• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:45
Na superveel review te hebben gelezen over de antec p182 & p183 had ik toch maar besloten om een p182 aan te schaffen.

Ik heb ondertussen de kast binnengekregen en heb meteen mijn pc overgebouwd in de nieuwe kast.
Ik ben zeer tevreden over de kast maar het enige dat mij een beetje dwars zit zijn de fans.
Ze maken niet echt veel lawaai maar ik hoor wel een soort trilgeluid. Volgens mij is het de bovenste fan die trilt want als ik aan de bovenkant in de buurt van de top-fan voel dan merk ik toch wel wat trilling.
Ik heb hem al eens los gedaan en dan weer vast geschroefd maar het blijft zo.
Nu vroeg ik mij af of nog mensen dit hebben en of er een oplossing voor bestaat?
Zo niet, dan zou ik graag wat advies willen over goede stille fans die toch een behoorlijke luchtverplaatsing hebben.

Alvast bedankt.

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08-2025

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Twee oplossingen:
1: Noise absorber
2: Rubberen fanmounts

Er zijn er vast meer, maar daar kan ik nu even niet op komen.

• glennvho
En als ik nu zelf een stukjes rubber van een fietsband ertussen steek, zou dit niet hetzelfde effect hebben als van die noise absorber? De bovenste fan zit eigenlijk maar met twee schroefjes vast want aan te eene kant zitten haakjes. Kan het daar ook aan liggen?

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
glennvho schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 18:54:
En als ik nu zelf een stukjes rubber van een fietsband ertussen steek, zou dit niet hetzelfde effect hebben als van die noise absorber? De bovenste fan zit eigenlijk maar met twee schroefjes vast want aan te eene kant zitten haakjes. Kan het daar ook aan liggen?
ja...lijkt me toch wel

• glennvho
Ok bedankt, ga het morgen eens testen.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Klopt, het ligt aan die haakjes. Dat is al in verschillende reviews naar voren gekomen. Een beetje rubber van een oude binnenband wil nog wel eens helpen inderdaad.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• glennvho
Heb vandaag eens een paar stukjes binnenband tussen de fans gestoken en de trilling is nu bijna niet meer merkbaar.

Ik ben ook van plan om nog 2 fans bij te plaatsen namelijk één voor de upper hdd case en één er achterop.
Volgens het boekje krijg je dan een duct fan en creëert dit een betere luchtstroom. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft het niet zoveel effect.
Ik zou dan 2x een tricool 120mm nemen aangezien deze er standaard ook al inzitten, of zijn er nog betere (stillere fans) die meer lucht verplaatsen?

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
als het in het boekje staat zou dat wel waar zijn lijkt me... mrja hoe effectief het is ligt natuurlijk aan je fans... ik heb geen flauw hoe dat gaat werken iig...

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 19:52
Ik heb deze behuizing ook en heb alle fans vervangen door Nexus fans... mijn hele systeem is hierdoor net een paar graden koeler en het geluid een tikkie minder vergeleken met de tricools op low.

Ik heb overal fans geplaatst waar dat kan :) Wat mij betreft een aanrader.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• glennvho
@ BackSlash,

Welke zijn dat dan? De NF-P12-1300 of die met een nog lager toerental? Die met een lager toerental hebben wel een kleinere luchtverplaatsing als die ik nu heb zie ik.

• tsjimp
  • Laatst online: 27-01 15:19
glennvho schreef op maandag 08 juni 2009 @ 07:10:
@ BackSlash,

Welke zijn dat dan? De NF-P12-1300 of die met een nog lager toerental? Die met een lager toerental hebben wel een kleinere luchtverplaatsing als die ik nu heb zie ik.
Mag ik je topic even hijacken om te vragen waarom je voor de P182 gegaan bent in plaats van de P183? ;)

• glennvho
tsjimp schreef op maandag 08 juni 2009 @ 08:06:
[...]

Mag ik je topic even hijacken om te vragen waarom je voor de P182 gegaan bent in plaats van de P183? ;)
Dat mag je zeker :)

De reden waarom ik voor de p182 gegaan ben is omdat ik de voorkant mooier vind, bij de p183 zitter er namelijk van die lelijke gaten en bij de p182 is dit niet.
Nog een reden is dat bij de p183 de bovenste fan fan meer lawaai maakt omdat de gaatjes in de mesh niet groot genoeg zijn. Daardoor produceert de bovenste fan 5db meer dan de achterste fan volgens een review toch, weet niet meer direct de welke.

• tsjimp
  • Laatst online: 27-01 15:19
Merci!
De reden waarom ik voor de p182 gegaan ben is omdat ik de voorkant mooier vind, bij de p183 zitter er namelijk van die lelijke gaten en bij de p182 is dit niet.
Lijkt mij inderdaad een prima reden, maar is dat niet des te beter voor de luchstroom en dus koeling? (doet nog steeds niet af aan het esthetische argument)
Nog een reden is dat bij de p183 de bovenste fan fan meer lawaai maakt omdat de gaatjes in de mesh niet groot genoeg zijn. Daardoor produceert de bovenste fan 5db meer dan de achterste fan volgens een review toch, weet niet meer direct de welke.
Maar als je al van plan was om de fans op de P183 te vervangen (en er eventueel rubber tussen te doen) dan had dit toch geen probleem geweest? :)

Ben zelf ook aan het kijken voor een P183 (en dan ook gelijk een CP-850 voeding er in :9~). Ook ik ben inderdaad van plan alle fans te vervangen, maar dan wellicht voor Scythe's op 1200RPM.

• HMeijer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
@ BackSlash,

Dit en dit zijn Nexus ventilatoren, je bent in de war met Noctua. Noctua maakt overigens ook stille ventilatoren met een redelijke luchtverplaatsing. Silentpcreview heeft wel een casefan test gedaan in het verleden waarbij beide fans redelijk nauwkeurig zijn getest, inclusief geluidsmeting. Vergelijk trouwens a.u.b. niet opgegeven specificaties zoals luchtverplaatsing en geluidsdruk, beter is het om onafhankelijke reviews te lezen en met deze waarden te gaan vergelijken. Op XtremeSystems staan ook de nodige tests hierover...

[ Voor 13% gewijzigd door HMeijer op 08-06-2009 09:17 ]

• glennvho
tsjimp schreef op maandag 08 juni 2009 @ 08:57:

Maar als je al van plan was om de fans op de P183 te vervangen (en er eventueel rubber tussen te doen) dan had dit toch geen probleem geweest? :)
Je begrijpt me verkeerd, volgens die review kwam het geluid door de luchtstroom en niet door de ventilator zelf. Omdat de gaatjes kleiner hoor je de lucht meer stromen.
En de p183 zal mss wel een graad of 2 beter koelen maar toch vind ik het design niet zo mooi, ieder zijn eigen smaak hé ;)

• glennvho
@HMeijer,

Ja sorry ik was juist ook een review aan het lezen van de noctua p12 en had je bericht niet goed gelezen.
Ik heb beslist dat ik vanavond een paar p12's ga halen want volgens deze review zijn ze stil en koelen ze nog eens goed ook.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
glennvho schreef op zondag 07 juni 2009 @ 21:40:
Heb vandaag eens een paar stukjes binnenband tussen de fans gestoken en de trilling is nu bijna niet meer merkbaar.
Ik heb in mijn eigen case een coolermaster gemonteerd met rubberen o-ringen, volgens mij zaten die in mijn kraan rubber setje. Werkte prima!

There is no place like 127.0.0.1

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 19:52
@ BackSlash,

Het zijn die uit de basic serie van Nexus, met zwart-witte design. heb ze gewoon op hun standaard toerental lopen, ik geloof 1000 rpm. Prijs-prestatie is van de Nexus wat beter dan van Noctua (5 euro per stuk vs 18 per stuk), maar als je puur op prestaties afgaat moet je voor de Noctua gaan :)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• glennvho
Ik heb besloten om toch maar de Noctua NF-P12 te nemen. Het is wel een pak duurder maar ik heb liever wat betere kwaliteit en prestatie.
Als ik ze heb zal ik mijn bevindingen nog eens posten, alvast bedankt allemaal _/-\o_.

• glennvho
Heb vandaag mijn Noctua NF-P12 fan's binnen gekregen en gelijk maar geïnstalleerd!

Mijn eerste bevindingen waren dat ze wel van betere bouwkwaliteit zijn dan de tricool, er zit bijna geen speling op de lagers en ze wegen ook wel meer. Juist het kleur vind ik afschuwelijk maar dit zie je toch niet als ze in de kast zitten.

Ik had ze eerst allemaal aangesloten op de bijgeleverde molex tussenstukjes (dus op 12V) en toen ik de pc aanzette stond ik versteld van het lawaai dat uit mijn pc kwam :(.
Dit lawaai kwam niet door de ventilatoren zelf maar door de luchtstroom die ze genereerden.
Daarna heb ik ze maar eens geprobeerd op 7V en dan was het al veel beter maar toch vond ik het nog te veel van het goede.

Uiteindelijk heb ik dus de voorste fan + de twee outtake fans maar op het moederbord (asus p5q-e) aangesloten en met q-fan laten regelen. De fan op mijn z600 heb ik op 5V (900 rpm) lopen en de fan in het onderste compartiment loopt ook op 5V.
Als je de p12's dus up max rpm hebt lopen verplaatsen ze aardig wat lucht maar dat hoor je spijtig genoeg ook wel goed, op 900 rpm zijn ze fluisterstil en ben er dan ook wel tevreden over.

Nogmaals allemaal bedankt om te helpen met mijn keuze _/-\o_
Pagina: 1