Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

XS4All only: XS4All of KPN probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een paar jaar ADSL via KPN/XS4All heb ik sinds een anderhalve week nu XS4All only. De snelheid zou daardoor omhoog gaan van 6mbit down naar 8mbit en 768kbit up naar 1mbit. Leuk, als het tenminste allemaal werkt.

Met de nieuwe FritzBox van XS4All kom ik nooit hoger dan ~6200kbit down en ~700kbit up. De FritzBox zelf geeft op het moment aan dat de verbinding 7200kbit/928kbit is. Maar als je de DSL stekker er een keer uithaald en er weer instopt, dan kan het gebeuren dat het ineens 5200/640 is. Of 6144/998 of ...

Vul maar iets in, maar nooit 8192/1024. Altijd ruim lager. Bovendien geeft de FritzBox een vracht aan foutmelding (CRC en HEC errors). Op zich merk ik daar niets van, uploaden en downloaden werkt gewoon.

Na uitvoerig telefonisch contact met de helpdeskt van XS4All kwam eruit dat de Signal to Noise ratio 6 om 3 is. Dat zou volgens de medewerker te laag zijn. Ok, doe er dan wat aan. Helaas, daar kan XS4All niets aan doen, dat is een KPN probleem. Maar zo zij de medewerker, het heeft geen zin de KPN hiervoor in te schakelen, want die doen toch niets hieraan. Wij kunnen u eventueel wel downgraden.

Hoezo doed de KPN niets. Als het probleem van een niet volledig stabiele en snelle verbinding aan hun kant zit, dan zou de KPN er toch iets aan moeten doen. Die koperdraad is immers van de KPN.
Na contact met de KPN, krijg ik geen antwoord behalve dan dat ik wordt doorverwezen naar XS4All.

Iemand ook zulke ervaringen en hoe krijg je de boel in beweging.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 18:22
8192/1024 is de maximale theoretische snelheid. Dat jij minder haalt, komt omdat het de ->theoretische <- snelheid is. Hier ga je verder niets aan veranderen. Aangezien je toch een goede 6 mbit haalt. Als je meer zekerheid wilt, ga dan voor kabel en niet voor adsl.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gaat een lastig verhaal worden. De geadverteerde snelheiden zijn allemaal tot een bepaalde snelheid en is sterk afhankelijk van je afstand tot de centrale en de kwaliteit koperdraad die naar je huis loopt.

Kennelijk zit je tegen de max van de verbinding aan (terwijl je abonnement hoger ligt). De enige optie die je dan hebt is je snelheid te laten verlagen door XS4ALL tot een snelheid die je met jouw verbinding nog wel stabiel kunt halen. Dat is wat XS4ALL je ook al aangeboden heeft.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Dat komt omdat je op een ADSL 2 centrale bent aan gesloten, als je 8mbit wilt halen moet je op ADSL 2+ aangesloten zijn.

Ik kom van Telfort af(14-4-2009), had 11mbit nu nog maar 6,5 mbit. heb mijn contract voor 1-6-2009 laten beeindigen en ben terug gegaan naar de KPN 8 mbit.

Kort samen gevat, 8mbit is gewoon een 6.5 mbit abonnement, als je gelukt heb haal je 8mbit.
Xs4all sluit je niet aan op een ADSL 2+, alleen als een 20mbit abonnement afsluit.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:33

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Question Mark schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:17:
Gaat een lastig verhaal worden. De geadverteerde snelheiden zijn allemaal tot een bepaalde snelheid en is sterk afhankelijk van je afstand tot de centrale en de kwaliteit koperdraad die naar je huis loopt.

Kennelijk zit je tegen de max van de verbinding aan (terwijl je abonnement hoger ligt). De enige optie die je dan hebt is je snelheid te laten verlagen door XS4ALL tot een snelheid die je met jouw verbinding nog wel stabiel kunt halen. Dat is wat XS4ALL je ook al aangeboden heeft.
^ met stom :)

En als de aansluiting in je huis naar je router ook niet netjes is gedaan, kan het signaal nog slechter worden.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Afstand naar de wijkcentrale is 425 meter (opgave XS4All). Volgens de helpdesk van XS4All zou de KPN in de wijkcentrale moeten gaan kijken waarom mijn Signal-to-Noise ratio zo laag is. Het zou iets zijn wat de KPN kan oplossen, maar eveneens volgens de helpdesk van XS4All niet wil doen omdat ik immers 6mbit haal.
Er werd zelfs gezegt dat ik mijn XS4All abo zou moeten opzeggen, dan opnieuw afsluiten. "Met een beetje geluk sluiten ze u dan aan op een ADSL2 kaart en haalt u de snelheid wel en is de boel wel stabiel". Te idioot voor woorden eigenlijk. Als er een vrije ADSL2 kaart in de wijkcentrale aanwezig is, waarom sluiten ze me daar nu dan niet op aan?
Voorheen (KPN/XS4All ADSL abo) was de hele zooi zo stabiel als een betonblok, maar wel met een lagere snelheid. Heb uiteraard ook de FritzBox op max-stability gezet. Komt dan aan met ~5500kbit om ~600kbit en blijft een hele zooi fouten melden. Dat haalt dus eigenlijk niets uit.
Situatie in huis, ISRA punt -> splitter -> Fritzbox en NT1 kastje (loshalen van de NT1 heeft geen enkele invloed). Kabels allemaal vervangen en tussen de splitter en de FritzBox zit de orginele kabel van de FritzBox. Oh ja, diverse splitters geprobeerd (heb er inmiddels 4) maar dat maakt ook geen verschil. Zonder splitter dan.... weer geen verschil.
Zoals ik het zie, zou de KPN eens moeten kijken naar hun koperdraad. Maar helaas doen die inderdaad niets.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
brommer1 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:23:
Dat komt omdat je op een ADSL 2 centrale bent aan gesloten, als je 8mbit wilt halen moet je op ADSL 2+ aangesloten zijn.

[...]

Kort samen gevat, 8mbit is gewoon een 6.5 mbit abonnement, als je gelukt heb haal je 8mbit.
Xs4all sluit je niet aan op een ADSL 2+, alleen als een 20mbit abonnement afsluit.
Je verhaal gaat niet op :

DSL enabled
[123day(s)15:36:23]
ADSL 2 (ITU G.992.3) Annex A

Max. DSLAM data rate kBit/s 8000 1024
Min. DSLAM data rate kBit/s 1024 32
Attainable data rate kBit/s 9616 1203
Current data rate kBit/s 7996 1023

Bovenstaande info is afkomstig uit een FritzBox en zoals je ziet 8Mbit en geen ADSL 2+ aansluiting.

[ Voor 7% gewijzigd door ninjazx9r98 op 06-06-2009 13:11 ]

Verwijderd

Heb je wel eens gekeken of het bij je in huis goed is aangesloten. Zit er een splitter achter het aansluitpunt en heb je daarop FritzBox aangesloten ? Is de FB een 7170 uit het vreugde pakket van xs4all of een zelf aanschafte FB van een ander type? PC(s) zijn die draadloos of via draad aangesloten ?

Als je splitter gebruikt, haal die er dan eens tussen uit. Sluit FB dus direct aan op het aansluitpunt.
Telefoon via analoog, als je dat nog gebruikt, ben je dan even kwijt....

Voor 8 Mbps aansluiting hoef je niet aangesloten te zijn op een ADSL2+ verbinding.

Slechte bekabeling in huis tussen aansluitpunt en FB kan ook een probleem zijn.

Een S/N verhouding van rond de 3dB is te slecht om een hogere snelheid te halen.

De snelheden die men aangeeft zijn bruto snelheden. In de praktijk liggen die snelheden minstens 10% lager.

De afstanden gemeten tot de wijkcentrales kloppen in veel gevallen niet. Als je naar het echte pad van de bekabeling van de woning naar de echte wijkcentrale kijkt, dan wordt een andere route doorlopen door de kabel dan de ruwe afstandsmeting tussen postcode gebieden. Ik zou binnen de 500m van de wijkcentrale moeten zitten. Ik weet waar het gebouw van de wijkcentrale staat en de route van de kabel van onze woonwijk naar de wijkcentrale is ongeveer 2km. Dat beinvloedt ook de snelheid.

Je kan ook een keer een ander of ouder modem uitproberen. Dat doet soms wonderen. Je komt tot andere meetresultaten. Doe dat met en zonder splitter als je een splitter normaal ook gebruikt.

Voor de 7170 is al een nieuw model uit. Dat FB model zit niet in het pretpakket van xs4all. De wireless N zit daar ook in.

Het begrip wijkcentrale is nagenoeg achterhaald, omdat veel telefonie niet meer via wijkcentrales voor telefonie wordt afgehandeld. De telefooncentrales zijn vaak al verdwenen, je vindt er alleen aansluitingen voor internet.

De impact van afstand en snelheid bij ADSL heb je niet bij de moderne aansluitingen op kabel internet.
Bij xs4all haal ik de snelheid die ik mag verwachten, het werkt altijd. De helpdesk heb ik nooit nodig gehad.
Zowel bij KPN ADSL als met XS4ALL Only was / is dat zo.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2009 13:58 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:51
brommer1 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:23:

Ik kom van Telfort af(14-4-2009), had 11mbit nu nog maar 6,5 mbit. heb mijn contract voor 1-6-2009 laten beeindigen en ben terug gegaan naar de KPN 8 mbit.

Dat is dus onzin wat je daar zegt.
Ik heb 8 Mbit xs4all,en ben niet op een adsl2+ centrale aangesloten,maar op een adsl 2 centrale en soms traint mijn modem ook op adsl1 in.En waar ik hiervoor woonde hadden ze niet eens een adsl2+ centrale en toch had ik 8 Mbit thuis.Het maakt voor 8 Mbit niet uit of je op adsl1,2 of 2+ aangesloten bent,en xs4all zet je gewoon op een adsl 2 centrale.En mijn modem geeft echt wel meer dan 6,5 Mbit thuis.Kan ook zien dat mijn profiel op de centrale 8/1 ingesteld is.

[ Voor 5% gewijzigd door vincedd op 06-06-2009 13:46 ]

• Ed1969
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 15:52
Colweb, wij hebben ook gezeten bij XS4All via de KPN: stabiele verbinding, maar duur: 50 euro/maand. Later XS4All only naar 39 euro/maand. Verbinding werd ook instabiel, maar 11 euro/maand verschil. We hadden de 8/1 variant. Is teruggezet naar 6/1 en toen was die verbinding voor 98% stabiel, af en toe 1/2 keer in de maand een keer de modem gereset. Wij zaten met een speedtouch 780 op 2900 meter van de centrale af! Wij haalden toen tussen de 4/5 mbit download. En wel een stabiele verbinding. Met jouw afstand van 425 meter is dit niet acceptabel en zou het voor mij reden zijn weg te gaan bij xs4all. Zit nu bij concepts ict op bbned netwerk en heb er een vol stabiele 6mbit verbinding. En scheelt nog meer geld: 19,95 euro. Je kunt ook ADSL totaal nemen voor 24,95 euro/maand en je hebt dan een 20mbit verbinding. Kijk maar eens wat je krijgt voor je geld...

Ed1969

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 13:42:
Heb je wel eens gekeken of het bij je in huis goed is aangesloten. Zit er een splitter achter het aansluitpunt en heb je daarop FritzBox aangesloten ? Is de FB een 7170 uit het vreugde pakket van xs4all of een zelf aanschafte FB van een ander type? PC(s) zijn die draadloos of via draad aangesloten ?

Wie kan lezen, heeft kunnen lezen: met en zonder splitter geprobeerd. Alle kabels vervangen, (PC's zitten via een kabel en niet draadloos). De FritzBox is de box die xs4all levert. Voor de volledigheid, heb ook nog een speedtouch 780 liggen, en die levert hetzelfde goede op.

Als je splitter gebruikt, haal die er dan eens tussen uit. Sluit FB dus direct aan op het aansluitpunt.
Telefoon via analoog, als je dat nog gebruikt, ben je dan even kwijt....

Gedaan, leer lezen!

Voor 8 Mbps aansluiting hoef je niet aangesloten te zijn op een ADSL2+ verbinding.

Volgens xs4all helpdesk dus wel.

Slechte bekabeling in huis tussen aansluitpunt en FB kan ook een probleem zijn.

Weet ik, daarom heb ik ook alle bekabeling vervangen.

Een S/N verhouding van rond de 3dB is te slecht om een hogere snelheid te halen.

De snelheden die men aangeeft zijn bruto snelheden. In de praktijk liggen die snelheden minstens 10% lager.

De afstanden gemeten tot de wijkcentrales kloppen in veel gevallen niet. Als je naar het echte pad van de bekabeling van de woning naar de echte wijkcentrale kijkt, dan wordt een andere route doorlopen door de kabel dan de ruwe afstandsmeting tussen postcode gebieden. Ik zou binnen de 500m van de wijkcentrale moeten zitten. Ik weet waar het gebouw van de wijkcentrale staat en de route van de kabel van onze woonwijk naar de wijkcentrale is ongeveer 2km. Dat beinvloedt ook de snelheid.

Vanuit huis kan de wijkcentrale zien (nog geen 200 meter). Line attenuation: 8 om 3. Dat geeft dus ~450 meter. Lijnmeting van xs4all geeft 425 meter.

Je kan ook een keer een ander of ouder modem uitproberen. Dat doet soms wonderen. Je komt tot andere meetresultaten. Doe dat met en zonder splitter als je een splitter normaal ook gebruikt.

Ook al gedaan, levert niets op

Voor de 7170 is al een nieuw model uit. Dat FB model zit niet in het pretpakket van xs4all. De wireless N zit daar ook in.

Het begrip wijkcentrale is nagenoeg achterhaald, omdat veel telefonie niet meer via wijkcentrales voor telefonie wordt afgehandeld. De telefooncentrales zijn vaak al verdwenen, je vindt er alleen aansluitingen voor internet.

De impact van afstand en snelheid bij ADSL heb je niet bij de moderne aansluitingen op kabel internet.
Bij xs4all haal ik de snelheid die ik mag verwachten, het werkt altijd. De helpdesk heb ik nooit nodig gehad.
Zowel bij KPN ADSL als met XS4ALL Only was / is dat zo.

Totdat ik over ging op xs4all-only heb ik ook nooit contact gehad met de helpdesk. Ai, moet niet liegen, een jaar of 10 terug een keer, omdat er problemen waren met een mail-server. Maar verder nooit.
Dat over die kabel, je suggestie is dus "zeg xs4all op en ga verder met ziggo (de enigste kabelaar die ik hier kan krijgen)?"

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Het komt omdat je buren op adsl 2+ zijn aangesloten, je daadwerkelijk collisions krijgt in het lage frequentie gedeelte adsl2 heeft de helf frequente ruimte van adsl2+ en je lijn daardoor fubar raakt.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11 17:47

Edgarz

Tweako-active since1986

Heeft XS4ALL de DSLAM al gecheckt? Ze zeggen vaak van wel, maar willen het nog wel eens niet doen...

Kijk anders even op deze site: http://adslgg.nl/ en neem via PM contact op met 'Webbler'. Misschien kan hij iets voor je doen, hij heeft mijn DSLAM ook 'even' goed gezet een paar jaar geleden nadat de helpdesk niets kon vinden ;) (nu niet allemaal tegelijk doen hè)
Pagina: 1