• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Beste mede-tweakers,

Ik zit met een probleem. Bij ons op het bedrijf hebben we ruim 200 computers met AMD CPU er in. Deze systemen schijnen at random bij het afsluiten in een soort van slaapstand te gaan. Het Powerledje knippert dan blauw/amder-kleurig. Normale ledkleur is blauw.

De machines zijn op geen enkele normale wijze uit deze modus te krijgen. Het enige wat we er aan kunnen doen is één minuut de stroom er af halen totdat het ledje helemaal uit is en de pc dan weer in te schakelen. Het zijn MS-7253 moederborden met VIA Chipset. De gebruikte processoren liggen tussen de Sempron 2800+ en de Athlon64 X2 4200+ in.

We hebben al in het BIOS zitten neuzen, maar hebben daar geen vreemde zaken kunnen ontdekken. We dachten namelijk dat het waarschijnlijk aan de Powersave instellingen zou kunnen zitten. Helaas lijkt dit nu uitgesloten omdat we alle instellingen al geprobeerd hebben op dat gebied.

We hebben al geprobeerd de BIOS-en te updaten naar de meest recente, maar ook dit mocht het probleem niet oplossen.

Heeft iemand een idee in wat voor modi de pc gaat bij het afsluiten en wat er aan te doen is?

Tnx

Verwijderd

welk os heb je erop?

Staat de energie instellingen goed in de os goed?
Heb je zelf kunnen constateren dat ze in slaapmodus komen of wordt het gemeld door een medewerker en dan mag jij komen om te zien dat ze echt in slaapstand staan?
Dit ivm het volk dat gebruikers wordt genoemd :)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 15:41
Wat heb je geprobeerd om ze uit die zogenaamde slaapstand te halen dan? Want bij Windows Vista (ga ik even vanuit) moet je dan eenmalig op de Power knop drukken om hem weer wakker te maken. Toetsenbord of muis lukt het niet mee.

En voor de slaapstand/stand-by instellingen moet je in Windows zelf zijn.

Maar aangezien je niet veel nuttige informatie geeft blijft het allemaal gokken.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• LollieStick
Watvoor stand het precies is weten we niet, we kunnen het op geen enkele manier reproduceren. Het zijn ook steeds verschillende machines, dus om nou te zeggen dat het om iemand gaat die er niet mee om kan gaan, lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Wij worden er uiteindelijk bij gehaald om de stroom er af te halen.

Het gebruikte besturingssysteem is Windows XP Professional SP3

edit:

@hierboven:
Wat we zoal gedaan hebben: alle toetsen bij langs van zowerl toetsenbord als muis, 100x op powerknop rammen. Helpt allemaal niets.

Ik heb het één keer bijna meteen kunnen zien bij een machine waarbij men dacht dat hij uit stond terwijl hij nog in de POST zat. Men drukte op de knop en het ledje begon te knipperen. Op dat moment kan het (nog) geen Windows instelling zijn, vandaar ook dat wij dachten aan de energiebesparingsinstellingen in het BIOS.

[ Voor 39% gewijzigd door LollieStick op 05-06-2009 10:52 ]

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ook al in energiebeheer gekeken in xp zelf oid?

Burp

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-03 10:58
Het is inderdaad een zeer vreemd probleem. Ik moet zeggen dat ik dit ook wel eens heb mee gemaakt op mijn pc maar die configuratie is niet te vergelijken.

Is er een mogelijkheid voor jou om contact op te nemen met de leverancier van deze systemen en daar het probleem voor te schotelen. Misschien hebben ze al wel een idee omdat men dit vaker heeft mee gemaakt.

Hieronder komt even een hersenspinsel maar ik wil het toch melden:
Zijn het toetsenbord en de muis aangesloten via USB? Ik kan mij iets indenken dat in een bepaalde slaapstand/coma de usb bijvoorbeeld uitschakelt is oid. Misschien is er een mogelijkheid om een computer te voorzien van PS/2 toetsenbord/muis en dat een tijdje te laten draaien net zo lang tot het systeem weer in een coma zit. Misschien is het dan wel mogelijk om hem daaruit te halen.Om zo misschien te achterhalen of het inderdaad een slaapstand is zoals wij die kennen vanuit windows of dat het systeem echt in een goeie coma ligt

• LollieStick
Alle toetsenborden zijn via een PS/2 stekker aangesloten. Sommige muizen zijn op USB aangesloten en de ander op PS/2.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 17:17
heb je eventueel het logboek van 1 van de pc's al eens bekeken of je daar wat opvalt.
zijn de systemen ook daadwerkelijk door de gebruiker of op afstand uitgeschakeld of komt die toch vanzelf in die modus.

• LollieStick
Alle systemen worden 's-ochtends om 8:00 uur aangezet en gaan geforceerd 's-avonds om 22:00 uur uit. Gebruikers kunnen sinds kort zelf het systeem niet meer afsluiten. Van de 200 machines sluiten er ongeveer 190-195 correct af. De anderen raken in een coma en ontwaken niet meer.

In de eventviewer is niets te vinden.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 17:17
LollieStick schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 10:58:
Alle systemen worden 's-ochtends om 8:00 uur aangezet en gaan geforceerd 's-avonds om 22:00 uur uit. Gebruikers kunnen sinds kort zelf het systeem niet meer afsluiten.
doet did probleem zich sinds dien voor of was dat al eerder/later.
ik neem aan dat de pc's die niet goed afsluiten elke keer weer andere 5-10 zijn.

• LollieStick
Klopt, het zijn telkens andere. Het probleem deed zich ook al voor voordat we het opstarten/afsluiten geautomatiseerd hebben.

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
Was dit probleem meteen de eerste dag dat de pc's er stonden al aanwezig, of is het in de loop der jaren/maanden/weken verergerd? Je zou kunnen proberen om een stuk of 10 pcs zo clean mogelijk handmatig te installeren ipv dmv een image te installeren, en te kijken of het gedurende 1 week ook op die pc's plaatsvind.

Goed koper is duurder dan slecht koper

• LollieStick
Niet meteen vanaf het begin. We hadden eerst een batch van 10 besteld om te testen. Toen die goed bleken te zijn volgden er meer naar mate ze nodig waren. Helaas zitten we nu dus met dit probleem. Met een schone installatie kunnen we nog proberen, al denk ik niet dat dit het probleem oplost aangezien het ook kan gebeuren als de powerknop ingedrukt wordt tijdens de POST (zoals ik hierboven al ergens zei).

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
De PC's gefaseerd uitzetten, in stappen van 10-20?

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1