Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[xp sp3 home] Sysprep vernietigd gebruikersaccounts

Pagina: 1
Acties:

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:24
Voor een school in Afrika ben ik bezig om een custom recovery CD te maken. Deze school heeft 40 pc's gekregen die allemaal een XP Home licentie hebben. 39 van deze pc's staan al in Afrika, 1tje heb ik er nog hier. Het idee is om een USB stick die kant op te krijgen die (vrijwel) automatisch alle PC's installateerd met de programma's en instellingen die nodig zijn.

Opzich allemaal staight-forward. Windows installeren, alles naar wens installeren en inrichten. Twee accounts ééntje met beperkte rechten waar iedereen op werkt, één account 'Owner' met meer rechten voor de lokale systeembeheerder.

Daarna Sysprep draaien (om daarna de hdd te clonen), druk op reseal en klaar. Helaas blijkt dan zodra de 'geresealde' windows voor het eerst is opgestart dat de gebruikers accounts naar de knoppen zijn. Het gewone User account overleeft het min of meer wel (door dat hetzelfde is als het default user profiel), maar het 'Owner' profiel is onbereikbaar. Inloggen in veilige modus levert ook geen sporen op, behalve een niet benaderbare map in documents & settings. Dit levert een hoop gedoe op met instellingen (viruscanner is o.a. niet happy) van allerlei programma's en zorgt dat het alsnog veel werk is om na een recovery snel weer verder te werken.

Ik heb inmiddels al redelijk wat gelezen over sysprep en over de verschillen in versies tussen SP1, SP2 en SP3. Nergens kom ik echter een mogelijkheid tegen die zorgt dat deze account blijven zoals het is. Het enige dat ik eigenlijk wil is dat de security id's opnieuw genereerd worden en dat er een nieuwe product key moet worden ingevoerd, waarna het geheel weer legaal & activeerbaar is. Een andere oplossing als Sysprep die dit doet is ook prima. Wie weet een oplossing?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mja.
een Useraccount = Security ID met een leuk naam-etiketje eroverheen.

Als jij nieuwe machine SIDs laat aanmaken krijg je dus nieuwe SAM accounts, dan is het niet zo verwonderlijk dat het ook niet werkt zoals verwacht.
Die stap met accounts aanmaken (of het prestagen van je omgeving) moet je met iets meer voorbereiding nemen, en juist in je Sysprep stoppen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-11 20:42
Als ik het goed begrijp wil je dus een voorgeconfigureerde CD maken zodat alles automatisch geinstalleerd word incl. programma's en instellingen.

Eerlijk gezegd het eerste waar ik aan dacht was gewoon simpelweg Nlite gebruiken.
Pak een XP home CD, zet de programma's erop, maak de 2 accounts aan en doe wat instellingen en slipstream evt. de drivers en dan kun je de CD of DVD compileren.
Laat dan in Nlite de optie open waarbij je een productsleutel kunt invoeren.

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-11 20:42
Om er nog even op door te gaan, ik heb dit nooit getest maar kijk eens op onderstaande link.

http://users.telenet.be/Robvdb/BootPEUSB.htm

Als je met Nlite je ISO klaar hebt zou je hem kunnen transferen naar een USB stick en dus zou je theoretisch Windows daarvanaf kunnen installeren.

• llevering
Bedankt voor de reacties, ik ben er inderdaad te makkelijk vanuit gegaan dat sysprep zou werken zoals ik dacht. *beetje dom*

Ik heb zolang gewacht om gelijk de uiteindelijk gekozen oplossing op te kunnen schrijven. Helaas ben ik daar gewoon nog niet uit. Nlite is best mooi, maar doet toch niet helemaal wat ik wil, want ik wil bepaalde programma's ook met specifieke instellingen vooraf installeren. Zelf dacht ik nu de useraccount met bepaalde info vooraf klaar te zetten en aan het einde van de mini-setup te laten kopiëren, alleen hoe alle register waarden ook goed van het ene naar het andere account op een nette manier overzetten, gaat waarschijnlijk niet goed lukken. Nog even over denken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat kan op zich ook wel, maar dan moet je kijken naar het aanpassen van het Default User profiel.
(kort: richt user in, maak daar het defaultUser profiel van)
Gelukkig is ook dat goed gedocumenteerd, en staat daar zowel op Technet als op de helpfiles van je OPK kit uitleg over.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ik weet niet of ze daar internet hebben, maar als ze dat hebben is het dan niet handig om gewoon een netwerk + server te maken als het toch al 40 computers zijn. Dan kan je evt. van buitenaf met VPN er ook nog bij.

nogmaals weet niet of dit uberhaupt wel rendabel is maar is slechts een idee!

• llevering
alt-92 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:50:
Dat kan op zich ook wel, maar dan moet je kijken naar het aanpassen van het Default User profiel.
(kort: richt user in, maak daar het defaultUser profiel van)
Gelukkig is ook dat goed gedocumenteerd, en staat daar zowel op Technet als op de helpfiles van je OPK kit uitleg over.
Daar heb je helemaal gelijk in, daar ga ik ook mee aan de slag. Maar ik juich niet te vroeg meer.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 13:09:
Ik weet niet of ze daar internet hebben, maar als ze dat hebben is het dan niet handig om gewoon een netwerk + server te maken als het toch al 40 computers zijn. Dan kan je evt. van buitenaf met VPN er ook nog bij.

nogmaals weet niet of dit uberhaupt wel rendabel is maar is slechts een idee!
Internet is er wel (niet heel betrouwbaar en snel) en het kost +/- 10 euro per gb. De server en client e.d. komen er zeker, echter dat gaat pas rond maart volgend jaar gebeuren. Vandaar dat ik nu een tussenoplossing zoek. Bedankt iig :)
Pagina: 1