Mijn project voor de Blink-A-Led zal bestaan uit een groot aantal omzettingen van energiesoorten.
De volgende omzettingen heb ik op dit moment in gedachten:
- Chemisch naar warmte
- Warmte naar kinetisch (beweging)
- Kinetisch naar electrisch
- Electrisch naar licht
- Licht naar electrisch
- Warmte naar electrisch
Voor de omzetting van chemisch naar warmte zal ik gebruik maken van het verbranden van Esbit blokjes.
Voor de omzetting van warmte naar kinetische energie trek ik mijn stommachine uit de kast.
Voor de omzetting van kinetische naar elektrische energie heb ik een motor van een walkman in gedachten.
Voor de omzetting van electrisch naar licht ga ik een foto-flitser gebruiken
Voor de omzetting van licht naar electrisch wordt een zonnecel gebruikt.
Voor de omzetting van warmte naar electrisch wilde ik een watergekoeld peltier gebruiken.
Waarschijnlijk gooi ik ook nog een laser erbij, gewoon omdat het kan.
Het uiteindelijke doel is om een LED met 0.5 Hz te laten knipperen.
De LED zal worden gevoed vanuit het peltier, de aansturing van de led gaat via de stommachine-flits-zonnecel combinatie (meer vermogen beschikbaar).
Deze post zal naarmate het project vordert worden aangepast. In ieder geval wil ik een leuke lay-out gaan maken. Uiteraard zal het project ruim van foto's worden voorzien.
Voor de liefhebbers alvast een tweetal filmpjes waarin ik mijn stoommachine - walkmanmotor combinatie uitprobeer. Let niet op de spullen op de tafel, de test werd in een opwelling uitgevoerd
Eerste test, lage stoomdruk
Tweede test, hoge stoomdruk
De volgende omzettingen heb ik op dit moment in gedachten:
- Chemisch naar warmte
- Warmte naar kinetisch (beweging)
- Kinetisch naar electrisch
- Electrisch naar licht
- Licht naar electrisch
- Warmte naar electrisch
Voor de omzetting van chemisch naar warmte zal ik gebruik maken van het verbranden van Esbit blokjes.
Voor de omzetting van warmte naar kinetische energie trek ik mijn stommachine uit de kast.
Voor de omzetting van kinetische naar elektrische energie heb ik een motor van een walkman in gedachten.
Voor de omzetting van electrisch naar licht ga ik een foto-flitser gebruiken
Voor de omzetting van licht naar electrisch wordt een zonnecel gebruikt.
Voor de omzetting van warmte naar electrisch wilde ik een watergekoeld peltier gebruiken.
Waarschijnlijk gooi ik ook nog een laser erbij, gewoon omdat het kan.
Het uiteindelijke doel is om een LED met 0.5 Hz te laten knipperen.
De LED zal worden gevoed vanuit het peltier, de aansturing van de led gaat via de stommachine-flits-zonnecel combinatie (meer vermogen beschikbaar).
Deze post zal naarmate het project vordert worden aangepast. In ieder geval wil ik een leuke lay-out gaan maken. Uiteraard zal het project ruim van foto's worden voorzien.
Voor de liefhebbers alvast een tweetal filmpjes waarin ik mijn stoommachine - walkmanmotor combinatie uitprobeer. Let niet op de spullen op de tafel, de test werd in een opwelling uitgevoerd
Eerste test, lage stoomdruk
Tweede test, hoge stoomdruk
[ Voor 4% gewijzigd door koffercomputer op 05-06-2009 09:06 ]
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02