• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
Goedendag medetweakerts!

Ik ben al geruime tijd bezig met casemodding, en het virus heeft zodanig toegeslagen dat ik ook mijn werk wil vastleggen in een worklog. Hier ben ik al geruime tijd mee bezig, maar ik heb altijd problemen met het maken van goede fotos.

Laat één ding volkomen duidelijk zijn: ik ben geen goede fotograaf! Ik heb zelf geen fotocamera, dus voor mijn fotos neem ik tot nu toe altijd de Sony DSC W50 van mijn vriendin. Om te illustreren hoe slecht dat voor me uitpakt, kan je hier en hier kijken naar mijn worklogs tot nu toe. Klikken op eigen risico, mijn inschatting is dat een fotoliefhebber van binnen een beetje doodgaat bij elke foto. O-)
Ik heb duidelijk hulp nodig. Vandaar dit topicje!

Voor ik mijn vragen stel, nog even de context:
* Ik ben een complete beginner, en weet niets van foto's nemen, behalve "gewoon op de grote knop klikken".
* De fotos die ik ga nemen zijn 90% fotos van mijn PC.
* Ik verwacht op korte termijn geen wonderen, ik hoop alleen een klein beetje de kwaliteit omhoog te krijgen.

Vragen:
* Ik wil een cameraatije voor mezelf gaan kopen, budget 50-75 euro. Mag tweedehands zijn. Adviezen?
* Waar dien ik tijdens het fotograferen rekening mee te houden?

Bij voorbaat dank!

Disclaimer voor de modjes: Ik hoop dat ik geen regels overtreed. Ik heb wat rondgekeken, maar de meeste posters hier zijn kenners, en ik heb echt geen idee wat een diafragma is en wat ik er mee moet, dus de meeste tips op dit forum zijn voor mij onbruikbaar.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Wat je budget betreft, er loopt hier een topic voor sub-250 euro camera's, daar kan je 's in neuzen. Verder hebben de grote ketens zoals mediamarkt, BCC, kruidvat etc af en toe oude modellen in de aanbieding voor minder dan 100 euro. 2e hands zou ik je, aangezien je zelf aangeeft de ballen verstand ervan te hebben, afraden.

Wat de foto's betreft. Regel 's ergens een statiefje. Lees het boekje van de camera 's of er een stand is dat 'ie langere belichtingstijden toelaat. Verdiep je ook 's in witbalans en probeer wat meer licht op je produkt te krijgen. Zelfs een bouwlamp erbij zal al enorm schelen.

Zomaar wat dingen die bij me opkomen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Xtrafris
Wijnands schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 13:02:
Wat je budget betreft, er loopt hier een topic voor sub-250 euro camera's, daar kan je 's in neuzen. Verder hebben de grote ketens zoals mediamarkt, BCC, kruidvat etc af en toe oude modellen in de aanbieding voor minder dan 100 euro. 2e hands zou ik je, aangezien je zelf aangeeft de ballen verstand ervan te hebben, afraden.

Wat de foto's betreft. Regel 's ergens een statiefje. Lees het boekje van de camera 's of er een stand is dat 'ie langere belichtingstijden toelaat. Verdiep je ook 's in witbalans en probeer wat meer licht op je produkt te krijgen. Zelfs een bouwlamp erbij zal al enorm schelen.

Zomaar wat dingen die bij me opkomen
Thanks voor de tips! :)

Ik heb ook al wel eens gekeken naar dump-aanbiedingen, maar dan heb ik eigenlijk nog steeds geen faluw idee wat ik koop... enig idee wat voor specificaties ik op moet letten?
Wat RTFM betreft heb je natuurlijk gelijk, ga ik zeker doen. Staat daar ook genoeg in over witbalans?
En ik heb op zich wel de mogelijkheid om behoorlijk wat licht op mijn object te zetten, maar ik wil ook graag foto's nemen waar de verlichting weer goed uitkomt. Een bouwlamp erop zetten is niet altijd even effectief als ik wil laten zien hoe mooi dat 0,5W ledje een gebiedje oplicht binnen de kast ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een mooi model is misschien een Canon Powershot A570IS of A560. Zoiets in die aard. Ze zijn redelijk goedkoop, aangezien er nieuwere modellen zijn, maar je kan er veel aan instellen. Als je dan wat bijleert, dan hoef je niet altijd op de automatische stand te vertrouwen. En dat kan essentieel zijn om de verlichting waarheidsgetrouwer te laten uitkomen bijvoorbeeld :)

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:27
Heb zelf ook een w50, die camera kost nieuw nog 150 euro of zo.
Je kunt er zeker leuke foto's mee maken zelfs nog goed genoeg voor test case foto's.
Ga die camera leren kennen want inderdaad als je daar de verkeerde instellingen hebt
maak je geen mooie foto's. Ga je naar een ander toestel word het alleen nog maar ingewikkelder.

Verwijderd

Ik zit meer aan zoiets te denken icm een stevige lamp en een statief dan aan een nieuwe camera: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5224

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Wat kleine tips:

- probeer een beetje op te ruimen. In een aantal foto's zie ik dingen staan die niets met het onderwerp te maken hebben. Als je de boel opruimt komt het allemaal wat rustiger over
-Let op je schaduw. In een aantal foto's zie ik de schaduw van de fotograaf
-Speel met witbalans. De foto's komen qua kleur soms wat goud/gelig/oranje over. Vaak komt dit door een verkeerde witbalans. Een juiste witbalans zorgt ervoor dat de kleuren meer overeen komen met de kleuren zoals je ze in reallife ziet
-oefenen, oefenen & oefenen. Zo zijn alle fotografen groot geworden. 8)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 13:32:
Ik zit meer aan zoiets te denken icm een stevige lamp en een statief dan aan een nieuwe camera: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5224
Ik denk dat 40cm erg klein is. Verder meende ik uit de vraag op te maken dat het ging om een eigen camera. Op zich voldoet zo'n sony natuurlijk net zo goed als die powershots die hierboven genoemd worden.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Xtrafris
de rechten op die W50 raak ik langzamerhand kwijt, vandaar dat ik mijn eigen camera wil ;)

Bedankt voor de tips allen! Toch nogmaals nog even de vraag waar een goede camera voor mij volgens jullie aan moet voldoen. Ik wil gewoon wat rond kunnen kijken en de bargains die ik tegenkom op waarde kunnen schatten.

Verwijderd

Zit hier wat tussen?

• Xtrafris
haaaaa leesmateriaal! Thx :)
Pagina: 1