Toon posts:

Redactieblog nutteloos?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de instelling gevonden, om de redactieblog te verbergen. Gelukkig maar want ze zijn naar mijn mening niet echt nodig.

een flauw stukje over de E3
nog een stukje over de E3 van 22 mei
nog een stukje over GTA4 van 8 mei, best wel scherp, maar het bleef al te lang in die hoek daar links hangen.

Ik heb niks tegen redactieblogs, een stevig verhaal, met kritiek is zeker lekker om te lezen. maar dat zie ik hier niet. Schrijf iets goeds en geef het body, het is immers een redactie blog.

geen happig commentaar op mijn typefouten, ik ben immers de lezer, geen schrijver.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2009 13:53 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom precies zou een blog per se pittig moeten zijn en/of kritiek moeten leveren? Een blog is letterlijk een samentrekking van "web" en "log", waar een log niet meer is dan een verslag van iets dat is waargenomen. Een kritische blog kan natuurlijk best leuk zijn, maar om dan maar meteen te zeggen dat een blog die niet overal tegenaan schopt daarmee overbodig is vind ik wat kort door de bocht. ;)

Ik denk dat de E3-samenvattingen best goed gelezen worden; ik vind ze zelf in elk geval wel interessant. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Grappig, we zijn net bezig met een niet-games gerelateerde redactieblog. We willen het blog wat meer leven inblazen, hopelijk leidt dit ertoe dat je de categorie weer gaat tonen.

Verwijderd

Topicstarter
Een weblog moet naar mijn mening voorzien zijn van kritiek / commentaar in zowel postieve als negatieve vorm. Want vergeet niet, het is wel jouw (de schrijvers) visie op het verloop van zaken. En daar moet natuurlijk een beetje kleur en smaak aan zitten zodat het interresant blijft. Zaken zoutloos opsommen, zoals in een log gebeurt, hoeft voor mij niet, maar een beetje zout zorgt net voor dat beetje smaak extra. Een beetje peper mag natuurlijk ook. Maar natuurlijk niet te veel, anders heeft het geen stijl meer.. En Geen Stijl dat hoeft van mij niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is er mis met een verslag van een event zodat je ziet hoe dat gebeurt is, omdat je er zelf niet bij bent geweest. Ik denk dat er niet heel veel mensen hier naar de E3 gaan en er zijn zelfs blogs geweest van zaken die nog veel exclusiever zijn. Dan hoeft dat toch niet altijd met een mening gepaard te gaan.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 14:48:
Een weblog moet naar mijn mening voorzien zijn van kritiek / commentaar in zowel postieve als negatieve vorm. Want vergeet niet, het is wel jouw (de schrijvers) visie op het verloop van zaken. En daar moet natuurlijk een beetje kleur en smaak aan zitten zodat het interresant blijft. Zaken zoutloos opsommen, zoals in een log gebeurt, hoeft voor mij niet, maar een beetje zout zorgt net voor dat beetje smaak extra. Een beetje peper mag natuurlijk ook. Maar natuurlijk niet te veel, anders heeft het geen stijl meer.. En Geen Stijl dat hoeft van mij niet.
Het is een blog = Weblog = Website logboek = Moderne versie van een dagboek

En dat is volgens mij exact wat men met de redactieblog doet: Het gebruiken als soort van openbaar dagboek. Dat kan een opsomming zijn wat men die dag heeft gedaan/beleefd, het kan ook min of meer een rant zijn naar iets of iemand waarbij met zout wordt gestrooid ;)

Jij bent blijkbaar niet iemand voor een opsomming, terwijl een ander wel eens benieuwd is hoe het er aan toe gaat op zo'n dag zoals TERW_DAN al aangeeft.

Sowieso is wat jij opnoemt een column, niet echt een blog.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 05-06-2009 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik weet wat een blog is: een chronologische verzameling van gepersonaliseerde omschrijvingen van diverse gebeurtenissen die van belang zijn voor de schrijver. Tenminste dat is wat ik zou schrijven in een dagboek. Alleen op een weblog hangt er geen slot aan maar deel je het met anderen via het internet. Je benadrukt wat je belangrijk vindt door middel van commentaar op de betreffende gebeurtenis.

Zover ik weet is een weblog geen droge opsomming van gebeurtenissen, Het is een gekleurde omschrijving van gebeurtenissen die belangrijk zijn voor de schrijver.

Een column daarentegen is een opzich zelf staand artikel waarin de schrijver een duidelijke mening ventileerd over een onderwerp.

Ik geef toe dat de E3 dag 2 en 3 stukjes interressanter zijn. maar het redactie blog mag zeker met een redactie zoals bij Tweakers zeker steviger gevuld zijn. En ik ben zeker geinterreseerd in wat ze vertellen hebben, maar wel met een beetje eigen kleur en smaak, want dat maakt het interresant en dat is zoals het het hoort in een weblog. Als ik een opsomming van gebeurtenissen wil dan lees ik de nieuwsberichten wel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 17:32:
Ik denk dat ik weet wat een blog is: een chronologische verzameling van gepersonaliseerde omschrijvingen van diverse gebeurtenissen die van belang zijn voor de schrijver. Tenminste dat is wat ik zou schrijven in een dagboek. Alleen op een weblog hangt er geen slot aan maar deel je het met anderen via het internet. Je benadrukt wat je belangrijk vindt door middel van commentaar op de betreffende gebeurtenis.
Dat ben ik niet met je eens. Daar is een blog niet voor bedoelt.
Om maar even mijn eigen blog erbij te pakken van vorig jaar (althans, dat over mij geschreven is). redactieblog: Tweaker krijgt rondleiding in moederbordfabriek Gigabyte.
Hoe zou je hierover per se een eigen vorm van kritiek moeten gaan geven. Ik denk dat het aantal tweakers dat in deze fabriek is geweest op 1 hand te tellen is. Waarom zou je dit dan niet delen in de vorm van een redactieblog?

Wat jij bedoelt is een column, daarin geef je je eigen mening, een blog hoeft dat niet zozeer te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd, waarom elke keer weer mij wordt verteld wat een column en een weblog is.
Ik geef aan wat dat het een verzameling flauwe artikelen vindt die gerust wat aardiger aangekleed mogen worden. Krijg ik een lesje verschil weblog / column. Ik snap donders goed dat een bijdrage vol ongezouten kritiek en meningen meer op een column lijkt dan op een weblog.

Ik heb heb maar een fatsoenlijk antwoord gezien (Olaf) en dat was voldoende. Bovendien wat voegt een weblog vol met droge opsommingen van nieuws en gebeurtenissen dan werkelijk toe aan een website zoals tweakers die al behoorlijk is gevuld met nieuws en artikelen.
Het pas interresant als de weblogger aangeeft waarom een artikel over item waarover hij logt zo belangrijk is voor hem dat hij er werkelijk over logt.

Maar ja ik heb het dus bij het verkeerde eind, ik denk dat ik maar een opfriscursus webloggen ga volgen.
Sluit dit draadje maar en gooi het maar weg, want niemand heeft er toch iets aan.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Hoezo geeft enkel Olaf je dan een bevredigend antwoord. Hij zegt alleen dat er meer content komt, niet dat dat per definitie postings worden met wat zout :?

Wij leggen uit dat postings in een blog niet altijd een mening hoeven te vertegenwoordigen. In sommige gevallen kan dat niet eens echt, maar die vallen toch onder het blog. Er zijn gewoon verschillende typen postings en de ene vindt jij blijkbaar interessanter om te lezen dan de ander vanwege de kritiek of mening met zout die er in zit.

In ieder geval bleek uit jou post niet echt dat het je was te doen om meer posts, maar meer dat er gewoon zou in moet komen. En daar gaan we dan ook op in.

Het hangt voornamelijk samen met het doel van de posting: kritiek uiten, ervarignen delen, visie delen. En niet ieder type is geschikt om zo op te stellen zoals jij dat graag ziet. Ik zou bijvoorbeeld een posting kunnen schrijven waarin ik mijn visie geef op de laptopmarkt: Wat kunnen we in H2 allemaal verwachten, wat komt daarna, wat lijken de missers te worden etc etc. Ook een blogposting, maar ik zou niet weten waar ik echt met zout zou moeten strooien. Ik ga dan in op ontwikkelingen in de markt, maar dat is niet bepaald een type posting waar ik echt kritiek kan uiten, hooguit een stukje mening: Wat zou ik/zouden de tweakers graag willen zien.

Ik moet even mn vergelijking met een dagboek herzien: Een blog is een samenraapsel van allerlij typen content. Daaronder vallen oa column postings, "dagboek typen", delen van je mening/visie. Maar zoals al aangegeven, meer kritiek is niet altijd mogelijk omdat het niet bij de stijl van het artikel past.

Maar verder ben ik het idd wel met je eens dat er meer postings mogen komen. Juist persoonlijke postings met meningen, kritiek, toekomstvisie zijn interessant om te lezen. De artikelen op t.net zelf kun je overal wel vinden, maar die unieke postings nergens.

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 07-06-2009 12:17 ]

Pagina: 1