Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Acer Ferrari 4002WLMi aan het doodgaan?

Pagina: 1
Acties:

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:30
Beste mensen,

ik zit hier met een zeer merkwaardig probleem.

Mijn laptop loopt sinds 2 weken ongeveer, op willekeurige momenten vast.
Ik krijg geen BSOD/errorcode of wat dan ook, maar gewoon een complete system freeze.
Niets reageert meer, inclusief num/capslock knoppen. Enige uitweg is dan een poweroff.

Het rare is, dat het op totaal willekeurige tijdstippen gebeurt. Soms kan ik de laptop uren gebruiken, soms loopt hij bij de POST al vast.

4 weken geleden heb ik de geheugen geupgrade, van 2x256 pc2700 naar 2x512 pc3200, zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Wat heb ik al gedaan?
1. Memtest uitgevoerd. Geen problemen gevonden.
2. Temperaturen gechecked, zijn normaal (CPU +- 45 graden)
3. Alle randapperatuur inclusief batterij eraf gehaald
4. 1 reepje geheugen op beide geheugen slots geprobeerd
5. Aangezien hij soms bij booten al vastloopt, is het waarschijnlijk geen OS probleem.
6. CHKDSK van windows uitgevoerd. Kon ook geen fouten vinden

Merkwaardige is dat ik soms, bij een cold boot, een beep code krijg van mijn laptop. Deze is: 1 kort, 1 lang, en dan 2 korte. Dit is een continu signaal, dus hij herhaalt zich steeds.
Rare is, dat deze beepcode niet afkomstig is van de bios volgens mij, want als ik bv opstart zonder geheugen, dan krijg ik de karakteristieke Phoenix bios beepcodes te horen: 1 beep, pauze, 3 beeps, 1 beep en stopt dan met piepen. De biosbeepcode heeft dus een totaal andere beepcodestructuur dan de eerste die ik heb beschreven.
Ik kan ook nergens vinden wat deze beepcode voor staat.

Wat is volgens jullie het probleem?
Ik gok op een stervende CPU of moederbord, of een kabeltje/connector dat los zit.
Zou de hardeschijf het probleem kunnen zijn? Ik wou de hardeschijf van de laptop van mijn zus proberen, maar die bleek een sata schijf te zijn, wat dus niet past in een IDE connector.

Wat kan ik nog meer doen om het te testen?

Edit: De laptop loopt stabiel zo lang ik hem plat op mijn bureau laat staan. Zodra ik hem optil of verplaats, of op mijn schoot leg beginnen de lockups.
Zou dit een hardeschijf probleem kunnen zijn?

Edit2: Ik weet nu bijna zeker dat het een hardware probleem is, want hij loopt zelfs vast tijdens memtest.

[ Voor 30% gewijzigd door genc007 op 07-06-2009 12:34 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

genc007 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 22:50:

Edit: De laptop loopt stabiel zo lang ik hem plat op mijn bureau laat staan. Zodra ik hem optil of verplaats, of op mijn schoot leg beginnen de lockups.
Zou dit een hardeschijf probleem kunnen zijn?

Edit2: Ik weet nu bijna zeker dat het een hardware probleem is, want hij loopt zelfs vast tijdens memtest.
zit er toevallig een hardwarematige beveiliging van je HDD in die je HDD parkt als je laptop verplaatsing detecteerd ?
indien dit zo is wordt de schrijf en leeskop van de hdd van het oppervlak verwijdert terwijl je OS toch data wil krijgen resultaat: OS krijgt zijn gegevens niet door => lock-up

wat het ook kan zijn is dat je BIOS niet goed overweg kan met het nieuwe geheugen en moet je misschien een BIOS update doen, check de fabrikantensite voor meer details.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• genc007
Er zit geen accelerometer geval in, dus de eerste suggestie is geen optie.

Ik heb daarnaast de nieuwste bios al erop, dus daar kom ik ook niet verder mee.
Bovendien heeft de laptop een week of 2 goed gewerkt met de nieuwe geheugen.

Daarnaast is me nog iets opgevallen.
De freezes gebeuren vooral na een cold-boot.
Nadat de laptop een beetje is warmgedraaid, +- 1/2-1 uur dan loop hij gewoon weer goed.

[ Voor 10% gewijzigd door genc007 op 07-06-2009 14:10 ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

mmm dan lijkt het mij eerder over een slecht contact probleem, ergens een pinnetje dat slecht contact geeft en na het warmdraaien is uitgezet waardoor het weer wel contact maakt. Dit kan dus echt van alles zijn, je cpu, je grafische kaart noem maar op, meestal wel de kritische onderdelen maarjah.

Ik heb thuis ook last met latpop die soms freezed, dit ligt aan een driver probleem met de quick launch buttons als ik m'n mute knop induw loopt de pc altijd vast, hopelijk heb ik dit verholpen na een format.

Ik zou zeggen haal je laptop eens uit elkaar maak alles schoon overal nieuwe koelpasta aan enzo en hopelijk is het dan wel opgelost. Een vermoeden van mij is da je koelpasta op de cpu/grafische chip opgedroogd is waardoor hij de cpu/ grafische chip een beetje omhoog trekt als je heatsink is afgekoeld= > gevolg slecht contact.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• genc007
Hmm je laatste suggestie klinkt redelijk.
Ik zal er naar kijken!

Alleen een probleem is dat, de ferrari laptop een pain in the ass is om open te krijgen.
Vorige keer lukte het niet en had ik het maar opgegeven om het niet kapot te trekken ofzo.

Mja als ik het niet kan repareren dan moet hij toch de deur uit, dus ik ga er mee aan de slag.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

genc007 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 15:49:
Hmm je laatste suggestie klinkt redelijk.
Ik zal er naar kijken!

Alleen een probleem is dat, de ferrari laptop een pain in the ass is om open te krijgen.
Vorige keer lukte het niet en had ik het maar opgegeven om het niet kapot te trekken ofzo.

Mja als ik het niet kan repareren dan moet hij toch de deur uit, dus ik ga er mee aan de slag.
succes ermee, misschien vind je online wel nog een paar topics waar ze hem stap voor stap uit elkaar halen ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• genc007
ik heb hem nu helemaal open.

Ben op het moment de koeler eraf aan het halen.

Tot nu toe niks merkwaardigs gezien. Hoe ziet opgedroogd koelpaste er precies uit? Gewoon hard geworden?

EDIT: Er zat wel wat harde grijze spul op de grafische kaart, Opgedroogd koelpasta? Dit heb ik er afgekrabt

Edit2: Ok waarschijnlijk was toch de koelpasta de oorzaak. Hij loopt tot nog toe stabiel.
Ik heb nu wel een nieuwe probleem, namelijk de touchpad werkt niet meer. De FCC kabel heb ik er ook goed ingedrukt.
De knoppen werken ook niet, de knoppen zijn rechtstreeks geintegreerd in de moederbord. Dus ik denk niet dat het aan de fcc kabel ligt.

Iemand enig idee?

[ Voor 61% gewijzigd door genc007 op 07-06-2009 19:10 ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

genc007 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 16:44:

EDIT: Er zat wel wat harde grijze spul op de grafische kaart, Opgedroogd koelpasta? Dit heb ik er afgekrabt
je hebt er toch nieuwe aan gedaan hoop ik :P
En ja probleem met je touchpad kan liggen aan de kabel.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• genc007
Ok ik ben weer iets verder.

Windows vindt de touchpad wel, maar hij zit onder de 'verborgen apparaten' lijst en er zit een geel uitroeptekentje voor.

Hoe moet ik nu verder?
Ik ben aan het googlen maar tot zo ver geen resultaat

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

genc007 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 19:41:
Ok ik ben weer iets verder.

Windows vindt de touchpad wel, maar hij zit onder de 'verborgen apparaten' lijst en er zit een geel uitroeptekentje voor.

Hoe moet ik nu verder?
Ik ben aan het googlen maar tot zo ver geen resultaat
als er een vraagteken bijstaat kan het al voldoende zijn om de driver gewoon opnieuw te installeren ;)
Met een uitroepteken zou ik het ook eens proberen, maar dan het apparaat volledig deïnstalleren en je pc dan naar nieuwe hardware alten zoeken ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• genc007
Dit werkt dus niet. Ik heb al hele windows opnieuw geinstalleerd en nog steeds hetzelfde probleem.
Ik gok dat ik tijdens het uit elkaar halen van de laptop het kabeltje heb kapot gemaakt.

Ik neig er steeds meer naar om de handdoek in de ring te gooien en maar een macbook te kopen....

Verwijderd

Ik gok op je HDD

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

genc007 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 21:39:
Dit werkt dus niet. Ik heb al hele windows opnieuw geinstalleerd en nog steeds hetzelfde probleem.
Ik gok dat ik tijdens het uit elkaar halen van de laptop het kabeltje heb kapot gemaakt.

Ik neig er steeds meer naar om de handdoek in de ring te gooien en maar een macbook te kopen....
het kabeltje of de freezes ?

edit: Je hDD al eens gechecked op bad sectors zoals hierboven is voorgesteld ?

[ Voor 8% gewijzigd door pm1 op 07-06-2009 22:14 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• genc007
pm1 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 22:13:
[...]

het kabeltje of de freezes ?

edit: Je hDD al eens gechecked op bad sectors zoals hierboven is voorgesteld ?
Ja dat heb ik al gedaan. 2 keer via windows chkdsk, 1 keer chkdsk tijdens boot, en Seagate Seatools. Hij liep ook een keer vast tijdens Memtest, dus ik denk niet dat het de hdd is.

Hij loopt nu overigens wel stabiel sinds ik de koelpasta heb vervangen. Of het was de stervende touchpad die kortsluiting ofzo veroorzaakte, want sindsdien ik het niet meer kan gebruiken, wat dus ook na de vervanging van de koelpasta was, is de laptop stabiel.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

usb muisje van 5 euro aanschaffen :) en je problemen zijn opgelost

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• genc007
Ja maar goed,
daar heb ik mijn pc voor :)
Laptop is juist handig dankzij de touchpad.

Maarja, ik laat hem nog een paar dagen zonder touchpad draaien.
Indien hij dan wel stabiel draait, zal ik kijken hoeveel een nieuwe touchpad kost, anders verkoop ik de laptop wel door.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

genc007 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 00:07:
Ja maar goed,
daar heb ik mijn pc voor :)
Laptop is juist handig dankzij de touchpad.

Maarja, ik laat hem nog een paar dagen zonder touchpad draaien.
Indien hij dan wel stabiel draait, zal ik kijken hoeveel een nieuwe touchpad kost, anders verkoop ik de laptop wel door.
je kan altijd eens kijken, waarschijnlijk zit de connector gewoon een beetje scheef hoor, in het ergste geval is de kabel gescheurd :s

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• genc007
Ik gok dat de moederbord kapot is.
Want ik krijg nog steeds willekeurige freezes.

Bovendien, alleen de touchpad zelf is verbonden met een kabel op de moederbord. De druk knoppen van de touchpad zitten rechtstreeks geintegreerd in de moederbord en die reageren ook niet.

Er is denk ik nog 1 mogelijke optie, en dat is dat wellicht de hardeschijf kapot kan zijn. Want dat is voorzover ik het weet het enigste mechanische onderdeel, die wellicht verstoord kan raken als ik de laptop optil.
Ik zal kijken of ik in mijn omgeving een vervangende hardeschijf kan vinden, anders wordt het denk ik een nieuwe laptop

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Haal de accu er eens uit (en alleen op lichtnet?)

De door jouw genoemde symptonen heb ik vaker gezien bij Acers. Accu eruit en problemen waren weg.. Klinkt onlogisch, maar ik heb het al 3x meegemaakt bij diverse acers...

• genc007
Accu eruit had ik ook al geprobeerd. Maar toen bleef hij ook vastlopen.

Het irritanste is, dat de freezes letterlijk op de meest willekeurige momenten gebeurt, waardoor ik het probleem niet kan opsporen.

Ik probeer nog wel een keer zonder accu, kijken of ik nog last heb van vastlopers.

Edit: Nee het ligt niet aan de accu. Hij loopt ook vast zonder de accu.

Edit2: Na een beetje googlen, denk ik steeds meer dat de oorzaak een losse/kapotte connector op de moederbord is.
En dan nog iets. De freezes gebeuren alleen gedurende een cold-boot. Nadat de laptop is warm gedraaid, kan ik de laptop weer optillen en bewegen zonder dat hij meteen vastloopt.

EDIT3: Nog 1 symptoom. Na de freeze gaat mijn usb muis ook uit. De optische sensor, lampje, gaat uit. Zou dit kunnen betekenen dat dit een voeding probleem is?

[ Voor 49% gewijzigd door genc007 op 09-06-2009 22:01 ]

Pagina: 1