Computer boot niet met static IP, wel met DHCP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:18

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik snap er helemaal niets van. Mijn nieuwe PC boot wel als ik mijn IP adres op DHCP heb staan, maar niet als ik hem vast instel. Hij blijft dan na het laden van de personal settings alleen de achtergrond van mijn Windows desktop tonen. De muis werkt, maar verder is er niets. Als ik hem na het booten handmatig instel werkt het wel, net als bij booten in safe mode with networking. Hij blijft bij vastlopen na het laden van de personal settings alleen de achtergrond van mijn Windows desktop tonen. De muis werkt, maar verder is er niets.

Windows XP professional (OS)
192.168.0.19 (IP-adres)
255.255.255.0 (network mask)
192.168.0.18 (gateway)
194.109.6.66 (DNS 1)
130.89.1.2 (DNS 2)

MSI 790FX-GD70 (moederbord)
Realtek RTL8111DL (netwerk)

Drivers zowel van CD, als die van Windows update (april). Edit: geen verschil met drivers rechtstreeks van Realtek.

Iemand enig idee waar ik dit zoeken moet?

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 06-06-2009 14:56 . Reden: Kleine aanvulling ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 14:42
zitten er meerdere computers op je netwerk? Ik heb dit gehad met een sitecom accespoint, als ik mijn desktop eerst aanzette en dan mijn laptop werkte alles, maar als mijn laptop eerst een verbinding had wilde de desktop niet meer opstarten, zelfde symptomen als bij jou. Bleek een setting te zijn in de router uiteindelijk, zit heel hard te denken welke het ook alweer was...

als je alles via dhcp toegewezen krijgt krijg je exact dezelde settings als wanneer je ze vast instelt? en de router accepteert het hard instellen van ip adressen wel?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 10:41
Mag ik vragen waarom je hem dan niet op dhcp laat staan als dat ook gewoon werkt?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Rupie: Er zijn meerdere computers (en zelfs meerdere gateways). Ik krijg niet precies dezelfde instellingen via DHCP. Afhankelijk van of de DHCP-server in de lucht is (hij is wat brak) krijg ik er wel een in hetzelfde segment, of krijg ik er geen. De IP-adressen die ik handmatig instel werkten op mijn vorige computer en zijn volgens mij correct.
Als je de instelling terug kan vinden, graag, dan heb ik een richting om in te zoeken.

DaRk PoIsOn: Omdat ik in een groter netwerk zit waar ik zelf de DHCP niet beheer. Bovendien ligt de DHCP er regelmatig uit. Ik heb alle andere PC's in huis ook met de hand ingesteld, en die werken met dezelfde opzet wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Eerste wat er zover in me opkomt is een dubbel ip-adres, maar daar zou je volgens mij melding van moeten krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Sorry ik kan trouwens niet editten want op m'n werk word alles gefilterred. Maar, zit je in een domein of in een gewoon netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Gewoon standaard netwerk. Wat het raar maakt is dat het wel werkt als ik het ter plekke instel. Ik post dit nu vanaf mijn nieuwe pc. Pas bij een reboot krijg ik problemen. Dubbele IP-adressen en andere netwerk-configuratieproblemen zouden het booten niet moeten belemmeren, maar er gaat toch wat fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-04 21:24
reset je IP stack eens met dit commando:

netsh int ip reset resetlog.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Zet je tweede DNS op 194.109.9.99. Provider XS4ALL?

En als je je PC op een ander vast IP zet. Zeg maar "hoog" in de range. Bv. 192.168.1.201 als voorbeeld?

En als je wel een vaste IP instelt, en de kabel even NIET aansluit, en de PC start, gaat de ze dan wel door? Indien ja, wat gebeurt er als de kabel erin wordt getoken (bij een geboote PC met vast IP dus)?

Ook een ding: Kan je bv, tijdelijk een andere netwerkkaart regelen? En liefst geen Realtec. Bv. een Intel Pro 100 is een hele goede. Of een 3Com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Stack gereset: helaas nog steeds vastloper bij opstarten

Andere IP-configuratie: helaas nog steeds vastloper bij opstarten, deze zou me ook verrast hebben, mijn oude computer werkte hier prima mee, en de IP-configuratie zou geen invloed op booten moeten hebben. Maar ja, hij zou ook niet moeten vastlopen. Ik heb het voor de zekerheid gewoon uitgeprobeerd. De tweede DNS was trouwens die van de Universiteit Twente, t.b.v. fallback.

Zonder kabel start hij wel op?! Blijkbaar is er iets wat hij probeert te doen bij het starten, erg raar. Ik ga op zoek naar een andere netwerkkaart om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Wat ik niet snap is dat, als je een groter netwerk hebt, er geen interne DNS-server is. Misschien overwegen om één te plaatsen?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Die is er wel, maar ik gebruik hem momenteel niet. De server was instabiel. De meerwaarde was voor mij ook nihil.

Nog wat getest: als ik lang genoeg wacht boot Windows uiteindelijk wel! Blijkbaar is het een timeout die als er geen kabel in zit niet speelt. Nu nog vinden welke feature hier voor zorgt.

[ Voor 45% gewijzigd door Milmoor op 07-06-2009 12:55 . Reden: Meer getest ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ik vermoed dat die time-out komt doordat je PC een interne PC-naam wil resolven. De DNS-servers die je hebt ingesteld kennen je interne keuken natuurlijk niet. Je PC blijft dus een aantal keer proberen voordat hij opgeeft (en uiteindelijk verder boot). Voor enkel internettoegang werkt zo'n oplossing uiteraard gped, maar als andere PC's (en servers) moeten worden benaderd, kan het wel eens minder vlot gaan.

Je zegt dat die DHCP/DNS-server onstabiel is. Misschien kan je een PC van een werkplek ergens nemen waarvan je weet dat het hardwarematig stabiel is en een DHCP/DNS-server op draaien. Tijdelijk natuurlijk; kwestie van te testen. Misschien is één van de netwerkpoorten, waar je huidige server aan hangt, kapot.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mmm, goede tip, hoewel ik zo niet zou weten welke naam. Ik werk telkens vanuit een image voordat ik update, juist om dat soort zaken te voorkomen. Ik zal de rest van het netwerk eens lostrekken, kijken of dat verschil maakt. Is er een methode om te zien welke DNS-request afgevuurd worden?
De instabiele DHCP/DNS-server is niet in mijn beheer. Binnenkort gaan we het toch nog over de toekomst van dit netwerk hebben, dan neem ik deze mee. Het geheel stamt nog uit de tijd dat internet duur, traag en zeldzaam was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 14:07

ralpje

Deugpopje

En anders natuurlijk ff een dhcp-lease krijgen en zien welke DNS-server je dan toegewezen krijgt. Vervolgens kun je die statisch instellen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 17:27
Is het een Windows omgeving waar je moet inloggen op een domein met ActiveDirectory omgeving ??
Dan is DNS allemaal een essentieel onderdeel en niet kunnen "contacteren" van de interne dns'sen geeft dus zo'n rare problemen. Als jij op de PC dan andere DNS'sen wil forceren (via static ip settings) ga je zeker tegen deze problemen aanlopen.

Na een bepaalde timeout gaat ie verder hoor, kan gewoon enkele minuutjes duren..

Log je in een Windows omgeving in of is het een standalone systeempjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 09:25

Tys

En standaard DHCP met een alternate configuration? Dat zou ook een optie kunnen zijn ..

[ Voor 6% gewijzigd door Tys op 08-06-2009 09:15 ]

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het is een plat netwerk, met standaard computers. Geen domein, AD of andere uitgebreid beheer. In principe draait iedereen los van elkaar, met als enige afspraken: werkgroep naam is "werkgroep" en dat niemand een DHCP-server mag installeren omdat dat onderling gaat botsen. Het rare is dat het op de andere 5 pc's in huis wel goed werkt.
Tyson, ik ga kijken of dat in XP professional ook kan. Ik meen dat dat puur Vista is, maar kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-593413.php
"Show Verbose Security Status Messages (Windows 2000/XP)
This setting allows you to configure Windows so that you
receive verbose startup, shutdown, logon, and logoff
status messages. This may be helpful to in
troubleshooting slow startup, shutdown, logon, or logoff
behaviour.

Open your registry and find or create this key:-
HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWARE -> Microsoft -> Windows ->
CurrentVersion -> Policies -> System

To enable verbose status messages create a new DWORD
value called "verbosestatus" and set it to "1".
(verbosestatus REG_DWORD 0x00000001 (1))

An additional value called "DisableStatusMessages" forces
status messages to be disabled, make sure this value does
not exist or is set to "0". (DisableStatusMessages
REG_DWORD 0x00000000 (0))

Restart Windows for the change to take effect.
Wellicht helpt dat om uit te vinden wat windows bij jou van het netwerk nodig heeft. (dit is dus niet de oplossing, enkel om wat meer logging te produceren!)

ook al de event log nagekeken of er (andere) foutmeldingen in staan als je met een statisch ip adres opstart?

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 08-06-2009 11:22 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
:o schaam :o In mijn werk gebruik ik de eventviewer regelmatig, maar voor privé heb ik er niet aan gedacht. Het blijkt de Truevector service van Zonealarm te zijn die om een of andere reden ongelukkig is. Ik was toch al van plan over te stappen op Fritz!protect, en dit heeft het opgelost. Bedankt voor het meedenken iedereen.

Pagina: 1