Moederbord opgeblazen, Raid-0 kwijt?

Pagina: 1
Acties:

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:51

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Eerst even specs die van belang zijn:
RAID config: 2x Samsung HD501LJ in RAID-0
Oorspronkelijke en nieuwe on-board raidcontroller: JMicron JMB363
Oorspronkelijk moederbord: Gigabyte EX58-UD3R
Nieuw moederbord: Gigabyte EX58-UD5

Background story:
Kort gezegd: ik heb zitten klooien. Heb mijn voeding gehotwired terwijl de 12v plug nog in m'n moederbord zat. Conclusie: Moederbord dood (ik vond condensatortjes en zo)
Op het originele moederbord had ik een RAID-0 setup ingesteld via de JMicron controller met de 2 bovengenoemde schijven.

Het probleem:
Ik ben niet zo enorm thuis in RAID configs, dus ik ben wat voorzichtig met het opnieuw instellen van RAID op het nieuwe moederbord.

Ten eerste krijg ik een dikke vette warning over mogelijke dataloss als ik RAID-0 wil instellen via de BIOS.

Ten tweede ben ik nu zo sterk aan het twijfelen dat ik niet 100% zeker meer ben over de volgorde van mijn schijven.

Voor het eerste probleem zoek ik een stukje zekerheid dat er niet een compleet nieuwe RAID disk gebouwd wordt als ik RAID-0 instel op die 2 schijven.

Voor het tweede probleem zoek ik óf een tooltje, óf een zeker antwoord aan de hand van het volgende:
Als ik de twee schijven gewoon inprik zonder RAID te enablen, krijg ik, afhankelijk van de volgorde, twee verschillende meldingen:
- NON SYSTEM DISK of
- Disk read error occured
Mijn vermoeden is dat de volgorde waarbij ik een read error krijg de goede is, omdat in het andere geval de bootsector totaal niet wordt gezien. Iemand die dit kan bevestigen of een tooltje weet waarmee ik dit kan dubbelchecken?

Mijn dank zou groot zijn!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zult sowieso in moeten stellen dat de controller op RAIDmodus moet draaien. De volgorde van de schijven zou niet zo gek veel uit moeten maken. Dus als je RAID aanzet op die controller en dan de schijven inprikt, werkt het dan wel?

Waarom gebruik je trouwens de JMicron en niet de ICH10R? De JMicron is inferieur aan de Intel controller als het aankomt op snelheid en cpubelasting.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Ik gebruikte de Jmicron eerst ook, dus ik was van mening dat de kans op succesvol overzetten groter was als ik hem van JMicron naar JMicron overzet.

Over de volgorde hoor ik verschillende verhalen, dus ik zoek een betrouwbare bron om dat te bevestigen.

EDIT: ik vond ook nog deze post van je:
TERW_DAN schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 23:20:
De Intel controller is stukken beter. Die Jmicron dingen zijn echt crap. Vreten veel van je cpu en zijn nog eens een stuk trager. Ik heb ze op de MSI P45s niet specifiek getest, maar wel op eedere P35 borden.
De enige reden die ik zou kunnen bedenken om de Intel controller niet te gebruiken, is als je Samsungdisks in je systeem hebt hangen.
Terwijl ik Samsungs draai. Is dit specifiek een Samsung + ICH10R probleem of Samsungs in RAID in het algemeen?

EDIT: ik ben aan het kijken of ik ergens 2 identieke sata schijfjes kan ritselen om uit te proberen of het rebuilden van de array normaal goed gaat...

[ Voor 62% gewijzigd door Pathogen op 05-06-2009 16:12 ]

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Toen ik onboard gebruikte op mijn AMD chip, kon ik enkel en alleen mijn RAID set laten herkennen op een ander moederboard met eenzelfde soort AMD Southbridge. Die werd dan direct herkend en geaccessed. Zo heb ik bijvoorbeeld een RAID-array van ons pap's PC op mijn PC kunnen rebuilden, om hem vervolgens weer in zijn PC te prikken waarna het direct werkte.

Ik denk dat de beste oplossing voor je is om iemand met een gelijkwaardig moederboard te zoeken, met dus dezelfde controller chip, en dan hopen dat hij hem daar in 1x herkend zodat je hem kan backuppen. Daarna is het gewoon een kwestie van je HDD's op je eigen PC weer in RAID 0 zetten, backup terugzetten, etc.

Als je een aparte RAID-controller koopt heb je het gezeik niet als je van moederboard wisselt, dus dat is misschien nog wel aan te raden.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Samsungs zou ik nooit aanraden in RAID, maar dat is omdat ze vaak uit array's vallen, een risico dat ik zeker met RAID0 niet zou willen nemen. Maar je ziet vaak probs met deICH10 icm Samsungs.

@Boxman, het gaat hier dus over gelijkwaardige RAIDchips.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Na een hoop gepruts ben ik nu aanbeland bij een werkende RAID-0, echter op de Intel controller. Dient het volgende probleem zich aan: Windows geeft bij booten een BSOD omdat ik nu met een andere controller werk.... Hoe gaan we dat eens fixen zeg.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Reinstall.
Wisselen van controller vereist namelijk wel de nodige wijzigingen, de enige oplossing om het snel en stabiel te fixen is een reinstall.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 22:32:
Reinstall.
Wisselen van controller vereist namelijk wel de nodige wijzigingen, de enige oplossing om het snel en stabiel te fixen is een reinstall.
Ik ga eerst nog proberen een repair voor elkaar te krijgen, maar ik vrees hetzelfde ja... Geen idee wat ik dacht toen ik gezellig mijn schijven op de Intel controller inprikte |:(

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Ok, conclusie: data was wel recoverable, Windows vindt het niet leuk om spontaan van een andere controller te starten.
Met als resultaat dat ik wel alles heb kunnen backuppen, maar nu van een nieuwe install post. Overigens niet meer op RAID.

Bedankt voor de tips maar helaas...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

wat dat betreft had ik inderdaad vanaf het begin al de intel controller gebruikt, sneller, en sinds de ICH6R al compatible, dus met n groot deel van de intel borden, (die de raid versie van de Sb hebben) werkt het. die jmicron is gewoon crappy, traag, en je moet maar net n bord hebben met n extra jmicron, terwijl dr zat borden zijn waar wel n ich*r SB op zit maar geen jmicron.
andersom.. zijn er ook losse pci-e jmicron kaarten..

maar goed dat je het nu opgelost hebt.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-02 17:37

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Tip, gebruik nooit de RAID op je moederbord, of RAID kaartjes die minder dan 100 euro kosten.
Je kan beter software RAID gebruiken, zeker als je Linux draait.

Je performance zal er niet minder op zijn en je bent niet afhankelijk van je hardware, maar kan je schijven zo in iedere computer hangen en gebruiken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

true, maar die software is dr voor windows niet ;)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-02 17:37

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ow, ik dacht dat dat standaard in Windows zat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Ik denk dat je dan doelt op die vage Dynamic Volumes die Microsoft ergens vandaan heeft getoverd. Daar wil ik zo lang mogelijk vandaan blijven ;)
Pagina: 1