Samenvattend:
- Recente SATA controllers in de soutbridge hebben geen bandbreedteproblemen. Daar valt je AMD740 chipset ook onder.
- PCIe 1x controllers kunnen tot de 200-250MB/s halen, full duplex. PCIe is een point-to-point verbinding, geen bus.
- PCI bus doet max 133MB/s, als je daar een SATA controller in steekt zul je max 110-133MB/s halen.
Woodsy schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 11:11:
[...]
Dat is ook de vraag die ik heb (waarschijnlijk niet duidelijk geformuleerd). Als ik nu in plaats van de onboard een pci-express raid controller haal van circa 25 euro, is dit dan een verbetering bovenop de onboard?
Nee, want je onboard controller is gewoon snel zat.
Kijk een PCI-e controller (meer bandbreedte) is beduinend sneller dan onboard. Alleen hoe zit het met bijvoorbeeld de Conceptronic kaartjes. Stel dat ik deze haal:
http://www.informatique.nl/445120. Heeft dat zin? Hij heeft geen eigen processor, geen cache etc, maar het is wel PCI-e. Terwijl mijn onboard PCI is.
[...]
Dan kan ik beter even onboard blijven gebruiken als het 4x is

.
De huidige onboard oplossingen hebben meer bandbreedte dan een PCIe x1 slot. Kijk bijvoorbeeld naar de Intel ICH10, die haalt max 600-700MB in totaal op de onboard SATA poorten. Performance van de huidige AMD southbridges is niet veel anders.
[
Voor 59% gewijzigd door
P5ycho op 06-06-2009 11:15
]