Problemen met moederbord Gigabyte GA-EX58-UD4P, wie nog meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox1976
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01-2010
Beste Tweakers,

Na lang speuren en uitzoeken heb ik mijn nieuwe I7-920 systeem besteld en ontvangen.
Natuurlijk gelijk als een blij kind alles uitgepakt en samen met een vriend rustig aan het systeem gaan bouwen, natuurlijk eerst een testopstelling voordat we alles in de kast bouwen, gelukkig maar....
Dit zijn de componenten:
- Core i7-920 (Do-stepping)
- Gigabyte GA-EX58-UD4P
- Scythe Scythe Mugen 2
- Western digital WD 500GB, Caviar Black Ed
- Western digital 160GB West.Dig.WD1600AAJS 8/S
- Cooler Master PSU,Real Power, 700W
- Sapphire ATI HD4870,1GB
- Corsair 6144MB XMS3-1600,DDR3

Ik had al een kleine twijfel bij het moederbord..

Na alles keurig te hebben aangesloten, eindelijk de power erop en helaas niet wat we verwachtte.. :'(
- de cpu. fan draaide een ronde en stopte ermee
- alle lampjes op het mobo aan van groen tot rood
- harde schijven sloegen gewoon aan, ook de gpu fan sloeg aan
- helaas geen beeld en ook geen piepjes van het mobo
- lijkt gewoon of 't mobo gewoon niet doorstart

Dus wij toch nog een dubbel check, zouden we dan toch wat vergeten zijn.. Maar dat bleek dus niet 't geval.
We zijn allebei flink ervaren met 't bouwen van systemen.

Dus dan maar even kijken hoe die 't kaal zou doen, zonder alle niet noodzakelijk hardware. Weer stroom erop en weer geen sjoege, zelf geen enkel piepje. Ook diverse variaties op 't plaatsen van 't geheugen bracht geen soelaas.
Dan maar voor de zekerheid (je weet 't niet) alles opnieuw gedemonteerd, dubbel check en monteren.
Ook een controle gedaan van de cpu socket en deze zag er gewoon goed uit.

Helaas mocht niet helpen.. 8)7
Wij denken en speuren.. En wij zijn tot de volgende conclusies gekomen:
1. Een DOA-moederbord
2. De bios-revision 1.0, (is dus een hele oude) ondersteunt de do-stepping van de cpu niet. Dit schijnt vaker voor te komen bij dit moederbord.

Helaas kunnen we de bios niet updaten, als er niets werkt.

Dit is nu dus een RMA bij Coolprices.

Wie heeft dit ook aan de hand gehad of weet hier mee van af. :O

Groetjes,

Fox

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kishi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-08 23:18
Toen je de kale opstelling geprobeerd hebt, heb je toen 1 reepje geheugen erin gezet, of ze allemaal? Als je ze allemaal erin hebt gedaan, kan het zijn dat voltage op het geheugen nèt niet genoeg is om te booten.

Mijn suggestie: probeer eens met 1 reepje geheugen, werkt dat? Zoja verhoog het geheugenvoltage een beetje (niet hoger dan 1.65V !) en steek dan alle geheugenmodules erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox1976
Heb ik inderdaad ook gedaan Kishi, maar bracht ook geen resultaat. Dus waarschijnlijk toch een verouderde bios versie. Loopt nu een RMA bij cool-prices, maar is ook de laatste keer dat ik daar besteld heb.

Ondertussen zit ik met een slinternieuw I7 systeem dat niet werkt.....

I.i.g bedankt voor je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:33

Koppensneller

winterrrrrr

Fox1976 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 15:40:
Loopt nu een RMA bij cool-prices, maar is ook de laatste keer dat ik daar besteld heb.
Waarom? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox1976
Omdat ik
a. de communicatie van Cool-Prices heel gebrekkig, langzaam en incompleet vind.
b. ze naar mijn idee heus wel weten dat er vaak problemen zijn met dit moederbord. Vooral omdat zij
precies een dag na mijn bestelling deze uit het assortiment hebben gehaald. Is wel heel toevallig toch..,
maar ik geloof niet in toeval. Als ik het zo her een der is lees op het internet dan zijn er nog meer mensen
die met dit moederbord problemen hadden of hebben.
c. Ik overal zelf achter aan moet bellen en mailen al vanaf de levering.

En ze moeten gewoon snappen dat ik met mijn nieuwe en leuke systeem aan de slag wil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oude bios versie van dit moederbord ondersteunt idd de D0 stepping niet, pas vanaf versie F6 gebeurt dit.

Wat betreft het piepen, dat doet deze mobo sowieso niet. Dat zorgde bij mij ook eerst voor veel vraagtekens, na veel lezen online, lijkt het erop dat er geen speaker is ingebouwd bij dit model.

Dat probleem waarbij even 3 seconden alle lampjes branden, alle fans draaien en dan alles stilstaat had ik trouwens ook, achteraf bleek het aan de powerknop van de systeemkast te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox1976
Dat dacht al dat deze versie van de bios de do-stepping van de cpu niet aan kan c.q. Maar ja zonder boot geen
bios-update

Het was overigens een proefopstelling en was nog niet ingebouwd in een systeemkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:12

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Weliswaar weet ik niet of de CPU een D0 was, maar ik had een soortgelijk probleem. Probeer eens het geheugen in de andere slots te doen (blauwe ipv grijze of andersom). Opstarten met HOME, of INS ingedrukt wil ook nog wel eens werken.

Geven de boot LEDS geen error code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle leds gaan aan op het mobo bij start-up. Dat is normaal. Ik heb precies hetzelfde moederbord. Wel een klein probleem ermee maar het is best wel een aardig mobo als je naar features, prijs en prestatie kijkt.

De fan van de scythe mugen gaat bij mij ook nooit meteen aan. Na eren tijdje gaat hij draaien. Gaat je pc wel aan en blijft hij aanstaan? Anders zou het wel eens de videokaart kunnen zijn die geen beeld geeft. Je moet je bios wel flashen om D0-ondersteuning te krijgen. En als je cpu toch niet aan gaat lijkt het me logisch dat de fan ook niet aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 17:36:
De fan van de scythe mugen gaat bij mij ook nooit meteen aan. Na eren tijdje gaat hij draaien.
Dat is geen probleem, dat is gewoon by-design. De fan gaat pas draaien op het moment dat de cpu boven een bepaalde temp komt.

Het ziet er imho naar uit dat de TS gewoon de pech heeft dat hij een te nieuwe proc met een ietwat oude biosversie heeft. Maar dat is iets dat je had kunnen voorkomen (vraag de winkel of ze weten welke bios erop zit, en of ze evt een nieuwe kunnen flashen) en iets wat natuurlijk met ieder merk voor kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TERW_DAN schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 17:39:
[...]

Dat is geen probleem, dat is gewoon by-design. De fan gaat pas draaien op het moment dat de cpu boven een bepaalde temp komt.

Het ziet er imho naar uit dat de TS gewoon de pech heeft dat hij een te nieuwe proc met een ietwat oude biosversie heeft. Maar dat is iets dat je had kunnen voorkomen (vraag de winkel of ze weten welke bios erop zit, en of ze evt een nieuwe kunnen flashen) en iets wat natuurlijk met ieder merk voor kan komen.
Dat leek mij nou juist ook. Maar de fan moet in het begin toch wel maximaal draaien? Om te kijken of alle fans in de pc werken test de pc dat toch?

Ik heb hem bij azerty laten assembleren en speciaal gevraagd naar een cpu met D0.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2009 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 17:41:
[...]

Dat leek mij nou juist ook. Maar de fan moet in het begin toch wel maximaal draaien? Om te kijken of alle fans in de pc werken test de pc dat toch?

Ik heb hem bij azerty laten assembleren en speciaal gevraagd naar een cpu met D0.
Nee, die fan blijft gewoon uit. De enige keer dat ik op een Gigabyte mobo de fan voluit heb zien draaien vanaf de boot was op een pre productie bordje waarbij nog geen fancontrol zat ;)

Het ding checkt gewoon op temperatuur, wordt hij te warm slaat de fan aan. Gaat de fan niet aan, dan gaat het systeem uit bij een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet normaal dat als je systeem start, je fans even heel hard gaan draaien en er dan mee stoppen? Dit heb ik namelijk altijd. Maar dit geldt dan dus niet voor de cpu fan als jij het zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bij de poweron tikken ze vaak even een half rondje ofzo. Daarnaa stopt het ding in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox1976
Inderdaad vindt ik 't logisch dat de cpu fan pas aangaat als ''t nodig is.
Ook gaan alle led's aan bij het aanzetten van het systeem. De fan van GPU draait gewoon.

Tja dus het lijkt mij inderdaad een verouderde bios versie. Ik vindt dat de winkel hier van op de hoogte hoort te zijn. Het is dus blijkbaar een moederbord die al wat langer op de plank lag bij de winkel of hun leverancier :(
Ik vind dus dat als de winkel een cpu-verkoopt met do-stepping ze daarbij ook een goed moederbord leveren met de juiste biosversie. Ik hoop dan ook dat de winkel eerlijk is en het probleem erkent, zodat ik snel een nieuwe heb.
Bovendien wist ik bij het ontvangen van de bestelling pas dat het een cpu was me do, dit konden ze mij niet van te voren vertellen werd mij vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die LEDS horen, nogmaals, gewoon allemaal aan te gaan tijdens het opstarten. Dat is geen foutmelding.

Het idd wel slecht dat ze een D0 leveren met een oud mobo. Die van mij had gewoon F6 als bios.

Kun je niet een C0 van iemand lenen om even de bios te updaten?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox1976
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 19:14:
Die LEDS horen, nogmaals, gewoon allemaal aan te gaan tijdens het opstarten. Dat is geen foutmelding.

Het idd wel slecht dat ze een D0 leveren met een oud mobo. Die van mij had gewoon F6 als bios.

Kun je niet een C0 van iemand lenen om even de bios te updaten?
Was dat maar, dan was ik er wel uit geweest. Al mijn vrienden en kennissen hebben nog geen i7 cpu.
Blijft maar een ding opzitten en dat is RMA terugsturen.

Maar blijven al de LEDS continu branden?

Bovendien kwam ik er net achter dat de winkel bij de specs als stepping co opgeven en als cpu code SLBCH (http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLBCH), terwijl mijn cpu code SLBEJ is.
Over een geleverde cpu met do hoor je mij niet klagen, maar lever dan wel een moederbord die de goede biosversie heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Fox1976 op 06-06-2009 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:57
Dat is inderdaad wel slordig van die van die winkel maar je had het wel kunnen verwachten, ik werk ook in een computerwinkel ( naam laten we buiten beschouwing, is niet belangrijk ;) ).

Een winkel hoeft/kan dat niet altijd weten, als hun leverancier er toevallig nog een op voorraad had liggen sturen ze die gewoon op. Bij ons gaat een bord vanuit de leverancier gelijk naar de klant toe zonder dat we het bord eerst controleren. Omdat we geen verzegelingen willen verbreken zodat niemand kan zeggen dat wij ermee gerotzooid hebben.

Zo een probleem als jij nu hebt hebben wij ook wel eens gehad wij hebben heb bord van de klant toen gewoon rma ingenomen, getest met een C0 stepping en werkte het gewoon, na een bios flash kon de klant deze weer komen halen. Alles bij elkaar kon deze zijn bord 2 uur na binnen brengen weer komen halen kosteloos.

Zo zouden ze dat bij cool prices ook op moeten kunnen lossen, mocht het daar aan liggen.

Heb je geen pc winkel in de buurt die dat voor je kan testen ? over het algemeen zijn ze daar best coulant in is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fox1976 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 19:20:
[...]

Was dat maar, dan was ik er wel uit geweest. Al mijn vrienden en kennissen hebben nog geen i7 cpu.
Blijft maar een ding opzitten en dat is RMA terugsturen.

Maar blijven al de LEDS continu branden?

Bovendien kwam ik er net achter dat de winkel bij de specs als stepping co opgeven en als cpu code SLBCH (http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLBCH), terwijl mijn cpu code SLBEJ is.
Over een geleverde cpu met do hoor je mij niet klagen, maar lever dan wel een moederbord die de goede biosversie heeft.
Ja die blijven tijdens de start up, tot een bepaald punt, branden. Dus vrijwel continu tot je bijna in windows zit en dan gaan ze dienen als temp, volt en oc leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een andere vraag aan de gebruikers van dit moederbord.
Wanneer ik de netstroom eraf heb gehaald (kabel of power switch van voeding uitgezet)
en ik wil daarna de computer weer aanhebben, gebeurt het volgende:

Eerst hoor je alle fans keihard draaien, seconde of 2, vervolgens valt alles compleet stil en denk je "ow shit" en een seconde of 3-4 later start alles gewoon vrolijk op. Nu is mijn laatste Pc eentje van bijna 7 jaar oud geweest, dus is dit verschijnsel te wijten aan iets nieuws, of kan ik dit onder het kopje 'problemen' scharen?

Dit komt overigens alleen voor als de netstroom eraf is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:00:
Wanneer ik de netstroom eraf heb gehaald (kabel of power switch van voeding uitgezet)

Eerst hoor je alle fans keihard draaien, seconde of 2, vervolgens valt alles compleet stil en denk je "ow shit" en een seconde of 3-4 later start alles gewoon vrolijk op. Nu is mijn laatste Pc eentje van bijna 7 jaar oud geweest, dus is dit verschijnsel te wijten aan iets nieuws, of kan ik dit onder het kopje 'problemen' scharen?

Zoals ik hier boven ook al aangeef, dat is by design. Hij checkt gewoon of het werkt en reboot met de juiste settings. Dit is om te voorkomen dat op het moment dat je een biosinstelling fout hebt staan je handmatig de bios moet resetten, mocht het niet werken, dan reset de bios en herstart hij zich. Als het werkt dan zal het systeem gewoon starten en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 23:11
Dit komt me meer bekend als het reboot-loop probleem dat al Gigabyte teistert sinds het model P965-DS3 is uitgekomen...
Het kan wel soms op andere variaties komen zoals dit dus...
Ik heb welgeteld 5 moederborden gehad van Gigabyte als ik me niet vergis, en geen enkel had iets aan de hand behalve de laatste (EP45-DQ6) deze had na ontvangst ook opeens het Gigabyte-syndroom (ondanks hij werkend kwam van de vorige eigenaar).
Na veel wisselen van hardware (andere voeding, ram, gpu) enzovoort, tot de conclusie gekomen dat mobo gewoon onherstelbaar was. Ik heb hem als RMA opgestuurd, en een nieuw exemplaar gekregen.
Deze nieuwe heeft zeker op zijn maximaal 5 dagen goed gedraaid, en toen had hij opeens ook geen zin meer. Na 3 dagen testen en proberen, heeft hij nog 1 keer geboot, maar de dag erna ook weer niet...

Dat wil zeggen, s'avonds de PC uitgezet, niks aan de hand, s'morgens had ie er last van. Tussenin is helemaal niets gebeurd, maar toch had ik prijs. Waar ligt het aan ?
Dat moet je aan Gigabyte vragen. Zoek maar eens op google naar "Gigabyte reboot loop" en je krijgt genoeg te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Heb ook de Gigabyte GA-EX58-UD4P en last van spontane reboots.

Ben al een 5 dagen aan het zoeken wat het kan zijn: geheugen, moederbord..?? Alle fora op internet al langs gelopen. Ja, reboots problemen kom je met dit board genoeg tegen, echter geen oplossing.

Ik vraag mij af of het geheugen wat er door Informatique is bij gedaan de juiste is, aangezien ze het OCZ geheugen wat ik erbij had willen hebben niet op voorraad hadden?

Corsair Dominator 6GB(3x2GB)DDR3 PC3-15000 1866MHz CM3X2G1866C9D
Gigabyte GA-EX58-UD4P
Intel i7 920 2.66GHz, 4.8GT/sec, 8MB, S1366, Box
Scythe Mugen 2 5xHeatpipe CPU Cooler,S1366/775/AM2
Vista Ultimate 64 en ook Windows 7 geprobeerd, zelfde probleem.

Ik krijg ook geen Office2007 Ultimate geinstalleerd...om gek van te worden als je niet kunt achterhalen wat nu het probleem is.

Heb al een geheugentestje gedaan via Vista EMS, maar moet toch maar Memtest86+ eens gaan draaien.

Kan iemand wat zinnigs zeggen of het geheugen qua specs OK zijn?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowbalt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-08 12:47
Zelfde probleem bij mij...

Bij mij draait ie een stuk stabieler met de geheugen clock en timings handmatig ingesteld.
En het voltage van de processor heb ik wat naar beneden gesteld.

toch nog wel heel af en toe last van spontane reboot/BSOD (vooral bij installeren van software :S).

Gr.
cowbalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:16
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:00:

Ik heb precies hetzelfde met mijn E7400 en P5Q.
In het begin dacht ik ook "wtf is dit", maar nu maak ik er geen probleem meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allemaal,

Ik zit met het volgende probleem met de UD4P.

Mooi setje hardware samengesteld, nou ondersteund BIOS V1,0 geen i7 D0 stepping.

Ik kom alleen niet in de BIOS!

GRrrrrrr! Help!!
Pagina: 1