net hele berichtje geschreven stuurt mn collega me een link en opent hij in hetzelfde tabje als waarin het berichtje stond maar goed hier gaan we weer....
ik zit hier op mn stage met een vrij versnipperd local admin wachtwoord. Er zijn er een stuk of 6 in de omloop en dat is niet alleen irritant als je elke keer alles moet uitproberen maar ook nog is gevaarlijk aangezien er al jaren niks aan gedaan word om het aan te passen en kan me niet voorstellen dat niemand van de medewerkers dat ding nog niet kent. Alle werkstations zitten overigens in het domein en ik heb overal admin rechten.
Nou kwam ik dus met het idee om dat even aan te passen via een gpo met de nieuwe functies die je hebt gekregen in win2008 daarvoor. Makkelijker kan niet zou je denken. Maar goed die functies moeten dus wel weer geinstalleerd worden op alle xp werkstations. Dit zou ook nog wel kunnen met een gpo maar dat heeft mijn stagebegeleider liever niet. Hij wilt dat ik het doe met een vbs scriptje. Nu ben ik zelf geen held daarin maar met wat copy paste en aanpaswerk moet ik er toch wel komen denk ik zo. Na wat onderzoeken kwam ik bij onderstaand scriptje.
Als ik de werking een beetje begrijp doet het het volgend:
- je runt vanaf een pc in het domein onder een account met admin rechten op alle betrokken werkstations
- vervolgens leest hij een input.txt bestandje in met alle pc namen (die kan ik makkelijk uit de AD trekken)
- daarna leest hij een password input.txt bestandje in met het te gebruiken wachtwoord
- Vervolgens komt er een output.txt bestandje rollen waarvan ik niet weet wat de inhoud is
Ik ben op het moment bezig met het installeren van een testbakkie dus daar kan ik zo mee aan de gang. Ik wou alleen even wat advies van jullie winnen aangezien ik hier nog nooit wat mee gedaan heb. Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken (firewall uit bvb?)
ik zit hier op mn stage met een vrij versnipperd local admin wachtwoord. Er zijn er een stuk of 6 in de omloop en dat is niet alleen irritant als je elke keer alles moet uitproberen maar ook nog is gevaarlijk aangezien er al jaren niks aan gedaan word om het aan te passen en kan me niet voorstellen dat niemand van de medewerkers dat ding nog niet kent. Alle werkstations zitten overigens in het domein en ik heb overal admin rechten.
Nou kwam ik dus met het idee om dat even aan te passen via een gpo met de nieuwe functies die je hebt gekregen in win2008 daarvoor. Makkelijker kan niet zou je denken. Maar goed die functies moeten dus wel weer geinstalleerd worden op alle xp werkstations. Dit zou ook nog wel kunnen met een gpo maar dat heeft mijn stagebegeleider liever niet. Hij wilt dat ik het doe met een vbs scriptje. Nu ben ik zelf geen held daarin maar met wat copy paste en aanpaswerk moet ik er toch wel komen denk ik zo. Na wat onderzoeken kwam ik bij onderstaand scriptje.
Als ik de werking een beetje begrijp doet het het volgend:
- je runt vanaf een pc in het domein onder een account met admin rechten op alle betrokken werkstations
- vervolgens leest hij een input.txt bestandje in met alle pc namen (die kan ik makkelijk uit de AD trekken)
- daarna leest hij een password input.txt bestandje in met het te gebruiken wachtwoord
- Vervolgens komt er een output.txt bestandje rollen waarvan ik niet weet wat de inhoud is
Ik ben op het moment bezig met het installeren van een testbakkie dus daar kan ik zo mee aan de gang. Ik wou alleen even wat advies van jullie winnen aangezien ik hier nog nooit wat mee gedaan heb. Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken (firewall uit bvb?)
code: filename
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
| '==========================================================================
' VBScript Source File -- Created with SAPIEN Technologies PrimalScript 3.1
'
' NAME: Local Admin Change Password
'
' AUTHOR: Kirrilian
' Date : 2/22/2005
'
' COMMENT:
' usage: cscript local_admin_chpw.vbs password input.txt
' the input file should be a list of machines you want to change the
' password on. One hostname per line.
'==========================================================================
Dim fso
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objArgs = WScript.Arguments.Unnamed
'InputFile = "C:\input.txt"
MyDate = Replace(Date, "/", "-")
OutputFile = "C:\output-" & mydate & ".txt"
If Not objArgs.Count = 2 Then
password = WScript.Arguments.Item(0)
InputFile = WScript.Arguments.Item(1)
If fso.FileExists(InputFile) Then
Set txtStreamIn = fso.OpenTextFile(InputFile)
Set txtStreamOut = fso.OpenTextFile(OutputFile, 2, True)
Do While Not (txtStreamIn.AtEndOfStream)
strComputer = txtStreamIn.ReadLine
chpw strComputer, password
loop
Else
WScript.Echo "Input file doesnt exist."
usage
End if
Else
usage
End If
Sub usage()
WScript.Echo "Usage: cscript local_admin_chpw.vbs password input.txt"
WScript.Echo "NOTE: if your password has special characters in it you will have to enclose it in quotes"
End Sub 'usage
Sub printOut (data)
WScript.Echo data
txtStreamOut.writeline data
End Sub 'printOut
Sub chpw (computer,password)
Set objUser = GetObject("WinNT://" & computer & "/Administrator, user")
printOut "changing the password on " & computer & " to " & password
objUser.SetPassword password
objUser.SetInfo
End Sub 'chpw } |