• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 19:45

seninha

god's right foot

Topicstarter
Als het goed is komt begin volgende week mn "nieuwste" aankoop, namelijk een MTO 1000 A spiegel lens :)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3361/3493188713_d2f3640a68.jpg?v=0

Nu moet ik voor ik deze kan gebruiken nog een M42 adapter zien te scoren.

Afbeeldingslocatie: http://www.rugift.com/images/m42-nikon-lens-adapter.jpg

Probleem is alleen dat ik maar niet kan achterhalen welke type ik moet nemen.

Je heb ze namelijk MET en ZONDER glas.
Glas schijnt het probleem met GEEN oneindig op te lossen.

Ik heb overal info proberen uit te halen maar de ene keer zeggen ze dat je het glas alleen nodig heb als je dichtbij wilt fotograferen en dan weer voor ver af.

Lens zal voornamelijk gebruikt worden om de maan en sterren "proberen" te fotograferen.

Kan iemand mij helpen achter te halen wat ik nou echt nodig heb?

[ Voor 10% gewijzigd door seninha op 06-06-2009 21:37 ]

iRacing Profile Flickr

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 08:51
Welk fototoestel heb je? Dat maakt immers veel uit. Bij sommige cameras waar de lensmount dichtbij de sensor zit kan je met een adapter zonder glas ervoor zorgen dat de lens op de zelfde afstand vand e sensor komt te zitten als de afstand van de lens tot film op een m42 camera. Dan heb je geen problemen en dat is dan ook de ideaalsituatie.

Veel cameras hebben echter de lens verder van de sensor zitten dan bij de m42 het geval is. Als je daar dan een adapter zonder glas opzet gaat de lens te ver van de sensor afzitten met als gevolg dat je niet op oneindig en ver kan scherpstellen. Dit ios voor macro niet zo'n probleem, maar ik vermoed dat je met die lens toch wel veel dingen ver wil fotograferen. Dan is een adapter met een corrigerende lens wel aan te raden. Zo'n glas vermindert de beeldkwaliteit wel wat, maar zo'n spiegellens is toch nooit echt goed scherp, dus ik denk niet dat dat echt een probleem is.

Conclusie: als je camera een grotere afstand tussen lensmount en sensor heeft als de m42 heeft, ga dan voor een adapter met glas, als dat niet het geval is, dan is dat niet nodig.

Zie ook: Wikipedia: Flange focal distance

Edit: ervanuitgaande dat je nikon hebt, heb je glas nodig, immers je wil oneindig fotograferen. De afstand tussen mount en film(sensor) is bij nikon 46.50 mm en bij m42 45.46 mm. Je moet dus voor een adapter met corrigerend glas gaan.

Je heb soms ook adapters die toelaten om de lens meer in het spiegelhuis te monteren, maar dat is gevaarlijk, want een camera is daar niet altijd op voorzien. De spiegel kan tegen de lens klappen, maar ik denk niet dat dat bij nikon mogelijk is, de diameter van de nikonmount is redelijk klein en zal denk ik niet toelaten om een m42 ertussen te laten.

[ Voor 19% gewijzigd door Teun_2 op 07-06-2009 11:58 ]

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Zoutvat: Bedankt voor je duidelijke antwoord. Het wordt dus eentje met glas

Lens ga ik gebruiken met een Nikon D2H :-)

Misschien dat je me ook met mn volgende vraag kan helpen.
Lens is alleen handmattige te focusen.
Nu is het zo dat je eigen oog als je door de zoeker kijkt zelf ook veel corrigeerd, waardoor je uiteindelijk een out of focus beeld KAN krijgen.

Nu is het zo dat ik vroeger vaak met mn vader's z'n Analoge SLR fotos geschoten heb en daar had je altijd in beeld een focus cirkel (weet de naam niet)
Nu weet ik dat je zo'n focus cirkel kan kopen bij Katzeyes:

Afbeeldingslocatie: http://www.katzeyeoptics.com/ccp51/media/images/product_category/d2h_sm.gif

Denkje dat dit zal helpen om met deze spiegel lens beter uit de voeten te kunnen ??

[ Voor 74% gewijzigd door seninha op 08-06-2009 20:24 ]

iRacing Profile Flickr

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja het helpt, maar als je de hemel wilt fotograferen, waarom zet je hem dan niet op oneindig?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:55
seninha schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:18:
Nu is het zo dat je eigen oog als je door de zoeker kijkt zelf ook veel corrigeerd, waardoor je uiteindelijk een out of focus beeld KAN krijgen.
Wat je nu zegt klopt niet :)

Het is _niet_ zo dat als je door de zoeker kijkt, je rechtstreeks (via spiegels) door de lens kijkt. Je kijkt naar het matglas.

Wat je camera doet is een beeld projecteren op je matglas, en dit beeld is scherp of onscherp. Zie het beeld op je matglas als bvb een foto op papier. Vervolgens kijk jij door het oculair en je ziet het matglas op 'oneindig'. Je zit dus naar een 'foto' te kijken. Het kan _niet_ zo zijn dat jij het scherp ziet, maar het toch niet scherp is. (nou ja, dat kan wel in de uiteindelijke foto, als het matglas niet op de juiste positie in de camera zit)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 19:47

bobcom

Dedicated dabbler

Zoals door @Zoutvat al gemeld: een M42 op een Nikon mount betekent dat er een lens in je adapter moet om te corrigeren voor de langere registerafstand van Nikon t.o.v. M42-vattingen. In deze tabel vind je welke lenzen met een glasloze adapter op welke vattingen zouden kunnen passen: een lens met een grotere registerafstand werkt altijd tot op oneindig met een body met een kleinere registerafstand (de adapter kan het verschil overbruggen), maar alleen < oneindig op een body met een grotere registerafstand.

Vwb. matglazen: naast Katzeyes zijn er diverse andere aanbieders van speciale screens. Voor handmatig scherpstellen ging vroegah de voorkeur vaak uit naar matglazen met microprisma en instelwig: microprisma is een extra helder centraal deel van het matglas, en de instelwig in het centrum laat een soort parallax zien zolang je niet helemaal scherp hebt ingesteld. Nadeel: in low light (< f5,6 à f8) wordt een helft van de instelwig vaak donker, zodat je je scherpte niet meer kan beoordelen.

Hier is een aziatische aanbieder van allerlei matglazen voor allerlei camera's.

N.B. Ben geen ervaringsdeskundige, heb allen wat geexperimenteerd met M42- en Nikonlenzen op Canon

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
bobcom.

Heb jij msschien nog een tip waar ik ook voor matglazen kan kijken (buiten katzeye).
Aziatische site wat je opgaf heeft geen voorraad en weet niet wanneer hij ze weer binnen krijgt.

[ Voor 34% gewijzigd door seninha op 10-06-2009 21:26 ]

iRacing Profile Flickr

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01 16:19
owkee, waar ga je de adapter met lens vandaan halen?(een goede)

die op de website van rugift.com zijn zeer slecht, het glas in de adapter is net plastic, (bij mijn adapter zat het glas er los in en was gekrast)

Gelukkig heb ik via MP een model van Hama op de kop getikt.

ik zoek er nog 1 vandaar mijn vraag.

Parklife

• Bilbo.Balings
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je hebt waarschijnlijk geen adapter nodig met glas omdat je door een eenvoudige ingreep de "oneindig aanslag" kunt verwijderen, je kunt dan ook met een Nikon op oneindig focuseren. Daarvoor hoef je alleen maar een schroefje te verwijderen: http://www.strickling.net/russentonne.htm#Teleskop , en zoek anders eens op internet naar "Russentonne" zoals onze oosterburen deze lens noemen.
Focuseren van sterren en de maan zou je kunnen doen door op een ster te richten, foto maken en dan via het scherm of laptop de focus te controleren en eventueel bij te stellen, herhaal deze procedure tot de ster scherp is.
Deze procedure gebruik ik ook voor het scherpstellen bij het fotograferen van sterren met een M42 adapter maar dan met een EOS350, liveview maakt deze procedure veel gemakkelijker en zal een "must have" zijn op mijn volgende DSLR!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk een adapter met ring gekocht.
Nu valt me op dat de camera niet echt recht achter de lens staan maar iets naar links gekanteld.
Klik er op voor grote versie:
Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/A45E9B8BE0F98D3776B49B946D63D613

Vraag me nu af of ik de lens zelf iets zou kunnen verstellen om de camera en de lens in een lijn te krijgen?

iRacing Profile Flickr

Pagina: 1