[EiP Contest | Juni] St(r)oom en kokend water

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Mijn project voor de Blink-A-Led zal bestaan uit een groot aantal omzettingen van energiesoorten.
De volgende omzettingen heb ik op dit moment in gedachten:

- Chemisch naar warmte
- Warmte naar kinetisch (beweging)
- Kinetisch naar electrisch
- Electrisch naar licht
- Licht naar electrisch
- Warmte naar electrisch

Voor de omzetting van chemisch naar warmte zal ik gebruik maken van het verbranden van Esbit blokjes.
Voor de omzetting van warmte naar kinetische energie trek ik mijn stommachine uit de kast.
Voor de omzetting van kinetische naar elektrische energie heb ik een motor van een walkman in gedachten.
Voor de omzetting van electrisch naar licht ga ik een foto-flitser gebruiken
Voor de omzetting van licht naar electrisch wordt een zonnecel gebruikt.
Voor de omzetting van warmte naar electrisch wilde ik een watergekoeld peltier gebruiken.
Waarschijnlijk gooi ik ook nog een laser erbij, gewoon omdat het kan.

Het uiteindelijke doel is om een LED met 0.5 Hz te laten knipperen.
De LED zal worden gevoed vanuit het peltier, de aansturing van de led gaat via de stommachine-flits-zonnecel combinatie (meer vermogen beschikbaar).

Deze post zal naarmate het project vordert worden aangepast. In ieder geval wil ik een leuke lay-out gaan maken. Uiteraard zal het project ruim van foto's worden voorzien.

Voor de liefhebbers alvast een tweetal filmpjes waarin ik mijn stoommachine - walkmanmotor combinatie uitprobeer. Let niet op de spullen op de tafel, de test werd in een opwelling uitgevoerd ;)

Eerste test, lage stoomdruk
Tweede test, hoge stoomdruk

[ Voor 4% gewijzigd door koffercomputer op 05-06-2009 09:06 ]

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
klinkt goed, maar wat voorn zonnecel wil je gebruiken als je gaat flitsen? Of wordt de zonnecel niet beschenen met de foto-flitser?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het uiteindelijke energie rendement van zo'n keten ligt heel erg laag. Mijn (hele) ruwe inschatting:

0,5 * 0,3 * 0,6 * 0,05 * 0,1 * 0,9 = 0,04%.

Met andere woorden: als je wilt eindigen met 0,1W voor die led, dan moet je beginnen met 250W chemisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je het goed isoleert dan zal je in de eerste stap iets meer als 50% rendement halen. Enige vorm van verlies is meestal in de vorm van warmte en dat is juist wat je hier wilt maken. Natuurlijk ontsnapt er wel wat naar de omgeving maar met de juiste isolatie zal dat wel mee vallen.

Verder is een standaard rode led al tevreden met 1.6V 5mA wat komt op een vermogen van 8mW oftewel 0.008W. Dan kan je in jouw voorbeeld beginnen met 25W aan vermogen.

Edit: Ik denk dat ik jou rij van vermogens verkeerd lees en dat jij bedoelt dat de omzetting van chemisch naar warmte 90% is ipv. 50% Maar dan zie ik niet dat je voor van warmte naar elektrisch een rendement van50% geeft. Dat vind ik nogal veel eigenlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door kluyze op 06-06-2009 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
Gisteravond heb ik een test gedaan. Hierbij bleek dat de stoommachine voldoende vermogen kan leveren om mijn fotoflitser te laten flitsen. Na 3x flitsen op de zonnecel was een condensator voldoende opgeladen om de Elektuur zuinige LED te laten flitsen. Deze schakeling kan met een enkele AAA batterij een LED minstens 2 jaar laten knipperen (zelf uitgeprobeerd!). Het vermogen om de LED te laten branden ga ik misschien uit het peltier halen, dan gebruik ik de energie die ik uit de zonnecel haal om het knipperen te triggeren. Net wat het beste uitkomt. Om voldoende vermogen uit een standaard peltier te halen gebruik ik een gasbrander en een waterkoeling. De waterkoeling is dusdanig goed dat deze een strijkijzer kan koelen zonder zelf heet te worden.
Uiteraard ga ik de koeling een handje helpen met een emmer water vol ijsblokjes.

Het is nu nog een beetje uitproberen wat het beste werkt, maar ik heb er vertrouwen in dat ik dat ledje uiteindelijk kan laten knipperen! Al is het maar een paar keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
Helaas heb ik voor deze contest onvoldoende tijd gestoken in het project.
Voor ik het wist was de contest voorbij. Jammer.
Toch heb ik een paar leuke dingen kunnen uitzoeken, en mocht ik dit ooit nog eens samen gaan voegen dan zal ik dat zeker ook op t.net posten.

Pagina: 1