Moederbord overleden na "kortsluiting"?

Pagina: 1
Acties:

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:45
Ik heb net mijn moederbord en toebehoren overgezet in een nieuwe behuizing, daarbij heb ik een PicoPSU geplaatst.. Ik sluit de powerswitch kabel aan op het moederbord, doe de stekker in het stopcontact en het was een grote vlammenzee, bij mijn 120mm fan van Scythe waren er daadwerkelijk vlammen te zien, ik snel de stekkers er uit, de powerswitch kabel er uit en wederom op het stroom, de pc start op..

Mijn Scythe Shuriken blaats echter op volle toeren, ik krijg geen beeld en de pc piept ook op geen enkele manier..

Zelfs geen piep als het geheugen er compleet uit.. Zijn er dingen die ik nog kan proberen? (heb voor de zekerheid ook mijn oude voeding gepakt, geen resultaat.. Als ik echter de powerknop en kabel pak van mijn oude kast, kan ik de pc daar wel mee aanzetten zonder vlammen, maar dus ook zonder beeld..

Klein vraagje tussendoor, bij de picopsu zit geen 4pins P4 plug, is dit wel nodig? Daarnaast heeft de grote aansluiting op het moederbord (Naam kwijt) 4 pins minder dan mijn oude voeding..

Systeem:

Asus M3A78-EM
Athlon 4850E
2x 1GB OCZ PC6400 geheugen

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Dus je hebt alleen een 20 pins kabel aangesloten? Dat zou geen vlammen mogen veroorzaken...
De pc start dan gewoon niet op.

Misschien zat de stekker er niet goed in. Is de voeding aansluiting op het moederbord zwart geworden?
Of op andere plekken op het moederbord?

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Klinkt als een typisch geval van overspanning.

• rscheper
Alleen de 20pins ja, het ziet er verder nog goed uit, geen zwarte plekken..

Ondertussen start hij wel op met de picopsu, en de aan/uit knop van de nieuwe kast, maar die heb ik niet nodig want bij de pico start de pc automatisch op, met een nog hoger toerental op de fans dan met de oude voeding..

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Lijkt me niet goed dat de pc opstart door alleen al de stekker in het stopcontact te doen.

Kan je ook zien waar de vlammen zijn ontstaan?

[ Voor 22% gewijzigd door Plakjekaas op 05-06-2009 19:10 ]

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 10:42
Heb je een linkje naar de website van die voeding?

Als je vlammen bij de fan zag, wil dus zeggen dat ie behoorlijk veel meer als 12v eruit gooide (andere voltages zullen ook wel wat te voorduren hebben gehad). Als je fans als een gek draaien, bevestigd dat het verhaal wel.

Voorzichtige gok is dat er redelijk wat kapot gaat zijn of iig goed versleten. Heb je foto's? Voltmeter bij de hand? Hoeveel Watt is die PicoPSU eigenlijk?

[ Voor 21% gewijzigd door Klaus_1250 op 05-06-2009 19:12 ]

• rscheper
http://short-circuit.com/categories/pscombos.html
picoPSU-120/10A 120W AC-DC
picoPSU-120 and 10A 120W switching AC-DC adapter
AC INPUT:100-240V AC
3.5ft(1M) power cord included (US style)

Ik heb helaas geen meetapparatuur, foto's zal ik zo maken..

• rscheper
Het wordt nog mooier, als ik een willekeurige pc hier opstart, doet ie het.. gooi ik mijn harde schijf eraan is hij valt hij direct uit.. ik mag er dus sowieso van uit gaan dat de hdd defect is..?

Sorry voor de extra post, had een edit moeten zijn..

[ Voor 12% gewijzigd door rscheper op 05-06-2009 20:15 ]

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Plakjekaas schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 19:05:
Lijkt me niet goed dat de pc opstart door alleen al de stekker in het stopcontact te doen.
Is een standaard bios setting: Je kunt instellen wat je pc doet zodra die stroom krijgt. (Handig als je een server ver weg stopt, hoef je alleen de stekkerdoos schakelaar om te knallen an boot ie automatisch

Lijkt me dat je in dit geval moet gaan testen en uitsluiten.
Starten met zo min mogelijk componenten, probeer verschillende voedingen. Telkens als een component zorgt voor problemen probeer het dan met een vergelijkbaar onderdeel op te starten. (Zo kun je ontdekken of het component stuk is, of je moederbord bijv.)

Test met verschillende voedingen.

Sterkte! het zal je veel tijd kosten!

There is no place like 127.0.0.1

• rscheper
Ik denk niet dat het een bios instelling is, hij doet het alleen bij de pico psu. Daarnaast kan ik eigenlijk niets testen, gezien er alleen een cpu en geheugen in mijn pc zit, geen extra kaarten oid.. Uiteraard heb ik ook maar 1 am2 cpu & 2 latjes geheugen.. Wel heb ik verschillende voeding.

Wordt lastig testen dus.

Verwijderd

Wat betreft je moederbord:

Deze is berucht om zijn slechte Bios settings. Google op M3A78-EM Volt en je zal zien wat ik bedoel.

Op dit moment ben ik druk bezig hetzelfde moederbord aan de praat te krijgen op een normaal vermogen. Dit kost echter de grootst mogelijke moeite.

Toen ik mijn setje voor het eerst aansloot stond er op de stroommeter 180 Watt voor alleen de pc:

Asus M3A78-EM
A64 X2 6000+ 3,1 ghz
2x512mb whitelabel DDR2
SSD OCZ 32gb
Chieftec 350Watt voeding

Een vergelijkbare set met als enige verschillen een Aopen 350 watt voeding en een Asus M3A78-pro moederbord gaf 58 Watt aan op de stroommeter.

Er was dus iets flink mis met ofwel het moederbord, voeding of beiden. Na googlelen en Bios settings check blijkt dat het Bios mijn cpu een zwaar overvoltage gaf van bijna 20 procent. Helaas kun je met dit mobo alleen meer voltage instellen en niet minder. Inmiddels een Bios update later van 29 mei waarin de cpu thermal issue word aangepakt zit het voltage nog net op het maximum wat mijn cpu mag hebben (sys 135w).

De enige hoop die ik nog heb is via de AMD/ATI OC tool in windows alsnog de juiste voltage settings erdoor te drukken.

Ik wens je veel wijsheid toe maar heb het sterke vermoeden dat je pico voeding nooit het vermogen heeft kunnen leveren wat jouw set nodig had.

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 21:16
Met AMD Overdrive kan je ook in Windows verschillende voltages aanpassen als het goed is :
http://www.amd.com/us-en/0,,3715_15337_15354_15359,00.html
Pagina: 1