Trackers kort cachen, rest van de pagina lang cachen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de laatste maanden ben ik betrokken geweest bij het beheren van enkele grote Nederlandstalige websites. Hierbij is mij opgevallen dat de caching server altijd de hele pagina cachet.

Het geval is dat er om de paar seconden nieuws wordt gepost op de website, waardoor de trackers worden aangepast en de gecachede pagina niet meer up-to-date is. Wat er vervolgens gebeurt is logisch, de requests worden doorgestuurd naar de applicatieservers die de hele pagina mogen renderen.

Veel handiger zou het zijn om gewoon de tracker steeds slechts een minuut te cachen, maar de rest van de pagina gewoon 30 minuten te cachen en de afbeeldingen zelfs 4 uur. Op die manier hoeft alleen het gedeelte van de pagina dat live is opnieuw gemaakt te worden en kan de rest vanuit de cache geserveerd worden.

Bij Squid heb ik geen optie gevonden die verschillende regels kan hanteren op basis van de inhoud van de pagina. Ben er benieuwd hoe dit op Tweakers.net gebeurt met de trackers. Ik ga er vanuit dat de opstelling simpelweg stevig genoeg is om pagina's steeds te parsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:18
Wat ik vaak doe in zulke gevallen, is dat ik gebruik maak van Smarty en meerdere templates. Zo kun je per template instellen hoe lang iets gecached moet worden en een bepaald cache-id toekennen. Vervolgens bouw ik een pagina op met verschillende templates in een application.tpl. De application.tpl gebruikt dan een bepaalde opbouw en in die opbouw ken ik een paar gebieden toe waar bepaalde inhoud naar toe moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Mijn oplossing hierbij is pagina's die vaak wijzigen gewoon minder lang te cachen, sowieso zijn veel pagina's gebruikersafhankelijk dus je zal sowieso onderdelen van de site moeten cachen.

e.g. een lijst van de laatste nieuwsitems hoeft pas te wijzigen zodra er een nieuw nieuwsitem geplaatst wordt. Gooi dan ook pas op _dat_ moment de cache leeg ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:37

crisp

Devver

Pixelated

Ben er benieuwd hoe dit op Tweakers.net gebeurt met de trackers. Ik ga er vanuit dat de opstelling simpelweg stevig genoeg is om pagina's steeds te parsen.
Wij cachen gewoon delen van pagina's en voegen dat dan dynamisch samen :)
Hiervoor leunen wij sterk op memcached waar o.a. alle trackers in worden opgeslagen en daarnaast bijvoorbeeld het content-deel van de frontpage.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dev10 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 17:04:
Wat ik vaak doe in zulke gevallen, is dat ik gebruik maak van Smarty en meerdere templates. Zo kun je per template instellen hoe lang iets gecached moet worden en een bepaald cache-id toekennen. Vervolgens bouw ik een pagina op met verschillende templates in een application.tpl. De application.tpl gebruikt dan een bepaalde opbouw en in die opbouw ken ik een paar gebieden toe waar bepaalde inhoud naar toe moet.
Leest op die manier Squid de instellingen uit van SmartyTemplate? Uiteindelijk zal Squid namelijk gewoon de cache moeten verwerken...
crisp schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 02:25:
[...]

Wij cachen gewoon delen van pagina's en voegen dat dan dynamisch samen :)
Hiervoor leunen wij sterk op memcached waar o.a. alle trackers in worden opgeslagen en daarnaast bijvoorbeeld het content-deel van de frontpage.
memCached? Moet ik dit zien als alternatief voor Squid? Klopt het dat deze technologie 'ESI' heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:49:
[...]
Leest op die manier Squid de instellingen uit van SmartyTemplate? Uiteindelijk zal Squid namelijk gewoon de cache moeten verwerken...

[...]
memCached? Moet ik dit zien als alternatief voor Squid? Klopt het dat deze technologie 'ESI' heet?
Waarom zet je uberhaupt squid ervoor? Lighttpd is een veel lichtere en snellere oplossing voor reverse Proxy-ing.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:49:
[...]
Het punt is, squid werkt niet bijzonder goed als cache zodra je voor een andere gebruiker een andere pagina wil laten zien. Daarom dus cache via smarty in plaats van squid.
Nee, niet precies.Bij ESI cache je blokken op de pagina. Memcached is een systeem waar je gewoon tekst in kan stoppen. Uiteraard kan je ook objecten omzetten naar tekst dus in principe kan je alles kwijt in memcached.

Dus alle objecten die zware queries vereisen kan je dus volledig laten opslaan in memcached.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1