Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Netwerk drive als locale drive

Pagina: 1
Acties:

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Ik heb heb applicatie die perse zijn database van een locale schijf wil lezen. En ik wil hem kwijt op het netwerk.
Ik heb al een aantal dingen geprobeert:
map netwerklocatie van windows zelf, net use en het commando "subst" ... windows blijft deze drives als netwerk drives zien! (schijf icoontje met een kabeltje eraan) Na heel wat gegoogle ben ik ook alleen maar bovenstaande oplossingen tegen gekomen, maar dat werkt dus helaas niet. Ik ben nog een hele omslachtige methode tegen gekomen waarbij je truecrypt moet installeren, die schijnt zijn "beveilige schijf" als locale drive neer te zetten ook al komt die van een netwerk locatie af, maar daar ben ik nog niet aan begonnen. Er zal toch wel een eenvoudige methode zijn om dat te doen ?

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tja, netwerk is nou eenmaal niet local :+
Probleem zal er wel mee te maken hebben dat je applicatie graag exclusieve access heeft tot de bestanden. Netwerkshares zijn zo ontworpen dat de server regelt dat meerdere bronnen de schijf kunnen gebruiken.

Misschien kun je iets met AoE (ATA over Ethernet). De client kan dan gewoon ATA commando's (over netwerk) naar de disk sturen. Heb geen ervaring met windows en AoE, maar met linux kun je in principe vanaf de client-kant partitioneren, formatteren e.d.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:50
Vista? In dat geval kun je eens kijken of een symbolic link werkt.

Whatever

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

iSCSI.

Maar wil je nog wel even het doel-OS doorgeven? Dat praat wat makkelijker namelijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
iSCSI is inderdaad de beste oplossing en er is zat software te krijgen die iSCSI targets voor je kan maken.

Maar als hutsel-frutsel oplossing zou je misschien ook nog een image op je netwerkschijf kunnen zetten en die lokaal mounten.

Als je Windows 7 gebruikt: die heeft native ondersteuning voor .vhd images (diskpart > create vdisk)

Geef inderdaad eens wat meer info, hier heeft niemand wat aan.
Welk OS draai je lokaal, wat is je target server? (is dat een NAS, SAN, PC (welk OS?))

• Rudolph
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 19:18
Wat je eventueel ook nog kan proberen om de netwerk schijf te mounten in een map op een NTFS schijf, dan word het een onderdeel van een lokale schijf.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sommige software laat zich evengoed niet door SUBST foppen.
En een mountpoint werkt alleen op echte (NTFS)disks, niet met netwerkschijven.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Oeps, was idd helemaal vergeten om te vermelden dat het om XP gaat en de netwerkdrive is een NAS (iomega ix2, zal wel een of andere linux versie op draaien.)

Symbolic link heb ik idd ook al geprobeert, maar dat werkt ook niet. Heb even wat gelezen over dat iSCSI maar dat begrijp ik nog niet helemaal, moet de serverkant dat ook niet snappen dan ? Ik kan nl. er weinig instellen op mijn NAS.

[ Voor 66% gewijzigd door Caveman op 05-06-2009 20:47 ]

• Dysmael
Die heeft geen iSCSI mogelijkheid.

Ik denk dat je het beste een iSCSI target op je lokale PC kan maken.

De freewareversie van StarWind iSCSI Target is al voldoende:
http://www.rocketdivision.com/download_starwind.html

Daarmee maak je een bestand aan op je NAS waar je HDD in komt.

Via de iSCSI initiator voor Windows XP maak je verbinding met de Target LUN.
Caveman schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 20:32:
Symbolic link heb ik idd ook al geprobeert, maar dat werkt ook niet. Heb even wat gelezen over dat iSCSI maar dat begrijp ik nog niet helemaal, moet de serverkant dat ook niet snappen dan ? Ik kan nl. er weinig instellen op mijn NAS.
Met bovenstaande oplossing hoef je niets op je NAS te doen. Daar komt alleen je HDD-image als bestand te staan.
Misschien dat het lastig is voor iemand die geen ervaring heeft met iSCSI maar ik denk dat dit wel je enige (goede) oplossing is.

Korte howto:

Starwind iSCSI target (freeware) installeren
Maak verbinding met Localhost (test:test)
Rechtsklik localhost > Add device
Image file > NEXT
Create new image file > NEXT
Geef een pad en bestandsnaam op je NAS op > NEXT > NEXT > FINISH

Je ziet nu de Target Name (LUN) bij je zojuist gemaakte device staan.

Maak nu de koppeling in Windows XP:

Control Panel > Administrative Tools > iSCSI initator
(klik yes als hij vraagt om altijd te starten en vrij te geven in de firewall)

Ga naar het tabblad Discovery > Add Portal... > 127.0.0.1 toevoegen
Nu zie je in het tabblad Targets je zojuist gemaakte LUN staan.
Klik die target aan en klik op Log On... (vink automatically restore [...] aan)

De status moet nu Connected zijn en je nieuwe schijf is beschikbaar in Computer Management
(rechtsklikken op deze computer > manage > disk management of via diskpart.exe )

[ Voor 75% gewijzigd door Dysmael op 05-06-2009 21:02 ]

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
_/-\o_ , Ik ga er direct mee aan de slag. Had nog nooit gehoord van iSCSI, weer wat geleerd :)
Als dit werkt, lijkt me het een keurige oplossing, TOP!

• Dysmael
Installeer nog wel even zelf de iSCSI initiator van Microsoft als je die niet al hebt:
http://www.microsoft.com/...fd1319f825&displaylang=en

.. zal mij benieuwen. Volgens mij moet je met bovenstaande stappenplan binnen 10 minuten een nieuwe schijf erbij hebben ;)

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
RolfLobker schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 21:11:
Installeer nog wel even zelf de iSCSI initiator van Microsoft als je die niet al hebt:
http://www.microsoft.com/...fd1319f825&displaylang=en

.. zal mij benieuwen. Volgens mij moet je met bovenstaande stappenplan binnen 10 minuten een nieuwe schijf erbij hebben ;)
Nou, er zijn al 10 min voorbij, want ik me de pleuris gezocht naar die initiator in Admin tools....... |:(
Maar nu ga ik het redden.... :)

hmmm, starwind wil geen new device aanmaken op mijn nas :( Als ik explore doe dan geeft ie ook alleen maar locale drives aan. Heb op allerlei manier de path naam ingegeven, maar helaas. Kijk er morgen eens met een fris hoofd naar.

[ Voor 16% gewijzigd door Caveman op 05-06-2009 22:06 ]

• Dysmael
Ik had het hier nog niet getest op mijn NAS.... nu wel en volgens mij heb ik je verkeerd voorgelicht. Ook bij mij kan ik geen nieuwe image maken op netwerkschijven.
Ik denk dat je als extra stap zal moeten toevoegen dat je de iSCSI Target aanmaakt in een Virtual Machine zodat je wel de image aan kan maken. Het bestand van de Virtual Machine kan je wel op een netwerkschijf plaatsen.

Hoe groot is de database? Is het misschien een optie om het bestand voor de iSCSI Target lokaal aan te maken en dan de inhoud daarvan te syncen met losse bestanden op je NAS?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tja ;)
iSCSI is wel een iets meer enterprise-level oplossing. Om er echt wat aan te hebben moet je ook de hardware ervoor hebben, en een NAS is dat gewoon niet.

Is dit voor thuis bedoeld, of voor een werksituatie? Je zou nog kunnen kijken naar FreeNAS of iets dergelijks, zodat je daar een dedicated iSCSI target op kan zetten - om dat nog in een VM te douwen waarbij je de disk image ook nog eens op het netwerk parkeert lijkt me niet echt de meest ideale oplossing prestatiegewijs,
maar als dat voldoende voor je is, waarom niet.

• Dysmael
Prestatie heb ik ook aan gedacht maar ik denk dat bij een 100Mbit netwerk een iSCSI target in een VM niet de bottleneck zal zijn.
Gunstig is anders inderdaad maar zijn er andere oplossingen behalve andere hardware aanschaffen? ;)

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Ik ben nog even bezig geweest met iSCSI maar dat begint me toch te ingewikkeld te worden. Ondertussen hebben jullie me wel op ideeen gebracht, het mounten van een image vanaf een netwerkdrive moet toch ook mogelijkheden geven. Ik gebruik zelf al jaar en dag Total Commander, ik heb daar een plugin voor gevonden waarbij je diverse soorten images kunt mounten (ook hdd in fat en ntfs) http://flint-inc.ru/eng/info/virtualdisk.html
Mount after reboot zit er ook in, en het mooiste; het mounten van een hdd image vanaf een netwerkdrive is geen probleem en wordt keurig door windows gezien als een "echte" locale disk. Het blijft werken ook als je TC afsluit, je heb alleen TC nodig om te mounten en wat instellingen te doen. Dus problem solved ! :) en beter nog het werkt ook nog.

• Dysmael
Mooi dat het op deze manier opgelost is :)
Pagina: 1