ademruimte rondom versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298056

Topicstarter
Hallo

Ik heb vorige week het laatste stukje ontvangen van mijn Home-cinema ervaring, namelijk mijn Yamaha HTIB AV 109b, Ik ben er super tevreden over maar heb iets dom gedaan. Bij de aankoop van het tv meubel heb ik geen rekening gehouden met genoeg ademruimte voor mijn versterker.
Hij heeft meer dan genoeg ruimte links, rechts en achteraan maar langs boven kan ik eerlijk zeggen is er zo goed als geen ruimte.

Nu ik vroeg me af, hoeveel moet hij hebben? Ik denk er aan misschien de pootjes er af te halen, zo wint hij een dikke centimeter bovenaan. Het is dat, of naast het meubel zetten, maar de vriendin is daar geen fan van. Ik kan natuurlijk ook een nieuw meubel kopen maar ik ben eigenlijk net heel erg tevreden met hetgene ik nu heb.

alvas bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:03

Shuriken

Life is all about priorities

In de handleiding voor de Yamaha RXV363 staat op pagina 1:
Installeer dit toestel op een goed geventileerde, koele, droge,
schone plek – uit direct zonlicht, uit de buurt van
warmtebronnen, trillingen, stof, vocht en/of kou. Zorg voor
een ventilatieruimte van tenminste 30 cm ruimte aan de
bovenkant, 20 cm aan de rechter- en linkerkant en 20 cm aan
de achterkant van dit toestel.

[ Voor 4% gewijzigd door Shuriken op 06-06-2009 11:53 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Shuriken schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 11:52:
In de handleiding voor de Yamaha RXV363 staat op pagina 1:
Installeer dit toestel op een goed geventileerde, koele, droge,
schone plek – uit direct zonlicht, uit de buurt van
warmtebronnen, trillingen, stof, vocht en/of kou. Zorg voor
een ventilatieruimte van tenminste 30 cm ruimte aan de
bovenkant, 20 cm aan de rechter- en linkerkant en 20 cm aan
de achterkant van dit toestel.
met alle respect, maar de handleiding kan ik zelf ook wel lezen. Wie houdt daar nu rekening mee, als je 30cm moet vrijhouden langs boven komt het er eigenlijk op neer dat het zo goed als niet in een kast kan worden geplaatst. De safety-marge van de producenten is onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:05

momania

iPhone 30! Bam!

Anoniem: 298056 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 11:56:
[...]
De safety-marge van de producenten is onrealistisch.
Wat dacht de van de inbouwruimte van de meubels? Lekker makkelijk om de fabrikant van je receiver de schuld te geven. ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
momania schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 11:58:
[...]

Wat dacht de van de inbouwruimte van de meubels? Lekker makkelijk om de fabrikant van je receiver de schuld te geven. ;)
ergens heb je een punt, maar langs de andere kant, een tv kast met schabben die minstens 50 cm hoog zijn ieder, geen rug en als je 2 toestellen naast mekaar wil zetten gemakkelijk naar de 2 meter moeten gaan, is ook niet bepaald aantrekkelijk hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 21:18
Heb geen ervaring met de yamaha. Heb eeen mos-fet versterker van panasonic van een jaar of 5 a 6 oud. Ddeze wordt ook relatief warm, komt aardig in de buurt van de Onkyo's.

Heb deze nu ook in een afgesloten meubel staan, panasonic heeft achterin een geruisloze fan van zitten. Ik heb een ronde boor gepakt en precies ter hoogte/grote van de fan een groot rond gat geboord in me tvmeubel. De warme lucht wordt hierdoor bijna in 1x naar buiten geblazen. Ook pana zegt 20cm ruimte aan de bovenkant. ik denk dat ik nu een 7cm heb en hji draait inmiddels al een aantal jaren zonder problemen op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thefox154 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:06:
Heb geen ervaring met de yamaha. Heb eeen mos-fet versterker van panasonic van een jaar of 5 a 6 oud. Ddeze wordt ook relatief warm, komt aardig in de buurt van de Onkyo's.

Heb deze nu ook in een afgesloten meubel staan, panasonic heeft achterin een geruisloze fan van zitten. Ik heb een ronde boor gepakt en precies ter hoogte/grote van de fan een groot rond gat geboord in me tvmeubel. De warme lucht wordt hierdoor bijna in 1x naar buiten geblazen. Ook pana zegt 20cm ruimte aan de bovenkant. ik denk dat ik nu een 7cm heb en hji draait inmiddels al een aantal jaren zonder problemen op deze manier.
mmh, ik heb wel geen hele kast. Misschien had ik dat eerder moeten zeggen wat voor meubel ik heb.

Ik heb een lack van Ikea, zo'n heel laag en breed "tafeltje" met een schab onder. Deze heeft dus geen rug en is open vanachter en de ruimte op het schab is voldoene om links en rechts ruimte te laten. Het is de bovenkant die me zorgen zou baren, deze zou nu echt nihil zijn. Dus zo zou ik hem er zeker niet inzetten. Ik wil wel eventueel de voetjes verwijderen en een goeie anderhalve cm vrijmaken maar ik vrees dat dat ondanks geen rug en ruimte links en rechts ook niet voldoende zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 21:05

SaN

Ik heb hier een Onkyo staan, en daar heb ik een Onkyo DVD speler op gezet. Nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hier hebben we een Onkyo receiver staan en die wordt aardig warm. Deze staat op dit ding: Afbeeldingslocatie: http://www.factoryprices.nl/images/televisies/steunen__meubels/audiovideooplossingen/accessoires/Vogels%20TVA2046S.jpg
Perfect en zo weet je zeker dat er genoeg ademruimte is!

[ Voor 26% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-06-2009 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 21:05

SaN

Staat dat stevig dan? Zo op het eerste gezicht lijkt het niet echt veilig om is hard op een knopje te drukken.

En hoe doe je dat met je kabels? Lopen die allemaal langs de muur naar beneden?

[ Voor 27% gewijzigd door SaN op 06-06-2009 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Anoniem: 298056 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 11:56:
[...]

met alle respect, maar de handleiding kan ik zelf ook wel lezen. Wie houdt daar nu rekening mee, als je 30cm moet vrijhouden langs boven komt het er eigenlijk op neer dat het zo goed als niet in een kast kan worden geplaatst. De safety-marge van de producenten is onrealistisch.
Welkom op GoT rik. Als je TS incompleet is en je dus niet meld dat je de handleiding gelezen hebt, kan je een dergelijk antwoord verwachten als je vraagt hoeveel ruimte er noodzakelijk is.

De fabrikant zal de specificaties ongetwijfeld getest hebben bij het maximaal opgenomen vermogen van 240 Watt. Als jij de boel minder zwaar en lang belast kan je wat schipperen met die marges.

Echter als ik lees dat je slechts een paar centimeter hebt, lijkt me dat niet voldoende. Maar goed je kan natuurlijk altijd proefondervindelijk uitvinden of het wel voldoende is (met alle risico's vandien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn SR4300 van Marantz heet boven net 2-3cm maximaal denk ik, doet het al een jaar prima erin. Zijkanten heeft hij wel gigantische ruimte, achterkant weer 5cm. Zolang je niet voluit draait zal hij niet die 20cm nodig hebben. Hangt natuurlijk ook af van hoeveel speakers er aan hangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
thefox154 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:06:
..... en hji draait inmiddels al een aantal jaren zonder problemen op deze manier.
De levensduur van bepaalde componenten in elektronische apparaten (m.n. elco's) neemt dramatisch af bij hogere temperaturen.

Je hebt het dan over een terugval van b.v. 15 jaar bij 30 graden, naar 2 jaar bij 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Shuriken schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:48:
[...]

Welkom op GoT rik. Als je TS incompleet is en je dus niet meld dat je de handleiding gelezen hebt, kan je een dergelijk antwoord verwachten als je vraagt hoeveel ruimte er noodzakelijk is.

De fabrikant zal de specificaties ongetwijfeld getest hebben bij het maximaal opgenomen vermogen van 240 Watt. Als jij de boel minder zwaar en lang belast kan je wat schipperen met die marges.

Echter als ik lees dat je slechts een paar centimeter hebt, lijkt me dat niet voldoende. Maar goed je kan natuurlijk altijd proefondervindelijk uitvinden of het wel voldoende is (met alle risico's vandien).
met alle respect, ik heb het toestel gekocht, het staat thuis, de doos met de handleiding er in zaten daar dus bij. Ik ken de site van yamaha, ik kan het daar ook afhalen.
Welkom bij GoT idd,ik vind het een heel leuk forum voor informatie en tips maar ik heb ook al meerder discussies gezien waaruit bleek dat sommigen hier een hele korte lont hebben en een serieus attitude-probleem. We zijn hier toch om mekaar te helpen, als ik "lees de handleiding" wil horen kun je de meeste fora opdoeken.

Hoe dan ook, ik ga voorlopig gewoon mijn versterker naast mijn tv laten staan denk ik. Ik vind de Lack van Ikea, hoe stom het ook mag klinken, echt een mooi meubel en ik ga proberen het daar bij te houden. Misschien dat het went, misschien dat ik toch nog ergens een meubel vind dat mooier is en toch meer praktisch, maar dat is de voorbije weken al heel moeilijk gebleken.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 298056 op 06-06-2009 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
joopv schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:55:
[...]

De levensduur van bepaalde componenten in elektronische apparaten (m.n. elco's) neemt dramatisch af bij hogere temperaturen.

Je hebt het dan over een terugval van b.v. 15 jaar bij 30 graden, naar 2 jaar bij 60 graden.
Daarom dat mijn receiver dus open staat (naast het feit dat ik de kabels meer dan mij lief is los haal :) ).

Maar laten we wel realistisch wezen: als de receiver 400 euro kost, zet die in de kast en laat die na 2 jaar uit elkaar vallen. Het is een ander verhaal als je een voorversterker en eindversterker combinatie van 3000 euro hebt staan. Die wil je niet in 2 jaar afschrijven (of misschien juist wel :+ )

RXV363 kost +/- 250 euro. Zet dat ding in de kast joh :) Als het ding na 2 jaar de geest geeft kan je een betere kopen.

[ Voor 51% gewijzigd door Chevy454 op 06-06-2009 14:29 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Als je zo redeneert voer het dan ook consequent door en breng het ding aan het eind van zijn (verkortte) levensduur naar de schredder.

En probeer het ding dan ook niet op marktplaats te verpatsen als "nog maar 2 jaar oud". :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Chevy454 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 14:19:
[...]

Daarom dat mijn receiver dus open staat (naast het feit dat ik de kabels meer dan mij lief is los haal :) ).

Maar laten we wel realistisch wezen: als de receiver 400 euro kost, zet die in de kast en laat die na 2 jaar uit elkaar vallen. Het is een ander verhaal als je een voorversterker en eindversterker combinatie van 3000 euro hebt staan. Die wil je niet in 2 jaar afschrijven (of misschien juist wel :+ )

RXV363 kost +/- 250 euro. Zet dat ding in de kast joh :) Als het ding na 2 jaar de geest geeft kan je een betere kopen.
haha, ja zo ben ik dus niet. Ik weet dat er veel duurdere systemen zijn. Ik hoor dat gewoon niet. Ik ga geen 1000'en euro's uitgeven als ik het verschil amper hoor. Ik zeg niet dat dat er niet is hé, mijn kennis van audio is gewoon niet goed genoeg om het verschil te horen.
Ik ben echt tevreden van m'n yamaha receiver. Ik heb een mooie volle klank met 5.1 surround speakers. Het is niet omdat dat zoveel goedkoper is dan andere merken, of zelfs binnen yamaha zelf, dat ik daarom dat ding slecht ga behandelen. Ik wilde gewoon een leuke versterker met een mooi surround geluid voor bij m'n samsung LE40B650 ( op vlak van beeld ben ik wel wat beter in onderscheid, schitterende tv gewoon ) en dat levert de yamaha aan een heel aantrekkelijke prijs.

ow, en het is een RXV365 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
joopv schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 14:33:
Als je zo redeneert voer het dan ook consequent door en breng het ding aan het eind van zijn (verkortte) levensduur naar de schredder.

En probeer het ding dan ook niet op marktplaats te verpatsen als "nog maar 2 jaar oud". :|
Ik ben blij dat je geen vooringenomen beeld van mij hebt. Zo consequent ben ik dan natuurlijk wel :)

Kijk, een receiver van 250 euro na 2 jaar kapot is jammer. Niet minder lullig maar jammer.
Een receiver van 2500 euro kapot na 2 jaar, lullig dekt de lading dan niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 06-06-2009 17:08 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Mijn vader heeft deze receiver afgelopen week ook gekocht en ik heb het ook opgemerkt in de handleiding dat hij 20cm aan beide kanten nodig heeft maar waarom eigenlijk ? hij is compleet dicht aan beide kanten.
Alleen de (gehele) bovenkant heeft een rooster wat mij genoeg lijkt om warmte goed af te voeren mits je natuurlijk daarboven leuk wat ruimte vrij houd.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Anoniem: 298056 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:13:
[...] Ik wil wel eventueel de voetjes verwijderen en een goeie anderhalve cm vrijmaken maar ik vrees dat dat ondanks geen rug en ruimte links en rechts ook niet voldoende zal zijn.
De elektronica in de receiver verwarmd de lucht. Die lucht moet ergens vandaag komen. Als jij de pootjes er onderuit haalt sluit je de koele luchttoevoer af aan de onderkant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Heb dezelde kast en mijn versterker wilde er ook niet in, heb hem uiteindelijk maar zonder de kap erin gezet, kan hij ten minste nog koelen. Center speaker ernaast en niemand die het opmerkt ;)

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Anoniem: 298056 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 14:01:
[...]
met alle respect, ik heb het toestel gekocht, het staat thuis, de doos met de handleiding er in zaten daar dus bij. Ik ken de site van yamaha, ik kan het daar ook afhalen.
Welkom bij GoT idd,ik vind het een heel leuk forum voor informatie en tips maar ik heb ook al meerder discussies gezien waaruit bleek dat sommigen hier een hele korte lont hebben en een serieus attitude-probleem. We zijn hier toch om mekaar te helpen, als ik "lees de handleiding" wil horen kun je de meeste fora opdoeken.
Ik neem voor jou de moeite om de handleiding te downloaden en dan op te zoeken wat er over ademruimte wordt geroepen. Vervolgens krijg ik dan te horen (met alle respect) dat je niet op dat antwoord zit te wachten. Dat komt bij mij in elk geval over als een licht geïrriteerde reactie van jouw kant.

Vandaar dat ik je nog even op het goede spoor probeer te zetten. Bij een TopicStart op GoT wordt over het algemeen verwacht dat je laat zien wat je zelf al allemaal geprobeerd hebt. Als je in het vervolg je TS wat uitgebreider maakt, hoef je in elk geval geen standaard antwoorden te verwachten. Dan heb je wellicht wat minder problemen met het korte lontje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 18:33

mace

Sapere Aude

Anoniem: 298056 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 14:01:
Nou, "met alle respect" maar het lijkt me hier vrij duidelijk wie een kort lontje heeft, en het is niet Shuriken. ;)

De bedoeling is dat je hier meldt wat je zelf al aan informatie vergaard hebt, ook al is het iets simpels. Misschien vind je het stom om zoiets triviaals te melden, maar je wilt niet weten hoeveel mensen zulke dingen over het hoofd zien. :)
Als jij gewoon in je originele bericht had gezegd wat de handleiding erover te melden heeft kunnen wij beter meedenken en voorkom je dit soort discussies.

Je zou ook gewoon kunnen zeggen "bedankt voor je bijdrage" en het verder laten gaan, waarom zo geïrriteerd? Is toch nergens voor nodig, men probeert je alleen maar te helpen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 07-06-2009 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:04
Is het niet mogelijk om je versterker op het meubel te zetten ? Zo kan het echt niet !
Je zal hem echt anders moeten plaatsen

Persoonlijk zet ik mijn eindversterker altijd in de openlucht boven aan (met dus 1,5 meter ruimte boven zich).
Blijft hij ten alle tijden koud !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je kan natuurlijk ook gewoon gaan zagen in je meubel en er een paar ventilatoren in monteren. Heb je iig koeling, ookal heb je wat minder ruimte rond de apparatuur.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:04
Als de warmte maar weg kan. Zal dan stille 120MM fan's nemen. Die hoor je echt niet en geven een forse luchtstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
In de handleiding van mijn Pioneer VSX-D711K staan nog grotere marges...
Zorg dat u bij het installeren van dit toestel rondom wat vrije ruimte laat voor de ventilatie (tenminste 60 cm boven, 10 cm achter en 30 cm aan weerskanten van het toestel).
Hij staat nu al een jaar of 6-7 (? sinds ik heb hem iig) in een kast met veel minder ruimte rondom: zo'n 2,5cm boven, 3cm links en rechts, kastje heeft geen achterkant. Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://xander.heynsbergen.com/fotofiles/foto-audio/afbeeldingen/audio-3.jpg

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, ook op hogere volumes moet ik moeite doen om uberhaupt de ingebouwde fan aan te laten springen. De eerste jaren had ik er nog een temperatuursensor bovenop liggen voor de zekerheid, die is nooit boven de 40 graden uitgekomen. Ik maak me geen zorgen in ieder geval...

Disclaimer: Het feit dat mijn receiver dit overleeft, wil natuurlijk niet zeggen dat die van jou dat ook doet. Het geeft wél aan dat fabrikanten de 'benodigde ademruimte' ernstig kunnen overdrijven. :P

Als je de mogelijkheid hebt om netjes extra ventilatiegaten te maken zou je dat kunnen overwegen. Ik zou het persoonlijk gewoon proberen en de temperatuur een beetje in de gaten houden...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

ScrooLoose schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 19:58:
Mijn vader heeft deze receiver afgelopen week ook gekocht en ik heb het ook opgemerkt in de handleiding dat hij 20cm aan beide kanten nodig heeft maar waarom eigenlijk ? hij is compleet dicht aan beide kanten.
Alleen de (gehele) bovenkant heeft een rooster wat mij genoeg lijkt om warmte goed af te voeren mits je natuurlijk daarboven leuk wat ruimte vrij houd.
Fabrikanten testen hun product op vol vermogen. Iets wat in de praktijk niet voorkomt.
Daarbij gaan de meeste fabrikanten ook niet op zoek naar de minimale afstanden. Grote kans dat de zelfde afmetingen bij al hun producten gebruikt worden. Onder deze condities is het getest en gegarandeerd wat niet wil zeggen dat bij 5 cm minder het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Part schreef op zondag 07 juni 2009 @ 11:47:
Fabrikanten testen hun product op vol vermogen. Iets wat in de praktijk niet voorkomt.
Iets wat zelden voorkomt bedoel je zeker? :)

Maatje van mij heeft dezelfde speakers van mij en hij wou zijn woonst gaan voorzien van muziek.. Dat ging goed mis :+ De receiver (onkyo 606 :r ) moest op volledig open om nog wat te horen maar eerlijk is eerlijk: een halve loods is eigenlijk ook geen woonst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
Fabrikanten testen op vol vermogen én op de maximale omgevingstemperatuur (staat ook in de handleiding). Vaak is deze omgevingstemp zo rond de 40 graden. Ik zou me dus in de woonkamer met 20 graden niet zo snel zorgen maken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 12:08

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb zo'n 5 cm ruimte boven,links en rechts van mijn versterker. Als deze aan staat word het behoorlijk warm. 2,5 cm ruimte gaat hij denk ik niet overleven. (HK AVR145)

[ Voor 3% gewijzigd door Twazerty op 07-06-2009 22:48 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik moet zeggen dat mijn versterkers flink staan te broeien ... en dan heb ik de achterkant van de kast er nog uitgetrapt. (glazen deuren, handig met kind ;) )

maar zolang er een vlak open is naar buiten zal het wel meevallen, die warme lucht is dan relatief vlug weg
moet die wel ademruinte hebben.

als je 2 kleine spleetje hebt aan de zijkant is het nogal onrelistisch om daar 10 cm ademruimte naast te hebben ..

ik heb een rxv592 3 cm links 4 boven achter open en geen problemen, ongeveer dezelfde power ratings

[ Voor 69% gewijzigd door Fish op 07-06-2009 23:00 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb boven mijn yamaha een goede 15cm. Achter 10cm denk. Gaat goed.

"zo goed als geen ruimte" is natuurlijk nogal subjectief. Hoeveel cm heb je?
10 is denk ik nog wel ok. 2 is echt te weinig.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250276

Zo'n yamaha recievertje wordt niet super warm naar mijn ervaring. Neem een voorbeeld aan klasse A schakelingen die wel 80 graden kunnen worden en ja die overleven het ook nog heel lang.

Ik zou de reciever gewoon aansluiten en zo nu en dan even voelen of hij ook erg warm wordt maar ik kan je bijna wel garanderen dat dat echt wel meevalt.

Je ziet ook zo vaak dat er apparatuur (dvd-speler) bovenop een reciever staat geinstaleerd bij mensen thuis die dit ook jaren hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ondertussen eens geprobeerd de pootjes er af te halen en hem er dan zo onder te zetten. Dan had ik zo'n 2 cm ruimte bovenaan. Heeft een goeie 2 uur goed gewerkt zo tot hij begon te "klikken", zoals ik dat noem. De radio stond gewoon aan, maar hij stond redelijk luid, dus gewone activiteit, maar hij begon schokjes te laten horen, aan-uit, heel kort. Heb hem er weer uit gehaald, pootjes terug onder gezet en weer naast tv gezet. daar zal hij blijven staan tot ik eventueel een geschikt nieuw meubel vind. Alvast bedankt voor de tips iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ik heb me wel eens verwonderd over het stroomverbruik (= warmteontwikkeling) van de moderne receivers. Dat ligt zo rond de 100W minimaal als het ding aan staat. Als er geluid geproduceert gaat worden komt er natuurlijk nog wat bij.

Voor alle elektronica / dsp's en 5 of meer klasse AB eindversterkers is dat op zich niet zoveel. Maar het zou mooi zijn als de fabrikanten op zijn mist een poging doen om dat te verminderen. Bijvoorbeeld door versterkers helemaal af te schakelen als je er geen speaker op aangesloten hebt (bij gebruik met b.v. 2 luidsprekers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
joopv schreef op maandag 08 juni 2009 @ 08:45:
Ik heb me wel eens verwonderd over het stroomverbruik (= warmteontwikkeling) van de moderne receivers. Dat ligt zo rond de 100W minimaal als het ding aan staat. Als er geluid geproduceert gaat worden komt er natuurlijk nog wat bij.

Voor alle elektronica / dsp's en 5 of meer klasse AB eindversterkers is dat op zich niet zoveel. Maar het zou mooi zijn als de fabrikanten op zijn mist een poging doen om dat te verminderen. Bijvoorbeeld door versterkers helemaal af te schakelen als je er geen speaker op aangesloten hebt (bij gebruik met b.v. 2 luidsprekers).
daar heb je wel gelijk in. De meeste soorten electronica zijn wel aan het werken aan een lager energieverbruik ( van tv's met de nieuwe led's, tot kleine toestellen met een oled scherm en zonnecellen ingebouwd, tot huishoudtoestellen waar men met de energie-klasse probeert rekening te houden ... Maar bij receivers en gaming ( een ps3 is niet bepaald zuinig en wordt soms ook lekker warm) maakt het blijkbaar niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 18:33

mace

Sapere Aude

Anoniem: 298056 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 07:34:
Ik heb ondertussen eens geprobeerd de pootjes er af te halen en hem er dan zo onder te zetten. Dan had ik zo'n 2 cm ruimte bovenaan. Heeft een goeie 2 uur goed gewerkt zo tot hij begon te "klikken", zoals ik dat noem. De radio stond gewoon aan, maar hij stond redelijk luid, dus gewone activiteit, maar hij begon schokjes te laten horen, aan-uit, heel kort. Heb hem er weer uit gehaald, pootjes terug onder gezet en weer naast tv gezet. daar zal hij blijven staan tot ik eventueel een geschikt nieuw meubel vind. Alvast bedankt voor de tips iedereen.
Dat verbaast me niet zo erg, want hij raakt zijn warmte ook deels via de onderkant kwijt. (stralingswarmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

sander-sp schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:23:
Staat dat stevig dan? Zo op het eerste gezicht lijkt het niet echt veilig om is hard op een knopje te drukken.

En hoe doe je dat met je kabels? Lopen die allemaal langs de muur naar beneden?
Kabels gaan via: Afbeeldingslocatie: http://www.dewinkel.nl/assets/big/vogels-efa6835.jpg

Alles is zo dus mooi weggewerkt. Verder is het vrij stevig. Oke als je heel hard op een knopje druk dan beweegt het systeem wel wat maargoed hoe vaak druk je op een knopje? Ik gebruik altijd de afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OswaldDeformed
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 21:51
Je zou eventueel een wandplank van LACK van 8,95 kunnen nemen en die doormidden zagen, heb je precies 55 cm diepte net als dat meubel. Daar win je dan ongeveer 11 centimeter ruimte mee, want die plank is 26 cm breed en dat tussenstuk is dacht is ongeveer 15 cm toch? Misschien dat ie dan te hoog wordt, maar het is maar een idee.

Wat je ook zou kunnen doen als die LACK planken hol zijn van binnen, zoiets las ik namelijk, dat je een paar gaten boort net boven de plek waar je receiver komt te staan, niet er helemaal doorheen natuurlijk, alleen de eerste plaat. Dan eventueel achter die plank nog wat gaten zodat de lucht weg kan.

Of je maakt wat tussenstukjes tussen die middenplank en de rest, om de ruimte wat te vergroten. Ik zag dat iemand hier op GoT dat had gedaan in het show je home cinema topic. Misschien is dat nog te weinig, maar je wint er weer een paar cm mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:46

FeaR

In GoT we trust

Dj-sannieboy schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:19:
Hier hebben we een Onkyo receiver staan en die wordt aardig warm. Deze staat op dit ding:
Dan noem je inderdaad ook meteen één merk op wat echt onfatsoenlijk warm wordt. Op mijn Onkyo 806 kon ik een ei bakken als deze een lange tijd aan stond. Op mijn huidige Denon 2809 gaat dat echt niet meer lukken. Denk dat mijn Denon een graad of 5 boven kamertemperatuur zit. En dan ook nog wetende dat de Denon geheel passief gekoeld is en dat de Onkyo er nog een 80mm fan in had zitten.

Maar die marges neem ik ook niet zo nauw.
Mijn dvd-speler staat bijna op mijn Denon:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uHQreUZ0J9zTqb5b0cxW1bel/full.jpg

DVD-speler is wel wat verhoogd door er wat hogere pootjes onder te plakken. Maar de dvd-speler is maar ⅓ van de totale diepte van de Denon. Dus aan de bovenkant kan er genoeg warme lucht uit de receiver...

Maar tot op heden nog nooit problemen gehad met overhitting van de receiver of andere componenten. PS3 staat ook bijna tegen de bovenkant van de kast aan, maar de PS3 blaast toch geen lucht naar boven, alleen naar de zij- en achterkanten....

Overigens staat er in de gebruiksaanwijzing van Denon ook geen exacte afstanden die je aan moet houden. Staat alleen dat je de receiver niet in een boekenkast mag plaatsten en dat er ruimte moet zijn boven en aan de zijkant van het apparaat... Dus ze zijn bij Denon niet zo moeilijk met afstanden :P
teacher schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:58:
10 is denk ik nog wel ok. 2 is echt te weinig.
2 cm. gaat hier dus gewoon goed :P

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 08-06-2009 13:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mja, maar zoals ik al zei, begon de mijne wel al te haperen na 2 uur ofzo. Ik heb er het witte plastieken kapje van op de bovenkant ( waarom doen ze dat eigenlijk, is het bescherming voor als er iets opstaat? ) al afgehaald zodat hij nu helemaal zwart is en hij staat gewoon naast m'n zwarte TV op m'n zwart-bruine lack. haha

Misschien koop ik wel nog een xbox bij om het gat te vullen in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:46

FeaR

In GoT we trust

Wellicht wordt jouw Yamaha warmer dan mijn Denon, want na twee uur heb ik hier nergens last van.

Over dat rooster. Bij Denon is het om de volgende redenen gedaan:
Er zitten een paar standaarden tegen het metaal aan. Ten eerste voor hitte geleiding en ten tweede voor ondersteuning. Dus ondersteuning indien er apparaten op staan.

Zoals je achter bij de beeldverwerking kunt voelen aan (en door de gaten van) het rooster, is het uiteraard metaal een stuk warmer op dit contactpunt dan eromheen.

Het stuk plastic zit boven de koelribben van de versterker, de warmste plek van de receivers (bij vol vermogen). Het plastic zit eroverheen om brandwonden te voorkomen en direct contact te vermijden met de bovenkant van deze steuntjes (die nog een stuk warmer zijn) en het metaal eromheen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, thx, ik heb het verwijderd want twas een doorn in het oog, design-wise, en ineens maar de vriendin ingelicht dat ze haar pollen dus moet thuishouden hehe
Pagina: 1