Toon posts:

Harde schijf wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee,

Ik heb wat problemen met een klimaat computer hier van indal voor degenen die er bekend mee zijn. Dit systeem is al erg oud en dateert ongeveer uit 1999-2003. Nu begint de harde schijf al wat bad sectors te tonen en wil ik hem daarom vervangen met een nieuwe.

Ik heb inmiddels de harde schijf eruit gehaald en een backup hiervan gemaakt.

Even voor het overzicht:
Het is een dos OS wat draait op een FAT bestandsindeling. Ik heb een 80gb (WD800JB - 00JJC0) harde schijf van WD gekocht en hier een FAT partitie op aangemaakt met dezelfde Drive Letter en benaming. Vervolgens heb ik de bestanden erop gekopieerd. Er is maar 1 harde schijf op aangesloten.

De oude harde schijf is een Samsung van 8,4 gb
Samsung BF68-00056A
CYL 16383 HD16 SEC 63 8,4 GB

Wanneer ik hem nu aansluit wordt de harde schijf niet herkend in de bios, terwijl dit met de oude harde schijf wel het geval is.

Ik heb elke jumperinstelling op de nieuwe harde schijf al geprobeerd, maar tevergeefs.

Zou de nieuwe harde schijf niet door het moederbord worden ondersteund wellicht? Of weet iemand waar het wellicht aan zou kunnen liggen?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:33
Had je gecheckt of de lege harde schijf wel in het BIOS gezien werd?

ik begrijp dat je op een andere pc de nieuwe schijf voorbereid hebt?
Dat werkt niet dus...

imho moet je de oude schijf of clonen/image maken (zie ook de FAQ hierover.
óf je moet met de nieuw schijf opnieuw beginnen.

Oude systemen beginnen met een floppy onder DOS met formateren van de schijf, dan met FDISK partitioneren en actief maken en zorgen dat er een MBR op komt. Het kan zijn dat dit allemaal met FDisk kan.
Daarna kan je pas er bestanden opzetten. DOS is waarschijnlijk nog 16-bits ?

Misschien als je met een dos-opstartdiskette kan opstarten dat er wel een HD zichtbaar is?

gewaarwordingshorizon

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

WDs hebben een afwijkende jumpering voor master en voor single. Zorg ervoor dat je hem dus op single zet als je hem in het systeem hangt zonder een 2e disk eraan. En zorg natuurlijk voor de juiste positie op de kabel.

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Staat de herkenning in het bios op automatisch, of heb je zelf waardes ingevuld?
Ondersteunt je bios schijven van groter dan 32GB? Dat kan een reden zijn dat ie niet herkend wordt.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Met de jumpers kun je hem ook op 32GB zetten, tenminste bij oude schijven ging dat.

Van de oude schijf een "bit by bit" copy(image) maken, en dan de image op de nieuwe schijf zetten.
Dus niet zelf de naam gaan wijzigen etc.

Verwijderd

Topicstarter
Hee allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Ja ik had gecheckt of hij werd gedetecteerd. Maar dan blijft hij hangen bij detecting primary ide master en kan je f4 drukken om te skippen.

In bios heb ik ook geprobeerd om dmv een optie in het bios alle harde schijven die eraan hangen te detecteren. Maar dan is niks te vinden.

Ik heb inderdaad deze onder windows xp met partition magic geformateerd naar een FAT systeem, wat automatisch dan een partitie wordt van 2gb. Ook heb ik hem converted naar primary en actief.

Ik snap er niks van echt, ik heb nu alle jumpers geprobeerd en nog niks, ik heb nog nooit zulke problemen gehad bij het installeren van een HD. Normaal kan je zonder jumpertjes op welke dan plek van de kabel dan ook aansluiten en hoppa hij doet het, als het de enige HD aangesloten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 09:53:
Ik snap er niks van echt, ik heb nu alle jumpers geprobeerd en nog niks, ik heb nog nooit zulke problemen gehad bij het installeren van een HD. Normaal kan je zonder jumpertjes op welke dan plek van de kabel dan ook aansluiten en hoppa hij doet het, als het de enige HD aangesloten.
Bij WDs is dat expliciet niet het geval.
Hoe heb je het ding nu gejumperd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de jumpers gezet op master en heb ik de master aansluiting op de kabel gekozen. Hierbij detecteert de computer de harde schijf nog niet. Zou het aan de type harde schijf kunnen liggen omdat hij hem niet detecteert?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Onderstaande link is net andersom dan wat jij wilt, kijk of je een jumper setting kan vinden voor 32GB.

http://www.samsung.com/us...p.do?howto_guide_seq=1123
http://www.techpavan.com/...limits-to-32-gb-solution/

Je hebt nog 2 jumpers over waar niks bij staat, misschien is hier 1 van de 32GB limit?
Probereer bovenstaande of WD emailen hoe je dit kunt doen.
Bios verschillende manieren installeren van de hd, dus bijv wat op de hd staat ingeven.
Anders een oude hd ergens uithalen die je op 32GB kan zetten(om te testen misschien).

De copie die je gemaakt hebt, kun je dit niet beter een copy maken van bit naar bit copie, deze copier methode kijkt niet naar de files, maar copiert alles mee ook indien dit een speciale formaat zou zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door jan99999 op 07-06-2009 12:05 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 11:39:
Ik heb nu de jumpers gezet op master en heb ik de master aansluiting op de kabel gekozen. Hierbij detecteert de computer de harde schijf nog niet. Zou het aan de type harde schijf kunnen liggen omdat hij hem niet detecteert?
Dat is dus fout, zoals ik hierboven ook al zei, WD vereist een aparte jumper instelling voor singledisk. Dus als jij het ding op master zet gaat het niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het er nog even bijgezocht en dat wil zeggen dat ik de jumper op 1+2 moet doen zoals aagegeven in onderstaande screen:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~fran1292/jumpers.jpg

Deze setting heb ik jammergenoeg al geprobeerd en vervolgens hem in de master aansluiting (eerste aansluiting op de kabel vanaf het moederbord) aangesloten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 15:51:
Heb het er nog even bijgezocht en dat wil zeggen dat ik de jumper op 1+2 moet doen zoals aagegeven in onderstaande screen:

[afbeelding]

Deze setting heb ik jammergenoeg al geprobeerd en vervolgens hem in de master aansluiting (eerste aansluiting op de kabel vanaf het moederbord) aangesloten.
Nee, dan staat die op cable select. Dat wil je juist niet.
Kijk gewoon op het label van die hdd, daar staat het gewoon op hoe het moet.

En als je hem op de eerste aansluiting vanaf het moederbord hebt zitten (de middelste dus) dan zit hij op de slave connector, dat is niet goed, je moet hem op de master prikken.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het lijkt me dat het eerste ding dat je moet weten is of het moederbord deze schijf aankan. Als je niet op een andere manier (documentatie/opdruk) kunt achterhalen wat er voor mobo in zit check dan even de BIOS code die bij opstarten even kort meestal onderaan in het scherm verschijnt (even vastzetten met [Pause/Break] toets) en die ook getoond wordt als je naar de BIOS instellingen gaat. Die even exact en volledig noteren en hier posten of er zelf alvast even op Googlen.

Als het ding trouwens een klimaatcomputer is geworden door een simpele insteekkaart die met externe hardware communiceert zou je evt. ook gewoon een modern mobo kunnen kopen en daar die kaart insteken. Dat moderne mobo zal geen problemen met deze nieuwe schijf hebben.

8)

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
heb je het slot waar de kabel op je mobo zit enabled ik heb zelf het probleem ook gehad. bij mij was IDE niet enabled in mijn BIOS.

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga is in de bios kijken wat voor mobo het is en te kijken of inderdaad het mobo deze schijf wel aan kan, want volgens mij ligt het niet aan de jumpers na uitgebreid testen.

Er zat al een hd eerder op het slot, dus dat kan het probleem ook niet zijn.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik denk dat je met de 32GB barrier zit.

je kan je disk beperken tto 32GB door middel van correct jumperen..

of via de tools van WD

voor jou schijf is dit waarschijnlijk 3 en 4 en 5 en 6 jumperen..

oftewel : : | | :

[ Voor 24% gewijzigd door SMSfreakie op 11-06-2009 10:21 ]

404 Signature not found

• Frostbite
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik heb hier wel een paar oude 8 - 10Gb schijven voor je als het niet lukt :)

Maar kan je niet het hele systeem vervangen?
Kost misschien wel minder moeite.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

Verwijderd

Indal centrale's draaien op een portos OS. Indal software kan niet zomaar overgezet worden, het kan max. omgaan met een partitie van 2GB. Het moederbord past ook niet met elke harde schijf. Als je de schijf vervangt kan je beter ook het moederbord vervangen, er zijn inmiddels Indal centrale's die op deze manier vernieuwd zijn.
Pagina: 1