• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01-2025
Hoi,

Ik ben van plan om mij eind dit jaar een macbook te kopen (als de nieuwe OS X uitkomt).
Ik wil er dan een dualboot van maken met linux, iemand hier ervaringen mee? Op internet is vooral veel informatie te vinden voor ofwel oude macbooks, of oude linux distro's...

Ik lees vaak dat bootcamp en rEFIt vereist is hiervoor, maar ik vraag mij af of het niet mogelijk is om het gewoon met grub te doen.

Weet iemand ook of er een volle driver ondersteuning is voor linux?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

GRUB werkt afaik niet met EFI, daar is rEFIt voor nodig.

Wat is volle ondersteuning? Gewoon even per component kijken of het werkt, zou ik doen.
Meeste zal wel werken, maar webcam etc is altijd even de vraag.

Ik heb de eerste intel imac staan met Linux erop, en werkt als een trein.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
GRUB werkt prima met EFI.
Een recente distro heeft gewoon een versie met EFI support erin gecompiled.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Werkt prima. Heb een hele tijd Ubuntu (7.10 en later een upgrade naar 8.04) naast OS X gedraaid. Eigenlijk niet echt tegen grote problemen aangelopen, aangezien 't vrij goed gedocumenteerd is hoe je Ubuntu op een Mac laat lopen. Het installatie proces levert je hoogstwaarschijnlijk geen problemen op. De meeste tijd is bij mij gaan zitten in het goed configureren van de mousepad.

Nu heb ik een dualboot OS X + OpenSolaris lopen op m'n Mac, werkt ook prima, op het geluid na.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2009 13:22 ]