Verschil horen tussen Apple losless en iTunes plus

Pagina: 1
Acties:

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 21:28
Zijn er onder jullie ook mensen die zich afvragen in welk format ze hun muziek nou moeten opslaan? Ik heb deze vraag in dit topic gezet omdat het hier gaat om de geluidskwaliteit en niet zozeer om wat iTunes nu wel of niet goed doet.

- X-fi Extreme Gamer soundcard
- KRK Rokit 5, studio monitors met ingebouwde,gescheiden, amplifiers.

Ik heb een muziekstuk genomen van Tomasso Albioni, Concert voor hobo en strijkers in D (Denon test cd uit 1991). Dit stuk stelt hoge eisen aan de geluidsweergavekwaliteit, acoustisch, dynamisch en klankleur. Verschillende instrumenten zoals hobo, strijkers en een dunne klavecimbel. Tweemaal omgezet, 1 keer in i-Tunes Plus en 1 x in Apple lossless. De bestandsomvang van die laatste is 2x zo groot en de bit-rate 3x zo hoog.

Daarna hetzelfde gedaan voor een stuk van Bach met veel orkest en andere barokke geluiden.

Ik hoor geen verschil, tijdens het heen en weer schakelen! :? Ben ik de enige die het verschil niet hoort? Indien jullie het verschil wel horen. Welk muziekstuk en waar moet ik op letten?

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:07

EraZor

Don't mention the war

Ik denk dat je in dit topic een hoop welles-nietes verhalen gaat krijgen. Er zijn nogal wat topics waarin vergelijkingen tussen lossless en lossy formaten gemaakt worden. het verschil tussen een mp3 tje met een lage bitrate (128 oid) en een lossless betand horen de meesten nog wel (net als het geval is met brakke encoders), maar tussen lossless en een mp3 tje met een hoge bitrate (320 oid) wordt al een heel stuk moeilijker (persoonlijk hoor ik 't niet).
Aan de andere kant heb je ook mensen die beweren het verschil te kunnen horen tussen een flac'je en een wav'je, terwijl het allebei lossless formaten zijn..... (de laatste mensen zijn ook de types die verschil horen tussen merken cdr's etc). Dubbelblind testen is de enige oplossing, maar dat komt er vrijwel nooit van...

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25
109 dB SNR-ratio van de Xfi xtreme gamer, storing van andere onderdelen in je pc, tja ga je dan het verschil nog horen?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Waarom zou je verschil willen horen? Prima toch dat je geen verschil hoort? En als je al verschil hoort is degene met de hogere bitrate dan ook per definitie mooier?

Er zijn idd al veel topics geweest over lossy compressie en de uitkomst is eigenljk altijd hetzelfde. Je hebt mensen die claimen ook bij hoge bitrates (>192kbps) verschil te kunnen horen (vreemdgenoeg zijn dat meestal mensen die zichzelf beschouwen als audiofiel, kenneljk worden die geboren met een soort supergehoor) en mensen die zeggen dat dat helemaal niet kan (hetgeen vervolgens ook blijkt uit dubbelblinde luistertests die ook zijn uitgevoerd hier op GoT).

[ Voor 3% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 05-06-2009 11:47 ]

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 21:28
Ik zou ook graag die welles/nietes discussie hier willen vermijden. Ik zou graag willen weten met welke set-up en met welke muziek andere mensen dat verschil wel kunnen horen.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Buiten dat je het verschil kan horen of niet, is het fijn om een perfecte backup van je muziek te maken. Het rippen van je CD's naar je HD is een hels karwei, daarom is het fijn als je het direct in 1 keer goed doen. Dus ik zou voor lossless gaan. Daarnaast is HD ruimte goedkoop, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.
Je kan vanuit deze backup altijd heel gemakkelijk naar andere formaten converteren, als dat nodig is voor bijv. je mp3 speler.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

onzichtbaar schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 12:55:
Ik zou ook graag die welles/nietes discussie hier willen vermijden. Ik zou graag willen weten met welke set-up en met welke muziek andere mensen dat verschil wel kunnen horen.
over setup gesproken. Waar speel je het op af om te vergelijken ? Ik ben zelf ook bezig met diverse formaten vooral om met streaming bezig te gaan (zie topic cd rippen) en ben er van overtuigd dat mits de juiste hardware is gebruikt je best verschil hoort tussen lossless en lossy formaten

Daarnaast helemaal eens met hierboven. Wat een hel om alles te rippen, dat wil je maar 1x doen (helaas ben ik nu voor de tweede keer bezig omdat ik van wav naar alac overgestapt ben)

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 05-06-2009 13:00 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Nog even over lossy formaten. Als je een mp3 encodeert met de Lame en de juiste settings, is het al zeer moeilijk om verschil te horen op 128kbps. Aac is nog net een tikketje beter, dus dan zal nog moeilijker zijn.

Er zijn zogenoemde "problem samples" die problemen van een encoder/formaat blootleggen, maar ja, dat zijn echt uitzonderingen. Voor 99.9% van de muziek zal dit niet opgaan.
Zie:
http://www.ff123.net/samples.html
http://lame.sourceforge.net/quality.php
Pagina: 1