervolgens naar dezelfde host verwijzen is toch helemaal niet raar? Je gaat in je DNS heel veel records vinden die naar het zelfde adres/host wijzen :)

(ga bv. maar eens op zoek naar een DC die ook DNS host, je gaat die zowel als NS record (als DNS server), als A record (voor de hostname van de server) als een aantal keren onder _msdcs terug vinden.

Niets geks aan :)

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 13:51
Server is niet toevallig via meerdere netwerkkaarten verbonden ? :)

http://blog.bjornhouben.com

• fRiEtJeSaTe
elevator schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:31:
Mjah, de GUID staat voor een unieke identifier en die 'naam' van het DNS record is wel degelijk uniek. Dat die vervolgens naar dezelfde host verwijzen is toch helemaal niet raar? Je gaat in je DNS heel veel records vinden die naar het zelfde adres/host wijzen :)

(ga bv. maar eens op zoek naar een DC die ook DNS host, je gaat die zowel als NS record (als DNS server), als A record (voor de hostname van de server) als een aantal keren onder _msdcs terug vinden.

Niets geks aan :)
Snap ik, maar niet dat er 2x een GUID als CNAME record verwijst naar dezelfde server toch?
Er zitten overigens wel 2 netwerkkaarten in, maar 1 is gedisabled.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De CNAME zelf is uniek, dat die toevallig dezelfde 'target' (of hoe noem je dat in DNS :P ) hebben, maakt niet zo heel veel uit toch?

Veel servers hebben bijvoorbeeld 'www' en 'ftp' allebei als CNAME (alias) voor de hostname 'webserver.dmz.dmz' of iets dergelijks? :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dus, concreet:
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 22:53:

Geen.
Hoeft dus niet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• fRiEtJeSaTe
elevator schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:10:
De CNAME zelf is uniek, dat die toevallig dezelfde 'target' (of hoe noem je dat in DNS :P ) hebben, maakt niet zo heel veel uit toch?

Veel servers hebben bijvoorbeeld 'www' en 'ftp' allebei als CNAME (alias) voor de hostname 'webserver.dmz.dmz' of iets dergelijks? :)
Duidelijk. Bedankt. Mag gesloten worden.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien mogelijk nog een AD LDS instance ofzo? Daar heb ik ook wel eens zoiets mee gezien :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1